Oevervérsi
Bijna zes kilometer vooroever moet voor 2019 worden verstevigd
4 ZEELAND
Vooral langs de vaargeul in
Zeeuws-Vlaanderen zijn zwakke
plekken ontstaan.
Zes auto's betrokken bij
kettingbotsing in Goes
Auto in sloot
bij Axel
Rijke Belgen wilden
bij Nederland blijven
BRESKENS. De Westerschelde ver
andert langzaam maar zeker in
een kanaal. Henk Saeijs, voorma
lig Rijkswaterstaat-topman in Zee
land, waarschuwde er al voor in
de jaren negentig. Hij stelde de
Seine voor als schrikbeeld, waar
van de monding nauwelijks nog
op een rivier lijkt.
In Saeijs' tijd zijn al tientallen
kilometers vooroever langs Wes-
terscheldedijken in stenen gezet.
Het kon niet anders. Mede door
de verdieping van de Westerschel
de voor de Antwerpse haven zijn
de stroomsnelheden toegenomen,
met als gevolg dat de vaargeul uit
buigt en het water de vooroevers
aantast. Met steenbestortingen
valt dit tegen te gaan.
Opnieuw staat dat te gebeuren.
Uit jaarlijkse peilingen is gebleken
dat vooroevers op verschillende
plekken langs de Westerschelde
aan het 'versteilen' zijn. Als hier
niets tegen wordt gedaan, kunnen
dijken op den duur in gevaar ko
men en daarmee de veiligheid van
het achterland.
Over een lengte van in totaal
bijna zes kilometer moeten voor
oevers op acht locaties worden ver
stevigd. De meeste bevinden zich
aan de Zeeuws-Vlaamse kant van
de Westerschelde: bij Breskens ter
hoogte van de woongebouwen
van Port Scaldis (565 meter lang),
de Nieuw Neuzenpolder bij Dow
(1430 meter), de Margaretha-, Klei
ne Huissens- en Eendragtpolder
ten oosten van Terneuzen (samen
3120 meter lang) en de Molenpol
der bij Ossenisse (400 meter
lang). De andere locaties aan de
Vooroevers langs de
Westerschelde worden
steiler, waardoor de
dijken in gevaar kunnen
komen
noordkant van de Westerschelde
zijn: Boulevard De Ruyter in Vlis
singen (over een lengte van 500
meter) en de Westveerpolder bij
Waarde (450 meter).
De planning is dat de bestortin-
gen in de periode 2016-2018 wor
den uitgevoerd. Het werk bij Bres
kens heeft voorrang. Dat moet
eind 2017 af zijn. Rijkswaterstaat
is de opdrachtgever. Inschrijvende
aannemers zullen moeten aange
ven hoe ze de werken willen uit
voeren, onder meer wat betreft de
te gebruiken stenen. Staalslakken
zijn in principe toegestaan. De
steenbestorting moet vooral ste
vig genoeg zijn.
Op de Tweede Verkorting in
Axel is gisteravond een auto in
de sloot beland. Dat meldde HV
Zeeland maandagavond op de
website.
Het eenzijdige ongeval gebeur
de omstreeks 19.15 uur ter hoog
te van de Langeweg. Het is niet
bekend waardoor de auto van de
weg af raakte.
De brandweer is ter plaatse geko
men om de bestuurder te hel
pen met uitstappen.
Een bergingsbedrijf heeft de au
to weggetakeld.
Niemand is bij het ongeluk ge
wond geraakt.
Fietser gewond bij
aanrijding met auto
Een auto heeft maandag een fiet
ser aangereden in de Axelsest-
raat in Terneuzen. De fietser
klaagde over pijn aan zijn arm
en nek. Er was een ambulance.
Reimerswaal bij
NLvoorelkaar
De gemeente Reimerswaal sluit
zich aan bij het landelijke initia
tief'NLvoorelkaar'. Dit is een
platform dat al in 35 gemeentes
online marktplaatsen heeft opge
zet waarbij inwoners elkaar om
vrijwillige hulp kunnen vragen.
Auto in sloot bij
bedrijventerrein
Op de A58, bij de afrit naar het
Middelburgse bedrijventerrein
Arnestein, is een auto van de
weg geraakt. Dat gebeurde net
na half drie. Het voertuig beland
de in de sloot en half in het wa
ter. De inzittende kon zichzelf
in veiligheid brengen. De oor
zaak is nog onbekend.
Op de Deltaweg zijn maandagoch
tend ter hoogte van Goes zes auto's
betrokken geraakt bij een aanrij
ding.
De weg werd afgesloten. Daardoor
SAS VAN GENT
Veel rijke Belgen wilden helemaal
niet dat België zich in 1830 afscheid
de van Nederland. Els Witte, hoog
leraar politieke geschiedenis in
Brussel, komt volgende week dins-
ontstond er een file op de A58.
Eén persoon is met rugklachten on
derzocht door ambulancepersoneel.
Het ongeluk vond rond kwart voor
negen plaats.
dag naar De Statie in Sas van Gent
om deze vrij onbekende geschiede
nis uit de doeken te doen. Zij
schreef hierover het boek Het verlo
ren Koninkrijk der Nederlanden.
In de komende drie jaar wordt bijna zes kilometer
oever van de Westerschelde versterkt. Die
afstand is verdeeld over acht locaties.
Vlissingen
500 meter lengte
6-10 weken werk
Margarethapolder
520 meter lengte
3-6 weken werk
Eendragtpolder
1600 meter lengte
10-12 weken werk
Molenpolder
400 meter lengte
4-6 weken werk
Breskens
565 meter lengte
4-6 weken werk
Waarde-Westveerpolder
450 meter lengte
3-6 weken werk
Nieuw Neuzenpolder
1430 meter lengte
8-12 weken werk
Kleine Huissenspolder
1000 meter lengte
3-6 weken werk
Meer steen temt grillen zeearm
door Harmen van der Werf
GOES
AXEL
TERNEUZEN
KRUININGEN
MIDDELBURG