8? 3 0 DIEKSTRA II moordenaars dat nabestaan den mogelijk de Wie meerdere geliefden heeft, moet de aandacht verdelen. Samenzijn is dan een keuze die je met overtuiging maakt uitgesloten, lopen Politie en niet kan worden SFEER IN DE LES SNELAAN TE HAKEN KWALITEIT VAN DE LERAAR raak je jezelf kwijt." Versmelting maakt fantasieloos, zegt Van Saar- loos, mysterieus zijn is interessan ter. Daarom houdt ze van 'informatiebreuken' en 'ongewisse momenten'. „Er is die kramp om alles maar te delen. Het is zo ge makkelijk om, als ik bijvoorbeeld een goed boek lees, een foto van een alinea naar een geliefde te stu ren in de hoop op een reactie. Ik vind het goed om daar weerstand tegen te bieden." Wat ze nooit doet: hetzelfde bericht sturen naar meer dere geliefden om te zien wie het leukst of slimst reageert. Wie meerdere geliefden heeft, moet de aandacht verdelen. Er moet al tijd een keuze worden gemaakt. Dat klinkt mis schien negatief, maar je kunt ook zeggen dat samen-zijn zo al tijd een keuze is die je elke keer weer met overtuiging maakt. Vermijd vluchtige gesprek ken en snackachtige seks. Mensen zijn onvoorspel baar, en daarmee hun verlangens. Laatje verrassen door wat een ander te bieden heeft. Als je weet wat je wilt, wil dat nog niet zeggen datje het altijd krijgt. Van Saarloos: „Wanneer de ander jouw vraag of verlangen niet kan beantwoorden, hoef je niet direct naar de volgende te rennen. Je kunt ook rondkijken in de ruimte die overblijft. Als iemand een grens aangeeft, hoeft dat niet meteen de hele relatie te blokkeren." PRIJS KWALITEIT EIND OORDEEL Accepteer dat Lydia niet Mohammed is. Van Saarloos schrijft over een vriend die zich beklaagt over homomannen die allemaal het zelfde uiterlijk nastreven. Ze willen gespierd en onthaard zijn en merk kleding dragen. 'Ze lijden allemaal aan dezelfde vrees voor vergelij king', staat in het boek. Al die focus op kenmerken, eigen schappen, verschillen, overeenkom sten. Niet doen, zegt de filosoof. „Iemand is per definitie interessant omdat hij of zij een ander is. Verge lijken levert niets op, zeker niet in de liefde. Probeer niet te oordelen. Als ik in gesprek ben of in bed lig met een geliefde, probeer ik niet te denken: dat zou die andere geliefde (niet) zo doen." De ondoorgronde lijke vreemdheid van de ander, zo citeert ze de Koreaans-Duitse filo soof Byung-Chul, dat is waar je je mee zou moeten bezighouden. Risicoloos contact bestaat niet. En dat gaat niet alleen over condooms. Is het werkelijk verschrikkelijk als in een monogame relatie een ge liefde vreemdgaat, of vinden we dat alleen maar erg omdat vreemdgaan volgens de regels van de monoga mie niet mag? Dat laatste dus, als je het Simone van Saarloos vraagt. „Als ik jaloerse gevoelens heb, probeer ik geen hy pocrisie toe te laten. Ik ga ervan uit dat de ander mij niet intentioneel pijn doet. Meestal gaat het over mijn eigen verlangens. Veel relaties sneuvelen doordat mensen op zo'n moment uit elkaar gaan terwijl er wel liefde is." Ze vertelt over vastzetten en vastge zet worden. „Als iemand een grens aangeeft, kun je je daartoe verhou den. Je hoeft je relatie niet uit te maken als je niet wordt uitgeno digd voor het kerstdiner. Maar als je andersom van iemand eist dat diegene meegaat naar je ouders, zet je de ander vast. Volgens mij zit daar de ware vrijheidsbeperking." René Diekstra buigt zich over de menselijke geest Pleegde Dascha zelfmoord zoals de politie stelt, of kwam ze om een andere reden onder een trein? I )aar moet voor de nabestaanden duidelijkheid over komen. Anil Rishi, Dascha, Eline, Iris, Leon, Lesley, Michelle en Talitha. Het zijn de namen van acht jonge mensen van wie de ou ders, familie en vrienden in grote onze kerheid leven. Zeker is dat ze alle acht dood zijn. Onzeker is de doodsoorzaak, en dat kwelt. Onzekerheid over de doodsoorzaak bestaat niet bij politie en justitie, die stellen zelfdoding vast. Maar de nabestaanden van alle acht hebben daar sterke twijfels over. Politie en justi tie hebben, vinden ze, te snel die conclu sie getrokken en onvoldoende andere mogelijke toedrachten onderzocht. Ze dringen aan op nieuw onderzoek, maar krijgen geen gehoor. In een geval, zoals van Talitha, wil men na grote druk wel toegeven dat in het onderzoek fouten zijn gemaakt. Maar dan nog wordt ge weigerd het te heropenen. Dat is vreselijk en wel om drie redenen. Al lereerst omdat, waar een misdrijf niet uitgesloten kan worden, er mogelijk moordenaars vrij rondlopen. Verder omdat nabestaanden in verwarring blij ven. Stel, je hebt nooit iets suïcidaals aan je zoon en dochter gemerkt, maai de autoriteiten stellen zwart op wit dat zijn of haar dood zelfdoding is geweest. Onder hoeveel twijfels, aan je zelf en aan je kind moetje dan gebukt gaan? Voor al- Waar een misdrijf tyd. De derde reden is eve neens pijnlijk. tie verkondigen mogelijk vrij rond conclusie aan vechten omdat ze zich emotio neel niet kun nen neerleggen bij zelfdoding door hun kind of dierbare. Maar als inderdaad bij het onderzoek fouten zijn begaan, is dat een schandelijke, vernederende en onge gronde bewering richting nabestaanden. Feit is dat in alle acht gevallen van cruciale nalatigheid sprake is. Men had psycholo gische autopsie of lijkschouwing moeten doen. Dat is een wetenschappelijke me thode waarbij op grond van psychologi sche en gedragsgegevens, verzameld uit meerdere bronnen, de waarschijnlijk heid van zelfdoding betrouwbaar kan worden geschat. Als sprake is van ver dachte omstandigheden van een dood en psychologische autopsie wijst uit dat waarschijnlijk geen sprake is van zelfdo ding, dan kan zelfdoding worden uitge sloten. Ik roep politie en justitie op ten minste acht keer te doen waarvoor ze in het leven zijn geroepen: de waarheid vinden. dinsdag 8 december 2015 GO De rust in de groep voelt wel dadig aan. Niemand bemoeit zich met elkaar. Aan het einde komt het verzoek aan alle deelnemers te denken en in gedachten gedag te zeggen. Nergens wordt het zweverig. Het is allemaal helder en praktisch, dus geen minpunten. De tips van van Thich Nhat Hahn zijn inspirerend en motiverend. Je kunt ze meteen toepassen in het dagelijks leven. Af en toe dwalende gedachten af, maar omdat de oefeningen langzaam gaan, ben je snel weer bij de les. De docent legt duidelijk uit wat ons te wachten staat; prettig voor wie niet van verrassingen houdt. Ze leidt ons in begrijpelijke taal door de hele les. Geen minpunten te ontdekken over de docent. 3 GA VOOR ECHT CONTACT Voor twaalf meditatielessen betaal je 204 euro, dat is dus 17 euro per les. Dat is het geld zeker waard. Cursisten worden geacht om om de drie weken mee te doen. Jammer dus als je af en toe wilt komen. Probeer het eens! 4 STA OPEN 44 5 VRIJ VEILIG Simone van Saarloos, Het monogame dramaDe Bezige Bij, €9,95 Nalatigheid -^Reageren? Mail naar hartenziel@persgroep.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 47