'Hottentotten' taboe in het Rijksmuseum Er is veel mis met aanvragen en levering van hulpmiddelen. Corina Heijstek ondervond dat aan den lijve. NIEUWS 7 Schippers wil positie patiënten versterken £^)K00PJEDEALNL) dagaanbiedingen van 10 december CC£O0 ZWIJNDRECHT. Zieken, ouderen en gehandicapten ervaren veel proble men met de aanvraag en levering van medische hulpmiddelen, blijkt uit onderzoek van patiënten federatie NPCF. Corina Heijstek maakte dat in extremis mee. De bezoekjes van adviseurs, monteurs en ambtenaren zijn niet op de vingers van twee handen te tellen. Het aantal telefoontjes evenmin. Na een bijna fatale brand in haar rolstoel, duurde het 214 dagen voor Corina Heijstek een nieuw ligrolstoel kreeg, die voldeed. Zeven maanden was ze veroordeeld tot haar bed. Fysiek en psychisch ging ze door een hel. „Ik ben verschrikkelijk boos, ver drietig en gefrustreerd." Heijstek raakte na haar derde zwangerschap gehandicapt door ernstige bekkeninstabiliteit. Ze is afhankelijk van een speciale rol stoel met camera, spiegel, verwar mingsmatje in de rug, verstelbare hoofdsteun, en een op maat ge maakte orthese voor ondersteu ning van haar lichaam. De rolstoel die ze in 2013 kreeg, was vanaf het begin onveilig, slecht en brandgevaarlijk. Zelfs de monteur van leverancier Me- dipoint wist zich geen raad met de 'spaghettibende' van loshan gende stroomdraden. „De klach ten werden weggewuifd." Op 5 april vloog haar elektrische rol stoel tijdens het opladen in brand, naast het bed waar ze sliep. „Mijn man was in de huiskamer. Ik werd wakker omdat ik geen lucht kreeg. De vlammen sloegen ruim een meter hoog uit mijn rolstoel." Uit nood liet ze zich uit bed val len en brak haar heup. Ze moest naar het ziekenhuis met rookver giftiging. „Toen ik Medipoint bel de om de brand te melden, zeiden ze: stuur maar een brief om ons aansprakelijk te stellen." Er zijn maar liefst 4 bedrijven betrokken bij het leveren van een nieuwe rolstoel. Fout op fout wordt gestapeld. De tijdelijke re- Ik voelde me als een vogel die uit de lucht is geplukt en in een kooitje is gestopt' serverolstoel moet enkele keren te rug voor reparatie. „Ze verzeker den mij dat ik voor mijn vakantie een nieuwe rolstoel zou hebben. Ik moest me niet druk maken en erop vertrouwen dat het goed zou komen." Maar ook de rolstoel die ze daarna krijgt, voldoet niet. „Na negen dagen keerden we naar huis terug vanwege de pijn." Het lange wachten eist zijn tol. „Ik ver stijfde, had doorligplekken, hield vocht vast, kreeg extra morfine te gen de pijn en bloedverdunners te gen trombose en longembolie." Na 214 dagen op bed krijgt ze op 4 november de nieuwe rolstoel met de juiste orthese. „Ik kon ein delijk met hond Django naar bui ten." Het leven van Heijstek, die dankzij haar rolstoel erg actief was, lag al die tijd stil. Ze kon niet naar buiten, niet langs scholen om voorlichting te geven, en geen vrijwilligerswerk doen voor belan genorganisatie Per Saldo. „Ik had geen sociaal leven meer. Ik voelde me als een vogel die uit de lucht is geplukt en in een kooi is gestopt." Heijstek hekelt de slechte com municatie. „Door alle fusies gaan de korte lijntjes verloren. Als ik geen contact had gehouden, was er geen contact met mij." Door fu sies en overnames wordt de markt gedomineerd door een paar grote leveranciers en producenten, die contracten hebben met gemeen ten en zorgverzekeraars. Gemeen ten vergoeden hulpmiddelen, die bedoeld zijn om zelfstandig thuis te kunnen wonen en zich buiten de verplaatsen. Zorgverzekeraars gaan vooral over hulpmiddelen voor revalidatie, verpleging of ver zorging thuis. Bij de aanbesteding van ge meenten gaan leveranciers laag in prijs te zitten om de opdracht bin nen te halen, zegt Heijstek. „Dat geld moet terugverdiend worden. Dus doen ze concessies op leve ring, materiaal en uitvoering. De leveranciers zijn vaak niet ter zake kundig. Ik ben daar de dupe van en met mij heel veel anderen." Minister Schippers kondigde onlangs maatregelen aan die de positie van men sen met hulpmidde len, die vergoed wor den vanuit de Zorg- verzekeringswet, moeten versterken. Er komt een klachten loket voor hulpmidde len, het toezicht op de kwaliteit van deze zorg wordt scherper en patiënten krijgen meer invloed op het beleid van de zorgver zekeraar. „Hulpmid- delenzorg is meer dan het afleveren van een hulpmiddel te gen zo min mogelijke kosten", schreef Schippers aan de Ka mer. „Mensen moe ten over enige keuze vrijheid beschikken omdat dit een belang rijke voorwaarde is voor de zelfredzaam heid van de patiënt." Nefemed, de belan genorganisatie van producenten, wijt de problemen deels aan de 'bezuinigingsdrift' van zorgverzekeraars. Die houden de keuze voor hulpmiddelen in eigen hand, om de kosten te drukken. Jaarlijks wordt zeker 1,5 miljard euro aan hulpmiddelen uitge geven. AMSTERDAM. Het Rijksmuseum schrapt het gebruik van woorden als 'negers' en 'Hottentotten' in ti tels en beschrijvingen van kunst werken in de collectie. Dit geldt ook voor de woorden 'Eskimo's' en 'indianen'. Het museum in Am sterdam vindt de aanduidingen uit de koloniale tijd niet meer pas send. Het hoofd geschiedenisafdeling zegt dat alle kwetsende aanduidin gen op de website van het mu seum worden vervangen door neu trale termen. Zo wordt het woord 'bosneger' gewijzigd in het syno niem 'marron'. Het museum kwam in 36 be schrijvingen de term Surinaamse bosnegers tegen en in 39 teksten werd gerept over Hottentotten. „Beleid van het museum is de eu rocentrische kijk op de wereld ach ter ons te laten en met een brede re blik te kijken naar de geschiede nis met onze voormalige koloni ën. Tot een aantal jaren geleden werd nog zonder blikken of blo zen over Eskimo's en negers ge schreven." Voor het project spitten mu seummedewerkers beschrijvingen van duizenden objecten door. „Het project is nog niet afgerond. Over het algemeen is het gemak kelijker te oordelen hoe het niet moet dan een correcte omschrij ving te formuleren." 99,95 75% €75,- Nu slechts 24,95 €49,95 80% €40,- Nu slechts €9,95 DONDERDAG 10 DECEMBER 2015 Corina Heijstek ging ruim zeven maanden door een hel, omdat ze gedwongen op bed moest blijven liggen, foto Victor van Beukelen door Tonny van der Mee Corina Heijstek patiënt De verbrande rolstoel van Corina Heijstek, die haar bijna fataal werd. foto Salwa van der Gaag Vitality-Pur Visco Traagschuimkussen van kwaliteitsmerk Vitality Pur Perfecte ondersteuning: vormt zich naar je hoofd en nek Vermindert spier- en gewrichtspijnen Voor een heerlijke diepe nachtrust Adviesprijs Korting U bespaart: Nachtzicht bril; eindelijk goed zicht in het donker en met slecht weer! Met polariserende glazen Kan over een gewone bril gedragen worden Reduceert licht van tegenliggers en neonreclames Adviesprijs Korting U bespaart: f N BESTELLEN DOE JE VEILIG SNEL VIA WWW.KOOPJEDEAL.NL Met gemak veilig shoppen [ïS) ^5) NIET TEVREDEN? GELO TERUGl) posty geRluister

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 7