Meeste
zzp'ers
zijn happy
Basketballers
vertrouwen op
jonge coach
Chinese en Amerikaanse Doel heeft veel
toerist ook naar Zeeland mensen nodig
Belgen en Duitsers weten
Zeeland volop te vinden,
nu de rest van de wereld
nog. Het provinciebe
stuur gaat er samen met NBTC
Holland Marketing, het nationale
bureau voor de branding van Ne
derland, de komende jaren serieus
werk van maken om meer buiten
landse toeristen ook naar deze re
gio te krijgen.
Nederlanders zien een reis van
de ene kant van het land naar de
andere doorgaans als een stevige
onderneming. Dat beleven bijvoor
beeld Amerikanen of Chinezen
heel anders. Voor hen gaat het
vaak om afstanden die men in we
reldsteden dagelijks aflegt in het
woon-werkverkeer.
Vandaar dat het NBTC onder
de naam Holland City is begon
nen met een project om Neder
land in het buitenland te presente
ren als een 'stedelijke regio', waar
binnen het snel en makkelijk rei
zen is. „We kennen nu een aantal
specifieke toeristische plekken, zo
als Amsterdam en Giethoorn",
zegt gedeputeerde Jo-Annes de
Bat. „Die lopen een beetje vol, ter
wijl we in Nederland veel meer te
bieden hebben."
En dan met name ook in Zee
land, wat het provinciebestuur be
treft. Het NBTC gaat 'themalijnen'
'Amsterdam en Giethoorn
lopen vol, terwijl we veel meer
in Nederland te bieden hebben'
ontwikkelen. Zeeland wil mee
doen aan twee van die lijnen: Wa
ter en Food, waarbij vooral aan de
waterwerken en zeevruchten
moet worden gedacht. Gedepu
teerde Staten besloten gisteren
25.000 euro bij te dragen aan de
ontwikkeling ervan.
De themalijn Water is al enigs
zins uitgewerkt. Bij Food loopt
VW Zeeland voorop met de inter
nationale campagne die samen
met het Mosselbureau is opgezet.
Het is de bedoeling dat het NBTC
zich daarbij aansluit en deze tot
een nationale themalijn uitwerkt.
VW Zeeland zal zich in haar
buitenlandse promotie blijven
richten op België en Duitsland.
Via het NBTC moeten de onder
scheidende kwaliteiten van Zee
land ook elders in de wereld on
der de aandacht worden gebracht.
DOEL, Electrabel zoekt veel extra
personeel de komende jaren voor
de kerncentrales in Doel, net over
de Zeeuws-Vlaamse grens aan de
Zeeschelde. De verwachting is dat
er tot en met 2019 340 vacatures
vervuld moeten worden, met na
me in technische beroepen.
De vraag naar meer medewer
kers heeft alles te maken met het
langer openhouden van de oudste
kerncentrales Doel 1 en 2. Deze fa
brieken mogen van de nieuwe cen
trumrechtse regering in België
tien jaar langer in bedrijf blijven,
tot 2025, als ze vijftig jaar oud zijn.
Dit is korter dan de kerncentrale
in Borssele die uit 1973 stamt en
een vergunning heeft tot 2033.
Jan Trangez, directeur van de
kerncentrales in Doel, verklaarde
onlangs dat het langer openhou
den van kerncentrales wereldwijd
aan de orde is. „Wereldwijd wordt
de levensduur van reactors ver
lengd tot zestig en zelfs tachtig
jaar." Nu Doel 1 en 2 tien jaar lan
ger open mogen blijven, is Electra
bel van plan fors te investeren.
Trangez meldde dat de komende
vier jaar zes- en zevenhonderd
miljoen euro in de fabrieken zal
worden gestoken.
Het kerncentralepark stond de
laatste tijd in een kwaad daglicht,
onder meer vanwege 'haarscheur
tjes' in Doel 3 en sabotage van een
stoomturbine buiten de reactor
van Doel 4. Electrabel heeft daar
op nog strengere veiligheidsmaat
regelen getroffen. Doel 4 draait al
weer geruime tijd, Doel 3 is on
langs weer in gebruik genomen.
Doel 1 en 2 die al stillagen, wor
den binnen afzienbare termijn
weer opgestart.
PAGINA 8 9
SPORT 11 12
www.pzc.nl walcheren@pzc.nl WOENSDAG 16 december 2015
Zeeland
Een brug van verhalen
-SS33
Hoe kun je nu beter genieten van het uitzicht op de
Zeelandbrug, dan als je er op het gemak overheen rijdt?
In een dertiental oldtimers haalden bouwers van het
kunststukje gisteren herinneringen op aan vroeger. Ze
hadden dan ook wat te vieren. Want niet alleen is de
brug 50 jaar, nu is ze ook nog eens officieel rijksmonu
ment. Uniek, want van de pakweg 2,5 miljoen bouww
erken uit die tijd, hebben slechts 200 de status van
rijksmonument.
De Zeelandbrug is een brug van verhalen, memoreerde
gedeputeerde Harry van der Maas gisteren tijdens een
feestje in de Nieuwe Kerk in Zierikzee. „Die brug heeft
impact op de levens van alle Zeeuwen. We zijn gebaat bij
goede verbindingen. Een tweede brug is onbetaalbaar.
Een extra rijbaan eraan hangen is technisch mogelijk,
maar er zijn nu andere prioriteiten."
foto Dirk-Jan Gjeltema
door Rolf Bosboom
Jo-Annes de Bat gedeputeerde
door Harmen van der Werf