Be:auty Beast Niet alleen Lasloods ging niet door aan Vlissingse Binnenhaven Jachtenbouwer wilde zich vestigen in Vlissingen, maar haakte af na 'steeds extremere eisen'. 4 ZEELAND PROFITEER NU EN BESTEL SNEL OP: PZC.NL/THEATER 'Het ambitieniveau ligt hier veel te hoog, het gevoel met de werkelijkheid is kwijt' GRATIS upgrade I VLISSINGEN. Aan de Vlissingse Bin nenhaven had niet alleen een cul tuurtempel kunnen staan. En een jachthaven kunnen liggen. Er had ook een jachtenbouwer kunnen zit ten. En een horecapaviljoen kun nen staan. Maar elke initiatiefnemer zegt na jaren 'prettig en constructief overleg met de gemeente Vlissin gen een ander contract voorge schoteld te hebben gekregen, met daarin 'onwerkbare voorwaarden'. Yacht Valley. Ineens stond het bord er, langs de Prins Hendrik- weg. De gemeente Vlissingen had bijna een miljoen subsidie losge peuterd bij Europa en legde het zelfde bedrag bij, om van het afge leefde gebied een watersportwal halla te maken. Voor de punt op de landtong had ze een 'grote in vesteerder' gevonden, die vele an dere zou aantrekken. Die investeerder, dat was Kees Groeneweg van Vryburg Yach ting. De Walchenaar wilde zijn be drijf, dat grote zeevarende motor jachten laat bouwen, vestigen in Yacht Valley. „Met name de syner gie tussen de daar te vestigen nau tische bedrijven sprak mij aan. In het begin ging alles goed. De amb tenaren deden hun werk en het contact met wethouder Rob van Dooren was prettig en construc tief. Het leek te gaan lukken." Maar toen sloeg de sfeer om. „De gemeente had steeds extreme re eisen. Ze wilde een architecto nisch wonderpaleis met veel glas en translucente gevels. Een pand dat je verwacht bij een autoverko per, maar niet bij een jachtenbou wer die niet meer nodig heeft dan een kantoortje en een loods." Dan maar kleinschaliger, dacht Groeneweg, en verhuisde gelijk zijn plannen naar een ander per ceel. „Maar ook daar werden on werkbare eisen gesteld, dertien in totaal. Zo zou de huurovereen komst voor het bijhorende water komen te vervallen als ik het be drijf ooit zou verkopen, hetgeen gezien mijn leeftijd niet ondenk baar is. Daarnaast mochten er al leen onze jachten liggen, dus niet die van derden. Iets wat elders in het land heel normaal is. En de ka demuur waar vandaan we bootjes in en uit het water zouden hijsen, die de gemeente zou versterken, daarvan zei men ineens 'dat moe ten we nog maar zien'. En toen, op het allerlaatste moment, moes ten we ook ineens de hele infra structuur aanleggen. Elektra voor het hele gebied. 'Dat krijg je wel terug als er ook andere investeer ders zijn', kreeg ik te horen. Toen ben ik definitief afgehaakt." Maar niet zonder rotgevoel. „Ik woon op Walcheren, ik ben gebo ren en getogen in Vlissingen. Ik wil helpen die stad nautisch op de kaart te zetten. Maar het ambitie niveau ligt hier veel te hoog, het gevoel met de werkelijkheid is kwijt. Niet bij de ambtenaren, heb ik gemerkt, maar bij wethouder John de Jonge. Die heeft een heel andere visie. Hij wil van Vlissin gen een prachtige stad maken. Hal lo, het is Scheveningen niet! Het is Vlissingen, een werkkade in de havenstad Vlissingen, aan een Bin nenhaven met vervuilde grond. Al die investeerders die afhaken, dat kan deze gemeente, gezien haar fi nanciële positie, zich toch hele maal niet permitteren?" In een reactie zegt de gemeente Vlissingen redelijke eisen van wel stand te stellen. „We heben de heer Groeneweg geadviseerd een architect in de arm te nemen van wege de beeldkwaliteitseisen die horen bij het bestemmingsplan. Nutsvoorzieningen leggen wij niet aan. Dat was bij de koper be kend. Ook hebben we aangegeven geen botenkraan te exploiteren. Wel zouden we zorgen voor een mogelijkheid om boten uit het wa ter te takelen met een mobiele kraan. De fundering en verhar ding van hetgeen inmiddels is aan gelegd is geschikt voor de zwaar ste verkeersklasse. Met elke onder nemer gaan we altijd op zoek om oplossingen te vinden voor even tuele ontstane problemen. Daar naast zijn wij altijd bereid om een en ander toe te lichten. Maar het is niet aan de gemeente om onder nemersrisico's weg te nemen." Met Vryburg Yachting is het uiteindelijk goed gekomen. In Bra bant. „Daar lukte het wel. Al had ik liever in Vlissingen gezeten." ANDERE AFHAKERS LEZERSAANBIEDING: SPECIAAL VOOR U GESELECTEERD BEAUTY AND THE BEAST LAAT JE VEROVEREN y i - hj i w Laatje veroveren door deze grootse, spectaculaire musical Met musicalsterren als Anouk Maas, Edwin Jonker, Freek Bartels, Loeki Knol en Tony Een betoverend verhaal over de ware liefde en innerlijke schoonheid. MUSICAL: AFAS CIRCUSTHEATER DEN HAAG, DECEMBER EN JANUARI Afhakers aan de haven door Wendy Wagenmakers Kees Groeneweg, Vryburg Yachting Architecten Jos Jobse en Lilian Bos wilden de Lasloods omtoveren tot cultuurtempel. Na vier jaar onder handelen afgeblazen vanwege 'plotse nieuwe voorwaarden'. Organisator Louk Peperkamp wil de paviljoen aan Binnenhaven. Na tweeënhalf jaar overleg gestopt om 'onrealistische voorwaarden'. AW Beheer wilde, op verzoek van gemeente Vlissingen, een tijdelijke jachthaven aanleggen in het Dok. Na drie jaar overleg afgeblazen we gens 'veranderde voorwaarden'. Reder Dijkhuizen wilde ligplaats in de Binnenhaven. Na anderhalfjaar overleg nog geen vergunning, 'wel andere voorwaarden'. Gemeente heeft overleg gestaakt wegens ne gatieve uitlatingen van Dijkhuizen. Het terrein aan de Vlissingse Binnenhaven, waar Vryburg Yachting zich wil de vestigen. Links een bunker, achterin de Lasloods. foto Ruben Oreel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 34