8? 3
0
DIEKSTRA
II
moordenaars dat nabestaan
den mogelijk de
Wie meerdere geliefden heeft,
moet de aandacht verdelen.
Samenzijn is dan een keuze die
je met overtuiging maakt
uitgesloten, lopen Politie en
niet kan worden
SFEER
IN DE LES
SNELAAN
TE HAKEN
KWALITEIT
VAN DE LERAAR
raak je jezelf kwijt." Versmelting
maakt fantasieloos, zegt Van Saar-
loos, mysterieus zijn is interessan
ter. Daarom houdt ze van
'informatiebreuken' en 'ongewisse
momenten'. „Er is die kramp om
alles maar te delen. Het is zo ge
makkelijk om, als ik bijvoorbeeld
een goed boek lees, een foto van
een alinea naar een geliefde te stu
ren in de hoop op een reactie. Ik
vind het goed om daar weerstand
tegen te bieden." Wat ze nooit doet:
hetzelfde bericht sturen naar meer
dere geliefden om te zien wie het
leukst of
slimst
reageert.
Wie meerdere
geliefden heeft,
moet de aandacht
verdelen. Er moet al
tijd een keuze worden
gemaakt. Dat klinkt mis
schien negatief, maar je kunt
ook zeggen dat samen-zijn zo al
tijd een keuze is die je elke keer
weer met overtuiging maakt.
Vermijd vluchtige gesprek
ken en snackachtige seks.
Mensen zijn onvoorspel
baar, en daarmee hun verlangens.
Laatje verrassen door wat een
ander te bieden heeft.
Als je weet wat je wilt, wil dat nog
niet zeggen datje het altijd krijgt.
Van Saarloos: „Wanneer de ander
jouw vraag of verlangen niet kan
beantwoorden, hoef je niet direct
naar de volgende te rennen. Je kunt
ook rondkijken in de ruimte die
overblijft. Als iemand een grens
aangeeft, hoeft dat niet meteen de
hele relatie te blokkeren."
PRIJS
KWALITEIT
EIND
OORDEEL
Accepteer dat Lydia niet
Mohammed is.
Van Saarloos schrijft over
een vriend die zich beklaagt over
homomannen die allemaal het
zelfde uiterlijk nastreven. Ze willen
gespierd en onthaard zijn en merk
kleding dragen. 'Ze lijden allemaal
aan dezelfde vrees voor vergelij
king', staat in het boek.
Al die focus op kenmerken, eigen
schappen, verschillen, overeenkom
sten. Niet doen, zegt de filosoof.
„Iemand is per definitie interessant
omdat hij of zij een ander is. Verge
lijken levert niets op, zeker niet in
de liefde. Probeer niet te oordelen.
Als ik in gesprek ben of in bed lig
met een geliefde, probeer ik niet te
denken: dat zou die andere geliefde
(niet) zo doen." De ondoorgronde
lijke vreemdheid van de ander, zo
citeert ze de Koreaans-Duitse filo
soof Byung-Chul, dat is waar je je
mee zou moeten bezighouden.
Risicoloos contact bestaat
niet. En dat gaat niet alleen
over condooms.
Is het werkelijk verschrikkelijk als
in een monogame relatie een ge
liefde vreemdgaat, of vinden we dat
alleen maar erg omdat vreemdgaan
volgens de regels van de monoga
mie niet mag?
Dat laatste dus, als je het Simone
van Saarloos vraagt. „Als ik jaloerse
gevoelens heb, probeer ik geen hy
pocrisie toe te laten. Ik ga ervan uit
dat de ander mij niet intentioneel
pijn doet. Meestal gaat het over
mijn eigen verlangens. Veel relaties
sneuvelen doordat mensen op zo'n
moment uit elkaar gaan terwijl er
wel liefde is."
Ze vertelt over vastzetten en vastge
zet worden. „Als iemand een grens
aangeeft, kun je je daartoe verhou
den. Je hoeft je relatie niet uit te
maken als je niet wordt uitgeno
digd voor het kerstdiner. Maar als
je andersom van iemand eist dat
diegene meegaat naar je ouders, zet
je de ander vast. Volgens mij zit
daar de ware vrijheidsbeperking."
René Diekstra
buigt zich over de
menselijke geest
Pleegde Dascha zelfmoord
zoals de politie stelt, of kwam
ze om een andere reden onder
een trein? I )aar moet voor de
nabestaanden duidelijkheid
over komen.
Anil Rishi, Dascha, Eline, Iris, Leon, Lesley,
Michelle en Talitha. Het zijn de namen
van acht jonge mensen van wie de ou
ders, familie en vrienden in grote onze
kerheid leven. Zeker is dat ze alle acht
dood zijn. Onzeker is de doodsoorzaak,
en dat kwelt. Onzekerheid over de
doodsoorzaak bestaat niet bij politie en
justitie, die stellen zelfdoding vast. Maar
de nabestaanden van alle acht hebben
daar sterke twijfels over. Politie en justi
tie hebben, vinden ze, te snel die conclu
sie getrokken en onvoldoende andere
mogelijke toedrachten onderzocht. Ze
dringen aan op nieuw onderzoek, maar
krijgen geen gehoor. In een geval, zoals
van Talitha, wil men na grote druk wel
toegeven dat in het onderzoek fouten
zijn gemaakt. Maar dan nog wordt ge
weigerd het te heropenen.
Dat is vreselijk en wel om drie redenen. Al
lereerst omdat, waar een misdrijf niet
uitgesloten kan worden, er mogelijk
moordenaars vrij rondlopen. Verder
omdat nabestaanden in verwarring blij
ven. Stel, je hebt nooit iets suïcidaals
aan je zoon en dochter gemerkt, maai
de autoriteiten stellen zwart op wit dat
zijn of haar dood zelfdoding is geweest.
Onder hoeveel
twijfels, aan je
zelf en aan je
kind moetje
dan gebukt
gaan? Voor al-
Waar een misdrijf tyd. De derde
reden is eve
neens pijnlijk.
tie verkondigen
mogelijk vrij rond conclusie aan
vechten omdat
ze zich emotio
neel niet kun
nen neerleggen bij zelfdoding door hun
kind of dierbare. Maar als inderdaad bij
het onderzoek fouten zijn begaan, is dat
een schandelijke, vernederende en onge
gronde bewering richting nabestaanden.
Feit is dat in alle acht gevallen van cruciale
nalatigheid sprake is. Men had psycholo
gische autopsie of lijkschouwing moeten
doen. Dat is een wetenschappelijke me
thode waarbij op grond van psychologi
sche en gedragsgegevens, verzameld uit
meerdere bronnen, de waarschijnlijk
heid van zelfdoding betrouwbaar kan
worden geschat. Als sprake is van ver
dachte omstandigheden van een dood
en psychologische autopsie wijst uit dat
waarschijnlijk geen sprake is van zelfdo
ding, dan kan zelfdoding worden uitge
sloten. Ik roep politie en justitie op ten
minste acht keer te doen waarvoor ze in
het leven zijn geroepen: de waarheid
vinden.
dinsdag 8 december 2015
GO
De rust in de groep voelt wel
dadig aan. Niemand bemoeit
zich met elkaar. Aan het einde
komt het verzoek aan alle
deelnemers te denken en in
gedachten gedag te zeggen.
Nergens wordt het zweverig.
Het is allemaal helder en
praktisch, dus geen
minpunten.
De tips van van Thich Nhat
Hahn zijn inspirerend en
motiverend. Je kunt ze
meteen toepassen in het
dagelijks leven.
Af en toe dwalende
gedachten af, maar omdat de
oefeningen langzaam gaan,
ben je snel weer bij de les.
De docent legt duidelijk uit
wat ons te wachten staat;
prettig voor wie niet van
verrassingen houdt. Ze leidt
ons in begrijpelijke taal door
de hele les.
Geen minpunten te ontdekken
over de docent.
3 GA VOOR ECHT CONTACT
Voor twaalf meditatielessen
betaal je 204 euro, dat is
dus 17 euro per les. Dat is
het geld zeker waard.
Cursisten worden geacht om
om de drie weken mee te
doen. Jammer dus als je af en
toe wilt komen.
Probeer
het eens!
4
STA OPEN
44
5 VRIJ VEILIG
Simone van Saarloos, Het monogame
dramaDe Bezige Bij, €9,95
Nalatigheid
-^Reageren? Mail naar hartenziel@persgroep.nl