Topman pleit voor praktische oplossingen van problemen op het spoor
Klaagzang over
NS steeds luider
6 NIEUWS
Treinen zitten vol, uitval is aanzienlijk. De
topman van ProRail, Pier Eringa, wil dat 'het
gezond verstand' terugkeert op het spoor.
£^)K00PJEDEALNL) dagaanbiedingen van 2 december
UTRECHT. Het is code rood op het
spoor. Voor één op de tien passa
giers is tijdens de spits geen zit
plaats. Reizigersorganisatie Rover
kreeg afgelopen maand 3.600
klachten. Vorig jaar vielen 33.000
treinen uit.
President-directeur van ProRail-
Pier Eringa is het zat dat de spoor-
sector voortdurend negatief over
de tong gaat. Er zijn veel oorzaken
voor de honderd treinen per dag
die vorig jaar niet konden rijden.
Ruim eenderde is volgens hem te
wijten aan de infrastructuur. En
dat kan fors omlaag, aldus de top
man.
„Een aanzienlijk deel had voor
komen kunnen worden als de ma
chinist net als vroeger uit de trein
mag om wat aan de wissel te
doen. Uitstappen en die wissel
een flinke trap geven. Machinis
ten mogen nu niet eens de trein
uit op het hoofdspoor, omdat er
ooit bijna een ongeluk was."
Uitstappen kan met het oog op
de veiligheid ook niet overal. Maar
op veel plaatsen wel, zegt Eringa.
„De grote zware technische ingre
pen moet je de specialisten laten
doen, maar als een kwajongen nu
een wc-rolletje tussen een wissel
stopt, werkt-ie niet. Dan moet de
machinist wachten tot de aanne
mer een monteur stuurt die het
rolletje weghaalt. Het gezond ver
stand moet terug op het spoor."
Het Nederlandse spoor heeft
twee nieuwe topmannen. Pier
Eringa bestiert sinds april ProRail,
het bedrijf dat gaat over de spoor
wegen. Roger van Boxtel bestuurt
sinds een paar maanden de Neder
landse Spoorwegen.
De verschillen zijn groot. Ter
wijl Van Boxtel de media mijdt en
zijn woordvoerders omstandig uit
leggen waarom de treinen vol
zijn, is Eringa druk met het zoe
ken van oplossingen. „De treinrei
ziger heeft er niks aan om te ho
ren aan wie het ligt, maar wil ge
woon met de trein mee."
De topman vindt dat er te veel
treinen uitvallen om verkeerde re
denen. Een trein die 3 minuten
van het schema afwijkt, geldt als
'te laat' en telt mee in de punctua-
liteitscijfers. Als dat te laag wordt,
krijgt NS een boete. „Een perverse
prikkel", vindt Eringa. „Vanwege
de punctualiteit laten we veel te
veel treinen uitvallen. Daar is de
reiziger niet mee geholpen. 60 tot
70 procent van de reizigers stapt
niet over. Die wil gewoon op de
plaats van bestemming komen.
Het kan zijn dat mensen het be
langrijker vinden dat de trein
rijdt, dan dat de trein een paar mi
nuten later is."
De volle treinen zijn maar op
één manier op te lossen, zegt hij:
„Laat zoveel mogelijk treinen, alle
treinen die je hebt, rijden."
Het verlanglijstje van de Pro-
bestuursvoorzitter van het Albert
Schweitzer ziekenhuis in Dord
recht heeft me geleerd dat je veel
meer kwaliteit kunt leveren als je
één standaard hebt, zodat opere
ren in elke OK hetzelfde is."
Eringa wil af van de sobere
mentaliteit bij ProRail. „Nu is de
houding vaak: kan het spoor niet
wat langer mee? Maar we moeten
toe naar meer eenheid. Bij twijfel:
vervangen dat spoor." Hij weet
dat hij veel vraagt. „Dat gaat hon
derden miljoenen kosten die nog
niet in de begroting staan. Een
flinke investering, maar het levert
ook veel op."
Railbaas is decemberwaardig. Hij
wil ook dat de spanning op het
spoornet wordt verhoogd. Dat is
nu 1,5 kiloVolt. Met een hogere
spanning kan er meer stroom wor
den geleverd en trekken treinen
sneller op. „Dan kunnen er ge
woon meer treinen rijden."
En hij wil af van de lappendeken
aan wissels en veiligheidssyste
men op het spoor. „Nu rijden we
nog op materieel uit de Marshall-
tijd", doelend op de periode kort
na de Tweede Wereldoorlog.
„We gebruiken ook supersoni
sche technieken. Mijn ervaring als
'De reiziger heeft er niks aan om
te horen aan wie het ligt, die wil
gewoon met de trein mee'
De 3.600 klachten die reizigersor
ganisatie Rover vorige maand ont
ving over te volle treinen tonen
een ongekend chagrijn bij de
NS-klanten. Reizigers zijn het zat.
„Genoeg is genoeg. Ik betaal klau
wen vol geld. Ik hoop dat de NS
concurrentie krijgt. Waardeloos
bedrijf!", klaagt een reiziger die
dagelijks naar Utrecht moet. Niet
alleen in de tweede klas wordt ge
mopperd. Er kwamen ook drie
honderd klachten uit de eerste
klas van mensen die ondanks
hun dure kaartje moesten staan
of omdat hun coupé werd over
spoeld door reizigers uit de twee
de klas. Sommigen vinden de
mensenmassa ronduit eng. „Ik
ben zwanger en durf de trein niet
in uit angst flauw te vallen",
meldt een vrouw uit Almere.
-39%
259,95
39%
€100,-
Nu slechts €159,95
Nu slechts
9,95
APENKOP BEHOUDEN?
ProRailbaas
wil meer
treinen
inzetten
door Marcia Nieuwenhuis
en Ton Voermans
Utrecht
Topdrukte op het station. Veel passagiers moeten onderweg staan, foto Robin
Pier Eringa president-directeur
ELJtE DAG GRATB
GRATIS
korting
TomTom Via 135 M Europe
Navigatiesysteem GRATIS
LifeTime Maps
Beste uit de test van de
Consumentenbond
Groot en duidelijk touchscreen
van 5 inch
Inclusief accessoires: dashboard
houder en USBThuislader
Adviesprijs
Korting
U bespaart:
*1 voor
Nachtzicht bril; eindelijk
goed zicht in het donker en
met slecht weer!
Met polariserende glazen
Kan over een gewone bril
gedragen worden
Reduceert licht van
tegenliggers en neonreclames
Adviesprijs
Korting
U bespaart:
€49,95
80%
€40,-
f
BESTELLEN
V J
DOE JE VEILIG S> SNEL VIA WWW.KOOPJEDEAL.NL
Met gemak veilig shoppen
IÏS) DPDf^jJl NIET TEVREDEN? GELO TERUGi) posty
Ook al zitten de treinen overvol en
wordt het volgend jaar nóg drukker,
per 13 december gaan de 31 oude
stoptreinen Mat '64 - ook wel apen
kop genoemd - uit de reguliere dienst
regeling. Ze zijn te oud. De vervan
gers zijn er pas over een jaar. Kunnen
die treinen niet nog even mee? In
maart zei materieelmanager Abdullah
Topal van NS nog: „De Mat '64 heeft
zich door de jaren heen bewezen ais
een zeer degelijke trein. Zelfs in stren
ge winters bleef dit treintype zeer
goed presteren." Reizigersorganisatie
Rover wil dat de Mat '64 blijft. „Je
maakt mij niet wijs dat die treinen het
van de ene op de andere dag niet
meer doen", zegt voorzitter Kruyt.
Ook Tweede Kamerleden pleiten voor
behoud van de apenkop om de nood
op het spoor te lenigen. Staatssecreta
ris Sharon Dijksma (Spoor, PvdA)
heeft nog geen reactie gegeven op
hun voorstel.