Consumenten besteden dit jaar meer dan ooit aan kerstboodschappen Mensen komen proevenruiken inspiratie opdoen NIEUWS 3 Hordes vrouwen storten zich op de dienbladen met kerst hapjes als vliegen op de stroop. Het is nog geen elf uur, maar op de Allerhande Kerstmarkt zijn de schalen hertenbiefstuk, rauwe zalm en wildragout even snel leeg als die met kerststol of exoti sche vruchten. In het Spoorwegmuseum in Utrecht houdt Albert Heijn dit jaar voor het eerst een kerstmarkt annex foodevement. Tussen de nostalgische locomotieven kunnen klan ten inspiratie opdoen voor hun kerstdiner. Er zijn workshops, er zingt een kinderkoor tje, chefkoks geven bereidingstips. Bij de in gang krijgen bezoekers een boekje en pot loodje mee. Zo kunnen ze meteen hun kerst boodschappenlijst aanleggen. De strijd van supermarkten om de kerst klant is in volle hevigheid losgebarsten. De glossy folders zijn op miljoenen deurmatten geploft, op tv gaat geen reclameblok voorbij zonder feestelijk gedekte tafel vol lekker nijen van de een of andere supermarktketen. December is voor supermarkten verre weg de belangrijkste maand, verklaart retail- deskundige Cor Molenaar. „Dat belang is al leen maar toegenomen, omdat we elkaar steeds meer culinair willen verwennen. Het geld mag rollen, er komen luxere producten op tafel. Supermarkten proberen zich met hun aanbod en kerstacties te onderschei den." Zo profileert Plus zich als dé plek voor de beste gourmetschotels, met tips van tv-kok en 'gourmetfan' Rudolph van Veen. Bij Lidl liggen al sinds 12 november driehon derd extra luxe Delicieux-producten in de schappen. Jumbo heeft vijf Michelinsterren- koks gestrikt die in de kersteditie van zijn magazine recepten delen voor 'klassieke kerstgerechten met een moderne twist'. Dit jaar zullen we meer geld dan ooit uitgeven aan onze kerstboodschappen, verwacht GfK. Het marktonderzoeksbureau voorspelt dat we in de week voor kerst 735 miljoen euro achterlaten in de kassa's van supermarkten. Met een gemiddelde besteding van bijna 100 euro per huishouden staat er voor de supers dus veel op het spel. „Consumenten swit chen makkelijk van supermarkt", zegt direc teur Joop Holla van GfK. „Nu ook prijsvech ters als Lidl en Aldi uitgebreide feestdagenas- '7~ sortimenten hebben, moeten de andere for mules een tandje bijzetten." Door de hele kerst open te zijn bijvoorbeeld. Zo kunnen klanten bij 94 Jumbo's direct na de kerk dienst op 25 december verse broodjes halen. Op kerstavond is een deel van de winkels tot 22.00 uur open. „We merken dat we hier mee duidelijk voorzien in een behoefte", rea geert directielid Colette Cloosterman-Van Eerd van het Brabantse familiebedrijf. „Ener zijds zijn er veel klanten die op het laatste moment nog verse producten, vergeten in grediënten of zelfs het complete kerstmenu komen shoppen. Anderzijds bieden we men sen die geen kerst vieren de mogelijkheid om boodschappen te doen." Ook met services als thuisbezorging, af- haalmogelijkheden en maaltijdboxen becon curreren de supermarktketens elkaar kei hard om elke kerstklant. In de reclamebood schappen die ze zelf uitzenden, laten ze in de donkere dagen voor kerst echter hun war me gezicht zien. Zo herhaalt Jumbo zijn ac tie om arme en eenzame mensen een gezel lig kerstdiner te bezorgen. En Lidl laat Ro bert - All You Need Is Love - ten Brink opdra ven in zijn commercial om een familie te herenigen aan de kerstdis. „De tijd van vre de op aarde en een warm samenzijn met ge liefden is bij uitstek het moment om klan ten met positieve gevoelens te binden aan je merk", zegt Molenaar. Ook de Allerhande Kerstmarkt is daarop gericht. „Als mensen hier een leuke dag hebben, blijft dat gevoel ook na de feestdagen hangen", weet marke tingdirecteur Saskia Egas Reparaz van Al- bert Heijn. „Daarnaast proberen we ze te in spireren eens iets anders klaar te maken met kerst. In 80 procent van de families staat elk jaar hetzelfde op tafel." Al is het de vraag of die doelstelling ook voor vrede aan de kerst dis zorgt. De echtgenoot van Joke Jonker (62) maakte zich al zorgen toen zij vertelde dat ze met een vriendin naar het Allerhande Kerstfestival ging. Of ze ook dit jaar toch wel gewoon haar traditionele garnalencocktail maakt? „Dus daar ontkom ik niet aan", zegt Jonker, terwijl ze een hapje kiwano proeft. Geen paniek, stelt de fruitverkoper van AH haar gerust. Deze stekelige oranje vrucht geeft haar kerstklassieker juist een extra twist. „Het frisse, sappige vruchtvlees combi neert perfect met een garnalencocktail." 40.000 bezoekers verwacht Al- bert Heijn op het eerste Allerhan de Kerstfestival, dat gisteren van start ging en tot zondag duurt. Vier vragen aan Allerhande hoofdredacteur Rutger Anema. „We liepen al heel lang rond met de wens om voor de feestdagen een festival te organiseren. Dit jaar hebben we het gewoon ge daan." „Dit festival is niet gericht op ver kopen. Bij de kraampjes kunnen mensen proeven, rui ken, voelen en in spiratie opdoen." „Met een oplage van 2,35 miljoen bereikt de kersteditie heel wat mensen. We verwachten dat een op de drie Nederlanders met kerst een re cept van ons platform eet. Vlak voor kerst trekt de site 400.000 bezoekers per dag; ruim vier keer zoveel als normaal." „Ja, dat effect merken we zeker. Toen in de Allerhande drie kerst recepten met mierikswortel ston den, was die zo snel uitverkocht dat we een extra vrachtwagen vol mierikswortels uit Duitsland hebben laten komen." MAANDAG 14 DECEMBER 2015 illustratie Getty Images door Annemieke van Dongen Boven: Allerhande Kerstfeest (foto Angeliek de Jonge). Midden: Rudolph van Veen in de Plus. Onder: Michelinsterrenkoks voor Jumbo. *5 735 Marktonderzoeksbureau GfK voorspelt dat we in de week voor kerst 735 miljoen euro achterlaten in de kassa's van supermarkten, met een gemiddelde besteding van bijna 100 euro per huishouden. Waarom organiseert Albert Heijn zo'n grote kerstmarkt? Wat levert dit AH aan extra omzet op? En hoeveel men sen kiezen een recept van Aller hande? En die mensen gaan allemaal de chocobombe van de cover maken?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 3