McDonald's wil af van onpersoonlijkheid en reputatie als dikmaker 22 Meevaller in C02-schandaal Olieprijs drukt prijs aan pomp De topman in Nederland, Manu Steijlaert, denkt dat tafelbediening zal aanslaan, net als meer aandacht voor salades. Een meevaller voor Volkswa gen: het aantal auto's waarbij afwijkende C02-uitstootwaar- den zijn vastgesteld, is flink la ger dan gevreesd. Het gaat niet om 800.000 maar om hooguit 36.000 voertuigen. Automobilisten zijn in 20t6 aan zienlijk goedkoper uit aan de pomp, verwacht het consumen tencollectief UnitedConsu- mers. De organisatie gaat ervan uit dat de lage olieprijs nog even aanhoudt. roenvoer krijgt een glansrol, de burger stel je zelf samen, de medewerkers komen alles aan ta fel brengen. McDo nald's wil het be smette imago van de fastfoodfabriek ombuigen naar dat van een infor meel restaurant voor kleine geluks- momentjes. Manu Steijaert geeft sinds juli lei ding aan McDonald's Nederland. De gele M loopt al sinds 1978 als rode draad door zijn leven. Toen opende vader Steijaert een van de eerste Bel gische vestigingen van de fastfoodgi- gant. Manu was 7 jaar oud. Zijn persoonlijke favoriet is de Maestro Burger, buiten de deur eet hij ook graag bij Ron Blaauw. Thuis verorbert Manu Steijaert het aller liefst zelfgemaakt spaghetti. Hij her innert zich de keukentafelgesprek ken. „Het was een fase van pionie ren. Mijn vader moest de gasten voor zich winnen, overtuigen van het con cept. Naar die fase keren we nu te rug." „Nee, we zijn in Nederland een bij zonder sterk merk. Maar de consu ment heeft hogere verwachtingen. Wij willen luisteren naar de gast. On ze uitdaging: persoonlijk contact ma ken, gasten een gevoel van gezellig heid bieden, en tegelijk een groot, succesvol bedrijf blijven." Steijaert volgde zijn landgenoot Jo Sempels op, na drie jaar meekijken in de Franse keuken van de multina tional. In de Hoornse Jlagshipstore van McDonald's laat de topman zien wat gemeengoed moet worden in al le 245 Nederlandse vestigingen. Op enorme tabiets stelt de gast een ham burger samen. Een medewerker komt de bestelling aan tafel brengen. „Nieuwe concepten dagen ons uit, op een goede manier. Ze leggen de lat hoger als het gaat om kwaliteit. Maar we kijken ook naar andere for mules, zoals La Place en Starbucks. McDonald's slaat steeds meer de rich ting van fast casual in: lokale bele ving en kwaliteit zijn belangrijker ge worden." „Door de schaalgrootte duurt het voor ons soms langer om veranderin gen door te voeren." „Het is een van de opties die we wil len bieden. Als je met het gezin op zondagavond langskomt, is het hier altijd druk. Je moet eerst zoeken of er nog een tafeltje vrij is. Dan gaat er één naar de counter, die maar moet hopen dat hij de bestelling voor het hele gezin goed heeft onthouden. Ta felbediening zorgt voor meer ont spanning. Wij willen dat een bezoek aan McDonald's een ontspannen mo ment is. Little happiness noemen we dat." „Salades zitten al 25 jaar in ons assor timent. Die gaan we nu net zo se rieus nemen als onze hamburgers. Door ze zichtbaar voor de gast klaar te maken bieden we iets heel anders dan de salades in de supermarkt. In Frankrijk, waar de Saladbar al be staat, is de verkoop vervijfvoudigd." „We kunnen niet op elke kar sprin gen, we moeten keuzes maken. Sala des passen beter in onze strategie dan een spekburger. Die verwacht ik niet zo snel in onze vestigingen." „Ons totaalaanbod past in een even wichtig dieet. Niemand hoeft drie keer per dag bij McDonald's te eten, hè. Voeding is heel emotioneel. Dat is alleen maar goed. Maar neem het paardenvleesschandaal, daar worden wij direct op aangesproken. Terwijl we al jaren uitleggen dat onze ham burgers van 100 procent rundvlees worden gemaakt." Op enorme tabiets stelt de gast een hamburger samen. Een medewerker brengt de bestelling aan tafel „We zijn een heel trots bedrijf. Veel franchisenemers zijn achter de grill begonnen. Dan is het niet leuk dat we onze boodschap niet goed over het voetlicht krijgen." „We brengen goodfoodfast. Bij ons krijg je kwaliteitsproducten en snel le service in een nette omgeving." „Jazeker. Ik denk dat we net als ieder Nederlands gezin één keer per maand bij McDonald's eten. Mijn vrouw is flexitariër, thuis eten we meestal vegetarisch. Dat vind ik hele maal niet erg, maar ik hou van een hamburger op z'n tijd." Economie 30 EU-inwoners hebben met krap 30 miljard euro in 2015 zo'n 600 miljoen meer overgemaakt naar rekeningen in landen buiten het verbond dan een jaar eerder. Big Mac gaat a la carte door Heieen Boex Manu Steijaert bij een besteltablet:... Pimp je burger, foto Pim Ras Zijn de klanten weggelopen? Voelt u de hete adem van concurrenten als Burgermeester en Pickles in uw nek? Loopt u niet een beetje achter de feiten aan? Zitten uw klanten op tafelbediening te wachten? Een barista en gepersonaliseerde sala des volgen in 2016. Drijft dat niet erg ver af van Big Mac en Happy Meal? Wat gaan we nog meer van gezonde voeding zien? McDonald's heeft de wereld obesitas gebracht, is een veelgehoorde klacht. Terecht? Daar ergert u zich aan? Wat is die boodschap dan? Eet u er zelf ook graag?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 22