Madonna vindt zichzelf
opnieuw uit in popspektakel
Niemand
22
Spitzenberger speelt
Han van Meegeren
Zoon voor Kim
en Kanye West
De spullen voor in de kerstboom
staan al klaar. De zangeres, moeder
en oma kijkt uit naar de komende
feestdagen. „Het mag van mij het
hele jaar zo voelen als in
deze tijd."
Media Entertainment
Acteurs Jeroen Spitzenberger (foto), Porgy
Franssen en Roeland Fernhout gaan de
hoofdrollen spelen in Een echte Vermeer. De
film van regisseur Rudolf van den Berg
over meestervervalser Han van Meegeren
(1889-1947) komt najaar 2016 uit.
Rapper Kanye West en zijn
vrouw Kim Kardashian hebben
een zoontje gekregen, zo meldde
Kim zaterdag op Twitter. De
naam is nog niet bekend. Het stel
kreeg in 2013 dochter North.
COUTURE IN HET MUSEUM
Niemand moet
zich met kerst al
leen voelen,
vindt Willeke Al-
berti (70). Vanaf
vandaag roept ze
iedereen op om via het Ouderen-
fonds een gratis kerstkaartje te
sturen naar duizenden eenzame
ouderen. Zelf zorgt ze dat ze on
der de pannen is met de feestda
gen.
De goedheilig man heeft z'n
hielen maar nauwelijks gelicht,
of Willeke Alberti is al druk in
de weer met de kerstversiering.
Zorgvuldig ('ik ben als de dood
dat ze kapotgaan') pakt ze kerst
tafereeltjes uit die ze nog van
haar ouders heeft gekregen. Ze
heeft een tafel vol. Een verlichte
draaimolen bijvoorbeeld. En een
huisje met kerstmannetjes die
druk in de weer zijn. Liefdevol:
„Die heb ik nog van John (de
Mol, haar ex-man, red.) gekre
gen."
Vandaag tuigt ze haar boom
op. „Als we de kerstballen erin
hangen, zet ik altijd Met kerst wil
ik bij jou zijn op. Volgens Paul de
Leeuw is dat mijn beste album,
en ik moet hem daarin gelijk ge
ven. Het Ave Maria dat ik met
mijn zoon Johnny zing, is me
heel dierbaar, en vooral Ik wil
niet alleen zijn met kerst blijft een
prachtig nummer."
Het is haast een soort lijflied
voor de zangeres, want het lijkt
haar verschrikkelijk om de kerst
dagen zonder vrienden en fami
lie door te brengen. „Ik spreek
heel duidelijk af. Mijn moeder
vroeg nooit wat, maar ik neem
het heft in eigen hand. Des-
Ze leek nu echt ingehaald
te zijn door de tijd. Ma
donna ontrafelde het ge
heim van de eeuwige
jeugd, maar de nieuwe media ble
ken voor haar een raadsel: haar al
bum Rebel Heart lekte ver voor of
ficieel verschijnen naar alle kan
ten uit. Tot overmaat van ramp
struikelde de zangeres bij de Brit
Awards tijdens een dansje over
haar eigen cape.
De Rebel Heart-tournee kreeg
daarom bij voorbaat het karakter
van een requiem: de popkoningin
leek aan het einde haar regeerpe
riode. Het is een stelling die na
het twee uur durende popspekta
kel, zaterdag in de Ziggodome,
niet meer houdbaar is.
Madonna, de laatste jaren vrij
krampachtig in achtervolging op
de laatste trends, heeft zichzelf op
nieuw uitgevonden als vrolijke pu-
blieksentertainer. Kenden haar re
centste shows meestentijds de
warmte van een vrieskist, zater
dagavond bleek de Queen of Pop
(57) plots behept met humor en
zelfs enige zelfspot. Alleen haar ar
riveren was nog ouderwets arro
gant. Exact een uur later dan ge
pland, zodat het concert pas even
na middernacht eindigde en trein-
'De Queen of Pop (57)
bleek zaterdagavond
plots behept met humor
en zelfs enige zelfspot'
reizigers hun laatste aansluiting
misten. Maar eenmaal per kooi
vanuit plafond neergedaald naar
haar aanbidders, bleek de popko
ningin in bloedvorm. Uiteraard is
Madonna, eigenaresse van 57 hits
in de Nederlandse Top 40, nog
steeds geen type voor een gezelli
ge greates-hits-revue. Alle flarden
opgeteld, bevatte de show liefst
negen liedjes van Rebel Heart. Een
overdosis zou je denken, maar
songs als Devil Pray, Living for Love
en de titeltrack vergaarden live
extra momentum. Dit mede dank
zij de soms oogstrelende enscene
ring, waarvan de paaldansact van
een half klooster aan nonnen het
spectaculairst was. Nagenoeg elk
nummer zag eruit als een verse vi
deoclip, een vaardigheid die Ma
donna nog altijd als één van de be
sten ter wereld beheerst.
Verrassend was dat de zangeres
haar andere kwaliteit, het zorgvul
dig instarten van de tape met voor
af opgenomen zang, zo weinig eta
leerde. Alleen in de pure dans-
nummers steunde Madonna op
studiovocalen, maar alle popklas-
siekers ouder dan tien jaar waren
live. Niet altijd een genoegen voor
de oren - tijdens de drum 'n
bass-versie van Like a Virgin raak
te Madonna hoorbaar buiten
adem - maar wel veel persoonlij
ker dan de playbackshows van de
laatste tien jaar.
En bovendien: als ze ervoor
gaat zitten, zingt Madonna alles
zins behoorlijk. Zo werden akoesti
sche versies van Secret, La Vie en
Rose en True Blue (op de ukelele)
hoogtepunten. Visueel zeer fraai
was klassieker Material Girl, die
31 jaar na verschijnen ineens
weer knisperend vers voelde. Ook
Deeper and Deeper (van het be
schimpte album Erotica uit 1992)
klonk ineens als een aanstekelijke,
hedendaagse dansvloervuller.
Met deze frisse benadering kan
Madonna nog zeker een decen
nium mee. Of om in het haar ei
gen jargon te verwoorden: 'Nobo
dy fucks with the Queen'.
Cultuur
jWr\~f\Y D /"li ROTTERDAM. Bezoekers bekijken in Museum Boijmans Van Beuningen een
iivlUIj XVU1I- van de drie creaties uit de'Van Cogh Cirls-couturecollectie lente/zomer
O7-ï Cf*Y\ t" 5' van Viktor Rolf. Het duo liet zich hiervoor inspireren door Vincent
lllVdlL van Coghs verbeeldingen van het platteland. Kunstverzamelaar Han Nefkens
kocht de stukken en doneerde ze aan het museum, foto Remko de Waal/EPA
door Marlies van Leeuwen
RECENSIE
MADONNA - THE REBEL HEART
TOUR
door Stefan Raatgever
Madonna was in het Ziggodome
goed op dreef, foto Paul Bergen/ANP