Oude rotten in de j azzrock Isabelle brengt muzikaal copieus diner 2 Middeleeuwse muziek Maikel Harte op liet podium Maikel Harte begint woensdag aan een tournee met zijn zevende eindejaarsconference. Afgelopen zaterdag bracht hij in Wissenkerke een try-out. $D00R WILLEM NIJSSEN The Soft Machine is een van de iconen van de progressieve- en jazzrock van de jaren zeventig. De vier man sterke formatie speelt vanavond in De Piek in Vlissingen. Een bijzonder optreden, want de band laat zich buiten Engeland zelden zien. The Soft Machine is een pro gressieve rockband, opgericht in 1966 in Canterbury door Ke vin Ayers, Robert Wyatt, Dae- vid Allen en Mike Ratledge. Allen wer den zij later in hun carrières wereldbe roemd. Samen met bands als Pink Flo yd, King Crimson, Caravan en Gentle Giant wordt The Soft Machine gezien als een van de meest significante bands van de progressieve- en jazzrockscène van de jaren '70. De groep was onderhe vig aan vele bezettingswisselingen en spatte in 1979 uit elkaar. Sinds 1999 is de band weer actief. De huidige bezet ting bestaat uit drie oudgedienden, John Marshall, Hugh Hopper en John Etheridge, aangevuld met Theo Travis. Grote commerciële successen heeft The Soft Machine nooit gekend. Hun lange nummers zijn allerminst radiovriende- lijk te noemen. Veelal zijn het instru- Isabella, een naam van heiligen en kunste naars, met oude roots en moderne flair, ken schetst de elegantie van dit jonge ensemble. De bevlogen dames spelen vrijdag in Middel burg laat-middeleeuwse muziek met voedsel als rode draad. Het komt niet vaak voor dat een ensem ble de mid deleeuwen, vaak de don kere periode uit de ge schiedenis genoemd, be licht. Nu bestrijken de middeleeuwen bijna dui zend jaar. In die tijd wa ren de instrumenten vaak nog vrij primitief en begeleidden de zan gers zichzelf vooral op snaarinstrumenten als de vedel en de kleine harp en op blaasinstru menten als de blokfluit. Soms maakten de muzi kanten ook gebruik van klein slagwerk. De muziek uit de late middeleeuwen klinkt speciaal. Voor de liefheb bers is het een buiten kansje om het Ensemble Isabella live te horen in Middelburg. Het concert is georganiseerd door In- canto en de Werkgroep Muziek van het Zeeuws Genootschap. De titel van het program ma spreekt tot de ver beelding: Eten, drinken en muziek in de late middeleeuwen. Eten is één van de meest univer sele aspecten van het le ven en tegelijk één van onze grootste genoe gens. Het bijzondere program ma portretteert de late middeleeuwen aan de hand van diverse tafere len die een link hebben met eten, zoals levendi ge jachtscènes uit t4e-eeuwse handschrif ten, markt-roepen uit het i6e-eeuwse Italië en muziek bij grandioze feesten zoals het befaam de Banquet du Faisan aan het Bourgondische hof (Rijsel 1454) en met muziek van componis ten als Guillaume Du Fay, Baude Cordier en Bartolomeo Trombonci- no. Het uit Frankrijk afkom stige ensemble Isabella met Lisa Dunk (so praan), Marie Verstraete, (vedel en blokfluiten) en Claire Piganiol (harp, organetto en blokflui ten) speelt een smaakvol le selectie. Het ensemble speelt in verschillende combinaties. De instru menten zijn authentiek of getrouwe kopieën daarvan. Een uitvoering door Isabella betekent proeven van allerlei sma ken. Een muzikaal co pieus diner dus. Ensemble Isabella: vrij dag 4 december, Sint Au- gustinuskerk Middel burg, aanvang 20.00 uur. Een man en een micro foon. Wat is er meer no dig voor een avond vol hu mor? De humor zélf, na tuurlijk. Die zit al inge bakken in de formule man-microfoon (wie daar gaat staan doet dat in dienst van de humor). En verder ligt die hu mor op straat, toch zeker als je gaat kij ken naar wat het voorbije jaar ons heeft gebracht. Want dan zie je achter waarts zoveel onzin bij elkaar, dat je uren zoet bent. Zo ontstaan al die oudejaarsconferences. (Al het boven staande geldt natuurlijk ook voor de iets zeldzamere combinatie vrouw-mi crofoon.) Een man en een microfoon. Dat asso cieer ik heel vaak met stand-up come dy. En dat op zijn beurt associeer ik dan weer met avontuur („Roept u maar.") en vitriool. Vlijmscherpe hu mor dus, en instant. Kwetsbaar en uit dagend. Een man en een microfoon. Dat is ook de basis van Na de regen, de jong ste (alweer zijn zevende) oudejaarscon ference van Maikel Harte. Met als enig ander attribuut: een gitaar voor een achttal liedjes. Maar Harte is geen stand-up come dian. Daarvoor is hij niet 'giftig' ge noeg. Hij is eerder gezellig. Onder ons. En laat dat onder andere uitschijnen door zijn gebruik van het Zeeuws- Vlaams. Wanneer hij straks zijn tournee van oudejaarsconferences zal afsluiten in zijn thuisstad Terneuzen (17,18 en 19 december), dan zal het er in de streek taal misschien nog wat meer 'onder ons' aan toegaan. En dat zou dan best Donderdag 3 december 2015 De eerste drie albums van The Soft Machine worden gezien als klassiekers. door Bart Cabriëlse door Jeanette Vergouwen Moeiteloos boeien met Ensemble Isabella brengt muziek uit late middeleeuwen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 55