'Ritthem wordt het Walchers afvoerputje' Van Parijs naar Zeeland El Ghazi Pak deze sectoren aan en je Geen onderzoek naar intercity 2 ZEELAND Wat merkt Zeeland van het in Parijs gesloten klimaatakkoord? Vijf sectoren waar flinke winst valt te boeken. COMMENTAAR De Zeeuwse Milieufederatie haakt aan bij het klimaat akkoord van Parijs. De ZMf wil een Zeeuwse variant, een plan om de C02-uitstoot van Zeeland drastisch te beperken. Beoogde deelnemers: bedrijven, overheden en burgers. Zo probeert de ZMf de dynamiek van 'Parijs' meteen in daden om te zetten. Hoe kan Zeeland aan de slag? Deskundi gen als Tjeu van Mierlo en Ad Phernambucq komen met aanbeve lingen. Zij denken bijvoorbeeld aan het verbeteren van wonin gen, aan duurzame energieopwekking en aan slim transport. Dus geen luchtfietserij, maar praktische zaken die meteen kunnen worden opgepakt. Enige scepsis over de waarde van het klimaatakkoord is gepast. 'Pa rijs' is niet veel meer dan de inter nationale erkenning dat het roer echt om moet. Over het 'hoe' en 'wie' blijven de deelnemende lan den veel te vaag. Bovendien kun nen hun afspraken razendsnel ver wateren. Een oorlog of een dip in de economie is genoeg om alle be loften te doen vergeten. Maar het zou een ernstige vergissing zijn daarom maar niet in actie te komen. De gevaarlijke opwarming van de aarde vraagt om een andere manier van leven. Deze cul tuuromslag moet ook in Zeeland worden gemaakt. Liefst snel. Dus het is goed dat de ZMf de vaart erin probeert te houden. Enige scepsis over het akkoord is gepast, maar we moeten wel in actie komen RITTHEM. Windmolens, antihagel- kanonnen en een 'vuilstortplaats' aan het begin van het dorp maken Ritthem zo onderhand tot het af voerputje van Walcheren. Dat stelde Dolf Snel, voorzitter van de Ritthemse dorpsraad, gis- 'Cobelfret wil butsen in auto's voorkomen, maar is minder geïnteresseerd in butsen in onze slaap' teravond bij de vergadering in het vernieuwde dorpshuis. Reden voor die uitspraak lag ten eerste bij de antihagelkanon- nen, die Cobelfret op zijn terrein wil plaatsen om butsen in auto's te voorkomen. „Het bedrijf is ech ter minder geïnteresseerd in but sen in onze slaap", vond de voor zitter. „Het bedrijf zoekt geen con tact, terwijl er toch ook alternatie ven zijn om hagel tegen te hou den. Maar het merkwaardige is dat zelfs de gemeentebestuur daar geen aandacht aan besteedt." Van de zaal, die aardig was vol gelopen met dorpsbewoners, kreeg de dorpsraad unanieme steun voor verzet tegen de kanon nen. Dat was, op twee vingers na, ook het geval bij de discussie over windmolens. De zeven die er aan de zeedijk staan, wil de provincie vervangen door vier exemplaren die drie keer zo veel stroom op wekken maar ook 26 meter hoger zijn. Het overheidsorgaan stelt er geld tegenover, elfduizend euro per jaar voor 'leuke dingen in het dorpshuis', als de Ritthemmers zich koest houden in de bezwaar procedure. Maar de Ritthemmers laten zich niet paaien, bleek gister avond. Van hen mag de dorpsraad zijn verzetten doorzetten. En die doet dat dus ook. Want, samen met de 'vuilnis belt' bij aannemer Van Gelder bij de kruising van de Zandweg met de Ritthemsestraat, zorgen al deze initiatieven voor afbreuk van het rustige dorpje Ritthem, stelde Snel. „Ritthem hoeft geen open luchtmuseum te zijn, maar toch zeker ook geen afvoerputje." Almanak Terneuzense Timme (6) is helemaal gek van voetbal. Op videokanaal You- Tube kijkt hij uren naar oude samen vattingen van wedstrijden. Daarna speelt hij de acties graag na in de woonkamer, zichzelf fanatiek begelei dend met de woorden die de voetbal commentatoren eerder aan de acties van zijn helden besteedden. Dat doet hij zo enthousiast, dat zijn ouders er af en toe hoorndol van wor den. Daarom verzochten ze hem afge lopen weekend om de namen van voetballers als Younes, Suarez en El Ghazi niet meer te roepen, maar op te schrijven. Die opzet slaagde, al heeft hij op dit vlak nog wel wat te leren. In schreeuwende letters ging hij te keer: Joenuuuss! Soewaarusll! L Kaazieü! Kinderkunst voor De Ruyter Panorama Walcheren in de Machinefabriek in Vlissin- gen toont zaterdag 19 de cember een hulde aan Michiel de Ruyter van veer tig leerlingen van twee Vlissingse basisscholen. Het 'tribuut' aan de admi raal is die zaterdagmiddag gratis te zien van 14.00 tot 17.00 uur. Kunstenaars Jo Dumon Tak en Ludo van Well kennen drie prijzen toe. Frits de Ruyter de Wildt, nazaat van De Ruy ter, reikt die uit. Gallery Maritime uit Middelburg bedacht het project. Parkeerknelpunt bekend Vlissingers in de binnen stad en wijken net buiten de parkeervergunningszo- ne en Oost-Souburgers hebben de meeste parkeer problemen. In Oost-Sou burg klagen inwoners voor al over de Kanaalstraat en de omgeving Van Turn houtstraat en Kromwege- singel. Dat blijkt na de twee parkeermarkten die de gemeente hield. Die in Oost-Souburg trok veertig bezoekers, die in Vlissin- gen honderd. De uitkom sten en de e-mailopmerkin- gen over parkeren worden meegenomen in het nieu we parkeerbeleid dat dit voorjaar klaar moet zijn. Reageren kan nog tot en met dinsdag 15 december via www.vlissingen.nl KWF zoekt contactpersonen KWF Kankerbestrijding zoekt in Gapinge en Koude- kerke contactpersonen die het werk van collectanten in goede banen willen lei den. Geïnteresseerden kun nen contact opnemen met Eric van Veelen via 06-51293346 of aanmelden@kwf.nl. Bijeenkomst over duurzaamheid De Architectentafel die morgen plaatsvindt in Mid delburg staat deze keer in het teken van duurzaam heid. Wat doet Green Agents om duurzaamheid bij jongeren onder de aan dacht te brengen? Tilly Stroo geeft toelichting. Green Agents is actief op het gebied van verduurza ming. De bijeenkomst vindt plaats bij CBK Zeeland in Middelburg en begint om 17.00 uur. VLISSINGEN. Mooi, zo'n akkoord over het klimaat, maar wat bete kent dat voor Zeeland? Hoe kun nen we eraan bijdragen dat de temperatuurstijging deze eeuw aanmerkelijk minder dan twee graden zal bedragen? De kansen liggen voor het grijpen, zeggen adviseur duurzame ontwikke ling Ad Phernambucq en Tjeu van Mierlo, adviseur economie en duurzaamheid van de Zeeuw se Milieufederatie. Hun top 5 van zaken die meteen kunnen worden aangepakt. Lang niet al tijd is subsidie nodig. In veel ge vallen is duurzaamheid rendabe ler. 1. De woningen die nieuw gebouwd wor den in Zeeland zijn vanuit klimaatoogpunt wel in orde, geeft Pher nambucq aan, maar er is een enorme slag te slaan als de be staande woningen worden aange pakt. Hij zet deze 'uitdaging' met stip op 1. Nederland heeft een na tionaal klimaatcontract dat ook door woningcorporaties is onder- 'Het gemiddelde energielabel bungelt nu diep in het alfabet en moet allemaal naar Aplus' Ad Phernambucq, ZMF tekend. „Dat moet worden open gebroken, want dat is onvoldoen de om de doelstellingen van Pa rijs te halen." De corporaties moeten meer huurwoningen sneller energiezuinig maken, geeft hij aan. Dat kost geld, waar door huren wellicht omhoog gaan, maar het levert ook geld op in de vorm van een lagere ener gierekening. Zeventig procent van de Zeeuwse woningen is particulier bezit. Hoe zijn die woningeigena ren zo ver te krijgen dat ze hun huis gaan aanpakken? „Het ge middelde energielabel bungelt nu diep in het alfabet en het moet allemaal naar A of Aplus- plus", zegt Phernambucq. „Dat staat er nu nog vrij belabberd voor." Hiervoor is in Zeeland op ini tiatief van Marten Wiersma al een breed samenwerkingsover- leg aan de slag gegaan. Onder meer provincie, gemeenten, de bouw- en installatiesector, Delta en de Zeeuwse milieuorganisa ties zitten samen om tafel. Pher nambucq: „Daar kan een geweldi ge slag gemaakt worden." Volgens hem is dat een kwes tie van informeren en stimule ren. Woningbezitters zouden zich moeten gaan afVragen hoe ze willen dat hun woning er over tien of vijftien jaar uitziet. Hoe valt het huis niet alleen energiezuiniger maar ook levens- loopbestendig en comfortabeler te maken? „In Zeeland is dat bijna maatwerk." Om de vraag kant de stimuleren zijn advi seurs nodig, legt Phernambucq uit, terwijl aan de aanbodkant in stallateurs en leveranciers hierop kunnen inspelen. „Het bij elkaar brengen van vraag en aanbod is een enorme uitdaging." 2. Van Mierlo pleit ervoor de Zeeuwse fs havens elektrisch te ma- ken. Tachtig procent van de C02-uitstoot komt uit de havens. Er valt een wereld te winnen door aanme rende schepen stroom vanaf de wal aan te bieden, zoals nu al bij veel binnenvaartschepen ge beurt. Dan blijven de scheepsdie- selmotoren niet doordraaien. Als hefwerktuigen, kranen en trucks in de haven op stroom gaan rij den, zijn ze niet alleen minder vervuilend, maar worden ze ook rendabeler. Van Mierlo: „Als je al die stroom ook nog eens opwekt met wind en zon, sla je nog een slag." 3. De beschikbare vervoerscapaciteit 1 kan in Zeeland veel be- V ter worden benut. „In el ke auto zitten nu 1,3 mensen", verklaart Phernam bucq, „terwijl er duizenden au to's kriskras rondrijden." Apps en websites kunnen contact leg gen tussen mensen die met el kaar mee willen rijden. „Als er een financiële prikkel tegenover staat, wordt het ook aantrekkelij ker mensen mee te nemen." Ook kunnen auto's worden gedeeld. „Op kleine schaal zie je het al ge beuren, maar de komende vijf jaar kunnen we dat fors opscha- len." En natuurlijk moeten die ge- DEN HAAG. Staatssecretaris Sharon Dijksma laat niet onder zoeken of het aantal treinreizi gers stijgt als de intercity voortaan alleen Vlissingen, Mid delburg en Goes aandoet. Dijksma schrijft dat aan de Tweede Kamer. Vervoersdeskun- dige Lex Boersma betoogde eer der in de PZC dat het aantal treinreizigers in Zeeland de laat ste jaren fors is gedaald omdat er alleen nog stoptreinen rijden. Dijksma stelt dat de gebruikte cij fers 'niet helemaal juist zijn'. Er zijn ongetwijfeld reizigers ver dwenen, maar ook nieuwe bijge komen, stelt ze. Bovendien is een intercity die op minder sta tions stopt niet per se een kwar tier sneller. Hoe sneller de inter city is, hoe groter de kans dat die achter een tragere goederentrein moet blijven hangen, aldus Dijks ma. Ze wijst erop dat de Zeeuw se overheden in 2006 de wens hebben uitgesproken dat de NS alle kleine stations blijft bedie nen. Die wens heeft de provincie onlangs nog eens herhaald. FZC door Wendy Wagenmakers Tip? redactie@pzc.nl VLISISNGEN VLISSINGEN KOUDEKERKE MIDDELBURG Uitdaging: door Ernst Jan Rozendaal door Jeffrey Kutterink

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 30