Vroege kerst in Sint Baafs UIT THUIS 5 Intiem optreden in Porgy Bess Britse zangeres wil zich niet conformeren aan alleen blues. In haar sound klinken allerlei muziekstijlen door. &D00R RENÉ DE DREU Piano-virtuoos speelt Gnattali, Ravel en Chopin Jazztalent Joris Roelofs bij Muziek Podium Zeeland Kind van de zon: wrang- komisch, niet pessimistisch In 2013 was de Engelse zangeres Jo Har man met band al te gast in Zeeland. Net na het verschijnen van haar debuutal bum Dirt On My Tongue stond ze op het Festival Klomppop in Ovezande. Dat al bum zorgde bij het verschijnen voor een symfo nie aan loftrompetten die niet alleen in Enge land klonken. Ze kreeg vrij gedecideerd het stempel nieuwkomer in de Britse blues opge plakt. Maar wie ging kijken, hoorde veel meer dan de blues, ook gospel, soul, rock en in de bal lads een uitgesproken singer-songwriter. Een onlangs verschenen EP (verkort album) Found A Place belicht juist dat laatste aspect in optima forma. Opnieuw loftrompetten en weer komt ze al snel naar Zeeland. Dit keer voor een intiem concert met pianist Carl Hudson in Por- gy Bess in Terneuzen. Al snel na haar debuut kwam haar veelzijdig heid aan het licht. „Ik heb nooit een bewuste keuze gemaakt voor blues. Wellicht zit dat in mijn stem, maar het is maar één van de stromin gen waarnaar ik luisterde. Dan nog is het altijd blues die dichtbij soul van Otis Redding of Aret ha Franklin ligt. Juist die vrij intense benade ring, waarin emotie een kleur en voelbare bete kenis krijgt, maakt muziek voor mij belangrijk. Het is mooi om te merken dat muziek en het bijbehorende verhaal dat mij raakt ook anderen kan beroeren." Dat lukt haar weer met de net verschenen EP. Die bevat naast enkele eigen nummers ook weer op haar eigen manier vertolkte covers. 'Two Shades Of Hope' bijvoorbeeld van de Ierse zanger Foy Vance. „Ik speelde ooit in zijn voor programma en ontdekte niet alleen zijn indrin gende muziek, maar ook iemand die op geen en kele manier concessies wenst te doen aan ver wachtingen. Een integere benadering en bele ving van muziek maken die me aanspreekt. Na Dirt On My Tongue gingen veel mensen zich met de muziek bemoeien. Maar gelukkig kon ik met mijn vrienden en team een eigen weg blij ven volgen. De druk op een tweede album is groot, maar de wil om het op mijn manier te doen is groter. Alles in eigen hand dus." Jo Harman is inmiddels al een eind op dreef met album twee. Dat verschijnt volgend voor jaar en voor de opnamen verhuist ze naar Nash ville. Jo Harman met pianist Carl Hudson: vrijdag 4 december, Porgy Bess Terneuzen, aanvang 20.30 uur. Het Weihnachtsorato- rium werd door Bach gecomponeerd voor kerstmis van het kerke lijk jaar 1734/1735. Hij componeer de het in de herfstmaanden. De maand december wordt ge zien als de maand van de feestda gen, maar ook als een tijd van be zinning. Muzikaal vertalen klassie ke muziekliefhebbers dit vaak met het werk bij uitstek: het Weihnachtsoratorium. Een werk dat bestaat uit zes cantates die uit gevoerd werden op zes kerkelijke feestdagen (eerste-, tweede-der de kerstdag, nieuwjaarsdag, de eer ste zondag na nieuwjaar en epifa- nia drie koningen). De delen 1,5 en 6 van dit meesterwerk van Bach worden door het BachPlus ensemble onder leiding van Bart Naessens, zondag in Aardenburg uitgevoerd in samenwerking met het Ensemble II Gardelino onder leiding van Jan De Winne en Mar- ceJ Ponseele. Dit barok-ensemble is al 20 jaar een vaste waarde in de wereld van de Oude Muziek. Bach gebruikte voor het Weih nachtsoratorium vaak aria's die hij eerder gecomponeerd had, maar dan met een andere tekst. Men vermoedt dat de niet Bijbelse teksten geschreven zijn door Pi- cander. De Bijbeltekst wordt in secco-recitatieven gezongen door de tenor en de beschouwende frag menten worden, net als in de pas sies, als aria of koor uitgevoerd. Het koor krijgt een actieve rol toe bedeeld: nu eens zijn de zangers herders, dan weer de drie konin gen. Elk deel staat op zichzelf, maar begint en eindigt wel met een koor. Aan de uitvoering werken 12 vo calisten mee; de solisten Amaryl lis Dieltiens (sopraan), Clint Van der Linde (alt), Robert Buckland (tenor), Matthias Lutze (bas) en acht repiënisten (koor). Bij de in strumentalisten staan bekende na men als Marcel Ponseele, Jan Van de Borre, Alain De Rijckere en Korneel Bernolet. BachPlus en II Gardelino brengen drie cantates van het Weihnachts- ratorium van J.S. Bach: zondag 6 december, Sint Baafs Aardenburg, aanvang 16.00 uur. LUIS RABELLO IN SPEELHUUS TER REEDE VLISSINGEN SAXOFONIST/BASKLARINETTIST IN SCHUTTERSHOF MIDDELBURG 2 TONEELSTUK IN DE WERF BRUGGE Donderdag 3 december 2015 Jo Harman wordt gezien als de nieuwe Britse blueszangeres. Zo ziet ze dat zelf niet: „Ik heb nooit een bewuste keuze gemaakt voor blues. Wellicht zit dat in mijn stem, maar het is maar één van de stromingen waarnaar ik luisterde." KOERS VAART HAAR EIGEN door Jeanette Vergouwen Hij werd een wonderkind ge noemd. De Braziliaanse pia nist Luis Rabello had het al vroeg in de vingers. Toen de Braziliaanse componist Ra- damés Gnattali hem op 8-jari- ge leeftijd hoorde spelen, vroeg hij Rabello om zijn com posities uit te voeren. Nu een kwart eeuw later heeft Rabel lo een cd met werk van Gnat tali opgenomen. De Spaanse pers noemde hem de ambas sadeurvan de Braziliaanse muziek. Hij won verschillende Braziliaanse muziekprijzen. Vervolgens studeerde Rabello aan het Tsjaikovski-conserva- torium in Moskou en studeer de aan het conservatorium in Rotterdam, met een 10 sum ma cum laude af. Hij woont nu in Nederland en treedt op in heel de wereld. Zondag is hij in het Speelhuus in Ter Reede in Vlissingen (aanvang 11.30 uur). Deze zeer geta lenteerde piano-virtuoos speelt tien walsen van Gnat tali, drie delen uit Gaspard de la Nuitvan Ravel en de Nocturne nr. 1 in B op. 62 en de derde sonate in b op. 58 van Chopin. Saxofonist en basklarinettist Joris Roelofs krijgt steeds meer de allure van 'toonaan gevend' in de jazzwereld. Al hoewel nog maar halverwege de twintig en de periode van 'jong supertalent' net ont groeid, lukt het hem steeds weer te verrassen. Soms in een opvallende bijrol, zoals bij de uitvoering van de Zeeland Suite, vaak als een architect van klankkleuren in zijn eigen projecten. Het laatste hoog standje verscheen vorig jaar op de cd Aliens Deliberating. Negen eigen composities en twee klassiekers in een jazz- stijl die varieert van een beel dende soundtrack via avant- gardistische intermezzo's tot uiterst herkenbare jazzmoods. De melancholieke klank van de basklarinet steeds in een dirigerende rol. Roelofs voelt als geen ander aan welke rol hij zijn medemuzikanten kan geven. Met de Nieuw-Zeeland- se contrabassist Matt Penman en de Amerikaanse drummer Ted Poor is hij zondag bij Mu ziek Podium Zeeland in het Middelburgse Schuttershof, aanvang 15.30 uur. Kind van de zon is een stuk van twee nog vrij jonge thea termakers, die met hun voor stellingen een betekenisvolle daad willen stellen. Ze onder zoeken op welke principes on ze maatschappij is gebouwd, en hoe daar zaken in kunnen veranderen. En het mooie van toneel is, dat dat op over drachtelijke of symbolische wijze kan. Een man beslist uit het be staande systeem te stappen. Hij richt zijn eigen koninkrijk op, met zichzelf aan het hoofd. En met de allerbeste bedoeling, namelijk vooruit gang voor iedereen. Er mag toch wel eens iets verande ren. En dat lukt. Hij krijgt zo waar onderdanen die beslui ten hun macht af te staan aan deze nieuwe leider. En dan begint de mallemolen van macht en onderdrukking en van opstand en vluchten. De idee was zo mooi, de reali teit zo weerbarstig. Wrang-ko misch, maar niet per se pessi mistisch. Kind van de zon is donderdag 10 december te zien bij De Werf Brugge, aan vang 20.30 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 58