SNS nog garant voor claims
Berouw bij Volkswagen:
'Alles komt op tafel'
het kerstpakket
ECONOMIE 23
Stroopwafels voor reizigers VS
Recordwinst in
luchtvaart
Ierse economie
springt vooruit
Passagiers van het Amerikaanse
United Airlines kunnen vanaf fe
bruari hun tanden zetten in een
Nederlandse lekkernij: de stroop
wafel. „Een Nederlandse wafel
gevuld met karamel, die perfect
samengaat met koffie of thee",
zegt United Airlines op zijn web
site. De wafel wordt de komen
de jaren gratis uitgedeeld op
duizenden ochtendvluchten
in Noord- en Zuid-Amerika.
De stroopwafels zijn gemaakt
door Daelmans Banket uit het
Brabantse Nieuwkuijk. Het be
drijf wil niet zeggen hoeveel
stroopwafels United Airlines
heeft besteld.
tr^rfr
De luchtvaartbranche stevent af
op recordwinst van 30 miljard eu
ro in 2015, zegt brancheorganisa
tie LATA. De vraag naar vliegrei
zen zit in de lift dankzij de econo
mische groei. Vooral Amerikaan
se maatschappijen profiteren.
De Ierse economie blijft sterk
groeien en kan weer de sterkst
groeiende van de eurozone wor
den. Het land profiteert van stij
gende binnenlandse vraag. De
groei in het derde kwartaal be
droeg 7 procent op jaarbasis.
hij liquid natural gas (lng), of
wel vloeibaar gas. De Rotter
damse haven heeft een grote
terminal voor deze schone
brandstof en ook al een
lng-tankstation voor trucks.
Hefschip
Een andere is volgens Castelein
de offshore-industrie. Zijn Ha
venbedrijf haalde het afgelopen
jaar bedrijven binnen die wind
molenparken op zee bouwen
en ook het afbouwen van de
grootste hefschip van de we
reld gebeurt in de Rotterdamse
haven. „Bij de afbouw van deze
Pioneering Spirit zijn zo'n 400
bedrijven betrokken, van de le
verancier van de broodjes tot
de fabrikant van de hefbomen."
De Pioneering Spirit ont
mantelt booreilanden. Het de
monteren van die booreilanden
moet straks ook in Rotterdam
gebeuren, vindt Castelein. „Dat
proberen we hier ook te huis
vesten. Die nieuwe bedrijvig
heid laat zich niet in overslagcij-
fers meten, maar hebben van
wege de werkgelegenheid wel
een grote maatschappelijke
waarde."
Werkgelegenheid is een
heet hangijzer in de Rotterdam
se haven. Door de automatise
ring, vooral in de containerover
slag, dreigen banen voor haven
werkers verloren te gaan. De
vakbonden zijn met het Haven
bedrijf en de werkgevers in de
containeroverslag in gesprek
over een sociaal vangnet. Enke
le tientallen havenarbeiders
protesteerden gisteren ook
voor het Nieuwe Luxor.
Zo klinkend als de cijfers
voor olie, zo mager zijn ze in
de containeroverslag. De Rotter
damse haven noteert dit jaar in
die sector geen groei, nul pro
cent, ondanks de aanleg van de
Tweede Maasvlakte. De hyper
moderne bedrijven op dit nieu
we havengebied draaien al,
maar nog lang niet naar beho
ren. Castelein: „Als ze gaan
draaien, komen de schepen."
De ondernemingskamer van het
gerechtshof Amsterdam heeft de
ze week twee bezwaren tegen het
intrekken van de garantieverkla
ring van SNS voor Propertize in
hoger beroep gegrond verklaard.
Curatoren van de failliete parti
cipatiemaatschappij 2SQR clai
men nog 157 miljoen euro van Pro
pertize. Het is echter onzeker of
die de vordering wel kan ophoes
ten. Daarom gingen ze in verzet te
gen het intrekken van de 403-ver-
klaring van SNS, waarvan Properti
ze een dochter was. De 403 verkla
ring formuleert welke schulden
van de dochter wel of niet door
het moederbedrijf worden gedek
t.Ook de Duitse vastgoedbeleg
ger CRI tekende tijdig bezwaar
aan tegen de afsplitsing, met de
claim dat het nog zeker 10 miljoen
euro moet terugkrijgen. Properti
ze is de oude vastgoedpoot van
het in 2013 genationaliseerde SNS
Reaal. Sinds de afsplitsing van
SNS is Propertize een zelfstandige
vastgoedbeheerorganisatie. Het
wordt ook wel een 'bad bank' ge
noemd, omdat de slechte vast
goedleningen van de bank en ver
zekeraar er in zijn ondergebracht.
De Staat heeft het voormalig
SNS-onderdeel juist deze week
weer in de verkoop gezet. Via een
advertentie in de Britse zaken
krant Financial Times worden par
tijen uitgenodigd om hun interes
se kenbaar te maken. Het is nog
onduidelijk of de uitspraak verde
re consequenties heeft. Mogelijk
kan de SNS Bank, en daarmee de
Staat, hierdoor te maken krijgen
met meer oude schadeclaims rond
vastgoedleningen.
Bij de SNS Bank was gistera
vond niemand bereikbaar voor
commentaar. Aan Het Financieele
Dagblad liet een woordvoerder
van de bank weten dat 'het belang
rijkste voor ons nu is dat dit arrest
vooralsnog geen financiële conse
quenties heeft'.
Er is nog cassatie bij de Hoge
Raad mogelijk tegen de uitspraak.
Over de schadeclaims ten aanzien
van Propertize lopen nog bodem
procedures.
stelt Anouk van Eekelen, deskun
dig zakelijke etiquette. Het is
zaak je te verplaatsen in de me
dewerkers. „Je weet zelf het bes
te wie er bij je werkt. Probeer
daar een cadeau bij te bedenken.
Geef geen golfclinic, omdat je
dat zelf zo leuk vindt. Misschien
vinden sommige werknemers
dat ook leuk, maar je loopt het ri
sico dat de helft niks met golf
heeft."
Van Eekelen raadt een kleinig
heid aan. Met een duur ge
schenk loop je de kans dat mede
werkers die er niks aan vinden,
zich alleen al door het prijskaart
je schuldig voelen. En schrijf er
een brief bij, dat geeft elke fles
champagne of kaasplank toch
een persoonlijk tintje. „De bege
leidende brief is eigenlijk veel
belangrijker."
Als je dan toch voor een voed
selpakket gaat, stop er dan min
der producten van hogere kwali
teit in, stelt retaildeskundige
Paul Moers. En werk in thema's,
kies bijvoorbeeld een land.
„Neem Italië, dan geef je een goe
de olijfolie, mooie kruiden, een
kookboekje met Italiaanse ge
rechten. Een goed alternatief als
je een bon te onpersoonlijk
vindt."
Geef ziekenhuismedewerk
ster Trudie van der Velden maar
gewoon het ouderwetse kerst
pakket, een doos vol lekkers.
„Het is altijd een verrassing en
d'r zitten altijd wel leuke dinge
tjes in."
Het gesjoemel begon al in 2005.
Pötsch en Müller gingen nog
maals diep door het stof voor de
onvergeeflijke fouten die de afgelo
pen tien jaar zijn begaan en die de
reputatie van het Duitse concern
zwaar hebben geschaad. Alleen
door de onderste steen boven te
halen denkt de leiding de storm
te kunnen bedwingen.
VW heeft 450 experts op de
'fraudezaak van de eeuw' gezet.
Zij voerden met 87 personeelsle
den uitvoerige gesprekken en ver
zamelden van 1.500 computers
een enorm aantal data 'met een
omvang van 50 miljoen boeken'.
Uit dit onderzoek, in samenwer
king met het Amerikaanse advoca
tenkantoor Jones Day - dat een ei
gen analyse doorvoert - moet ko
men vast te staan hoe de sjoemel-
affaire precies is verlopen en wie
de hoofdrolspelers zijn. Op de aan
deelhoudersvergadering op 21
april 2016 wordt meer duidelijk
heid verschaft.
De belangrijkste opdracht voor
de concernleiding is het herwin
nen van het vertrouwen van de
klanten, erkenden de topmana
gers. „Alles komt op tafel. Niets
wordt onder het tapijt gescho
ven", verzekerde Hans Dieter
Pötsch. Het onderzoek is naar zijn
zeggen 'absoluut onafhankelijk'.
Volkswagen houdt 6,7 miljard
euro achter de hand voor schade
claims en boetes. Wereldwijd rij
den 11 miljoen auto's rond met de
sjoemelsoftware. Ook is bij tien
duizenden auto's de C02-uitstoot
niet op orde. In Nederland bevat
ten 160.000 auto's frauduleuze
software. Volkswagen gaat vanaf
januari de 2.0 TDI-diesels terug
roepen. Daarna komen de 1.2
TDI's en de 1.6 TDI's aan de beurt.
Negen managers zijn tot nog
toe geschorst. Pas in een later sta
dium wordt meer bekend over de
identiteit van de schuldigen. „Het
gaat waarschijnlijk om een relatief
overzichtelijke groep medewer
kers die aan de manipulaties heeft
bijgedragen", aldus Pötsch.
De concernleiding maakt zich
vooral zorgen over het feit dat bin
nen het bedrijf regels straffeloos
konden worden overtreden. Om
dat in de toekomst te voorkomen
werkt Müller aan een 'Umbau',
een nieuwe bedrijfsstructuur. Zo
worden er meer controlemomen
ten ingevoerd. Ook moet de strik
te hiërarchie worden doorbroken
en de angst voor het maken van
fouten onder het personeel ver
dwijnen. Wegens de verwachte
miljardenboetes wordt er bezui
nigd, onder meer op de bedrijfs-
vloot waarmee VW-managers
rond de wereld vliegen.
VRIJDAG 11 DECEMBER 2015
Usfc
'«WW
AMSTERDAM. De SNS Bank blijft
aansprakelijk voor bepaalde vorde
ringen op de afgesplitste rotte vast
goedtak Propertize.
door onze correspondent
Wierd Duk
BERLIJN. Pure paniek heeft ertoe ge
leid dat Volkswagen sjoemelsoft-
ware inbouwde in dieselauto's. An
ders waren de VW's nóóit door de
Amerikaanse keuring gekomen, er
kenden concernbazen Hans Dieter
Pötsch en Matthias Müller gisteren
tijdens een wereldwijd gevolgde
persconferentie vanuit thuisbasis
Wolfsburg.
De VW-bazen Hans Dieter Pötsch en Matthias Müller (rechts) tijdens een
wereldwijd gevolgde persconferentie vanuit thuisbasis Wolfsburg, foto EPA
VW heeft 450
experts op de
fraudezaak gezet.
Zij verzamelden van
1.500 computers
enorm veel data