Herman Z. doktert al jaren
illepal aan Costa Blanca
Postbodes zien niets
in rol als 'oren en ogen'
in de wijken
Op jacht naar het Noorderlicht!
effeweg.nl
www.effeweg.nl of bel 0529 - 46 96 67
MIS DIT NIET!
NIEUWS 5
VAN: ££29*?,-
VOOR: €1099,-
Herman Z. uit Dirksland kwam
halverwege de jaren '90 al in het
nieuws omdat hij een 63-jarige
vrouw uit zijn woonplaats gehol
pen had te sterven zonder een
tweede huisarts te raadplegen.
Ook zou hij knoeien met recep
ten, medische fouten maken en
was hij enige tijd verslaafd aan co
caïne en aan oppepper ritalin. Re
den genoeg voor het Medisch
Tuchtcollege om Z. levenslang te
schorsen.
Dat zit de nu 65-jarige Z. nog
steeds dwars. „Er is mij onrecht
aangedaan. Ik ben geschorst, daar
koester ik wrok over", zegt hij te
lefonisch vanuit Spanje.
Herman Z. vertrok ruim twin
tig jaar geleden naar het Zuid-Eu-
ropese land om zijn werk als huis
arts voort te zetten tussen Neder
landstalige toeristen en overwin
teraars. Ook dat leidde tot ophef
omdat de Nederlandse autoritei
ten hun Spaanse collega's had
den ingelicht. Z. mocht ook in
Spanje zijn vak niet uitoefenen.
Hij ging in beroep en werd pas in
2001 definitief in het ongelijk ge
steld. Ondertussen ging de arts
gewoon door met zijn werk. „Ja,
ik stond in Spanje niet geregis
treerd", erkent Z. in het gesprek.
Gevraagd of hij nou wel of
niet als arts mocht opereren, zegt
Herman Z.: „Het is een grijs ge
bied. Ik sta niet geregistreerd,
maar ik héb een opleiding en ik
bén arts."
Herman Z. kreeg de voorbije
jaren geregeld justitie achter zich
aan. „Hij is een paar keer aange
houden, betaalde zijn boetes en
dook dan al snel weer op als
arts", vertelt een Belgische medi
sche pedicure die in hetzelfde
Spaanse plaatsje Calpe werkt. Zij
deed aangifte tegen Z., die vorige
week wéér werd aangehouden.
„De vrees is dat hij zijn boete
gaat betalen en verder gaat. Er is
in Spanje te weinig controle."
Volgens de medisch pedicure
(die anoniem wil blijven) heeft
Z. de regelgeving kunnen omzei
len door veel huisbezoekjes te
doen. „Daardoor viel hij vaak lan
ge tijd niet op."
Bovendien geniet Z. ondanks
zijn gemankeerde reputatie popu
lariteit onder de vele oudere Ne-
derlandstaligen die aan de Spaan
se kust overwinteren. „Omdat hij
goedkoop is", weet de medisch
pedicure. „Als een huisbezoek
normaal 70 euro kost, komt hij
voor 30. Hij betaalt toch geen be
lasting. En hij doet het slim.
Neemt de tijd voor patiënten,
neemt gelijk boodschappen mee.
Dat vinden patiënten fijn."
Toch heeft Z. ook patiënten te
gen zich in het harnas gejaagd
vanwege verkeerde medicatie. Bij
apothekers in de omgeving van
Calpe gingen recent alarmbellen
af toen het Spaanse college van
medici schreef dat ze geen medi
cijnen mochten meegeven die
waren uitgeschreven door Her
man Z. of zijn bedrijf Clinica Peo-
nia. De Nederlanderzegt dat hij
'zelden klachten heeft gehad'. De
oorzaak van de problemen ligt
bij 'een andere jaloerse arts'. Of
hij doorgaat weet hij niet. „Ik ben
65, als het mij onmogelijk wordt
gemaakt, houdt het een keer op."
In Schiedam loopt de eerste proef
met postbodes als wijkbewaker,
maar de bezorgers zelf zien er
niets in om tijdens hun rondes fo
to's te maken van misstanden in
hun buurt. „Dit heeft niets meer
met ons werk te maken", zegt een
Schiedamse postbezorger, die uit
angst voor represailles anoniem
wil blijven. „Dit wordt ons van bo
venaf opgelegd, omdat er steeds
minder post rond te brengen is,
maar het leidt af van ons eigen
werk."
De proef in Schiedam, waarbij
postbodes onder andere de ge
meente alarmeren als ze rommel
op straat zien of kapotte verkeers
borden, loopt volgende week af.
PostNL heeft al aangegeven in het
nieuwe jaar meer postbodes met
de extra taak op pad te sturen.
Het postbedrijf zou er volgens
een Haagse bezorger goed aan
doen om eerst het animo te pol
sen: „Dit beleid valt of staat met
de inzet van postbodes. En die ve
gen de vloer aan met de proef. Ve
len zijn bang voor hun baan, maar
de reacties op internetfora als post-
bezorgers.org spreken boekdelen."
Hij gaat er daarom vanuit dat het
bij een proef blijft: „Dit idee is
compleet bespottelijk. Ik ga toch
niet de illegaal gedumpte vuilnis
zakken van een klant fotografe
ren? Hij krijgt een bon en ik moet
morgen dezelfde wijk weer lo
pen."
Hoewel PostNL zegt dat de
postbodes gewoon betaald krijgen
voor de extra werkzaamheden,
hoeven ze 'het daar niet voor te
doen', weet de Schiedamse postbo
de. „Ik weet het niet eens precies,
maar het gaat om nul komma
niets. Laat bijzondere opsporings
ambtenaren het straatvuil in de ga
ten houden, die staan alleen bon
nen te schrijven."
Volgens Hans Waegemakers
van de vakorganisatie Bond van
Post Personeel heeft een aantal be
zorgde postbodes zich gemeld.
„Ze zijn bang voor het onbeken
de", weet hij. „PostNL probeert
van alles om deze mensen aan het
werk te houden. We moeten de
proef afwachten, dan pas weten
we of dit werkt."
Waegemakers begrijpt de ang
sten, maar nuanceert: „Ik snap wel
dat sommige postbezorgers den
ken dat ze nu overal op moeten
letten. Maar je kunt toch prima
melden dat ergens vier vuilniszak
ken naast een container staan? Ik
denk dat het een storm in een glas
water is."
8 DAAGSE EXCURSIEREIS
KORTING tot wel: €200,
HURTIGRUTEn
VRIJDAG 4 DECEMBER 2015
door Victor Schildkamp
CALPE. Een levenslang geschorste
Nederlandse arts behandelt al
bijna 20 jaar illegaal patiënten aan
de Spaanse kust. Onlangs werd de
ze Herman Z. (65) wéér aangehou
den. Z. zelf geeft toe dat hij 'niet
geregistreerd staat'. „Maar ik bén
gewoon arts."
Dokter Z. behandelt Nederlandse
overwinteraars in Spanje, foto EPA
door Linda Penders
SCHIEDAM. Postbodes willen geen
extra taak als wijkbewaker. Op in
ternetfora spreken zij zich fel uit te
gen het plan van PostNL om tien
duizenden bezorgers in te zetten
als 'oren en ogen' van de wijk.
Deze reis zal een onuitwisbare indruk op u achterlaten. U ziet het winterlandschap van Noorwegen
vanaf het spoor en het water. We doorkruisen het land twee keer per trein, waarbij u onophoudelijk
getrakteerd zult worden op schitterende vergezichten, en leggen een deel van onze reis af met de
'oude Postboot' Hurtigruten - één van de mooiste cruises ter wereld. Dit alles gecombineerd met
bezoeken aan Oslo, Bergen en Trondheim. En wie weet, ziet u bij helder weer het Noorderlicht!
DAG 1 Vanaf ons verzamelpunt vertrekken we vroeg in de
morgen via Noord-Duitsland naar ons overnachtingshotel
nabij Kopenhagen.
DAG 2 Na het ontbijt vervolgen we onze reis. Via een korte over
tocht bereiken we Zweden en rijden langs de westkust richting
Noorwegen. Aan het einde van de middag arriveren we in ons
hotel in de omgeving van Oslo.
DAG 3 In de ochtend brengen we een bezoek aan de Noorse
hoofdstad Oslo. In de middag nemen we de trein die ons naar
Bergen zal brengen. U doorkruist Noorwegen van oost naar west
dooreen adembenemend landschap.
DAG 4 Vandaag bezoeken we de stad Bergen. Aan het begin van
de avond gaan we aan boord van de wereldberoemde Hurtigruten.
DAG 5 Verblijf aan boord van de Hurtigruten, waarbij u onderweg
getrakteerd wordt op prachtige vergezichten op de Noorse fjorden-
kust. In Alesund heeft u de gelegenheid het stadje te ontdekken.
DAG 6 In de ochtend arriveren we in de voormalig Noorse hoofd
stad Trondheim. VanuitTrondheim nemen we de trein naar Oslo,
waar we aan het eind van de middag zullen arriveren.
DAG 7 Vanuit Oslo komen we aan in Zweden. Langs de kust
rijden we verder naar het zuiden. De overnachting vindt plaats
in de omgeving van Kopenhagen.
DAG 8 Via een korte overtocht rijden we terug richting
Nederland. Op ons verzamelpunt kunt u deelnemen aan het
afscheidsdiner. Vervolgens wordt u met de servicelijn naar uw
opstapplaats gebracht.
Fouten voorbehouden. Prijzen vanaf en p.p. o.b.v. 2 personen. Exclusief reserveringskosten en Calamiteitenfonds. ijjU
TRONDHEIM
ALESUND
I
N
*- J
BERGEN 9OSLO
VERTREKDATA 2016
6 februari€11 29,"
20 februari€1099,-
1 april €11 29,"
INCLUSIEF
5 hotelovernachtingen
2 overnachtingen aan boord van de Hurtigruten
y/ 7 maal ontbijten 5 maal diner
Treintickets Oslo - Bergen en Trondheim - Oslo
Stadstours Oslo, Bergen en Trondheim o.l.v. een gids
Alle noodzakelijke overtochten
y/ Begeleiding door uw chauffeur, tevens reisleider
y/ Vervoer per Comfort Class touringcar
IN SAMENWERKING MET: