Talent uit Sierra Leone is verbaasd over de kansen die ze in Nederland krijgt
25
NFF onderzoekt
veiling Gouden Kalf
Sabia Engizek
verliest kindje
Michaela DePrince is
een rolmodel in de witte
balletwereld. De zwarte
ballerina overwon veel jaloezie.
Nu danst ze in de Notenkraker
Media Entertainment
Een Gouden Kalf heeft bij een veiling via
Catawiki 3.200 euro opgebracht. Het is niet
de eerste keer dat de meest prestigieuze Ne
derlandse filmprijs opduikt bij een veiling.
Het Nederlands Film Festival, dat de Kalve
ren jaarlijks uitreikt, zoekt uit hoe dat kan.
Mega Model Agency, het bureau
waarbij Sabia is aangesloten,
heeft Duitse media gemeld dat
haar kindje in de nacht van 13 de
cember doodgeboren is. Sabia is
de ex van Rafael van der Vaart.
e zitten
in de
21ste
eeuw en
lijken nog
steeds op
een ouderwetse Alabama-country-
club uit de jaren vijftig", zegt Susan
Fales-Hill aan het begin van de recen
te documentaire A Ballerina's Tale. Ze
is bestuurslid van het American Bal
let Theatre in New York en de per
soonlijke coach van Misty Copeland,
de ballerina met getinte huid die nu
solist is in dat gezelschap.
In zijn documentaire laat regisseur
Nelson George een scala aan vrou
wen aan het woord (danseressen, ar
tistiek leiders van gezelschappen en
wetenschappers) die allemaal de me
ning delen dat de balletwereld veel te
wit blijft.
'De huid van een danser moet er
uitzien als een vers geschilde appel',
is een uitspraak van choreograaf
George Balanchine die Victoria Ro-
well in de film citeert. Rowell zat in
het juniorengezelschap van het Ame
rican Ballet Theatre, maar koos voor
een carrière als actrice. „Want ik heb
de kleur van een hazelnoot."
Balanchine was de man die het bal
let halverwege de vorige eeuw welis
waar vernieuwde - hij weekte het los
van de sprookjes, natuurgetrouwe de
cors en negentiende-eeuwse passen -
maar de ballerina werd door hem
nog eens extra ingesnoerd. Ze moest
de dansvloer betreden met een smile
en sex-appeal, lang en elegant zijn en
blijkbaar dus ook nog blank als het
vruchtvlees van een appel.
Alexei Ratmansky, een choreo
graaf die ook regelmatig te gast is bij
Het Nationale Ballet in Amsterdam,
gaf Copeland een van haar eerste
hoofdrollen bij het American Ballet
Theatre, in het ballet De vuurvogel.
'Een monumentale keus', noemt Fa-
les-Hill dat in de film. Copeland dans
te met trots en vreugde.
Aan het eind van de film lezen we
de namen van bekende zwarte balleri
na's: ook die van Michaela DePrince,
die nu 20 jaar is en bij het Nationale
Ballet danst, staat erbij. 'Waar zijn de
zwarte dansers?', had zij zich op haar
4e afgevraagd, na het zien van een No
tenkraker-video.
Later zag ze een uitvoering van
het Pennsylvania Ballet met drie
zwarte danseressen. Een daarvan was
Heidi Cruz. DePrince: „Heidi Cruz is
mijn rolmodel. Ik bewonderde haar
en wilde net zo worden zoals zij.
Cruz heeft mij ook een steuntje in de
rug gegeven toen ik het nodig had."
Dat was toen DePrince lessen volg
de aan de Rock School for Dance Edu
cation in Philadelphia en ze steeds
meer discriminerende opmerkingen
hoorde van aanwezige moeders.
Zwarte meisjes moeten niet aan bal
let doen, ze moeten hun weg zoeken
in de jazz- en de moderne dans, luid-
'Heidi Cruz is
mijn rolmodel.
Ik wilde net zo
worden zoals
Zij'
de het oordeel. Maar DePrince houdt
van ballet. „Je bent een getalenteerde
danseres", vertelde Cruz haar, „dus je
zult veel jaloezie tegenkomen. Laat je
er niet door uit het veld slaan."
Die raad heeft DePrince opge
volgd. Ze bleef gefocust trainen en
gaat nu als een komeet. Twee jaar ge
leden werd ze aangenomen in de Ju
nior Company van Het Nationale Bal
let. Vorig jaar stroomde ze door naar
het grote gezelschap en de afgelopen
weken repeteerde ze voor de Neder
landse versie van Notenkraker en Mui
zenkoning. Daarin danst ze een aantal
keren de hoofdrol van Clara.
Blij is ze, de danseres die als klein
meisje in Sierra Leone in een wees
huis belandde en door adoptieouders
naar de Verenigde Staten werd ge
haald. En verrast over alle kansen die
ze in Nederland krijgt.
Met haar prins in Notenkraker en
Muizenkoning heeft DePrince het in
haar ogen erg getroffen. „Ik was su
perblij toen ik hoorde dat ik met Re-
mi Wörtmeyer mocht dansen. Hij
heeft zo veel talent en ook een groot
gevoel voor humor", legt ze uit. „Hij
zorgt ervoor dat ik me helemaal com
fortabel voel in onze pas de deux. Hij
heeft niet alleen veel techniek en
creativiteit in huis, maar let ook goed
op zijn partner. Hij maakt echt con
tact met je en dat geeft elk duet een
extra lading. Ik heb er veel vertrou
wen in met hem."
Zo is DePrince zelf een rolmodel
voor andere zwarte jonge balletdan
sers. „Ik hoop dat ze door mij zien
dat hun dromen kunnen uitkomen."
WOENSDAG 16 DECEMBER 2015
Cultuur
t weesmeisi e
door Jacq. Algra
Michaela DePrince:
„Ik was superblij toen
ik hoorde dat ik met
Remi Wörtmeyer
mocht dansen. Hij heeft
zo veel talent en ook
een groot gevoel voor
humor."
foto Hollandse Hoogte
Notenkraker en Muizenkoning met o.a. Mi
chaela DePrince. Te zien t/m 1 /1 /2016 in
Nationale Opera Ballet, Amsterdam.