Topman pleit voor praktische oplossingen van problemen op het spoor Klaagzang over NS steeds luider 6 NIEUWS Treinen zitten vol, uitval is aanzienlijk. De topman van ProRail, Pier Eringa, wil dat 'het gezond verstand' terugkeert op het spoor. £^)K00PJEDEALNL) dagaanbiedingen van 2 december UTRECHT. Het is code rood op het spoor. Voor één op de tien passa giers is tijdens de spits geen zit plaats. Reizigersorganisatie Rover kreeg afgelopen maand 3.600 klachten. Vorig jaar vielen 33.000 treinen uit. President-directeur van ProRail- Pier Eringa is het zat dat de spoor- sector voortdurend negatief over de tong gaat. Er zijn veel oorzaken voor de honderd treinen per dag die vorig jaar niet konden rijden. Ruim eenderde is volgens hem te wijten aan de infrastructuur. En dat kan fors omlaag, aldus de top man. „Een aanzienlijk deel had voor komen kunnen worden als de ma chinist net als vroeger uit de trein mag om wat aan de wissel te doen. Uitstappen en die wissel een flinke trap geven. Machinis ten mogen nu niet eens de trein uit op het hoofdspoor, omdat er ooit bijna een ongeluk was." Uitstappen kan met het oog op de veiligheid ook niet overal. Maar op veel plaatsen wel, zegt Eringa. „De grote zware technische ingre pen moet je de specialisten laten doen, maar als een kwajongen nu een wc-rolletje tussen een wissel stopt, werkt-ie niet. Dan moet de machinist wachten tot de aanne mer een monteur stuurt die het rolletje weghaalt. Het gezond ver stand moet terug op het spoor." Het Nederlandse spoor heeft twee nieuwe topmannen. Pier Eringa bestiert sinds april ProRail, het bedrijf dat gaat over de spoor wegen. Roger van Boxtel bestuurt sinds een paar maanden de Neder landse Spoorwegen. De verschillen zijn groot. Ter wijl Van Boxtel de media mijdt en zijn woordvoerders omstandig uit leggen waarom de treinen vol zijn, is Eringa druk met het zoe ken van oplossingen. „De treinrei ziger heeft er niks aan om te ho ren aan wie het ligt, maar wil ge woon met de trein mee." De topman vindt dat er te veel treinen uitvallen om verkeerde re denen. Een trein die 3 minuten van het schema afwijkt, geldt als 'te laat' en telt mee in de punctua- liteitscijfers. Als dat te laag wordt, krijgt NS een boete. „Een perverse prikkel", vindt Eringa. „Vanwege de punctualiteit laten we veel te veel treinen uitvallen. Daar is de reiziger niet mee geholpen. 60 tot 70 procent van de reizigers stapt niet over. Die wil gewoon op de plaats van bestemming komen. Het kan zijn dat mensen het be langrijker vinden dat de trein rijdt, dan dat de trein een paar mi nuten later is." De volle treinen zijn maar op één manier op te lossen, zegt hij: „Laat zoveel mogelijk treinen, alle treinen die je hebt, rijden." Het verlanglijstje van de Pro- bestuursvoorzitter van het Albert Schweitzer ziekenhuis in Dord recht heeft me geleerd dat je veel meer kwaliteit kunt leveren als je één standaard hebt, zodat opere ren in elke OK hetzelfde is." Eringa wil af van de sobere mentaliteit bij ProRail. „Nu is de houding vaak: kan het spoor niet wat langer mee? Maar we moeten toe naar meer eenheid. Bij twijfel: vervangen dat spoor." Hij weet dat hij veel vraagt. „Dat gaat hon derden miljoenen kosten die nog niet in de begroting staan. Een flinke investering, maar het levert ook veel op." Railbaas is decemberwaardig. Hij wil ook dat de spanning op het spoornet wordt verhoogd. Dat is nu 1,5 kiloVolt. Met een hogere spanning kan er meer stroom wor den geleverd en trekken treinen sneller op. „Dan kunnen er ge woon meer treinen rijden." En hij wil af van de lappendeken aan wissels en veiligheidssyste men op het spoor. „Nu rijden we nog op materieel uit de Marshall- tijd", doelend op de periode kort na de Tweede Wereldoorlog. „We gebruiken ook supersoni sche technieken. Mijn ervaring als 'De reiziger heeft er niks aan om te horen aan wie het ligt, die wil gewoon met de trein mee' De 3.600 klachten die reizigersor ganisatie Rover vorige maand ont ving over te volle treinen tonen een ongekend chagrijn bij de NS-klanten. Reizigers zijn het zat. „Genoeg is genoeg. Ik betaal klau wen vol geld. Ik hoop dat de NS concurrentie krijgt. Waardeloos bedrijf!", klaagt een reiziger die dagelijks naar Utrecht moet. Niet alleen in de tweede klas wordt ge mopperd. Er kwamen ook drie honderd klachten uit de eerste klas van mensen die ondanks hun dure kaartje moesten staan of omdat hun coupé werd over spoeld door reizigers uit de twee de klas. Sommigen vinden de mensenmassa ronduit eng. „Ik ben zwanger en durf de trein niet in uit angst flauw te vallen", meldt een vrouw uit Almere. -39% 259,95 39% €100,- Nu slechts €159,95 Nu slechts 9,95 APENKOP BEHOUDEN? ProRailbaas wil meer treinen inzetten door Marcia Nieuwenhuis en Ton Voermans Utrecht Topdrukte op het station. Veel passagiers moeten onderweg staan, foto Robin Pier Eringa president-directeur ELJtE DAG GRATB GRATIS korting TomTom Via 135 M Europe Navigatiesysteem GRATIS LifeTime Maps Beste uit de test van de Consumentenbond Groot en duidelijk touchscreen van 5 inch Inclusief accessoires: dashboard houder en USBThuislader Adviesprijs Korting U bespaart: *1 voor Nachtzicht bril; eindelijk goed zicht in het donker en met slecht weer! Met polariserende glazen Kan over een gewone bril gedragen worden Reduceert licht van tegenliggers en neonreclames Adviesprijs Korting U bespaart: €49,95 80% €40,- f BESTELLEN V J DOE JE VEILIG S> SNEL VIA WWW.KOOPJEDEAL.NL Met gemak veilig shoppen IÏS) DPDf^jJl NIET TEVREDEN? GELO TERUGi) posty Ook al zitten de treinen overvol en wordt het volgend jaar nóg drukker, per 13 december gaan de 31 oude stoptreinen Mat '64 - ook wel apen kop genoemd - uit de reguliere dienst regeling. Ze zijn te oud. De vervan gers zijn er pas over een jaar. Kunnen die treinen niet nog even mee? In maart zei materieelmanager Abdullah Topal van NS nog: „De Mat '64 heeft zich door de jaren heen bewezen ais een zeer degelijke trein. Zelfs in stren ge winters bleef dit treintype zeer goed presteren." Reizigersorganisatie Rover wil dat de Mat '64 blijft. „Je maakt mij niet wijs dat die treinen het van de ene op de andere dag niet meer doen", zegt voorzitter Kruyt. Ook Tweede Kamerleden pleiten voor behoud van de apenkop om de nood op het spoor te lenigen. Staatssecreta ris Sharon Dijksma (Spoor, PvdA) heeft nog geen reactie gegeven op hun voorstel.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 6