Oude rotten in de j azzrock
Isabelle brengt
muzikaal
copieus diner
2
Middeleeuwse muziek
Maikel Harte op liet podium
Maikel Harte begint woensdag aan een tournee met zijn
zevende eindejaarsconference. Afgelopen zaterdag bracht hij
in Wissenkerke een try-out. $D00R WILLEM NIJSSEN
The Soft Machine is een van de
iconen van de progressieve- en
jazzrock van de jaren zeventig. De
vier man sterke formatie speelt
vanavond in De Piek in Vlissingen.
Een bijzonder optreden, want de
band laat zich buiten Engeland
zelden zien.
The Soft Machine is een pro
gressieve rockband, opgericht
in 1966 in Canterbury door Ke
vin Ayers, Robert Wyatt, Dae-
vid Allen en Mike Ratledge. Allen wer
den zij later in hun carrières wereldbe
roemd. Samen met bands als Pink Flo
yd, King Crimson, Caravan en Gentle
Giant wordt The Soft Machine gezien
als een van de meest significante bands
van de progressieve- en jazzrockscène
van de jaren '70. De groep was onderhe
vig aan vele bezettingswisselingen en
spatte in 1979 uit elkaar. Sinds 1999 is
de band weer actief. De huidige bezet
ting bestaat uit drie oudgedienden,
John Marshall, Hugh Hopper en John
Etheridge, aangevuld met Theo Travis.
Grote commerciële successen heeft The
Soft Machine nooit gekend. Hun lange
nummers zijn allerminst radiovriende-
lijk te noemen. Veelal zijn het instru-
Isabella, een naam van heiligen en kunste
naars, met oude roots en moderne flair, ken
schetst de elegantie van dit jonge ensemble.
De bevlogen dames spelen vrijdag in Middel
burg laat-middeleeuwse muziek met voedsel
als rode draad.
Het komt niet
vaak voor dat
een ensem
ble de mid
deleeuwen, vaak de don
kere periode uit de ge
schiedenis genoemd, be
licht. Nu bestrijken de
middeleeuwen bijna dui
zend jaar. In die tijd wa
ren de instrumenten
vaak nog vrij primitief
en begeleidden de zan
gers zichzelf vooral op
snaarinstrumenten als
de vedel en de kleine
harp en op blaasinstru
menten als de blokfluit.
Soms maakten de muzi
kanten ook gebruik van
klein slagwerk.
De muziek uit de late
middeleeuwen klinkt
speciaal. Voor de liefheb
bers is het een buiten
kansje om het Ensemble
Isabella live te horen in
Middelburg. Het concert
is georganiseerd door In-
canto en de Werkgroep
Muziek van het Zeeuws
Genootschap.
De titel van het program
ma spreekt tot de ver
beelding: Eten, drinken
en muziek in de late
middeleeuwen. Eten is
één van de meest univer
sele aspecten van het le
ven en tegelijk één van
onze grootste genoe
gens.
Het bijzondere program
ma portretteert de late
middeleeuwen aan de
hand van diverse tafere
len die een link hebben
met eten, zoals levendi
ge jachtscènes uit
t4e-eeuwse handschrif
ten, markt-roepen uit
het i6e-eeuwse Italië en
muziek bij grandioze
feesten zoals het befaam
de Banquet du Faisan
aan het Bourgondische
hof (Rijsel 1454) en met
muziek van componis
ten als Guillaume Du
Fay, Baude Cordier en
Bartolomeo Trombonci-
no.
Het uit Frankrijk afkom
stige ensemble Isabella
met Lisa Dunk (so
praan), Marie Verstraete,
(vedel en blokfluiten)
en Claire Piganiol (harp,
organetto en blokflui
ten) speelt een smaakvol
le selectie. Het ensemble
speelt in verschillende
combinaties. De instru
menten zijn authentiek
of getrouwe kopieën
daarvan. Een uitvoering
door Isabella betekent
proeven van allerlei sma
ken. Een muzikaal co
pieus diner dus.
Ensemble Isabella: vrij
dag 4 december, Sint Au-
gustinuskerk Middel
burg, aanvang 20.00 uur.
Een man en een micro
foon. Wat is er meer no
dig voor een avond vol hu
mor? De humor zélf, na
tuurlijk. Die zit al inge
bakken in de formule man-microfoon
(wie daar gaat staan doet dat in dienst
van de humor). En verder ligt die hu
mor op straat, toch zeker als je gaat kij
ken naar wat het voorbije jaar ons
heeft gebracht. Want dan zie je achter
waarts zoveel onzin bij elkaar, dat je
uren zoet bent. Zo ontstaan al die
oudejaarsconferences. (Al het boven
staande geldt natuurlijk ook voor de
iets zeldzamere combinatie vrouw-mi
crofoon.)
Een man en een microfoon. Dat asso
cieer ik heel vaak met stand-up come
dy. En dat op zijn beurt associeer ik
dan weer met avontuur („Roept u
maar.") en vitriool. Vlijmscherpe hu
mor dus, en instant. Kwetsbaar en uit
dagend.
Een man en een microfoon. Dat is
ook de basis van Na de regen, de jong
ste (alweer zijn zevende) oudejaarscon
ference van Maikel Harte. Met als enig
ander attribuut: een gitaar voor een
achttal liedjes.
Maar Harte is geen stand-up come
dian. Daarvoor is hij niet 'giftig' ge
noeg. Hij is eerder gezellig. Onder ons.
En laat dat onder andere uitschijnen
door zijn gebruik van het Zeeuws-
Vlaams.
Wanneer hij straks zijn tournee van
oudejaarsconferences zal afsluiten in
zijn thuisstad Terneuzen (17,18 en 19
december), dan zal het er in de streek
taal misschien nog wat meer 'onder
ons' aan toegaan. En dat zou dan best
Donderdag 3 december 2015
De eerste drie albums van The Soft Machine worden gezien als klassiekers.
door Bart Cabriëlse
door Jeanette Vergouwen
Moeiteloos boeien met
Ensemble Isabella brengt muziek uit late middeleeuwen.