Oevervérsi Bijna zes kilometer vooroever moet voor 2019 worden verstevigd 4 ZEELAND Vooral langs de vaargeul in Zeeuws-Vlaanderen zijn zwakke plekken ontstaan. Zes auto's betrokken bij kettingbotsing in Goes Auto in sloot bij Axel Rijke Belgen wilden bij Nederland blijven BRESKENS. De Westerschelde ver andert langzaam maar zeker in een kanaal. Henk Saeijs, voorma lig Rijkswaterstaat-topman in Zee land, waarschuwde er al voor in de jaren negentig. Hij stelde de Seine voor als schrikbeeld, waar van de monding nauwelijks nog op een rivier lijkt. In Saeijs' tijd zijn al tientallen kilometers vooroever langs Wes- terscheldedijken in stenen gezet. Het kon niet anders. Mede door de verdieping van de Westerschel de voor de Antwerpse haven zijn de stroomsnelheden toegenomen, met als gevolg dat de vaargeul uit buigt en het water de vooroevers aantast. Met steenbestortingen valt dit tegen te gaan. Opnieuw staat dat te gebeuren. Uit jaarlijkse peilingen is gebleken dat vooroevers op verschillende plekken langs de Westerschelde aan het 'versteilen' zijn. Als hier niets tegen wordt gedaan, kunnen dijken op den duur in gevaar ko men en daarmee de veiligheid van het achterland. Over een lengte van in totaal bijna zes kilometer moeten voor oevers op acht locaties worden ver stevigd. De meeste bevinden zich aan de Zeeuws-Vlaamse kant van de Westerschelde: bij Breskens ter hoogte van de woongebouwen van Port Scaldis (565 meter lang), de Nieuw Neuzenpolder bij Dow (1430 meter), de Margaretha-, Klei ne Huissens- en Eendragtpolder ten oosten van Terneuzen (samen 3120 meter lang) en de Molenpol der bij Ossenisse (400 meter lang). De andere locaties aan de Vooroevers langs de Westerschelde worden steiler, waardoor de dijken in gevaar kunnen komen noordkant van de Westerschelde zijn: Boulevard De Ruyter in Vlis singen (over een lengte van 500 meter) en de Westveerpolder bij Waarde (450 meter). De planning is dat de bestortin- gen in de periode 2016-2018 wor den uitgevoerd. Het werk bij Bres kens heeft voorrang. Dat moet eind 2017 af zijn. Rijkswaterstaat is de opdrachtgever. Inschrijvende aannemers zullen moeten aange ven hoe ze de werken willen uit voeren, onder meer wat betreft de te gebruiken stenen. Staalslakken zijn in principe toegestaan. De steenbestorting moet vooral ste vig genoeg zijn. Op de Tweede Verkorting in Axel is gisteravond een auto in de sloot beland. Dat meldde HV Zeeland maandagavond op de website. Het eenzijdige ongeval gebeur de omstreeks 19.15 uur ter hoog te van de Langeweg. Het is niet bekend waardoor de auto van de weg af raakte. De brandweer is ter plaatse geko men om de bestuurder te hel pen met uitstappen. Een bergingsbedrijf heeft de au to weggetakeld. Niemand is bij het ongeluk ge wond geraakt. Fietser gewond bij aanrijding met auto Een auto heeft maandag een fiet ser aangereden in de Axelsest- raat in Terneuzen. De fietser klaagde over pijn aan zijn arm en nek. Er was een ambulance. Reimerswaal bij NLvoorelkaar De gemeente Reimerswaal sluit zich aan bij het landelijke initia tief'NLvoorelkaar'. Dit is een platform dat al in 35 gemeentes online marktplaatsen heeft opge zet waarbij inwoners elkaar om vrijwillige hulp kunnen vragen. Auto in sloot bij bedrijventerrein Op de A58, bij de afrit naar het Middelburgse bedrijventerrein Arnestein, is een auto van de weg geraakt. Dat gebeurde net na half drie. Het voertuig beland de in de sloot en half in het wa ter. De inzittende kon zichzelf in veiligheid brengen. De oor zaak is nog onbekend. Op de Deltaweg zijn maandagoch tend ter hoogte van Goes zes auto's betrokken geraakt bij een aanrij ding. De weg werd afgesloten. Daardoor SAS VAN GENT Veel rijke Belgen wilden helemaal niet dat België zich in 1830 afscheid de van Nederland. Els Witte, hoog leraar politieke geschiedenis in Brussel, komt volgende week dins- ontstond er een file op de A58. Eén persoon is met rugklachten on derzocht door ambulancepersoneel. Het ongeluk vond rond kwart voor negen plaats. dag naar De Statie in Sas van Gent om deze vrij onbekende geschiede nis uit de doeken te doen. Zij schreef hierover het boek Het verlo ren Koninkrijk der Nederlanden. In de komende drie jaar wordt bijna zes kilometer oever van de Westerschelde versterkt. Die afstand is verdeeld over acht locaties. Vlissingen 500 meter lengte 6-10 weken werk Margarethapolder 520 meter lengte 3-6 weken werk Eendragtpolder 1600 meter lengte 10-12 weken werk Molenpolder 400 meter lengte 4-6 weken werk Breskens 565 meter lengte 4-6 weken werk Waarde-Westveerpolder 450 meter lengte 3-6 weken werk Nieuw Neuzenpolder 1430 meter lengte 8-12 weken werk Kleine Huissenspolder 1000 meter lengte 3-6 weken werk Meer steen temt grillen zeearm door Harmen van der Werf GOES AXEL TERNEUZEN KRUININGEN MIDDELBURG

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 32