1
6
Uitspraak jihadproces extra spannend na 'Parijs'
Komend jaar naar verwachting nog grotere drukte
8 NIEUWS
Duizenden reizigers slepen NS voor de
rechter vanwege propvolle treinen en een
structureel gebrek aan zitplaatsen.
TOP 10 MEESTE
VOLLE TREINEN
AMSTERDAM. De treinreizigers kla
gen de NS aan omdat zij vaak in
overvolle treinen moeten staan, ter
wijl de vervoerder zich in zou moe
ten spannen om zitplaatsen te bie
den. ConsumentenClaim dient van
daag namens ruim 7.300 reizigers
de klacht in.
Het Amsterdamse bedrijf Consu
mentenClaim gaat proberen een
schadevergoeding van de NS los te
peuteren vanwege propvolle trei
nen. De organisatie is gespeciali
seerd in massaclaims en denkt een
goede kans te maken.
Daarvoor wijst Consumenten
claim op de algemene voorwaarden
van de vervoerder. Daarin staat dat
de NS een 'inspanningsverplichting'
heeft om te zorgen voor zitplaatsen.
„Het is tijd om dit een keer aan te
pakken en de rechter zich hierover
uit te laten spreken", zegt directeur
Stef Smit.
De NS wijst op een andere passa
ge uit de algemene voorwaarden
waarin staat dat 'een vervoersbewijs
recht geeft op vervoer door NS,
maar niet het recht op een zit
plaats'. „NS spant zich in om vol
doende capaciteit te bieden maar
staan is niet altijd te voorkomen, ze
ker niet na storingen", aldus
NS-woordvoerder Edwin van Scher-
renburg.
Het probleem van de volle trei
nen wordt naar verwachting nog er
ger omdat NS eind dit jaar oude trei
nen uit de roulatie haalt, terwijl er
pas over een jaar nieuwe zijn.
„Het is schandalig dat een groot
bedrijf als de NS hiermee weg
komt", vervolgt Smit. „Ons primaire
doel is dat mensen minder hoeven
staan, lukt dat de NS niet, dan moe
ten mensen korting krijgen." Hoe
hoog de claim wordt is nog niet be
kend.
Wel staat vast dat 7.348 treinreizi
gers zich hebben aangesloten bij de
aanklacht. Meerdere reizigers verge
lijken de NS met veevervoer. „Ik
voel mij meer behandeld als vee,
dan als een goedbetalende reiziger",
zegt de een. „Ik voel me boos en ver
nederd: heb ik hiervoor betaald?"
(1,9%)
(1,9%)
(1,6%)
I 1/ (1,6%)
zegt een ander die vanwege rug
klachten op de grond plaatsnam,
omdat dat minder pijnlijk is dan
staan.
Onder de reizigers zitten veel
mensen die dagelijks met de trein
reizen. Zo klaagt een forens in het
bezit van een OV-jaarkaart van
bijna 4.000 euro per jaar: „Ik sta da
gelijks tussen de 40 en 60 minuten,
omdat ik tweemaal in de spits rijd.
Nooit is er een zitplaats beschik
baar." Ook eersteklasreizigers bekla
gen zich. „Ik heb een NS-jaarkaart
eerste klas. Daar betaal ik veel geld
voor omdat ik wil zitten en wil wer
ken in de trein. Maar door de over
volle treinen gaan mensen met een
tweedeklaskaart eerste klas zitten,
waardoor ik moet staan", betreurt
een OV-reiziger. „Ik ben eerste klas
gaan reizen omdat er altijd plek zou
zijn, maar door korte treinstellen is
dat vaak niet het geval", vervolgt
een collega-reiziger. „Afgelopen
twee weken heb ik drie keer moe
ten staan, terwijl ik een eersteklas
vervoersbewijs heb."
Volgens reizigersorganisatie
Rover is de massaklacht 'weinig
kansrijk', al is het maar omdat alle
duizenden klachten dan gestaafd
moet worden met vervoersbewij
zen. Rikus Spithorst van Maatschap
pij Voor Beter OV heeft meer ver
trouwen in de massaclaim.
„Het algemene consumentenrecht
stelt dat je niet hoeft te betalen voor
een niet geleverde dienst en dat ge
breken in de geleverde dienst moe
ten leiden tot een korting op de
prijs of terugbetaling van het deel
dat niet geleverd is."
De Rotterdamse advocaat Ruud
te Pas stelt: 'Leuk geprobeerd, maar
de kans op succes lijkt mij niet heel
groot.' „Als er ineens heel veel men-
sen komen, kan de NS daar eigenlijk
niets aan doen."
Bovendien verwacht de advocaat,
die gespecialiseerd is in transpor-
trecht, dat de claim nooit torenhoog
kan uitpakken.
„Je kunt natuurlijk niet de hele
prijs van je treinkaartje terugvragen
als je hebt moeten staan, want je
bent wel vervoerd."
Even leek het alsof de zaak tegen
de overwegend Haagse verdach
ten per dag afbrokkelde. De ene
na de andere verdachte in het ji
hadproces van het jaar werd door
de rechter voorlopig op vrije voe
ten gesteld. In het begin werden
ze nog met arrestantenbusjes van
af de speciale terreurafdeling naar
de rechtszaal gebracht, na een
paar weken kwamen ze met eigen
vervoer en wisselden ze bij de kof-
fieautomaat de laatste nieuwtjes
uit met vrienden en bekenden. En
dan was er nog Hatim R., die het
proces tegen hem vanuit Syrië gin
negappend volgde via Twitter, en
zo de twee officieren van justitie
in hun hemd zette.
Het grote jihadproces tegen
tien jonge Nederlanders die sa
men een 'criminele organisatie
met terroristisch oogmerk' zou
den vormen, leek als een nacht
kaars uit te gaan.
Toen weerklonken er schoten
in Parijs, die nu nog nadreunen in
de hele wereld. De uitspraak van
vandaag is er nog spannender
door geworden. „Het kan alle kan
ten op", zegt André Seebregts, ad
vocaat van hoofdverdachte Azzedi-
ne C. Nederland leerde C. een zo
mer geleden kennen van zijn de
monstraties in de Schilderswijk,
waar hij moslims op het hart druk
te dat ze er 'nooit bij zullen ho
ren'. Volgens justitie was hij het
die anderen overhaalde naar Syrië
te vertrekken om te vechten.
'Vandaag zal duidelijk maken
wat wel en niet via het
strafrecht is aan te pakken'
Zelf is Azzedine er vandaag niet
bij, ziek als hij is van de visitaties
die gepaard gaan met een bezoek
aan de rechtbank. C. is de enige
verdachte die nog vastzit op de ter
reurafdeling.
Het kan zomaar zijn dat Azzedi
ne het kijken tussen zijn billen,
voor hem de ultieme vernedering,
nog vele malen zal moeten onder
gaan. Het OM eiste tegen hem ze
ven jaar cel. Wat de officier van
justitie betreft verdwijnen ook
zijn medeverdachten jarenlang
achter de tralies. Seebregts: „Aan
de ene kant is iedereen behalve
Azzedine in vrijheid gesteld. Aan
de andere kant zijn er de hele ho
ge strafeisen en de aanslagen in Pa
rijs en de VS. We weten niet wat
voor invloed dat zal hebben."
De politiek volgt de uitspraak van
daag ook met meer dan gemiddel
de belangstelling. „Ik kijk uit naar
de uitspraak", zegt Ahmed Mar
couch (PvdA). Al was het maar
omdat een veroordeling van deze
verdachten hem een zet in de rug
kan geven bij het bestrijden van
het salafisme waarvan ook deze
jongens aanhanger zijn. „Op de
uitspraak vooruitlopen wil ik niet,
maar het zal wel duidelijk maken
wat de kaders zijn, wat wel en
niet via het strafrecht is aan te pak
ken."
Het zal ook voor het eerst zijn
dat een Nederlandse rechter zich
uitspreekt over Syriëgangers die
daar nog steeds zijn. Al zijn het
maar twee van de zeker tweehon
derd uitreizigers.
Volle treinen in Rotter
dam. foto Robin Utrecht/ANP
Massaclaim om Veevervoer
door Marcia Nieuwenhuis
Utrecht Centraal
(8,2%)
2 Haarlem
(3,4%)
Leiden Centraal
(3,0%)
Eindhoven
(2,5%)
's-Hertogenbosch
(2,4%)
Rotterdam Centraal
(2,2%)
7 Breda
8 Hilversum
9 Amsterdam Centraal
A Tilburg
Tussen haakjes percentage
klachten bij ConsumentenClaim.
7348
Het Amsterdamse bedrijf
ConsumentenClaim dient vandaag
namens 7.348 treinreizigers een
aanklacht in tegen de Nederlandse
Spoorwegen.
door Cyril Rosman
en Carla van der Wal
AMSTERDAM. Tien streng ortho
doxe moslims, één terreurproces.
Vandaag doet de rechter uitspraak
in dé testcase als het gaat om de
harde aanpak van terrorisme in ons
land. Het OM eiste jarenlange straf
fen tegen de verdachten, die geen
aanslag hebben gepland, maar er
wel een radicaal gedachtegoed op
nahouden en niet bang zijn dat te
verspreiden.
Ahmed Marcouch PvdA