Label veilig verkeer voor dorpsraad Sirjansland Dagbladbezorger Dorp valt straks zélfs buiten Zeeuwse norm SCHOUWEN-DUIVELAND 7 Onderzoek heeft uitgewezen: bouw van brandweerkazerne in Nieuwerkerk biedt geen oplossing voor Dreischor. ZIERIKZEE DREISCHOR. De inwoners van Dreischor zullen voor lief moe ten nemen dat hun brandveilig heid iets minder is gegarandeerd dan geldt voor andere plaatsen op Schouwen-Duiveland. Een nog vertrouwelijk onderzoek in opdracht van de Veiligheidsregio Zeeland (VRZ) wijst uit dat nieuwbouw van een kazerne in Nieuwerkerk weinig soelaas biedt. Beter is het de post Ooster- land (zoals aanvankelijk de bedoe ling) open te houden, Dreischor te sluiten en het vlasdorp voortaan te bedienen vanuit Brouwershaven, luidt het advies aan het VRZ-bestuur. Veiligheidsregio Zeeland hakt 5 februari de knoop door aan de hand van de bevindingen in het onderzoek. Nieuwbouw van een centrale kazerne voor Dreischor en Oos- terland is de wens die de gemeen teraad burgemeester Gerard Ra- belink afgelopen zomer meegaf naar de Veiligheidsregio. Volgens het onderzoek gaat dat een mil joen euro kosten en duurt het tien jaar voordat voldoende vrij willigers zijn gevonden en opge leid, voordat de post operationeel kan worden. Maar dan nog wordt de Zeeuwse aanrijtijd van maxi maal tien minuten voor een woonwijk niet gehaald. Volgens ervaren brandweerlieden kost het gemiddeld vijf minuten voor dat een vrijwilliger bij de uitruk- post aankomt en gereed staat. De vertraging tussen de brandmel ding en het alarm vanuit de meld kamer is ook één minuut. Per sal do zou er dan nog vier minuten overblijven om naar Dreischor te rijden. De beste dekking is dus ge woon Dreischor openhouden, rea geert postcommandant Peter Rentier op de uitkomst van het onderzoek. „Voor mij is de post op zich niet waar het om draait. Je moet ook reëel zijn. Maar het gaat er om dat de veiligheid van de inwoners in het gebied is gega randeerd. En waarom kunnen Bruinisse en Oosterland wél bin nen tien minuten worden be diend en wij straks niet meer? Daar is het ons om te doen!" „De insteek is geweest nog eens goed te kijken naar wat voor dit gebied het beste is. En daar rolt dit plaatje uit", aldus VRZ-woordvoerder Mirja Vis in een toelichting. Op hoofdlijnen komt het er op neer dat de theore tische aanrijtijd voor een brand in Dreischor straks zo'n dertien minuten bedraagt, vier minuten meer dan de landelijke norm en drie minuten boven wat binnen Zeeland als streven is afgespro ken. Wettelijk mag worden afge weken van de landelijke kaders, zegt Vis, 'als je dat maar geargu menteerd doet'. Binnen die ka ders geldt achttien minuten als uiterste grens. De uitkomst van het onder zoek zorgt voor een hoop conster natie binnen de raad van Schou wen-Duiveland. Er gaan stem men op om desnoods zelf het geld voor nieuwbouw van een ka zerne in Nieuwerkerk op tafel te leggen, Vis weet niet of de kaar ten in dat geval opnieuw worden geschud. „Dan zal het bestuur denk ik bekijken welke nieuwe inzichten dat weer biedt." Rentier is blij met de steun die de post Dreischor tot dusver vanuit de raad heeft ervaren en gaat er nog steeds van uit dat de race niet is gelopen. „Zoals ik het zie, is het alles behalve beklon ken. Dit is een advies waar nog een besluit over moet vallen. Elet kan alle kanten op." De dorpsraad zet zich met dit soort acties samen met inwoners actief in voor een verkeersveiliger buurt. „Dat Buurtlabel is ener zijds een schouderklopje en ander zijds zorgt het ervoor dat er lang durig iets aan verkeersveilig heid wordt gedaan", licht districtscontactpersoon Bas Vroonland van Vei lig Verkeer Nederland (VVN) de waarde van het buurtlabel toe. Orga nisaties met het Buurtla bel Veilig Verkeer aan de gevel verplichten zich ge durende drie jaar om jaar lijks een buurtactie te houden. Voor de dorpsraad Sirjansland is verkeersveiligheid op het dorp een beetje een 'hoofdpijndossier'. Er gaat geen openbare vergade ring voorbij of er wordt over het onderwerp gesproken. De ene dorpsbewoner roept om hardere acties, de ander voelt weer niets voor verkeersdrempels. „Dat geeft binnen een dorp ook best wel ge doe. De enige oplossing is eigen- lijk een tunnel onder Sirjansland aan te leggen, heb ik weieens ge zegd. Maar ja, daar is geen geld voor", lacht Gerard Oele van de dorpsraad. Het collectief beplakken van de grijze en groene bakken en het plaatsen van opvallende waarschu wingsborden in tuinen van men sen die aan de Lageweg en Sport weg wonen, lijkt beter haalbaar te zijn. „Wij zijn heel content dat buurten er zelf mee bezig zijn. Dus dat ze niet alleen wijzen naar gemeente of politie, maar ook kij ken: wat kan ik zelf doen? Dan zie je vaak dat ook een wegbeheerder eerder bereid is iets bij te dragen", zegt Vroonland. De zorg van het dorp is te recht, meent hij. Uit snel heidsmetingen die in september aan de Lage weg en Sportweg zijn gehouden, bleek dat 45 procent van de automo bilisten harder in de 30 kilometerzone rijdt dan 36 kilometer per uur. In Zeeland werd één keer eerder het buurtlabel uit- Dat was in 2014 in de ge- Borsele. Volgende week staat behalve de uitreiking in Sir jansland ook een uitreiking in Axel op de rol. In Sirjansland ont hullen voorzitter Manon Kelder van de afdeling Schouwen-Duive land van VVN en wethouder Jac queline van Burg samen het label- bord Veilig Verkeer. Dat gebeurt bij het verenigingsgebouw om 15.00 uur. gedeeld meente OPZOEK VRIJDAG 11 DECEMBER 2015 Dreisterse brandweerlieden vroegen begin dit jaar met ludieke acties aandacht voor de veiligheid op het dorp, die volgens hen met sluiting van de brandweerpost achteruit gaat. foto Dirk-Jan Gjeltema Brandveiligheid in Dreischor is lager door Marcel Modde door Esme Soesman SIRJANSLAND. De 450 grote 30-kilo- meterstickers voor op de rolcontai ners zijn net binnen. Afspraken met dorpsbewoners om binnen kort grote waarschuwingsborden te timmeren worden op dit mo ment gemaakt. De dorpsraad Sir jansland krijgt maandag als tweede club in Zeeland het Buurtlabel Vei lig Verkeer uitgereikt. Gerard Oele Brandweervrijwilligers Dominic van de Velde (I) en Peter Rentier bij de ka zerne in Dreishor. archieffoto Dirk-Jan Gjeltema WGGGNGR Media De PZC is op zoek naar dagbladbezorgers* die 's ochtends voor 07.00 uur de krant willen bezorgen Wat staat er tegenover? Een prima vergoeding Gratis de PZC, AD, Trouw of de Volkskrant lezen Uitstekend te combineren met andere bezigheden Ga naarwww.bezorgers.nl voor meer informatie Direct aanmelden? www.bezorgers.nl Meer bereiken. Met Wegener

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 67