SNS nog garant voor claims Berouw bij Volkswagen: 'Alles komt op tafel' het kerstpakket ECONOMIE 23 Stroopwafels voor reizigers VS Recordwinst in luchtvaart Ierse economie springt vooruit Passagiers van het Amerikaanse United Airlines kunnen vanaf fe bruari hun tanden zetten in een Nederlandse lekkernij: de stroop wafel. „Een Nederlandse wafel gevuld met karamel, die perfect samengaat met koffie of thee", zegt United Airlines op zijn web site. De wafel wordt de komen de jaren gratis uitgedeeld op duizenden ochtendvluchten in Noord- en Zuid-Amerika. De stroopwafels zijn gemaakt door Daelmans Banket uit het Brabantse Nieuwkuijk. Het be drijf wil niet zeggen hoeveel stroopwafels United Airlines heeft besteld. tr^rfr De luchtvaartbranche stevent af op recordwinst van 30 miljard eu ro in 2015, zegt brancheorganisa tie LATA. De vraag naar vliegrei zen zit in de lift dankzij de econo mische groei. Vooral Amerikaan se maatschappijen profiteren. De Ierse economie blijft sterk groeien en kan weer de sterkst groeiende van de eurozone wor den. Het land profiteert van stij gende binnenlandse vraag. De groei in het derde kwartaal be droeg 7 procent op jaarbasis. hij liquid natural gas (lng), of wel vloeibaar gas. De Rotter damse haven heeft een grote terminal voor deze schone brandstof en ook al een lng-tankstation voor trucks. Hefschip Een andere is volgens Castelein de offshore-industrie. Zijn Ha venbedrijf haalde het afgelopen jaar bedrijven binnen die wind molenparken op zee bouwen en ook het afbouwen van de grootste hefschip van de we reld gebeurt in de Rotterdamse haven. „Bij de afbouw van deze Pioneering Spirit zijn zo'n 400 bedrijven betrokken, van de le verancier van de broodjes tot de fabrikant van de hefbomen." De Pioneering Spirit ont mantelt booreilanden. Het de monteren van die booreilanden moet straks ook in Rotterdam gebeuren, vindt Castelein. „Dat proberen we hier ook te huis vesten. Die nieuwe bedrijvig heid laat zich niet in overslagcij- fers meten, maar hebben van wege de werkgelegenheid wel een grote maatschappelijke waarde." Werkgelegenheid is een heet hangijzer in de Rotterdam se haven. Door de automatise ring, vooral in de containerover slag, dreigen banen voor haven werkers verloren te gaan. De vakbonden zijn met het Haven bedrijf en de werkgevers in de containeroverslag in gesprek over een sociaal vangnet. Enke le tientallen havenarbeiders protesteerden gisteren ook voor het Nieuwe Luxor. Zo klinkend als de cijfers voor olie, zo mager zijn ze in de containeroverslag. De Rotter damse haven noteert dit jaar in die sector geen groei, nul pro cent, ondanks de aanleg van de Tweede Maasvlakte. De hyper moderne bedrijven op dit nieu we havengebied draaien al, maar nog lang niet naar beho ren. Castelein: „Als ze gaan draaien, komen de schepen." De ondernemingskamer van het gerechtshof Amsterdam heeft de ze week twee bezwaren tegen het intrekken van de garantieverkla ring van SNS voor Propertize in hoger beroep gegrond verklaard. Curatoren van de failliete parti cipatiemaatschappij 2SQR clai men nog 157 miljoen euro van Pro pertize. Het is echter onzeker of die de vordering wel kan ophoes ten. Daarom gingen ze in verzet te gen het intrekken van de 403-ver- klaring van SNS, waarvan Properti ze een dochter was. De 403 verkla ring formuleert welke schulden van de dochter wel of niet door het moederbedrijf worden gedek t.Ook de Duitse vastgoedbeleg ger CRI tekende tijdig bezwaar aan tegen de afsplitsing, met de claim dat het nog zeker 10 miljoen euro moet terugkrijgen. Properti ze is de oude vastgoedpoot van het in 2013 genationaliseerde SNS Reaal. Sinds de afsplitsing van SNS is Propertize een zelfstandige vastgoedbeheerorganisatie. Het wordt ook wel een 'bad bank' ge noemd, omdat de slechte vast goedleningen van de bank en ver zekeraar er in zijn ondergebracht. De Staat heeft het voormalig SNS-onderdeel juist deze week weer in de verkoop gezet. Via een advertentie in de Britse zaken krant Financial Times worden par tijen uitgenodigd om hun interes se kenbaar te maken. Het is nog onduidelijk of de uitspraak verde re consequenties heeft. Mogelijk kan de SNS Bank, en daarmee de Staat, hierdoor te maken krijgen met meer oude schadeclaims rond vastgoedleningen. Bij de SNS Bank was gistera vond niemand bereikbaar voor commentaar. Aan Het Financieele Dagblad liet een woordvoerder van de bank weten dat 'het belang rijkste voor ons nu is dat dit arrest vooralsnog geen financiële conse quenties heeft'. Er is nog cassatie bij de Hoge Raad mogelijk tegen de uitspraak. Over de schadeclaims ten aanzien van Propertize lopen nog bodem procedures. stelt Anouk van Eekelen, deskun dig zakelijke etiquette. Het is zaak je te verplaatsen in de me dewerkers. „Je weet zelf het bes te wie er bij je werkt. Probeer daar een cadeau bij te bedenken. Geef geen golfclinic, omdat je dat zelf zo leuk vindt. Misschien vinden sommige werknemers dat ook leuk, maar je loopt het ri sico dat de helft niks met golf heeft." Van Eekelen raadt een kleinig heid aan. Met een duur ge schenk loop je de kans dat mede werkers die er niks aan vinden, zich alleen al door het prijskaart je schuldig voelen. En schrijf er een brief bij, dat geeft elke fles champagne of kaasplank toch een persoonlijk tintje. „De bege leidende brief is eigenlijk veel belangrijker." Als je dan toch voor een voed selpakket gaat, stop er dan min der producten van hogere kwali teit in, stelt retaildeskundige Paul Moers. En werk in thema's, kies bijvoorbeeld een land. „Neem Italië, dan geef je een goe de olijfolie, mooie kruiden, een kookboekje met Italiaanse ge rechten. Een goed alternatief als je een bon te onpersoonlijk vindt." Geef ziekenhuismedewerk ster Trudie van der Velden maar gewoon het ouderwetse kerst pakket, een doos vol lekkers. „Het is altijd een verrassing en d'r zitten altijd wel leuke dinge tjes in." Het gesjoemel begon al in 2005. Pötsch en Müller gingen nog maals diep door het stof voor de onvergeeflijke fouten die de afgelo pen tien jaar zijn begaan en die de reputatie van het Duitse concern zwaar hebben geschaad. Alleen door de onderste steen boven te halen denkt de leiding de storm te kunnen bedwingen. VW heeft 450 experts op de 'fraudezaak van de eeuw' gezet. Zij voerden met 87 personeelsle den uitvoerige gesprekken en ver zamelden van 1.500 computers een enorm aantal data 'met een omvang van 50 miljoen boeken'. Uit dit onderzoek, in samenwer king met het Amerikaanse advoca tenkantoor Jones Day - dat een ei gen analyse doorvoert - moet ko men vast te staan hoe de sjoemel- affaire precies is verlopen en wie de hoofdrolspelers zijn. Op de aan deelhoudersvergadering op 21 april 2016 wordt meer duidelijk heid verschaft. De belangrijkste opdracht voor de concernleiding is het herwin nen van het vertrouwen van de klanten, erkenden de topmana gers. „Alles komt op tafel. Niets wordt onder het tapijt gescho ven", verzekerde Hans Dieter Pötsch. Het onderzoek is naar zijn zeggen 'absoluut onafhankelijk'. Volkswagen houdt 6,7 miljard euro achter de hand voor schade claims en boetes. Wereldwijd rij den 11 miljoen auto's rond met de sjoemelsoftware. Ook is bij tien duizenden auto's de C02-uitstoot niet op orde. In Nederland bevat ten 160.000 auto's frauduleuze software. Volkswagen gaat vanaf januari de 2.0 TDI-diesels terug roepen. Daarna komen de 1.2 TDI's en de 1.6 TDI's aan de beurt. Negen managers zijn tot nog toe geschorst. Pas in een later sta dium wordt meer bekend over de identiteit van de schuldigen. „Het gaat waarschijnlijk om een relatief overzichtelijke groep medewer kers die aan de manipulaties heeft bijgedragen", aldus Pötsch. De concernleiding maakt zich vooral zorgen over het feit dat bin nen het bedrijf regels straffeloos konden worden overtreden. Om dat in de toekomst te voorkomen werkt Müller aan een 'Umbau', een nieuwe bedrijfsstructuur. Zo worden er meer controlemomen ten ingevoerd. Ook moet de strik te hiërarchie worden doorbroken en de angst voor het maken van fouten onder het personeel ver dwijnen. Wegens de verwachte miljardenboetes wordt er bezui nigd, onder meer op de bedrijfs- vloot waarmee VW-managers rond de wereld vliegen. VRIJDAG 11 DECEMBER 2015 Usfc '«WW AMSTERDAM. De SNS Bank blijft aansprakelijk voor bepaalde vorde ringen op de afgesplitste rotte vast goedtak Propertize. door onze correspondent Wierd Duk BERLIJN. Pure paniek heeft ertoe ge leid dat Volkswagen sjoemelsoft- ware inbouwde in dieselauto's. An ders waren de VW's nóóit door de Amerikaanse keuring gekomen, er kenden concernbazen Hans Dieter Pötsch en Matthias Müller gisteren tijdens een wereldwijd gevolgde persconferentie vanuit thuisbasis Wolfsburg. De VW-bazen Hans Dieter Pötsch en Matthias Müller (rechts) tijdens een wereldwijd gevolgde persconferentie vanuit thuisbasis Wolfsburg, foto EPA VW heeft 450 experts op de fraudezaak gezet. Zij verzamelden van 1.500 computers enorm veel data

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 23