1 6 Uitspraak jihadproces extra spannend na 'Parijs' Komend jaar naar verwachting nog grotere drukte 8 NIEUWS Duizenden reizigers slepen NS voor de rechter vanwege propvolle treinen en een structureel gebrek aan zitplaatsen. TOP 10 MEESTE VOLLE TREINEN AMSTERDAM. De treinreizigers kla gen de NS aan omdat zij vaak in overvolle treinen moeten staan, ter wijl de vervoerder zich in zou moe ten spannen om zitplaatsen te bie den. ConsumentenClaim dient van daag namens ruim 7.300 reizigers de klacht in. Het Amsterdamse bedrijf Consu mentenClaim gaat proberen een schadevergoeding van de NS los te peuteren vanwege propvolle trei nen. De organisatie is gespeciali seerd in massaclaims en denkt een goede kans te maken. Daarvoor wijst Consumenten claim op de algemene voorwaarden van de vervoerder. Daarin staat dat de NS een 'inspanningsverplichting' heeft om te zorgen voor zitplaatsen. „Het is tijd om dit een keer aan te pakken en de rechter zich hierover uit te laten spreken", zegt directeur Stef Smit. De NS wijst op een andere passa ge uit de algemene voorwaarden waarin staat dat 'een vervoersbewijs recht geeft op vervoer door NS, maar niet het recht op een zit plaats'. „NS spant zich in om vol doende capaciteit te bieden maar staan is niet altijd te voorkomen, ze ker niet na storingen", aldus NS-woordvoerder Edwin van Scher- renburg. Het probleem van de volle trei nen wordt naar verwachting nog er ger omdat NS eind dit jaar oude trei nen uit de roulatie haalt, terwijl er pas over een jaar nieuwe zijn. „Het is schandalig dat een groot bedrijf als de NS hiermee weg komt", vervolgt Smit. „Ons primaire doel is dat mensen minder hoeven staan, lukt dat de NS niet, dan moe ten mensen korting krijgen." Hoe hoog de claim wordt is nog niet be kend. Wel staat vast dat 7.348 treinreizi gers zich hebben aangesloten bij de aanklacht. Meerdere reizigers verge lijken de NS met veevervoer. „Ik voel mij meer behandeld als vee, dan als een goedbetalende reiziger", zegt de een. „Ik voel me boos en ver nederd: heb ik hiervoor betaald?" (1,9%) (1,9%) (1,6%) I 1/ (1,6%) zegt een ander die vanwege rug klachten op de grond plaatsnam, omdat dat minder pijnlijk is dan staan. Onder de reizigers zitten veel mensen die dagelijks met de trein reizen. Zo klaagt een forens in het bezit van een OV-jaarkaart van bijna 4.000 euro per jaar: „Ik sta da gelijks tussen de 40 en 60 minuten, omdat ik tweemaal in de spits rijd. Nooit is er een zitplaats beschik baar." Ook eersteklasreizigers bekla gen zich. „Ik heb een NS-jaarkaart eerste klas. Daar betaal ik veel geld voor omdat ik wil zitten en wil wer ken in de trein. Maar door de over volle treinen gaan mensen met een tweedeklaskaart eerste klas zitten, waardoor ik moet staan", betreurt een OV-reiziger. „Ik ben eerste klas gaan reizen omdat er altijd plek zou zijn, maar door korte treinstellen is dat vaak niet het geval", vervolgt een collega-reiziger. „Afgelopen twee weken heb ik drie keer moe ten staan, terwijl ik een eersteklas vervoersbewijs heb." Volgens reizigersorganisatie Rover is de massaklacht 'weinig kansrijk', al is het maar omdat alle duizenden klachten dan gestaafd moet worden met vervoersbewij zen. Rikus Spithorst van Maatschap pij Voor Beter OV heeft meer ver trouwen in de massaclaim. „Het algemene consumentenrecht stelt dat je niet hoeft te betalen voor een niet geleverde dienst en dat ge breken in de geleverde dienst moe ten leiden tot een korting op de prijs of terugbetaling van het deel dat niet geleverd is." De Rotterdamse advocaat Ruud te Pas stelt: 'Leuk geprobeerd, maar de kans op succes lijkt mij niet heel groot.' „Als er ineens heel veel men- sen komen, kan de NS daar eigenlijk niets aan doen." Bovendien verwacht de advocaat, die gespecialiseerd is in transpor- trecht, dat de claim nooit torenhoog kan uitpakken. „Je kunt natuurlijk niet de hele prijs van je treinkaartje terugvragen als je hebt moeten staan, want je bent wel vervoerd." Even leek het alsof de zaak tegen de overwegend Haagse verdach ten per dag afbrokkelde. De ene na de andere verdachte in het ji hadproces van het jaar werd door de rechter voorlopig op vrije voe ten gesteld. In het begin werden ze nog met arrestantenbusjes van af de speciale terreurafdeling naar de rechtszaal gebracht, na een paar weken kwamen ze met eigen vervoer en wisselden ze bij de kof- fieautomaat de laatste nieuwtjes uit met vrienden en bekenden. En dan was er nog Hatim R., die het proces tegen hem vanuit Syrië gin negappend volgde via Twitter, en zo de twee officieren van justitie in hun hemd zette. Het grote jihadproces tegen tien jonge Nederlanders die sa men een 'criminele organisatie met terroristisch oogmerk' zou den vormen, leek als een nacht kaars uit te gaan. Toen weerklonken er schoten in Parijs, die nu nog nadreunen in de hele wereld. De uitspraak van vandaag is er nog spannender door geworden. „Het kan alle kan ten op", zegt André Seebregts, ad vocaat van hoofdverdachte Azzedi- ne C. Nederland leerde C. een zo mer geleden kennen van zijn de monstraties in de Schilderswijk, waar hij moslims op het hart druk te dat ze er 'nooit bij zullen ho ren'. Volgens justitie was hij het die anderen overhaalde naar Syrië te vertrekken om te vechten. 'Vandaag zal duidelijk maken wat wel en niet via het strafrecht is aan te pakken' Zelf is Azzedine er vandaag niet bij, ziek als hij is van de visitaties die gepaard gaan met een bezoek aan de rechtbank. C. is de enige verdachte die nog vastzit op de ter reurafdeling. Het kan zomaar zijn dat Azzedi ne het kijken tussen zijn billen, voor hem de ultieme vernedering, nog vele malen zal moeten onder gaan. Het OM eiste tegen hem ze ven jaar cel. Wat de officier van justitie betreft verdwijnen ook zijn medeverdachten jarenlang achter de tralies. Seebregts: „Aan de ene kant is iedereen behalve Azzedine in vrijheid gesteld. Aan de andere kant zijn er de hele ho ge strafeisen en de aanslagen in Pa rijs en de VS. We weten niet wat voor invloed dat zal hebben." De politiek volgt de uitspraak van daag ook met meer dan gemiddel de belangstelling. „Ik kijk uit naar de uitspraak", zegt Ahmed Mar couch (PvdA). Al was het maar omdat een veroordeling van deze verdachten hem een zet in de rug kan geven bij het bestrijden van het salafisme waarvan ook deze jongens aanhanger zijn. „Op de uitspraak vooruitlopen wil ik niet, maar het zal wel duidelijk maken wat de kaders zijn, wat wel en niet via het strafrecht is aan te pak ken." Het zal ook voor het eerst zijn dat een Nederlandse rechter zich uitspreekt over Syriëgangers die daar nog steeds zijn. Al zijn het maar twee van de zeker tweehon derd uitreizigers. Volle treinen in Rotter dam. foto Robin Utrecht/ANP Massaclaim om Veevervoer door Marcia Nieuwenhuis Utrecht Centraal (8,2%) 2 Haarlem (3,4%) Leiden Centraal (3,0%) Eindhoven (2,5%) 's-Hertogenbosch (2,4%) Rotterdam Centraal (2,2%) 7 Breda 8 Hilversum 9 Amsterdam Centraal A Tilburg Tussen haakjes percentage klachten bij ConsumentenClaim. 7348 Het Amsterdamse bedrijf ConsumentenClaim dient vandaag namens 7.348 treinreizigers een aanklacht in tegen de Nederlandse Spoorwegen. door Cyril Rosman en Carla van der Wal AMSTERDAM. Tien streng ortho doxe moslims, één terreurproces. Vandaag doet de rechter uitspraak in dé testcase als het gaat om de harde aanpak van terrorisme in ons land. Het OM eiste jarenlange straf fen tegen de verdachten, die geen aanslag hebben gepland, maar er wel een radicaal gedachtegoed op nahouden en niet bang zijn dat te verspreiden. Ahmed Marcouch PvdA

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 8