Madonna vindt zichzelf opnieuw uit in popspektakel Niemand 22 Spitzenberger speelt Han van Meegeren Zoon voor Kim en Kanye West De spullen voor in de kerstboom staan al klaar. De zangeres, moeder en oma kijkt uit naar de komende feestdagen. „Het mag van mij het hele jaar zo voelen als in deze tijd." Media Entertainment Acteurs Jeroen Spitzenberger (foto), Porgy Franssen en Roeland Fernhout gaan de hoofdrollen spelen in Een echte Vermeer. De film van regisseur Rudolf van den Berg over meestervervalser Han van Meegeren (1889-1947) komt najaar 2016 uit. Rapper Kanye West en zijn vrouw Kim Kardashian hebben een zoontje gekregen, zo meldde Kim zaterdag op Twitter. De naam is nog niet bekend. Het stel kreeg in 2013 dochter North. COUTURE IN HET MUSEUM Niemand moet zich met kerst al leen voelen, vindt Willeke Al- berti (70). Vanaf vandaag roept ze iedereen op om via het Ouderen- fonds een gratis kerstkaartje te sturen naar duizenden eenzame ouderen. Zelf zorgt ze dat ze on der de pannen is met de feestda gen. De goedheilig man heeft z'n hielen maar nauwelijks gelicht, of Willeke Alberti is al druk in de weer met de kerstversiering. Zorgvuldig ('ik ben als de dood dat ze kapotgaan') pakt ze kerst tafereeltjes uit die ze nog van haar ouders heeft gekregen. Ze heeft een tafel vol. Een verlichte draaimolen bijvoorbeeld. En een huisje met kerstmannetjes die druk in de weer zijn. Liefdevol: „Die heb ik nog van John (de Mol, haar ex-man, red.) gekre gen." Vandaag tuigt ze haar boom op. „Als we de kerstballen erin hangen, zet ik altijd Met kerst wil ik bij jou zijn op. Volgens Paul de Leeuw is dat mijn beste album, en ik moet hem daarin gelijk ge ven. Het Ave Maria dat ik met mijn zoon Johnny zing, is me heel dierbaar, en vooral Ik wil niet alleen zijn met kerst blijft een prachtig nummer." Het is haast een soort lijflied voor de zangeres, want het lijkt haar verschrikkelijk om de kerst dagen zonder vrienden en fami lie door te brengen. „Ik spreek heel duidelijk af. Mijn moeder vroeg nooit wat, maar ik neem het heft in eigen hand. Des- Ze leek nu echt ingehaald te zijn door de tijd. Ma donna ontrafelde het ge heim van de eeuwige jeugd, maar de nieuwe media ble ken voor haar een raadsel: haar al bum Rebel Heart lekte ver voor of ficieel verschijnen naar alle kan ten uit. Tot overmaat van ramp struikelde de zangeres bij de Brit Awards tijdens een dansje over haar eigen cape. De Rebel Heart-tournee kreeg daarom bij voorbaat het karakter van een requiem: de popkoningin leek aan het einde haar regeerpe riode. Het is een stelling die na het twee uur durende popspekta kel, zaterdag in de Ziggodome, niet meer houdbaar is. Madonna, de laatste jaren vrij krampachtig in achtervolging op de laatste trends, heeft zichzelf op nieuw uitgevonden als vrolijke pu- blieksentertainer. Kenden haar re centste shows meestentijds de warmte van een vrieskist, zater dagavond bleek de Queen of Pop (57) plots behept met humor en zelfs enige zelfspot. Alleen haar ar riveren was nog ouderwets arro gant. Exact een uur later dan ge pland, zodat het concert pas even na middernacht eindigde en trein- 'De Queen of Pop (57) bleek zaterdagavond plots behept met humor en zelfs enige zelfspot' reizigers hun laatste aansluiting misten. Maar eenmaal per kooi vanuit plafond neergedaald naar haar aanbidders, bleek de popko ningin in bloedvorm. Uiteraard is Madonna, eigenaresse van 57 hits in de Nederlandse Top 40, nog steeds geen type voor een gezelli ge greates-hits-revue. Alle flarden opgeteld, bevatte de show liefst negen liedjes van Rebel Heart. Een overdosis zou je denken, maar songs als Devil Pray, Living for Love en de titeltrack vergaarden live extra momentum. Dit mede dank zij de soms oogstrelende enscene ring, waarvan de paaldansact van een half klooster aan nonnen het spectaculairst was. Nagenoeg elk nummer zag eruit als een verse vi deoclip, een vaardigheid die Ma donna nog altijd als één van de be sten ter wereld beheerst. Verrassend was dat de zangeres haar andere kwaliteit, het zorgvul dig instarten van de tape met voor af opgenomen zang, zo weinig eta leerde. Alleen in de pure dans- nummers steunde Madonna op studiovocalen, maar alle popklas- siekers ouder dan tien jaar waren live. Niet altijd een genoegen voor de oren - tijdens de drum 'n bass-versie van Like a Virgin raak te Madonna hoorbaar buiten adem - maar wel veel persoonlij ker dan de playbackshows van de laatste tien jaar. En bovendien: als ze ervoor gaat zitten, zingt Madonna alles zins behoorlijk. Zo werden akoesti sche versies van Secret, La Vie en Rose en True Blue (op de ukelele) hoogtepunten. Visueel zeer fraai was klassieker Material Girl, die 31 jaar na verschijnen ineens weer knisperend vers voelde. Ook Deeper and Deeper (van het be schimpte album Erotica uit 1992) klonk ineens als een aanstekelijke, hedendaagse dansvloervuller. Met deze frisse benadering kan Madonna nog zeker een decen nium mee. Of om in het haar ei gen jargon te verwoorden: 'Nobo dy fucks with the Queen'. Cultuur jWr\~f\Y D /"li ROTTERDAM. Bezoekers bekijken in Museum Boijmans Van Beuningen een iivlUIj XVU1I- van de drie creaties uit de'Van Cogh Cirls-couturecollectie lente/zomer O7-ï Cf*Y\ t" 5' van Viktor Rolf. Het duo liet zich hiervoor inspireren door Vincent lllVdlL van Coghs verbeeldingen van het platteland. Kunstverzamelaar Han Nefkens kocht de stukken en doneerde ze aan het museum, foto Remko de Waal/EPA door Marlies van Leeuwen RECENSIE MADONNA - THE REBEL HEART TOUR door Stefan Raatgever Madonna was in het Ziggodome goed op dreef, foto Paul Bergen/ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 23