'Ritthem wordt het
Walchers afvoerputje'
Van Parijs naar Zeeland
El Ghazi
Pak deze sectoren aan en je
Geen onderzoek naar intercity
2 ZEELAND
Wat merkt Zeeland van het in Parijs
gesloten klimaatakkoord? Vijf sectoren
waar flinke winst valt te boeken.
COMMENTAAR
De Zeeuwse Milieufederatie haakt aan bij het klimaat
akkoord van Parijs. De ZMf wil een Zeeuwse variant,
een plan om de C02-uitstoot van Zeeland drastisch te
beperken. Beoogde deelnemers: bedrijven, overheden
en burgers. Zo probeert de ZMf de dynamiek van 'Parijs' meteen
in daden om te zetten. Hoe kan Zeeland aan de slag? Deskundi
gen als Tjeu van Mierlo en Ad Phernambucq komen met aanbeve
lingen. Zij denken bijvoorbeeld aan het verbeteren van wonin
gen, aan duurzame energieopwekking en aan slim transport. Dus
geen luchtfietserij, maar praktische zaken die meteen kunnen
worden opgepakt.
Enige scepsis over de waarde van
het klimaatakkoord is gepast. 'Pa
rijs' is niet veel meer dan de inter
nationale erkenning dat het roer
echt om moet. Over het 'hoe' en
'wie' blijven de deelnemende lan
den veel te vaag. Bovendien kun
nen hun afspraken razendsnel ver
wateren. Een oorlog of een dip in
de economie is genoeg om alle be
loften te doen vergeten. Maar het zou een ernstige vergissing zijn
daarom maar niet in actie te komen. De gevaarlijke opwarming
van de aarde vraagt om een andere manier van leven. Deze cul
tuuromslag moet ook in Zeeland worden gemaakt. Liefst snel.
Dus het is goed dat de ZMf de vaart erin probeert te houden.
Enige scepsis
over het akkoord
is gepast, maar
we moeten wel
in actie komen
RITTHEM. Windmolens, antihagel-
kanonnen en een 'vuilstortplaats'
aan het begin van het dorp maken
Ritthem zo onderhand tot het af
voerputje van Walcheren.
Dat stelde Dolf Snel, voorzitter
van de Ritthemse dorpsraad, gis-
'Cobelfret wil butsen in
auto's voorkomen,
maar is minder
geïnteresseerd in
butsen in onze slaap'
teravond bij de vergadering in het
vernieuwde dorpshuis.
Reden voor die uitspraak lag
ten eerste bij de antihagelkanon-
nen, die Cobelfret op zijn terrein
wil plaatsen om butsen in auto's
te voorkomen. „Het bedrijf is ech
ter minder geïnteresseerd in but
sen in onze slaap", vond de voor
zitter. „Het bedrijf zoekt geen con
tact, terwijl er toch ook alternatie
ven zijn om hagel tegen te hou
den. Maar het merkwaardige is
dat zelfs de gemeentebestuur daar
geen aandacht aan besteedt."
Van de zaal, die aardig was vol
gelopen met dorpsbewoners,
kreeg de dorpsraad unanieme
steun voor verzet tegen de kanon
nen. Dat was, op twee vingers na,
ook het geval bij de discussie over
windmolens. De zeven die er aan
de zeedijk staan, wil de provincie
vervangen door vier exemplaren
die drie keer zo veel stroom op
wekken maar ook 26 meter hoger
zijn. Het overheidsorgaan stelt er
geld tegenover, elfduizend euro
per jaar voor 'leuke dingen in het
dorpshuis', als de Ritthemmers
zich koest houden in de bezwaar
procedure. Maar de Ritthemmers
laten zich niet paaien, bleek gister
avond. Van hen mag de dorpsraad
zijn verzetten doorzetten. En die
doet dat dus ook.
Want, samen met de 'vuilnis
belt' bij aannemer Van Gelder bij
de kruising van de Zandweg met
de Ritthemsestraat, zorgen al deze
initiatieven voor afbreuk van het
rustige dorpje Ritthem, stelde
Snel. „Ritthem hoeft geen open
luchtmuseum te zijn, maar toch
zeker ook geen afvoerputje."
Almanak
Terneuzense Timme (6) is helemaal
gek van voetbal. Op videokanaal You-
Tube kijkt hij uren naar oude samen
vattingen van wedstrijden. Daarna
speelt hij de acties graag na in de
woonkamer, zichzelf fanatiek begelei
dend met de woorden die de voetbal
commentatoren eerder aan de acties
van zijn helden besteedden.
Dat doet hij zo enthousiast, dat zijn
ouders er af en toe hoorndol van wor
den. Daarom verzochten ze hem afge
lopen weekend om de namen van
voetballers als Younes, Suarez en El
Ghazi niet meer te roepen, maar op te
schrijven. Die opzet slaagde, al heeft
hij op dit vlak nog wel wat te leren.
In schreeuwende letters ging hij te
keer: Joenuuuss! Soewaarusll! L
Kaazieü!
Kinderkunst
voor De Ruyter
Panorama Walcheren in de
Machinefabriek in Vlissin-
gen toont zaterdag 19 de
cember een hulde aan
Michiel de Ruyter van veer
tig leerlingen van twee
Vlissingse basisscholen.
Het 'tribuut' aan de admi
raal is die zaterdagmiddag
gratis te zien van 14.00 tot
17.00 uur. Kunstenaars Jo
Dumon Tak en Ludo van
Well kennen drie prijzen
toe. Frits de Ruyter de
Wildt, nazaat van De Ruy
ter, reikt die uit. Gallery
Maritime uit Middelburg
bedacht het project.
Parkeerknelpunt
bekend
Vlissingers in de binnen
stad en wijken net buiten
de parkeervergunningszo-
ne en Oost-Souburgers
hebben de meeste parkeer
problemen. In Oost-Sou
burg klagen inwoners voor
al over de Kanaalstraat en
de omgeving Van Turn
houtstraat en Kromwege-
singel. Dat blijkt na de
twee parkeermarkten die
de gemeente hield. Die in
Oost-Souburg trok veertig
bezoekers, die in Vlissin-
gen honderd. De uitkom
sten en de e-mailopmerkin-
gen over parkeren worden
meegenomen in het nieu
we parkeerbeleid dat dit
voorjaar klaar moet zijn.
Reageren kan nog tot en
met dinsdag 15 december
via www.vlissingen.nl
KWF zoekt
contactpersonen
KWF Kankerbestrijding
zoekt in Gapinge en Koude-
kerke contactpersonen die
het werk van collectanten
in goede banen willen lei
den. Geïnteresseerden kun
nen contact opnemen met
Eric van Veelen via
06-51293346 of
aanmelden@kwf.nl.
Bijeenkomst over
duurzaamheid
De Architectentafel die
morgen plaatsvindt in Mid
delburg staat deze keer in
het teken van duurzaam
heid. Wat doet Green
Agents om duurzaamheid
bij jongeren onder de aan
dacht te brengen? Tilly
Stroo geeft toelichting.
Green Agents is actief op
het gebied van verduurza
ming.
De bijeenkomst vindt
plaats bij CBK Zeeland in
Middelburg en begint om
17.00 uur.
VLISSINGEN. Mooi, zo'n akkoord
over het klimaat, maar wat bete
kent dat voor Zeeland? Hoe kun
nen we eraan bijdragen dat de
temperatuurstijging deze eeuw
aanmerkelijk minder dan twee
graden zal bedragen? De kansen
liggen voor het grijpen, zeggen
adviseur duurzame ontwikke
ling Ad Phernambucq en Tjeu
van Mierlo, adviseur economie
en duurzaamheid van de Zeeuw
se Milieufederatie. Hun top 5
van zaken die meteen kunnen
worden aangepakt. Lang niet al
tijd is subsidie nodig. In veel ge
vallen is duurzaamheid rendabe
ler.
1. De woningen die
nieuw gebouwd wor
den in Zeeland zijn
vanuit klimaatoogpunt
wel in orde, geeft Pher
nambucq aan, maar er is een
enorme slag te slaan als de be
staande woningen worden aange
pakt. Hij zet deze 'uitdaging' met
stip op 1. Nederland heeft een na
tionaal klimaatcontract dat ook
door woningcorporaties is onder-
'Het gemiddelde energielabel
bungelt nu diep in het alfabet
en moet allemaal naar Aplus'
Ad Phernambucq, ZMF
tekend. „Dat moet worden open
gebroken, want dat is onvoldoen
de om de doelstellingen van Pa
rijs te halen." De corporaties
moeten meer huurwoningen
sneller energiezuinig maken,
geeft hij aan. Dat kost geld, waar
door huren wellicht omhoog
gaan, maar het levert ook geld op
in de vorm van een lagere ener
gierekening.
Zeventig procent van de
Zeeuwse woningen is particulier
bezit. Hoe zijn die woningeigena
ren zo ver te krijgen dat ze hun
huis gaan aanpakken? „Het ge
middelde energielabel bungelt
nu diep in het alfabet en het
moet allemaal naar A of Aplus-
plus", zegt Phernambucq. „Dat
staat er nu nog vrij belabberd
voor."
Hiervoor is in Zeeland op ini
tiatief van Marten Wiersma al
een breed samenwerkingsover-
leg aan de slag gegaan. Onder
meer provincie, gemeenten, de
bouw- en installatiesector, Delta
en de Zeeuwse milieuorganisa
ties zitten samen om tafel. Pher
nambucq: „Daar kan een geweldi
ge slag gemaakt worden."
Volgens hem is dat een kwes
tie van informeren en stimule
ren. Woningbezitters zouden
zich moeten gaan afVragen hoe
ze willen dat hun woning er
over tien of vijftien jaar uitziet.
Hoe valt het huis niet alleen
energiezuiniger maar ook levens-
loopbestendig en comfortabeler
te maken? „In Zeeland is dat
bijna maatwerk." Om de vraag
kant de stimuleren zijn advi
seurs nodig, legt Phernambucq
uit, terwijl aan de aanbodkant in
stallateurs en leveranciers hierop
kunnen inspelen. „Het bij elkaar
brengen van vraag en aanbod is
een enorme uitdaging."
2. Van Mierlo pleit
ervoor de Zeeuwse
fs havens elektrisch te ma-
ken. Tachtig procent
van de C02-uitstoot
komt uit de havens. Er valt een
wereld te winnen door aanme
rende schepen stroom vanaf de
wal aan te bieden, zoals nu al bij
veel binnenvaartschepen ge
beurt. Dan blijven de scheepsdie-
selmotoren niet doordraaien. Als
hefwerktuigen, kranen en trucks
in de haven op stroom gaan rij
den, zijn ze niet alleen minder
vervuilend, maar worden ze ook
rendabeler. Van Mierlo: „Als je al
die stroom ook nog eens opwekt
met wind en zon, sla je nog een
slag."
3. De beschikbare
vervoerscapaciteit
1 kan in Zeeland veel be-
V ter worden benut. „In el
ke auto zitten nu 1,3
mensen", verklaart Phernam
bucq, „terwijl er duizenden au
to's kriskras rondrijden." Apps
en websites kunnen contact leg
gen tussen mensen die met el
kaar mee willen rijden. „Als er
een financiële prikkel tegenover
staat, wordt het ook aantrekkelij
ker mensen mee te nemen." Ook
kunnen auto's worden gedeeld.
„Op kleine schaal zie je het al ge
beuren, maar de komende vijf
jaar kunnen we dat fors opscha-
len."
En natuurlijk moeten die ge-
DEN HAAG. Staatssecretaris
Sharon Dijksma laat niet onder
zoeken of het aantal treinreizi
gers stijgt als de intercity
voortaan alleen Vlissingen, Mid
delburg en Goes aandoet.
Dijksma schrijft dat aan de
Tweede Kamer. Vervoersdeskun-
dige Lex Boersma betoogde eer
der in de PZC dat het aantal
treinreizigers in Zeeland de laat
ste jaren fors is gedaald omdat er
alleen nog stoptreinen rijden.
Dijksma stelt dat de gebruikte cij
fers 'niet helemaal juist zijn'. Er
zijn ongetwijfeld reizigers ver
dwenen, maar ook nieuwe bijge
komen, stelt ze. Bovendien is
een intercity die op minder sta
tions stopt niet per se een kwar
tier sneller. Hoe sneller de inter
city is, hoe groter de kans dat die
achter een tragere goederentrein
moet blijven hangen, aldus Dijks
ma. Ze wijst erop dat de Zeeuw
se overheden in 2006 de wens
hebben uitgesproken dat de NS
alle kleine stations blijft bedie
nen. Die wens heeft de provincie
onlangs nog eens herhaald.
FZC
door Wendy Wagenmakers
Tip? redactie@pzc.nl
VLISISNGEN
VLISSINGEN
KOUDEKERKE
MIDDELBURG
Uitdaging:
door Ernst Jan Rozendaal
door Jeffrey Kutterink