Zwanger naar zwembad, met zoon naar huis De emo-kerstredame om een positief en warm gevoel op te roepen waait over naar 12 NIEUWS Sinterklaas is het land nog niet uit, maar bedrijven staan al te trappelen om kerstcommercials uit te zenden. Tranentrekker eerste klas 'Iedereen probeert een Coca-Cola-effectje te realiseren' niet kwijt wat hun commercials kosten. Maar om een kerstspot te maken die in Nederland de aan dacht trekt, praat je al snel over tonnen, zegt directeur Bart Kuiper van reclamebureau Leukwerkt. „De setting mag niet te simpel zijn. Je hebt een goede cast nodig, vaak met kinderen. En de reclame blokken op tv zijn rond de feestda gen het duurst." Lange tijd zagen de grote Ne derlandse bedrijven volgens de re clameman niks in zulke emofilm- pjes, die totaal zijn losgezongen Het is een tranentrekker eerste klas, de kerstcommer cial van de Duitse super marktketen Edeka. In de dik anderhalve minuut du rende tv-spot zet een oude man, die jaar na jaar in z'n eentje kerstmis moet vie ren, zijn eigen dood in sce ne. Als zijn kinderen en kleinkinderen met betraan de ogen arriveren, treffen ze een gedekte tafel in een ka mer vol kerstlichtjes aan. „Hoe had ik jullie anders bij elkaar gekregen?" vraagt de oude man. In de VS, Duitsland en Enge land proberen grote winkel ketens en merken elkaar traditiegetrouw de loef af te steken met de meest ont roerende kerstcommercials. Kleine speelfilms zijn het, zoals die van de Britse warenhuisketen John Lewis. In de reclame van dit jaar kijkt een meisje elke dag door haar verrekijker naar een manne tje op de maan, maar ze kan hem niet bereiken. Tot ze een list ver zint om hem toch een kerstcadeau tje te bezorgen. Apple kan er ook wat van. Ter wijl een familie elkaar onder de kerstboom cadeautjes geeft en door de sneeuw rollebolt, zit een jochie wat afwezig met z'n iPhone te spelen. Tot blijkt dat hij druk bezig is geweest om een feelgood familiefilm te monteren. De ingrediënten voor een klas sieke kerstcommercial? Kinderen, dieren, sneeuw, emotie, een weer zien, pianomuziek. Het product of merk is niet belangrijk. In de nieu we Applespot, met Stevie Wonder in de hoofdrol, is niet eens een iPhone of MacBook te zien. „Kerst is het ultieme moment om een po sitief gevoel rond een merk te creëren", verklaart Mare Ooster hout, voorzitter van de vereniging van grote reclamebureaus VEA. „Grote groepen mensen beleven in die periode emotionele momen ten van samenzijn. Daar spelen re clames op in. In Nederland was dat altijd minder het geval vanwe ge sinterklaas, maar de emotie ver schuift meer richting kerst." Jumbo pakte vorig jaar groots uit met een drie minuten durende Band Aid-achtige videoclip waar in een hele batterij BN'ers opdraaf de om eenzame mensen een gezel lig kerstmaal te bezorgen. Albert Heijn trekt dit jaar ook alles uit de kast voor de feestdagen. De nieu we kerstcommercial van de Zaan- se super is vanaf zondag, als Sin terklaas amper op de boot naar Spanje zit, tot de kerst elke dag te zien op alle tv-zenders. Het film pje draait om een jongen die zich verloren voelt tussen de kleine kinderen. Tot hij (onder de stem mige begeleiding van 'Yesterday when I was young' van Charles Aznavour) wordt uitgenodigd om tussen de grote mensen aan de kerstdis te komen zitten. Ook een bedrijf als KPN heeft, voor het eerst, een hoop geld uit getrokken voor een speciale kerst commercial. Die is nog niet te zien, maar Oosterhout verklapt al vast dat het thema verbondenheid is ('er gaat niets boven echt con tact'). Het vereist een flinke investe ring voor bedrijven om een emo tionele snaar te kunnen raken rond de feestdagen. John Lewis trok alleen al 1,4 miljoen euro uit voor de productie en nog eens 6 miljoen voor zendtijd en adverten tieruimte. Jumbo en AH willen Woensdagochtend was er nog niks aan de hand, ver telt Eveline aan de ze krant. „Ik voelde me prima, goed genoeg om met mijn doch tertje naar zwemles te gaan. Je kan niet zomaar al die lessen mis sen, en wie weet komt de baby pas over drie weken, dacht ik." Toen ze het plots wel erg warm kreeg in de kantine en ook een an dere zwembadbezoekster opmerk te dat ze wel erg wit wegtrok, be sefte ze dat er misschien meer aan de hand zou kunnen zijn. „Ik zei nog tegen die mevrouw tegenover mij dat ik graag naar huis wilde. Maar het was al te laat. Uiteinde lijk ben ik het zwembad pas uitge komen met een gezonde zoon." Eveline is erg dankbaar voor al le hulp die ze heeft gekregen. „Ik ben snel naar een kantoortje ge bracht, waar ik werd geholpen. Volgens mij is het niemand echt opgevallen. Medewerkers hebben meteen een verloskundige en 112 gebeld." Een politieagente die toe vallig aanwezig was, hielp in eer ste instantie mee, vertelt zwem badmedewerkster Vera van Ringel- steijn, een van de gelegenheidsas sistentes bij de bevalling. Nog net voordat de baby geboren werd, kwamen de opgetrommelde ver loskundige en de ambulancebroe ders aangesneld, die het jongetje uiteindelijk ter wereld brachten. Tijd om naar het ziekenhuis te Het mooiste kraamcadeau heeft Jack al binnen: hij' mag zijn hele leven lang gratis zwemmen in De Does gaan was er niet meer. De vader was te laat om de bevalling van zijn zoon Jack mee te maken. Moe der en zoon zijn, na controle in het ziekenhuis, alweer thuis. Ze maken het goed. Bezoekers van het zwembad reageerden allemaal enthousiast op de geboorte, en ook de medewerkers zijn in hun nopjes met de bijzondere komst van baby Jack. „Een geboorte is al tijd mooi, en fijn dat het allemaal goed is gegaan en dat iedereen ge zond is", vertelt receptioniste Eve lien. Het zwembad is inmiddels ver sierd met blauwe slingers en alle bezoekers krijgen beschuit met muisjes. Het zwembad heeft een grote foto van de baby opgehan gen, en enkele medewerkers heb ben de trotse ouders vandaag nog een bezoek gebracht. Het mooiste kraamcadeau heeft Jack al binnen: hij mag zijn hele leven lang gratis zwemmen én al zijn diploma's ha len bij zwembad de Does, waar hij op de wereld kwam. Scenes uit verschillende kerstcom mercials, waarmee bedrijven op het gevoel spelen en sympathiek willen overkomen. Joost Istha directeur mediabureau Op zoek naar emotie en sympathie door Annemieke van Dongen door Bonne Kerstens Hoogzwanger keek Eveline uit Lei derdorp naar de zwemles van haar dochtertje, even later was ze beval len van een gezonde zoon. Moeder Eveline met zoon Jack. foto Alexander Schippers/ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 12