Be:auty
Beast
Niet alleen Lasloods ging niet door aan Vlissingse Binnenhaven
Jachtenbouwer wilde zich vestigen
in Vlissingen, maar haakte af na
'steeds extremere eisen'.
4 ZEELAND
PROFITEER NU EN BESTEL SNEL OP: PZC.NL/THEATER
'Het ambitieniveau ligt
hier veel te hoog, het
gevoel met de
werkelijkheid is kwijt'
GRATIS
upgrade I
VLISSINGEN. Aan de Vlissingse Bin
nenhaven had niet alleen een cul
tuurtempel kunnen staan. En een
jachthaven kunnen liggen. Er had
ook een jachtenbouwer kunnen zit
ten. En een horecapaviljoen kun
nen staan.
Maar elke initiatiefnemer zegt
na jaren 'prettig en constructief
overleg met de gemeente Vlissin
gen een ander contract voorge
schoteld te hebben gekregen, met
daarin 'onwerkbare voorwaarden'.
Yacht Valley. Ineens stond het
bord er, langs de Prins Hendrik-
weg. De gemeente Vlissingen had
bijna een miljoen subsidie losge
peuterd bij Europa en legde het
zelfde bedrag bij, om van het afge
leefde gebied een watersportwal
halla te maken. Voor de punt op
de landtong had ze een 'grote in
vesteerder' gevonden, die vele an
dere zou aantrekken.
Die investeerder, dat was Kees
Groeneweg van Vryburg Yach
ting. De Walchenaar wilde zijn be
drijf, dat grote zeevarende motor
jachten laat bouwen, vestigen in
Yacht Valley. „Met name de syner
gie tussen de daar te vestigen nau
tische bedrijven sprak mij aan. In
het begin ging alles goed. De amb
tenaren deden hun werk en het
contact met wethouder Rob van
Dooren was prettig en construc
tief. Het leek te gaan lukken."
Maar toen sloeg de sfeer om.
„De gemeente had steeds extreme
re eisen. Ze wilde een architecto
nisch wonderpaleis met veel glas
en translucente gevels. Een pand
dat je verwacht bij een autoverko
per, maar niet bij een jachtenbou
wer die niet meer nodig heeft dan
een kantoortje en een loods."
Dan maar kleinschaliger, dacht
Groeneweg, en verhuisde gelijk
zijn plannen naar een ander per
ceel. „Maar ook daar werden on
werkbare eisen gesteld, dertien in
totaal. Zo zou de huurovereen
komst voor het bijhorende water
komen te vervallen als ik het be
drijf ooit zou verkopen, hetgeen
gezien mijn leeftijd niet ondenk
baar is. Daarnaast mochten er al
leen onze jachten liggen, dus niet
die van derden. Iets wat elders in
het land heel normaal is. En de ka
demuur waar vandaan we bootjes
in en uit het water zouden hijsen,
die de gemeente zou versterken,
daarvan zei men ineens 'dat moe
ten we nog maar zien'. En toen,
op het allerlaatste moment, moes
ten we ook ineens de hele infra
structuur aanleggen. Elektra voor
het hele gebied. 'Dat krijg je wel
terug als er ook andere investeer
ders zijn', kreeg ik te horen. Toen
ben ik definitief afgehaakt."
Maar niet zonder rotgevoel. „Ik
woon op Walcheren, ik ben gebo
ren en getogen in Vlissingen. Ik
wil helpen die stad nautisch op de
kaart te zetten. Maar het ambitie
niveau ligt hier veel te hoog, het
gevoel met de werkelijkheid is
kwijt. Niet bij de ambtenaren, heb
ik gemerkt, maar bij wethouder
John de Jonge. Die heeft een heel
andere visie. Hij wil van Vlissin
gen een prachtige stad maken. Hal
lo, het is Scheveningen niet! Het
is Vlissingen, een werkkade in de
havenstad Vlissingen, aan een Bin
nenhaven met vervuilde grond. Al
die investeerders die afhaken, dat
kan deze gemeente, gezien haar fi
nanciële positie, zich toch hele
maal niet permitteren?"
In een reactie zegt de gemeente
Vlissingen redelijke eisen van wel
stand te stellen. „We heben de
heer Groeneweg geadviseerd een
architect in de arm te nemen van
wege de beeldkwaliteitseisen die
horen bij het bestemmingsplan.
Nutsvoorzieningen leggen wij
niet aan. Dat was bij de koper be
kend. Ook hebben we aangegeven
geen botenkraan te exploiteren.
Wel zouden we zorgen voor een
mogelijkheid om boten uit het wa
ter te takelen met een mobiele
kraan. De fundering en verhar
ding van hetgeen inmiddels is aan
gelegd is geschikt voor de zwaar
ste verkeersklasse. Met elke onder
nemer gaan we altijd op zoek om
oplossingen te vinden voor even
tuele ontstane problemen. Daar
naast zijn wij altijd bereid om een
en ander toe te lichten. Maar het
is niet aan de gemeente om onder
nemersrisico's weg te nemen."
Met Vryburg Yachting is het
uiteindelijk goed gekomen. In Bra
bant. „Daar lukte het wel. Al had
ik liever in Vlissingen gezeten."
ANDERE AFHAKERS
LEZERSAANBIEDING: SPECIAAL VOOR U GESELECTEERD
BEAUTY AND THE BEAST
LAAT JE VEROVEREN
y i - hj i w
Laatje veroveren door deze grootse,
spectaculaire musical
Met musicalsterren als Anouk Maas, Edwin
Jonker, Freek Bartels, Loeki Knol en Tony
Een betoverend verhaal over de ware liefde
en innerlijke schoonheid.
MUSICAL: AFAS CIRCUSTHEATER
DEN HAAG, DECEMBER EN JANUARI
Afhakers aan de haven
door Wendy Wagenmakers
Kees Groeneweg, Vryburg Yachting
Architecten Jos Jobse en Lilian Bos
wilden de Lasloods omtoveren tot
cultuurtempel. Na vier jaar onder
handelen afgeblazen vanwege
'plotse nieuwe voorwaarden'.
Organisator Louk Peperkamp wil
de paviljoen aan Binnenhaven. Na
tweeënhalf jaar overleg gestopt
om 'onrealistische voorwaarden'.
AW Beheer wilde, op verzoek van
gemeente Vlissingen, een tijdelijke
jachthaven aanleggen in het Dok.
Na drie jaar overleg afgeblazen we
gens 'veranderde voorwaarden'.
Reder Dijkhuizen wilde ligplaats in
de Binnenhaven. Na anderhalfjaar
overleg nog geen vergunning, 'wel
andere voorwaarden'. Gemeente
heeft overleg gestaakt wegens ne
gatieve uitlatingen van Dijkhuizen.
Het terrein aan de Vlissingse Binnenhaven, waar Vryburg Yachting zich wil
de vestigen. Links een bunker, achterin de Lasloods. foto Ruben Oreel