4 8? REDENEN OM UITTE GAAN Exposities Van Dixlioorii en 45 jaar Mon Capitaine9 Dichter Frans van Dixhoorn zet de lezer aan het werk op Ik-eiland. In Mon Capitaine wisselen speelsheid en diepgang elkaar af. &D00R NICO OUT The Ex terug op podium in 't Beest Adembenemende scènes in toneelversie van Fatal Attraction Shady Greys en Black Tarantula TTDyf cix. /H anw o(_ \J<*yr\ gen voor claim - zonder. Hier presenteert hij dus zijn motieven, zonder de meerduidigheid die in het eer ste paviljoen de hoofdrol speelt, compleet los te la ten. Van Dixhoorn zet een unieke mix neer van poë zie en beeldende kunst, waarover ik voorlopig nog niet ben uitgedacht. Toe aan lichtere kost? Dan is de jubileumtentoon stelling '5 jaar Mon Capitaine' iets voor u. Ik heb er genoten. Met de uitvinder van de conceptuele kunst, Marcel Duchamp, als inspirator, maakten de kunstenaars die er de afgelopen jaren exposeerden elk een klein werk. De verzameling - bijna 30 stuks - is mooi gepresenteerd en een feest voor oog en geest! De speelsheid spettert er vanaf, de ene vondst is nog verrassender dan de andere. Met een subtiele combinatie van een deels verbogen draad van het hoedje van een champagnekurk en twee tere meta len veertjes, maakt Annemarie van Sprang fysieke- en verbeeldingskracht zichtbaar. Hein Verwer zet in 'Opgewonden landschap' - een reuzenspoel met garen - de spanning op scherp tussen denken en maken en tussen beeld en taal. En Ramon de Nennie heeft het met enkele objets trouvés over de wens en het recht je eigen leven te leven zoals je dat wilt en de mogelijke consequentie ervan. Hoewel de vondst mij doet glimlachen, heeft het beeld een bloedserieuze lading. Ik zie het als een ijzersterk commentaar op het dilemma waarin de westerse samenleving zich bevindt. T/m 20/12. Frans van Dixhoorn. Ik-eiland. Vlissingse- straat 239A, Oost-Souburg. Za. en zo. 12.00 -17.00 uur. T/m 20/12 Mon Capitaine, Kinderdijk 56, Mid delburg. Zo. 14.00 - 17.00 uur. De Middelburgse dichter Frans van Dixhoorn (1948) voert volgens Bas Kwakman, directeur van Poetry Inter national, 'zijn lezers naar de taal voor dat het gedicht begint.een abstrac tie met zo min mogelijk houvast'. Dat maakt zijn werk verwant met een conceptuele en fundamente le lijn binnen de beeldende kunst. Die het de kijken de lezer niet eenvoudig maakt. Ik neem u mee naar de tentoonstellingspaviljoens op het Ik-eiland in Souburg. In één ervan, de 'K', hangen liggende vellen tekenpapier aan de wand. Er is met houtskool op geschreven. In vloeiend hand schrift. Ik lees woorden en stukken zin, gevolgd door een sluitingsteken en een punt. Van Dixhoorn heeft steeds een deel van een zin weggelaten. Dat elk vel papier aan de linkerzijde is afgescheurd, ver sterkt die indruk. Sommige vellen hangen paarsge wijs bij elkaar. Er is ook een trio en ik zie twee keer een enkel vel. Daarvan is er één staand opgehangen. Dat zal dan het begin zijn of het einde. Er staan drie woorden op, onder elkaar geplaatst: ding; ding; overal van;. Ik zie geen betekenis, wel be trekkingen. Twee keer een verwijzing naar iets be paalds, zonder dat het bepaalde nader wordt aange duid. Eén keer een verwijzing naar iets algemeens, met een zweem van bepaaldheid. Zonder dat zich een logische ordening vertoont, is het mogelijk om relaties te leggen tussen de schijnbaar willekeurige verzameling woorden en fragmenten, die citaten kunnen zijn uit conversaties. Verre uittrap Ik lees aanduidingen van tijd, plaats en ruimte, van hoeveelheid en van soort. En bedenk me dat hier ie mand schildert met woorden. Zoals een abstracte kunstenaar met zijn beeldelementen speelt. Met vorm en verhouding. Ik sta in een compositie in de ruimte, een installatie. Die zelfs die ruimte door breekt en daarmee de titel 'Verre uittrap' waar maakt. Want Van Dixhoorn stuurt me naar het an dere paviljoen, waar ik niet in kan. Van buiten zie ik opnieuw twee vellen papier hangen. Deels op het pa pier, deels op de wand staan twee uitspraken. De eerste - met de nauwkeurigheid van het toeval - met sluitingsteken en punt, de tweede - meer afbeeldin- CONCERT IN GOES SCHELDETHEATER TERNEUZEN DE PIT TERNEUZEN Donderdag 3 december 2015 Zware en lichte kost Ramon de Nennie toont een ijzersterk com mentaar op het di lemma waarin de westerse samenle ving zich bevindt. Frans van Dixhoorn speelt met woorden zoals een abstracte kunstenaar met zijn beeldelementen speelt. Galerie van den Berge be staat 25 jaar en brengt in twee exposities de kunste naars die hij vertegenwoor digt, zoals Paul Gees (foto). De eerste 11 tonen subtiel on derzoek naar het wezen van schilderkunst en sculptuur. Tm 19/12. Westwal 45, Goes. Vr. en za 12.00 - 17.00 uur. In een speciaal voor de ruimte gemaakte installatie stelt Giel Louws het schilde rij als 'drager' centraal. Maar anders dan gewoonlijk draagt het alleen zichzelf en is het bovendien niet 'af'. Verder is het onderdeel van een dynamisch geheel. Het concept sluit mooi aan bij de visie van het jubilerende Cae- suur (20 jaar). Tm 2/1 2016. ruimte CAE- SUURLange Noordstraat 67, Middelburg. Vr. en za. 14.00 - 17.00 uur. -> 01a Vasiljeva verleidt in een lichte, speelse tentoon stelling haar publiek om an ders te kijken naar kennis, leren en onderwijs. Haar 'Oceans Academy of Arts' zet nonsens, fragmentatie en vergeten tegenover verstand, vorm, functie en chronolo gie. Solo en groepstentoon stelling met 01a Vasiljeva als spil. Tm 13/12. Vleeshal en Vlees hal Zusterstraat, Markt en Zusterstraat 7, Middelburg. 6 The Ex, de 'bekendste under- groundband van Nederland', werd in 1979 opgericht en liet zich vooral leiden door klan ken van punkbands als The Fall. Nu, 35 jaar later, heeft The Ex een repertoire opge bouwd waarin ook stijlen als jazz, noise, etnische muziek en improvisatie voorkomen. In 1981 speelde The Ex al in 't Beest en het is daarmee de eerste band die daar speelde én nog steeds actief is. Inloop vanaf 20.30 uur. Het Amsterdamse duo The Shady Greys treedt zaterdag avond op in jongerencentrum De Pit in Terneuzen. The Shady Greys bestaat uit percussioniste Catherine Cout- oux en zanger en gitarist Mar cus Hayes. Hun muziek: gara- gebluesrock. In het voorprogramma staat Black Tarantula, de enige Ne- derkraut-band ter wereld. Ze brachten in 2013 en 2014 een album uit. Inloop vanaf 20.30 uur. Fatal Attraction (1987) was een spraakmakende film. Het zal niet lang meer duren of al le films van dat niveau zullen ook een toneelversie kennen. Deze film haalde de planken in 2014, in West End, Lon den. Het filmscenario van Ja mes Dearden werd door hem zelf bewerkt. Groot succes, en nu is er dus een Neder landse versie, woensdag te zien in het Scheldetheater in Terneuzen (aanvang 20.00 uur). Met o.a. Matteo van der Grijn en Loes Haverkort, bei de speelden al samen in 'Sol daat van Oranje de Musical'. Succesvol advocaat Daan heeft een kortstondige affaire met prachtige, uitdagende vrouwelijke collega Alex. Na een passioneel weekend wil hij wel weer terug naar zijn ge zinnetje. Maarzo had Alex het niet bedoeld noch begre pen. Zij laat hem niet meer met rust, en wat niet goed schiks geregeld kan worden, wordt dan kwaadschiks afge dwongen. Uiteraard dring het woord 'toneelthriller' zich op. Er zijn ook adembenemende scènes, nu en dan. Maar vol gens sommigen is het ook een heel knappe schets van een extreme borderline-per- soonlijkheidsstoornis. FOTO JORIS VAN BENNEKOM

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 57