Talent uit Sierra Leone is verbaasd over de kansen die ze in Nederland krijgt 25 NFF onderzoekt veiling Gouden Kalf Sabia Engizek verliest kindje Michaela DePrince is een rolmodel in de witte balletwereld. De zwarte ballerina overwon veel jaloezie. Nu danst ze in de Notenkraker Media Entertainment Een Gouden Kalf heeft bij een veiling via Catawiki 3.200 euro opgebracht. Het is niet de eerste keer dat de meest prestigieuze Ne derlandse filmprijs opduikt bij een veiling. Het Nederlands Film Festival, dat de Kalve ren jaarlijks uitreikt, zoekt uit hoe dat kan. Mega Model Agency, het bureau waarbij Sabia is aangesloten, heeft Duitse media gemeld dat haar kindje in de nacht van 13 de cember doodgeboren is. Sabia is de ex van Rafael van der Vaart. e zitten in de 21ste eeuw en lijken nog steeds op een ouderwetse Alabama-country- club uit de jaren vijftig", zegt Susan Fales-Hill aan het begin van de recen te documentaire A Ballerina's Tale. Ze is bestuurslid van het American Bal let Theatre in New York en de per soonlijke coach van Misty Copeland, de ballerina met getinte huid die nu solist is in dat gezelschap. In zijn documentaire laat regisseur Nelson George een scala aan vrou wen aan het woord (danseressen, ar tistiek leiders van gezelschappen en wetenschappers) die allemaal de me ning delen dat de balletwereld veel te wit blijft. 'De huid van een danser moet er uitzien als een vers geschilde appel', is een uitspraak van choreograaf George Balanchine die Victoria Ro- well in de film citeert. Rowell zat in het juniorengezelschap van het Ame rican Ballet Theatre, maar koos voor een carrière als actrice. „Want ik heb de kleur van een hazelnoot." Balanchine was de man die het bal let halverwege de vorige eeuw welis waar vernieuwde - hij weekte het los van de sprookjes, natuurgetrouwe de cors en negentiende-eeuwse passen - maar de ballerina werd door hem nog eens extra ingesnoerd. Ze moest de dansvloer betreden met een smile en sex-appeal, lang en elegant zijn en blijkbaar dus ook nog blank als het vruchtvlees van een appel. Alexei Ratmansky, een choreo graaf die ook regelmatig te gast is bij Het Nationale Ballet in Amsterdam, gaf Copeland een van haar eerste hoofdrollen bij het American Ballet Theatre, in het ballet De vuurvogel. 'Een monumentale keus', noemt Fa- les-Hill dat in de film. Copeland dans te met trots en vreugde. Aan het eind van de film lezen we de namen van bekende zwarte balleri na's: ook die van Michaela DePrince, die nu 20 jaar is en bij het Nationale Ballet danst, staat erbij. 'Waar zijn de zwarte dansers?', had zij zich op haar 4e afgevraagd, na het zien van een No tenkraker-video. Later zag ze een uitvoering van het Pennsylvania Ballet met drie zwarte danseressen. Een daarvan was Heidi Cruz. DePrince: „Heidi Cruz is mijn rolmodel. Ik bewonderde haar en wilde net zo worden zoals zij. Cruz heeft mij ook een steuntje in de rug gegeven toen ik het nodig had." Dat was toen DePrince lessen volg de aan de Rock School for Dance Edu cation in Philadelphia en ze steeds meer discriminerende opmerkingen hoorde van aanwezige moeders. Zwarte meisjes moeten niet aan bal let doen, ze moeten hun weg zoeken in de jazz- en de moderne dans, luid- 'Heidi Cruz is mijn rolmodel. Ik wilde net zo worden zoals Zij' de het oordeel. Maar DePrince houdt van ballet. „Je bent een getalenteerde danseres", vertelde Cruz haar, „dus je zult veel jaloezie tegenkomen. Laat je er niet door uit het veld slaan." Die raad heeft DePrince opge volgd. Ze bleef gefocust trainen en gaat nu als een komeet. Twee jaar ge leden werd ze aangenomen in de Ju nior Company van Het Nationale Bal let. Vorig jaar stroomde ze door naar het grote gezelschap en de afgelopen weken repeteerde ze voor de Neder landse versie van Notenkraker en Mui zenkoning. Daarin danst ze een aantal keren de hoofdrol van Clara. Blij is ze, de danseres die als klein meisje in Sierra Leone in een wees huis belandde en door adoptieouders naar de Verenigde Staten werd ge haald. En verrast over alle kansen die ze in Nederland krijgt. Met haar prins in Notenkraker en Muizenkoning heeft DePrince het in haar ogen erg getroffen. „Ik was su perblij toen ik hoorde dat ik met Re- mi Wörtmeyer mocht dansen. Hij heeft zo veel talent en ook een groot gevoel voor humor", legt ze uit. „Hij zorgt ervoor dat ik me helemaal com fortabel voel in onze pas de deux. Hij heeft niet alleen veel techniek en creativiteit in huis, maar let ook goed op zijn partner. Hij maakt echt con tact met je en dat geeft elk duet een extra lading. Ik heb er veel vertrou wen in met hem." Zo is DePrince zelf een rolmodel voor andere zwarte jonge balletdan sers. „Ik hoop dat ze door mij zien dat hun dromen kunnen uitkomen." WOENSDAG 16 DECEMBER 2015 Cultuur t weesmeisi e door Jacq. Algra Michaela DePrince: „Ik was superblij toen ik hoorde dat ik met Remi Wörtmeyer mocht dansen. Hij heeft zo veel talent en ook een groot gevoel voor humor." foto Hollandse Hoogte Notenkraker en Muizenkoning met o.a. Mi chaela DePrince. Te zien t/m 1 /1 /2016 in Nationale Opera Ballet, Amsterdam.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 27