Met app 'Onze Les' kunnen scholieren feedback geven aan docenten mee r/Q 00 NIEUWS 3 Nationale DenkTank presenteert vandaag ideeën voor 'Het leren van de toekomst'. mee 1 0^00 >-43% -38% O Voordeeluitjes.nl Voordeeluitjes.nl/7-12 p.p.p.a. IZJ, 4 dagen Elfels Genieten 3 dagen Winter in Sud-Sauerland Hij behandelt alle leerlingen gelijk en ze kunnen goed met hem over problemen praten. Meneer Van Dooren mag alleen wat vaker leerlingen laten uitpraten. Lees hier de beoordeling van Jan Paul van Dooren, 58 jaar, docent wis kunde en Nederlands op 't Ven ster in Arnhem en 35 jaar in het vak. Een tweede klas mocht vertel len wat ze van deze docent vond. „Dat is natuurlijk best eng, want je moet je kwetsbaar opstellen", er kent de leraar. In al die jaren voor de klas heeft hij nooit een evaluatie van zijn leerlingen gehad. „Ik weet wel dat ze me een leuke leraar vin den, maar had geen idee wat beter kan." Uit laten praten dus, zo luid de het oordeel van de vmbo'ers. En eigenlijk herkent hij dat nog ook. „Ik ben iemand die duidelijk is, ervan houdt om leiding te ge ven en minder de discussie aan gaat", constateert hij. Eén van zijn leerlingen, Kim Onstein (13) is mild: „Het zijn kleine dingetjes, hoor, bij meneer Van Dooren. Hij is een hele goede leraar." De Nationale DenkTank, waar in 24 studenten, net afgestudeer den en promovenda de afgelopen maanden zochten naar verbeterin gen van de onderwijskwaliteit op basis- en middelbare scholen, komt vandaag met een advies over 'Het leren van de toekomst'. Meer feedback voor leraren, door leerlin gen, is één van de aanbevelingen van de jonge wetenschappers. De DenkTank presenteert de app On ze Les, waarin scholieren hun do centen kunnen aangeven wat ze goed vonden aan de les, en wat juist minder. Uit onderzoek van de Nationale DenkTank blijkt dat de lessen beter kunnen worden van feedback. Bovendien gaat de motivatie van leerlingen omhoog. „Leerlingen hebben veel ideeën over wat op school beter kan. Door ze erbij te betrekken, vinden ze de lessen leuker en kan het zijn dat ze beter presteren", verklaart Lisa Hu, die aan het project Onze Les meewerkt. Hoewel Nederlandse leerlingen goed presteren op school, zijn ze minder gemotiveerd dan scholie ren in andere landen. Ze gaan niet graag naar lessen. Hoe kunnen leerlingen weer zin in school krij gen? De Nationale DenkTank stuit te op een top 150 van factoren die prestaties helpen verbeteren van de Nieuw-Zeelandse onderwijs wetenschapper John Hattie. Een klassengesprek staat op nummer 7, feedback op nummer 10. Op de Nederlandse scholen ont breekt het daar echter aan, consta teert de Stichting LeerKRACHT, die onderwijs probeert te verbete ren en op ruim honderd scholen met Onze Les aan de slag gaat. „De meeste leraren staan alleen in hun lokaal, doen hun ding en vra gen nooit feedback van collega's. Laat staan van leerlingen", consta teert voorzitter Jaap Versfelt. Zo is nu eenmaal de schoolcultuur, luidt de verklaring. „Leraren moe ten het goede voorbeeld geven, die leren niet." 'Het is niet de bedoeling dat het een simpele afrekening van de docent wordt' De afgelopen weken testten de jonge wetenschappers Onze Les op scholen. Hoe werkt het? Lera ren en leerlingen moeten zelf een lijstje maken met wat ze belang rijk vinden in een les. De uitkom sten zijn soms verrassend. Vmbo- leerlingen vinden het bijvoor beeld vervelend als een leraar on verzorgd is, grof is tegen leerlin gen of niet naar ze luistert. Vwo' ers vinden het vooral belangrijk dat docenten complimenten ge ven, gestructureerd lesgeven en duidelijk zijn over het huiswerk. De criteria die tijdens de klas- sendiscussie ontstaan, komen in de app. Eens in de zoveel tijd be oordelen de leerlingen hun leraar op die onderdelen. „Dat kan con fronterend zijn voor leraren", con stateert Hu. De leraar kan precies zien aan welke punten hij of zij moet wer ken. Het is niet de bedoeling dat het een simpele afrekening van de docent wordt. Hu: „Ze mogen bij voorbeeld geen cijfers geven. Dan kunnen ze hun docent ineens slecht beoordelen als ze een keer een onvoldoende hebben gekre gen. Het moet wel opbouwend werken." De dienst is nog in de test/ont- wikkelfase. Het idee is dat scholen zelf mogen bepalen wat ze met de resultaten doen; ze bijvoorbeeld gebruiken voor persoonlijke ont- wikkelingsgesprekken, of om lera ren onderling aan elkaar te koppe len zodat ze van elkaar kunnen le ren. De feedback die leraar Van Dooren kreeg, heeft hem aan het denken gezet. „Ik ga binnenkort eens met de leerlingen in gesprek om erachter te komen waarom ze tot dit oordeel zijn gekomen." Verblijven tijdens de Feestdagen? 5 dagen All-ln vanaf 279 085 760 5 760 p.p.p.a. MAANDAG 7 DECEMBER 2015 'Meneer, laat óns ook uitpraten' door Ellen van Gaaien Lisa Hu medewerkster Onze Les Jan Paul van Dooren 'Ik ga binnenkort eens met de leerlingen in gesprek om erachter te komen waarom ze tot dit oordeel zijn gekomen' Kim Onstein (13) 'Het zijn kleine dingetjes, hoor, bij meneer Van Dooren. Hij is een hele goede Leraar Jan Paul van Dooren met enkele leerlingen op Vmbo 't Venster in Arnhem. Vlnr. Rafke Volmanbeck, Elisabeth van der Ploeg, Isa MarkhorstSienna Wordragen, Kiki van den Berg en Kim Onstein. Vooraan, eerste rij, Madelief van der Wiel. foto Koen Verheijden Kampioen in hotelarrangementen Aanbiedingen zijn geldig t/m 29 februari 2016. Excl. boekingskosten (vanaf 9,50 per boeking) en door de hotels te heffen stads- en toeristenbelasting. Kijk op Voordeeluitjes.nl voor alle voorwaarden. 3x overnachten bij ****Hotel Eifelgold Rooding in Simmerath Monschau, 3x uitgebreid 'sekt'-ontbijt 3x 3-gangendiner gratis parkeren gebruik van de Eifelgold Thermen aankomst op: zo, ma, di, wo, do 124 vr, za 140 WWW Kijk op voordeeluitjes.nl/7-12 voor meer informatie 2x overnachten bij ****Hotel AM Fang in Bad Laasphe 2x uitgebreid ontbijtbuffet 2x 3-gangen dinerbuffet gratis gebruik zwembad, fitness, sauna en Kneipp-ruimte gratis 'uitstapjes' boekje gratis parkeren aankomst in december, januari en op alle dagen 79 aankomst in februari op alle dagen 89 tijdens schoolvakanties en feestdagen geldt een toeslag

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 3