Vroege
kerst in
Sint Baafs
UIT THUIS 5
Intiem optreden in Porgy Bess
Britse zangeres wil zich niet conformeren aan
alleen blues. In haar sound klinken allerlei
muziekstijlen door. &D00R RENÉ DE DREU
Piano-virtuoos speelt
Gnattali, Ravel en Chopin
Jazztalent Joris Roelofs
bij Muziek Podium Zeeland
Kind van de zon: wrang-
komisch, niet pessimistisch
In 2013 was de Engelse zangeres Jo Har
man met band al te gast in Zeeland. Net
na het verschijnen van haar debuutal
bum Dirt On My Tongue stond ze op het
Festival Klomppop in Ovezande. Dat al
bum zorgde bij het verschijnen voor een symfo
nie aan loftrompetten die niet alleen in Enge
land klonken. Ze kreeg vrij gedecideerd het
stempel nieuwkomer in de Britse blues opge
plakt. Maar wie ging kijken, hoorde veel meer
dan de blues, ook gospel, soul, rock en in de bal
lads een uitgesproken singer-songwriter.
Een onlangs verschenen EP (verkort album)
Found A Place belicht juist dat laatste aspect in
optima forma. Opnieuw loftrompetten en weer
komt ze al snel naar Zeeland. Dit keer voor een
intiem concert met pianist Carl Hudson in Por-
gy Bess in Terneuzen.
Al snel na haar debuut kwam haar veelzijdig
heid aan het licht. „Ik heb nooit een bewuste
keuze gemaakt voor blues. Wellicht zit dat in
mijn stem, maar het is maar één van de stromin
gen waarnaar ik luisterde. Dan nog is het altijd
blues die dichtbij soul van Otis Redding of Aret
ha Franklin ligt. Juist die vrij intense benade
ring, waarin emotie een kleur en voelbare bete
kenis krijgt, maakt muziek voor mij belangrijk.
Het is mooi om te merken dat muziek en het
bijbehorende verhaal dat mij raakt ook anderen
kan beroeren."
Dat lukt haar weer met de net verschenen EP.
Die bevat naast enkele eigen nummers ook
weer op haar eigen manier vertolkte covers.
'Two Shades Of Hope' bijvoorbeeld van de Ierse
zanger Foy Vance. „Ik speelde ooit in zijn voor
programma en ontdekte niet alleen zijn indrin
gende muziek, maar ook iemand die op geen en
kele manier concessies wenst te doen aan ver
wachtingen. Een integere benadering en bele
ving van muziek maken die me aanspreekt. Na
Dirt On My Tongue gingen veel mensen zich
met de muziek bemoeien. Maar gelukkig kon ik
met mijn vrienden en team een eigen weg blij
ven volgen. De druk op een tweede album is
groot, maar de wil om het op mijn manier te
doen is groter. Alles in eigen hand dus."
Jo Harman is inmiddels al een eind op dreef
met album twee. Dat verschijnt volgend voor
jaar en voor de opnamen verhuist ze naar Nash
ville.
Jo Harman met pianist Carl Hudson: vrijdag 4
december, Porgy Bess Terneuzen, aanvang
20.30 uur.
Het Weihnachtsorato-
rium werd door Bach
gecomponeerd voor
kerstmis van het kerke
lijk jaar 1734/1735. Hij componeer
de het in de herfstmaanden.
De maand december wordt ge
zien als de maand van de feestda
gen, maar ook als een tijd van be
zinning. Muzikaal vertalen klassie
ke muziekliefhebbers dit vaak
met het werk bij uitstek: het
Weihnachtsoratorium. Een werk
dat bestaat uit zes cantates die uit
gevoerd werden op zes kerkelijke
feestdagen (eerste-, tweede-der
de kerstdag, nieuwjaarsdag, de eer
ste zondag na nieuwjaar en epifa-
nia drie koningen). De delen 1,5
en 6 van dit meesterwerk van
Bach worden door het BachPlus
ensemble onder leiding van Bart
Naessens, zondag in Aardenburg
uitgevoerd in samenwerking met
het Ensemble II Gardelino onder
leiding van Jan De Winne en Mar-
ceJ Ponseele. Dit barok-ensemble
is al 20 jaar een vaste waarde in de
wereld van de Oude Muziek.
Bach gebruikte voor het Weih
nachtsoratorium vaak aria's die
hij eerder gecomponeerd had,
maar dan met een andere tekst.
Men vermoedt dat de niet Bijbelse
teksten geschreven zijn door Pi-
cander. De Bijbeltekst wordt in
secco-recitatieven gezongen door
de tenor en de beschouwende frag
menten worden, net als in de pas
sies, als aria of koor uitgevoerd.
Het koor krijgt een actieve rol toe
bedeeld: nu eens zijn de zangers
herders, dan weer de drie konin
gen. Elk deel staat op zichzelf,
maar begint en eindigt wel met
een koor.
Aan de uitvoering werken 12 vo
calisten mee; de solisten Amaryl
lis Dieltiens (sopraan), Clint Van
der Linde (alt), Robert Buckland
(tenor), Matthias Lutze (bas) en
acht repiënisten (koor). Bij de in
strumentalisten staan bekende na
men als Marcel Ponseele, Jan Van
de Borre, Alain De Rijckere en
Korneel Bernolet.
BachPlus en II Gardelino brengen
drie cantates van het Weihnachts-
ratorium van J.S. Bach: zondag 6
december, Sint Baafs Aardenburg,
aanvang 16.00 uur.
LUIS RABELLO IN SPEELHUUS TER REEDE VLISSINGEN
SAXOFONIST/BASKLARINETTIST IN SCHUTTERSHOF MIDDELBURG
2
TONEELSTUK IN DE WERF BRUGGE
Donderdag 3 december 2015
Jo Harman wordt
gezien als de nieuwe
Britse blueszangeres.
Zo ziet ze dat zelf
niet: „Ik heb nooit
een bewuste keuze
gemaakt voor blues.
Wellicht zit dat in
mijn stem, maar het
is maar één van de
stromingen waarnaar
ik luisterde."
KOERS
VAART HAAR EIGEN
door Jeanette Vergouwen
Hij werd een wonderkind ge
noemd. De Braziliaanse pia
nist Luis Rabello had het al
vroeg in de vingers. Toen de
Braziliaanse componist Ra-
damés Gnattali hem op 8-jari-
ge leeftijd hoorde spelen,
vroeg hij Rabello om zijn com
posities uit te voeren. Nu een
kwart eeuw later heeft Rabel
lo een cd met werk van Gnat
tali opgenomen. De Spaanse
pers noemde hem de ambas
sadeurvan de Braziliaanse
muziek. Hij won verschillende
Braziliaanse muziekprijzen.
Vervolgens studeerde Rabello
aan het Tsjaikovski-conserva-
torium in Moskou en studeer
de aan het conservatorium in
Rotterdam, met een 10 sum
ma cum laude af. Hij woont
nu in Nederland en treedt op
in heel de wereld. Zondag is
hij in het Speelhuus in Ter
Reede in Vlissingen (aanvang
11.30 uur). Deze zeer geta
lenteerde piano-virtuoos
speelt tien walsen van Gnat
tali, drie delen uit Gaspard
de la Nuitvan Ravel en de
Nocturne nr. 1 in B op. 62 en
de derde sonate in b op. 58
van Chopin.
Saxofonist en basklarinettist
Joris Roelofs krijgt steeds
meer de allure van 'toonaan
gevend' in de jazzwereld. Al
hoewel nog maar halverwege
de twintig en de periode van
'jong supertalent' net ont
groeid, lukt het hem steeds
weer te verrassen. Soms in
een opvallende bijrol, zoals bij
de uitvoering van de Zeeland
Suite, vaak als een architect
van klankkleuren in zijn eigen
projecten. Het laatste hoog
standje verscheen vorig jaar
op de cd Aliens Deliberating.
Negen eigen composities en
twee klassiekers in een jazz-
stijl die varieert van een beel
dende soundtrack via avant-
gardistische intermezzo's tot
uiterst herkenbare jazzmoods.
De melancholieke klank van
de basklarinet steeds in een
dirigerende rol. Roelofs voelt
als geen ander aan welke rol
hij zijn medemuzikanten kan
geven. Met de Nieuw-Zeeland-
se contrabassist Matt Penman
en de Amerikaanse drummer
Ted Poor is hij zondag bij Mu
ziek Podium Zeeland in het
Middelburgse Schuttershof,
aanvang 15.30 uur.
Kind van de zon is een stuk
van twee nog vrij jonge thea
termakers, die met hun voor
stellingen een betekenisvolle
daad willen stellen. Ze onder
zoeken op welke principes on
ze maatschappij is gebouwd,
en hoe daar zaken in kunnen
veranderen. En het mooie
van toneel is, dat dat op over
drachtelijke of symbolische
wijze kan.
Een man beslist uit het be
staande systeem te stappen.
Hij richt zijn eigen koninkrijk
op, met zichzelf aan het
hoofd. En met de allerbeste
bedoeling, namelijk vooruit
gang voor iedereen. Er mag
toch wel eens iets verande
ren. En dat lukt. Hij krijgt zo
waar onderdanen die beslui
ten hun macht af te staan
aan deze nieuwe leider. En
dan begint de mallemolen
van macht en onderdrukking
en van opstand en vluchten.
De idee was zo mooi, de reali
teit zo weerbarstig. Wrang-ko
misch, maar niet per se pessi
mistisch. Kind van de zon is
donderdag 10 december te
zien bij De Werf Brugge, aan
vang 20.30 uur.