of toch niet? Uitverkocht! Winst zwarte handel gaat voor een deel naar de organisator van het concert seatwave NIEUWS 3 ■UB B- ticketmaster Kaartjes voor het concert van Adele zijn zo populair dat ze voor het tienvoudige op internet worden verkocht. Ook artiesten balen van Ticketmaster 7035,96 2 jij Live Nation WERCHTER MOJO nRTion AMSTERDAM. Het staat er echt. Vier kaarten, zitplaatsen in de Zig go Dome: 7.035,96 euro. Dat is dus 1.760 euro per stuk, voor kaartjes die officieel 124 euro kosten. Veer tien keer de officiële prijs voor één avondje Adele, juni 2016. En minstens zo opvallend: de website waarop kaartjes voor der gelijke prijzen worden aangebo den, Seatwave, is niet van dubieu ze handelaren - maar van Ticket- master, de officiële verkoper van de kaartjes. Die verdient dus mee aan de woekerhandel door derden. „Het doorverkopen van tickets is niet illegaal, daarom kunnen wij het niet tegenhouden", zegt het bedrijf in een reactie. En als kaartjes dan toch worden doorver kocht, zegt Ticketmaster, dan maar via Ticketmaster. „Met Seatwave bieden we een zo veilig mogelijk platform. Om dat we secundaire ticketverkoop niet kunnen tegenhouden, willen we het wel zo veilig mogelijk ma ken." De kritiek is niet van de lucht. Woeste Adele-fans luchten massaal hun hart op social media. Het is pure afzetterij, vindt ook SP-Kamerlid Jasper van Dijk, die zich al jaren opwindt over de han del in concertkaarten. „Ticketmas ter faciliteert de doorverkoop van z'n eigen kaartjes en verdient er nog aan ook. Totaal bizar." Woekerhandel De woekerhandel in Adele-kaart- jes vormt een nieuw dieptepunt in het gerommel met concertkaart jes. De vraag is vaak groter dan het aanbod en dus proberen han delaren zo veel mogelijk kaartjes te kopen, om ze vervolgens voor veel hogere prijzen door te verko pen. De industrie, die jarenlang lijdzaam toekeek, heeft de touw tjes inmiddels strak in eigen han den. En steekt een deel van de winst nu in eigen zak. De grote speler is Live Nation, een Amerikaans fusiebedrijf dat tien jaar geleden ontstond en in middels vrijwel elke tak van de muziekindustrie in handen heeft. Live Nation kocht overal in de we reld concertorganisatoren op, zo als in ons land Mojo, en sloot con tracten met alle grote artiesten. In 2009 kocht het bedrijf ook Ticket master, de onderneming die we reldwijd de kaartverkoop voor con certen regelt. Inmiddels kan de muziekliefhebber niet meer om Li ve Nation heen. Of u nu de mu ziek van uw favoriete artiest koopt, of een T-shirt, of een con certkaartje: grote kans dat het geld naar Live Nation gaat. Het bedrijf draaide vorig jaar een recordom zet van 6 miljard dollar. Er was echter nog één pro bleem voor het megabedrijf: de tickethandelaren, die kaartjes via vage websites voor flinke bedra gen doorverkopen. De wet staat het in veel landen toe, en dus zag Live Nation maar één oplossing: in 2014 kocht het Seatwave, een van de bekendste sites waarop kaartjes worden doorverkocht. „Nu kunnen we fans voorzien van een betere ticketervaring", stelde het bedrijf in een persbericht over de overname. Maar de kaartjes werden alleen maar duurder. Oplossing Is er iets aan te doen? Ja, zegt de Tweede Kamer, die broedt op een oplossing. Maar dat broeden duurt inmiddels wel al zeven jaar. Al in 2008 stelden Kamerleden een con ceptwetsvoorstel op. Het plan: handelaren mogen nog maar 20 procent hoger dan de echte prijs vragen. Wie meer betaalt, kan naar de rechter om z'n geld terug te eisen. Het plan ligt echter nog steeds bij de Eerste Kamer. Die twijfelt, omdat deskundigen zwa re kritiek hebben. „Dit lost niets op", zegt de Leidse hoogleraar Willem van Boom, één van de ex perts die door de Eerste Kamer zijn gehoord. „Mensen moeten dan naar de rechter om geld terug te krijgen. Die drempel is veel te hoog, en de proceskosten zullen meestal hoger zijn dan het bedrag waar het om gaat." Volgens Van Boom is het sim pel: als de vraag naar een product groot is, stijgt de prijs. „De popula riteit bepaalt hoeveel mensen er voor willen en moeten betalen." Als de industrie het probleem toch wil oplossen, is er maar één manier: kaartjes op naam verko pen, en bij elk concert controleren op identiteit. „Dan weet je zeker dat er niet wordt doorverkocht. Dat kost natuurlijk veel tijd en geld. Dat wil de industrie blijk baar niet." En Seatwave? Dat laat in een reactie weten dat het geen invloed heeft op de bedragen die nu rondgaan. Als muzikant kun je an no 2015 niet meer om Live Nation heen. Alle grote artiesten hebben een contract met het conglomeraat. Voor ar tiesten als U2, Madon na en Jay-Z regelt Live Nation ook de comple te infrastructuur van hun tournees. De belan gen zijn groot: zange res Shakira tekende een contract met Live Nation ter waarde van ruim 80 miljoen dollar. Sommige artiesten dur ven kritiek te uiten op de groeiende macht van het bedrijf en haar dochterondernemin gen. Bruce Springsteen uitte een paar jaar gele den forse kritiek, om dat Ticketmaster fans doorverwees naar een Amerikaanse site waar de kaarten voor een veelvoud verhandeld werden. „Dit misbruik maakt ons net zo boos als onze fans", zei Springsteen. Maar hij bleef wel met Ticket master samenwerken. De band Pearl Jam vond al in 1994 dat Ticketmaster veel te veel geld vroeg voor concertkaartjes, en sleepte het bedrijf zelfs voor de rechter. De mu zikanten verloren de ju ridische strijd en moes ten erkennen dat ze zonder Ticketmaster geen wereldtournee konden organiseren. DINSDAG 8 DECEMBER 2015 betalingspagina Adele Ziggo Dome, Amsterdam, Nederland woensdag 01 juni 2016,20:00 Vloer Zitplaats Vak: E Selecteer het aantal tickets Wij zorgen dat jouw tickets m^jifUrnnr het event lorden! verkoper bepaald en kunnen vers ket, exclusief extra kosten, is €1 i Tickets Adele via Ticketmaster, maandag 6 juni 2016 Tickets via Seatwave, woensdag 1 juni 2016 Géén tickets beschikbaar want 'Dit event is uitverkocht', aldus de site Totaalprijs 4 tickets (incl. reserveringskosten) 101 1201 E 202 Muziek ZOEK OP Alle data WANNEER Alle locaties WAAR Homepage Muziek Rock/Pop AdeleJ 01 jun 2016,20:00 ADELE jun WO Ziggo Dome 2016 20 00 De Passage 100 1101 AX Amsterdam Start verkoop Start vr, 04/1^*' Het Amerikaanse Live Nation (6,5 miljard dollar omzet in 2014) kocht concertorganisatoren als Mojo en Rock Werchter op, en sloot contra cten met alle grote artiesten, van Madonna tot Jay Z. Live Nation kocht in 2009 ...en in 2014 a ticketmaster company Snelle en veilige bezorging ticket Integrity"' Alle lickets zijn vsizekenl mei titkc-twircgriry^-CiaranTlc jezuitisucketswje besteld hebt op tijd ontvangen Mocht dit niet het geval zijn dan zorgen wij voor vervanging of je krijgt je geld terug. zitplaats voor 1.760 euro Een door Peter Groenendijk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 3