De komende anderhalve week draait elke radiozender weer volop kerstmuziek 16 NIEUWS 15 december 16 17 december 18 19 20 december I i I I i I Sky Radio draait nu zes tot acht kersthits per uur, vanaf vrijdag zelfs alleen maar kerstliedjes. Dat betekent heel veel Wham!, Chris Rea en Mariah Carey. Top 10 vaakst gedraaid 2014 119 95 94 92 91 86 85 82 81 77 Kerst begon vroeg dit jaar. Op 6 de cember om 00.08 om precies te zijn, toen It's gonna be a cold cold Christmas werd gestart en Sky Radio de jaar lijkse transformatie naar kerstzen der onderging. Sindsdien zitten de kerstklokken en sleebellen weer in de jingles en wordt de helft van de tijd kerstmuziek ge draaid. Bij Sky, de muziekzender die zonder dj's werkt, betekent dat zes tot acht kersthits per uur. De meest gedraaide platen op de Nederlandse radiostations in de week voor kerst zijn vooral klas siekers als Last Christmas en Dri ving home for Christmas, zo blijkt uit data over december 2014 van watiseropderadio.nl. Ook dit jaar komen op Sky Radio deze klassie ke hits van Wham! en Chris Rea tot wel vijf keer per dag voorbij. „Daar is over nagedacht", zegt Frans van Dun (58) van Sky Ra dio. „Mensen luisteren tweeën half tot drie uur per dag naar de ra dio, dan wil je ook dat ze die grote platen hebben gehoord." Die grote kerstplaten worden bij Sky 'Super Gold' genoemd: de muziekcategorie die het vaakst wordt gedraaid. Het zijn er in to taal een stuk of twintig. Daaron der natuurlijk ook Mariah Carey met All I want for Christmas is you en Do they know it's Christmas van Band Aid. Maar hoe wordt be paald wat wanneer gedraaid wordt? En waarom toch nog steeds dezelfde kerstnummers? Van Dun is music director van de zender, maar je zou hem ook het algoritme van Sky kunnen noemen. Al sinds 1996 rijdt hij el ke ochtend vroeg van Rotterdam naar de Skystudio's in Naarden om de playlist samen te stellen. Die moet bestaan uit 'leuke beken de plaatjes', maar dat klinkt simpe ler dan het is. De uiteindelijke se lectie komt tot stand op basis van tientallen verschillende variabe len en criteria, ondersteund door een wekelijks marktonderzoek. En 'het gevoel' van Van Dun natuur lijk, want hij wil het samenstellen niet volledig aan de computer overlaten. „Dan ga je ook klinken als een computer." Gezelligheidsfactor Van Dun bepaalt bijvoorbeeld per plaat de gezelligheidsfactor („Een 5 voor zeer vrolijk, een 1 voor zeer droevig"). Maar net zo belangrijk: is het een hard of zacht nummer? Nieuw of oud? Dans, pop of rock? Zanger of zangeres? Herkenbaar of niet? Al die variabelen gaan de computer in, waar ook de resulta ten van het luisteronderzoek aan worden toegevoegd. Voor Sky Radio legt een onder zoeksbureau elke week de 35 pla ten die het vaakst worden ge draaid aan een panel voor. Wordt het nummer herkend? En roept het een positieve of een negatieve reactie op? Dat panel is samenge steld op basis van de doelgroep van Sky Radio: 60 procent vrou wen, 40 procent mannen. Van Dun: „Op basis van die resultaten wordt in negen van de tien geval len besloten dat we een plaat va- De infographic toont het aantal kerstnummers dat een radiozender draaide tussen 07.00 en 00.00 uur in aanloop naar kerst. Elk vakje is een gedraaide plaat, een rood vakje is een kerstplaat. De graphic is gebaseerd op data van watiseropderadio.nl DAG december december december 07.00 uur 09.00 uur Bijvoorbeeld: 3FM draaide op 15 december 170 nummers waarvan 13 kerstliedjes. kerstliedje 22.00 uur 00.00 uur 3FM Sky1 I Radio 2 Qmusic ristmasj,}} J, 1 Shake Up ChristmasJ Train 2 Santa Teil Me Ariana Grande 3 All 1 Want For Christmas Is You Mariah Carey 4 Last Christmas 5 Why Couldn't It Be Christmas Every Day 6 Driving Home For Christmas 7 Underneath the Tree 8 Do They Know It's Christmas 9 Being Alone at Christmas 10 Christmas Lights Evei Sneeuw uit door Lex Boon

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 16