Label veilig verkeer voor
dorpsraad Sirjansland
Dagbladbezorger
Dorp valt straks zélfs buiten Zeeuwse norm
SCHOUWEN-DUIVELAND 7
Onderzoek heeft uitgewezen: bouw
van brandweerkazerne in Nieuwerkerk
biedt geen oplossing voor Dreischor.
ZIERIKZEE
DREISCHOR. De inwoners van
Dreischor zullen voor lief moe
ten nemen dat hun brandveilig
heid iets minder is gegarandeerd
dan geldt voor andere plaatsen
op Schouwen-Duiveland. Een
nog vertrouwelijk onderzoek in
opdracht van de Veiligheidsregio
Zeeland (VRZ) wijst uit dat
nieuwbouw van een kazerne in
Nieuwerkerk weinig soelaas
biedt. Beter is het de post Ooster-
land (zoals aanvankelijk de bedoe
ling) open te houden, Dreischor
te sluiten en het vlasdorp
voortaan te bedienen vanuit
Brouwershaven, luidt het advies
aan het VRZ-bestuur.
Veiligheidsregio Zeeland
hakt 5 februari de
knoop door aan de hand
van de bevindingen in
het onderzoek.
Nieuwbouw van een centrale
kazerne voor Dreischor en Oos-
terland is de wens die de gemeen
teraad burgemeester Gerard Ra-
belink afgelopen zomer meegaf
naar de Veiligheidsregio. Volgens
het onderzoek gaat dat een mil
joen euro kosten en duurt het
tien jaar voordat voldoende vrij
willigers zijn gevonden en opge
leid, voordat de post operationeel
kan worden. Maar dan nog wordt
de Zeeuwse aanrijtijd van maxi
maal tien minuten voor een
woonwijk niet gehaald. Volgens
ervaren brandweerlieden kost
het gemiddeld vijf minuten voor
dat een vrijwilliger bij de uitruk-
post aankomt en gereed staat. De
vertraging tussen de brandmel
ding en het alarm vanuit de meld
kamer is ook één minuut. Per sal
do zou er dan nog vier minuten
overblijven om naar Dreischor te
rijden.
De beste dekking is dus ge
woon Dreischor openhouden, rea
geert postcommandant Peter
Rentier op de uitkomst van het
onderzoek. „Voor mij is de post
op zich niet waar het om draait.
Je moet ook reëel zijn. Maar het
gaat er om dat de veiligheid van
de inwoners in het gebied is gega
randeerd. En waarom kunnen
Bruinisse en Oosterland wél bin
nen tien minuten worden be
diend en wij straks niet meer?
Daar is het ons om te doen!"
„De insteek is geweest nog
eens goed te kijken naar wat voor
dit gebied het beste is. En daar
rolt dit plaatje uit", aldus
VRZ-woordvoerder Mirja Vis in
een toelichting. Op hoofdlijnen
komt het er op neer dat de theore
tische aanrijtijd voor een brand
in Dreischor straks zo'n dertien
minuten bedraagt, vier minuten
meer dan de landelijke norm en
drie minuten boven wat binnen
Zeeland als streven is afgespro
ken. Wettelijk mag worden afge
weken van de landelijke kaders,
zegt Vis, 'als je dat maar geargu
menteerd doet'. Binnen die ka
ders geldt achttien minuten als
uiterste grens.
De uitkomst van het onder
zoek zorgt voor een hoop conster
natie binnen de raad van Schou
wen-Duiveland. Er gaan stem
men op om desnoods zelf het
geld voor nieuwbouw van een ka
zerne in Nieuwerkerk op tafel te
leggen, Vis weet niet of de kaar
ten in dat geval opnieuw worden
geschud. „Dan zal het bestuur
denk ik bekijken welke nieuwe
inzichten dat weer biedt."
Rentier is blij met de steun
die de post Dreischor tot dusver
vanuit de raad heeft ervaren en
gaat er nog steeds van uit dat de
race niet is gelopen. „Zoals ik het
zie, is het alles behalve beklon
ken. Dit is een advies waar nog
een besluit over moet vallen. Elet
kan alle kanten op."
De dorpsraad zet zich met dit
soort acties samen met inwoners
actief in voor een verkeersveiliger
buurt. „Dat Buurtlabel is ener
zijds een schouderklopje en ander
zijds zorgt het ervoor dat er lang
durig iets aan verkeersveilig
heid wordt gedaan", licht
districtscontactpersoon
Bas Vroonland van Vei
lig Verkeer Nederland
(VVN) de waarde van
het buurtlabel toe. Orga
nisaties met het Buurtla
bel Veilig Verkeer aan de
gevel verplichten zich ge
durende drie jaar om jaar
lijks een buurtactie te
houden.
Voor de dorpsraad Sirjansland
is verkeersveiligheid op het dorp
een beetje een 'hoofdpijndossier'.
Er gaat geen openbare vergade
ring voorbij of er wordt over het
onderwerp gesproken. De ene
dorpsbewoner roept om hardere
acties, de ander voelt weer niets
voor verkeersdrempels. „Dat geeft
binnen een dorp ook best wel ge
doe. De enige oplossing is eigen-
lijk een tunnel onder Sirjansland
aan te leggen, heb ik weieens ge
zegd. Maar ja, daar is geen geld
voor", lacht Gerard Oele van de
dorpsraad.
Het collectief beplakken van de
grijze en groene bakken en het
plaatsen van opvallende waarschu
wingsborden in tuinen van men
sen die aan de Lageweg en Sport
weg wonen, lijkt beter haalbaar te
zijn. „Wij zijn heel content dat
buurten er zelf mee bezig zijn.
Dus dat ze niet alleen wijzen naar
gemeente of politie, maar ook kij
ken: wat kan ik zelf doen? Dan zie
je vaak dat ook een wegbeheerder
eerder bereid is iets bij te dragen",
zegt Vroonland.
De zorg van het dorp is te
recht, meent hij. Uit snel
heidsmetingen die in
september aan de Lage
weg en Sportweg zijn
gehouden, bleek dat 45
procent van de automo
bilisten harder in de 30
kilometerzone rijdt dan 36
kilometer per uur. In
Zeeland werd één keer
eerder het buurtlabel uit-
Dat was in 2014 in de ge-
Borsele. Volgende week
staat behalve de uitreiking in Sir
jansland ook een uitreiking in
Axel op de rol. In Sirjansland ont
hullen voorzitter Manon Kelder
van de afdeling Schouwen-Duive
land van VVN en wethouder Jac
queline van Burg samen het label-
bord Veilig Verkeer. Dat gebeurt
bij het verenigingsgebouw om
15.00 uur.
gedeeld
meente
OPZOEK
VRIJDAG 11 DECEMBER 2015
Dreisterse brandweerlieden vroegen begin dit jaar met ludieke acties aandacht voor de veiligheid op het dorp,
die volgens hen met sluiting van de brandweerpost achteruit gaat. foto Dirk-Jan Gjeltema
Brandveiligheid in
Dreischor is lager
door Marcel Modde
door Esme Soesman
SIRJANSLAND. De 450 grote 30-kilo-
meterstickers voor op de rolcontai
ners zijn net binnen. Afspraken
met dorpsbewoners om binnen
kort grote waarschuwingsborden
te timmeren worden op dit mo
ment gemaakt. De dorpsraad Sir
jansland krijgt maandag als tweede
club in Zeeland het Buurtlabel Vei
lig Verkeer uitgereikt.
Gerard Oele
Brandweervrijwilligers Dominic van de Velde (I) en Peter Rentier bij de ka
zerne in Dreishor. archieffoto Dirk-Jan Gjeltema
WGGGNGR Media
De PZC is op zoek naar dagbladbezorgers*
die 's ochtends voor 07.00 uur de krant willen bezorgen
Wat staat er tegenover?
Een prima vergoeding
Gratis de PZC, AD, Trouw of de Volkskrant lezen
Uitstekend te combineren met andere bezigheden
Ga naarwww.bezorgers.nl voor meer informatie
Direct aanmelden? www.bezorgers.nl
Meer bereiken. Met Wegener