4 8?
REDENEN
OM UITTE
GAAN
Exposities Van Dixlioorii en 45 jaar Mon Capitaine9
Dichter Frans van
Dixhoorn zet de lezer aan
het werk op Ik-eiland. In
Mon Capitaine wisselen
speelsheid en diepgang
elkaar af. &D00R NICO OUT
The Ex terug
op podium
in 't Beest
Adembenemende scènes in toneelversie van Fatal Attraction
Shady Greys
en Black
Tarantula
TTDyf cix. /H anw o(_ \J<*yr\
gen voor claim - zonder. Hier presenteert hij dus zijn
motieven, zonder de meerduidigheid die in het eer
ste paviljoen de hoofdrol speelt, compleet los te la
ten. Van Dixhoorn zet een unieke mix neer van poë
zie en beeldende kunst, waarover ik voorlopig nog
niet ben uitgedacht.
Toe aan lichtere kost? Dan is de jubileumtentoon
stelling '5 jaar Mon Capitaine' iets voor u. Ik heb er
genoten. Met de uitvinder van de conceptuele
kunst, Marcel Duchamp, als inspirator, maakten de
kunstenaars die er de afgelopen jaren exposeerden
elk een klein werk. De verzameling - bijna 30 stuks
- is mooi gepresenteerd en een feest voor oog en
geest! De speelsheid spettert er vanaf, de ene vondst
is nog verrassender dan de andere. Met een subtiele
combinatie van een deels verbogen draad van het
hoedje van een champagnekurk en twee tere meta
len veertjes, maakt Annemarie van Sprang fysieke-
en verbeeldingskracht zichtbaar.
Hein Verwer zet in 'Opgewonden landschap' -
een reuzenspoel met garen - de spanning op scherp
tussen denken en maken en tussen beeld en taal.
En Ramon de Nennie heeft het met enkele objets
trouvés over de wens en het recht je eigen leven te
leven zoals je dat wilt en de mogelijke consequentie
ervan. Hoewel de vondst mij doet glimlachen, heeft
het beeld een bloedserieuze lading. Ik zie het als
een ijzersterk commentaar op het dilemma waarin
de westerse samenleving zich bevindt.
T/m 20/12. Frans van Dixhoorn. Ik-eiland. Vlissingse-
straat 239A, Oost-Souburg. Za. en zo. 12.00 -17.00
uur. T/m 20/12 Mon Capitaine, Kinderdijk 56, Mid
delburg. Zo. 14.00 - 17.00 uur.
De Middelburgse dichter Frans van
Dixhoorn (1948) voert volgens Bas
Kwakman, directeur van Poetry Inter
national, 'zijn lezers naar de taal voor
dat het gedicht begint.een abstrac
tie met zo min mogelijk houvast'. Dat maakt zijn
werk verwant met een conceptuele en fundamente
le lijn binnen de beeldende kunst. Die het de kijken
de lezer niet eenvoudig maakt.
Ik neem u mee naar de tentoonstellingspaviljoens
op het Ik-eiland in Souburg. In één ervan, de 'K',
hangen liggende vellen tekenpapier aan de wand. Er
is met houtskool op geschreven. In vloeiend hand
schrift. Ik lees woorden en stukken zin, gevolgd
door een sluitingsteken en een punt. Van Dixhoorn
heeft steeds een deel van een zin weggelaten. Dat
elk vel papier aan de linkerzijde is afgescheurd, ver
sterkt die indruk. Sommige vellen hangen paarsge
wijs bij elkaar. Er is ook een trio en ik zie twee keer
een enkel vel. Daarvan is er één staand opgehangen.
Dat zal dan het begin zijn of het einde.
Er staan drie woorden op, onder elkaar geplaatst:
ding; ding; overal van;. Ik zie geen betekenis, wel be
trekkingen. Twee keer een verwijzing naar iets be
paalds, zonder dat het bepaalde nader wordt aange
duid. Eén keer een verwijzing naar iets algemeens,
met een zweem van bepaaldheid. Zonder dat zich
een logische ordening vertoont, is het mogelijk om
relaties te leggen tussen de schijnbaar willekeurige
verzameling woorden en fragmenten, die citaten
kunnen zijn uit conversaties.
Verre uittrap
Ik lees aanduidingen van tijd, plaats en ruimte, van
hoeveelheid en van soort. En bedenk me dat hier ie
mand schildert met woorden. Zoals een abstracte
kunstenaar met zijn beeldelementen speelt. Met
vorm en verhouding. Ik sta in een compositie in de
ruimte, een installatie. Die zelfs die ruimte door
breekt en daarmee de titel 'Verre uittrap' waar
maakt. Want Van Dixhoorn stuurt me naar het an
dere paviljoen, waar ik niet in kan. Van buiten zie ik
opnieuw twee vellen papier hangen. Deels op het pa
pier, deels op de wand staan twee uitspraken. De
eerste - met de nauwkeurigheid van het toeval - met
sluitingsteken en punt, de tweede - meer afbeeldin-
CONCERT IN GOES
SCHELDETHEATER TERNEUZEN
DE PIT TERNEUZEN
Donderdag 3 december 2015
Zware en lichte kost
Ramon de
Nennie toont een
ijzersterk com
mentaar op het di
lemma waarin de
westerse samenle
ving zich bevindt.
Frans van Dixhoorn speelt met woorden zoals een abstracte kunstenaar met zijn beeldelementen speelt.
Galerie van den Berge be
staat 25 jaar en brengt in
twee exposities de kunste
naars die hij vertegenwoor
digt, zoals Paul Gees (foto).
De eerste 11 tonen subtiel on
derzoek naar het wezen van
schilderkunst en sculptuur.
Tm 19/12. Westwal 45,
Goes. Vr. en za 12.00 -
17.00 uur.
In een speciaal voor de
ruimte gemaakte installatie
stelt Giel Louws het schilde
rij als 'drager' centraal.
Maar anders dan gewoonlijk
draagt het alleen zichzelf en
is het bovendien niet 'af'.
Verder is het onderdeel van
een dynamisch geheel. Het
concept sluit mooi aan bij de
visie van het jubilerende Cae-
suur (20 jaar).
Tm 2/1 2016. ruimte CAE-
SUURLange Noordstraat
67, Middelburg. Vr. en za.
14.00 - 17.00 uur.
-> 01a Vasiljeva verleidt in
een lichte, speelse tentoon
stelling haar publiek om an
ders te kijken naar kennis,
leren en onderwijs. Haar
'Oceans Academy of Arts' zet
nonsens, fragmentatie en
vergeten tegenover verstand,
vorm, functie en chronolo
gie. Solo en groepstentoon
stelling met 01a Vasiljeva als
spil.
Tm 13/12. Vleeshal en Vlees
hal Zusterstraat, Markt en
Zusterstraat 7, Middelburg.
6
The Ex, de 'bekendste under-
groundband van Nederland',
werd in 1979 opgericht en liet
zich vooral leiden door klan
ken van punkbands als The
Fall. Nu, 35 jaar later, heeft
The Ex een repertoire opge
bouwd waarin ook stijlen als
jazz, noise, etnische muziek
en improvisatie voorkomen. In
1981 speelde The Ex al in 't
Beest en het is daarmee de
eerste band die daar speelde
én nog steeds actief is.
Inloop vanaf 20.30 uur.
Het Amsterdamse duo The
Shady Greys treedt zaterdag
avond op in jongerencentrum
De Pit in Terneuzen.
The Shady Greys bestaat uit
percussioniste Catherine Cout-
oux en zanger en gitarist Mar
cus Hayes. Hun muziek: gara-
gebluesrock.
In het voorprogramma staat
Black Tarantula, de enige Ne-
derkraut-band ter wereld. Ze
brachten in 2013 en 2014
een album uit.
Inloop vanaf 20.30 uur.
Fatal Attraction (1987) was
een spraakmakende film. Het
zal niet lang meer duren of al
le films van dat niveau zullen
ook een toneelversie kennen.
Deze film haalde de planken
in 2014, in West End, Lon
den. Het filmscenario van Ja
mes Dearden werd door hem
zelf bewerkt. Groot succes,
en nu is er dus een Neder
landse versie, woensdag te
zien in het Scheldetheater in
Terneuzen (aanvang 20.00
uur). Met o.a. Matteo van der
Grijn en Loes Haverkort, bei
de speelden al samen in 'Sol
daat van Oranje de Musical'.
Succesvol advocaat Daan
heeft een kortstondige affaire
met prachtige, uitdagende
vrouwelijke collega Alex. Na
een passioneel weekend wil
hij wel weer terug naar zijn ge
zinnetje. Maarzo had Alex
het niet bedoeld noch begre
pen. Zij laat hem niet meer
met rust, en wat niet goed
schiks geregeld kan worden,
wordt dan kwaadschiks afge
dwongen. Uiteraard dring het
woord 'toneelthriller' zich op.
Er zijn ook adembenemende
scènes, nu en dan. Maar vol
gens sommigen is het ook
een heel knappe schets van
een extreme borderline-per-
soonlijkheidsstoornis.
FOTO JORIS VAN BENNEKOM