Met app 'Onze Les' kunnen scholieren feedback geven aan docenten
mee r/Q 00
NIEUWS 3
Nationale
DenkTank
presenteert
vandaag ideeën
voor 'Het leren
van de toekomst'.
mee 1 0^00
>-43%
-38%
O Voordeeluitjes.nl
Voordeeluitjes.nl/7-12
p.p.p.a. IZJ,
4 dagen Elfels Genieten
3 dagen Winter in Sud-Sauerland
Hij behandelt alle
leerlingen gelijk
en ze kunnen
goed met hem
over problemen
praten. Meneer
Van Dooren mag alleen wat vaker
leerlingen laten uitpraten. Lees
hier de beoordeling van Jan Paul
van Dooren, 58 jaar, docent wis
kunde en Nederlands op 't Ven
ster in Arnhem en 35 jaar in het
vak. Een tweede klas mocht vertel
len wat ze van deze docent vond.
„Dat is natuurlijk best eng, want
je moet je kwetsbaar opstellen", er
kent de leraar.
In al die jaren voor de klas
heeft hij nooit een evaluatie van
zijn leerlingen gehad. „Ik weet
wel dat ze me een leuke leraar vin
den, maar had geen idee wat beter
kan." Uit laten praten dus, zo luid
de het oordeel van de vmbo'ers.
En eigenlijk herkent hij dat nog
ook. „Ik ben iemand die duidelijk
is, ervan houdt om leiding te ge
ven en minder de discussie aan
gaat", constateert hij. Eén van zijn
leerlingen, Kim Onstein (13) is
mild: „Het zijn kleine dingetjes,
hoor, bij meneer Van Dooren. Hij
is een hele goede leraar."
De Nationale DenkTank, waar
in 24 studenten, net afgestudeer
den en promovenda de afgelopen
maanden zochten naar verbeterin
gen van de onderwijskwaliteit op
basis- en middelbare scholen,
komt vandaag met een advies over
'Het leren van de toekomst'. Meer
feedback voor leraren, door leerlin
gen, is één van de aanbevelingen
van de jonge wetenschappers. De
DenkTank presenteert de app On
ze Les, waarin scholieren hun do
centen kunnen aangeven wat ze
goed vonden aan de les, en wat
juist minder. Uit onderzoek van
de Nationale DenkTank blijkt dat
de lessen beter kunnen worden
van feedback. Bovendien gaat de
motivatie van leerlingen omhoog.
„Leerlingen hebben veel ideeën
over wat op school beter kan.
Door ze erbij te betrekken, vinden
ze de lessen leuker en kan het zijn
dat ze beter presteren", verklaart
Lisa Hu, die aan het project Onze
Les meewerkt.
Hoewel Nederlandse leerlingen
goed presteren op school, zijn ze
minder gemotiveerd dan scholie
ren in andere landen. Ze gaan niet
graag naar lessen. Hoe kunnen
leerlingen weer zin in school krij
gen? De Nationale DenkTank stuit
te op een top 150 van factoren die
prestaties helpen verbeteren van
de Nieuw-Zeelandse onderwijs
wetenschapper John Hattie. Een
klassengesprek staat op nummer
7, feedback op nummer 10.
Op de Nederlandse scholen ont
breekt het daar echter aan, consta
teert de Stichting LeerKRACHT,
die onderwijs probeert te verbete
ren en op ruim honderd scholen
met Onze Les aan de slag gaat.
„De meeste leraren staan alleen in
hun lokaal, doen hun ding en vra
gen nooit feedback van collega's.
Laat staan van leerlingen", consta
teert voorzitter Jaap Versfelt. Zo is
nu eenmaal de schoolcultuur,
luidt de verklaring. „Leraren moe
ten het goede voorbeeld geven,
die leren niet."
'Het is niet de bedoeling dat
het een simpele afrekening van
de docent wordt'
De afgelopen weken testten de
jonge wetenschappers Onze Les
op scholen. Hoe werkt het? Lera
ren en leerlingen moeten zelf een
lijstje maken met wat ze belang
rijk vinden in een les. De uitkom
sten zijn soms verrassend. Vmbo-
leerlingen vinden het bijvoor
beeld vervelend als een leraar on
verzorgd is, grof is tegen leerlin
gen of niet naar ze luistert. Vwo'
ers vinden het vooral belangrijk
dat docenten complimenten ge
ven, gestructureerd lesgeven en
duidelijk zijn over het huiswerk.
De criteria die tijdens de klas-
sendiscussie ontstaan, komen in
de app. Eens in de zoveel tijd be
oordelen de leerlingen hun leraar
op die onderdelen. „Dat kan con
fronterend zijn voor leraren", con
stateert Hu.
De leraar kan precies zien aan
welke punten hij of zij moet wer
ken. Het is niet de bedoeling dat
het een simpele afrekening van de
docent wordt. Hu: „Ze mogen bij
voorbeeld geen cijfers geven. Dan
kunnen ze hun docent ineens
slecht beoordelen als ze een keer
een onvoldoende hebben gekre
gen. Het moet wel opbouwend
werken."
De dienst is nog in de test/ont-
wikkelfase. Het idee is dat scholen
zelf mogen bepalen wat ze met de
resultaten doen; ze bijvoorbeeld
gebruiken voor persoonlijke ont-
wikkelingsgesprekken, of om lera
ren onderling aan elkaar te koppe
len zodat ze van elkaar kunnen le
ren.
De feedback die leraar Van
Dooren kreeg, heeft hem aan het
denken gezet. „Ik ga binnenkort
eens met de leerlingen in gesprek
om erachter te komen waarom ze
tot dit oordeel zijn gekomen."
Verblijven
tijdens de
Feestdagen?
5 dagen All-ln vanaf 279
085 760 5 760
p.p.p.a.
MAANDAG 7 DECEMBER 2015
'Meneer, laat óns ook uitpraten'
door Ellen van Gaaien
Lisa Hu medewerkster Onze Les
Jan Paul van Dooren
'Ik ga binnenkort eens
met de leerlingen in
gesprek om erachter te
komen waarom ze tot
dit oordeel zijn
gekomen'
Kim Onstein (13)
'Het zijn kleine
dingetjes, hoor, bij
meneer Van Dooren.
Hij is een hele goede
Leraar Jan Paul van Dooren met enkele leerlingen op Vmbo 't Venster in Arnhem. Vlnr. Rafke Volmanbeck,
Elisabeth van der Ploeg, Isa MarkhorstSienna Wordragen, Kiki van den Berg en Kim Onstein. Vooraan, eerste rij,
Madelief van der Wiel. foto Koen Verheijden
Kampioen in hotelarrangementen
Aanbiedingen zijn geldig t/m 29 februari 2016. Excl. boekingskosten (vanaf 9,50 per boeking) en door de hotels te heffen stads- en toeristenbelasting. Kijk op Voordeeluitjes.nl voor alle voorwaarden.
3x overnachten bij ****Hotel Eifelgold Rooding
in Simmerath Monschau,
3x uitgebreid 'sekt'-ontbijt
3x 3-gangendiner gratis parkeren
gebruik van de Eifelgold Thermen
aankomst op: zo, ma, di, wo, do 124 vr, za 140
WWW
Kijk op voordeeluitjes.nl/7-12
voor meer informatie
2x overnachten bij ****Hotel AM Fang in Bad Laasphe
2x uitgebreid ontbijtbuffet 2x 3-gangen dinerbuffet
gratis gebruik zwembad, fitness, sauna en Kneipp-ruimte
gratis 'uitstapjes' boekje gratis parkeren
aankomst in december, januari en op alle dagen 79 aankomst in februari
op alle dagen 89 tijdens schoolvakanties en feestdagen geldt een toeslag