Toneelstuk over aidspatiënt is nog steeds actueel 26 Cordon stopt met muzikale carrière Anouk onzeker na miskramen In 1997 ging Een soort Hades van de Zweed Lars Norén bij Toneelgroep Amsterdam in wereldpremière. Nu waagt regisseur Thibaud Delpeut zich aan de tekst bij zijn eigen gezelschap Theater Utrecht. Media Entertainment Gordon (47) stopt met zingen. De zanger geeft 28 en 29 november concerten in het Concertgebouw in Amsterdam. „Daarmee besluit ik mijn muzikale carrière", aldus de zanger. „Het is een mooie tijd geweest, een einde van een tijdperk." ■m- Anouk heeft meerdere miskra men achter de rug. Dat vertelt de zangeres in een interview met Het Laatste Nieuws. Ze zegt dat ze 'een beetje onzeker' is gewor den 'na die miskramen'. Van der Heijden: „Ik heb destijds heel erg geworsteld om Ulf goed te pakken. Totdat ik me uiteinde lijk realiseerde dat het maar één ding was: het leven is goed, er zijn geen grenzen, the sky is the limit. In zijn manische periode leeft hij in een soort totale euforie." Van der Valk: „We zijn nu die euforie veel minder aan het bena drukken. In plaats van dat te accen tueren zijn we op zoek gegaan naar wat er onder dat manische ligt: een wezenlijke, totale angst. Want die euforie is het wegpraten van een essentieel probleem, na melijk: ik ga dood." Regisseur Thibaud Delpeut werd twee jaar geleden aangesteld als artistiek directeur van het stadsgezelschap, dat toen nog De Utrechtse Spelen heette. Daarbin nen werkte hij al twee keer samen met Van der Heijden. Van der Heijden: „Meer dan eer der profileert hij zich als acteursre gisseur. En dat moet ook, omdat al die personages zo specifiek zijn. De psychologieën zijn heel erg be langrijk en daar blijkt nu ook heel erg zijn kwaliteit te liggen." Van der Valk: „Thibaud is druk bezig om deze voorstelling tot een geheel te maken. Omdat het stuk geen Aristotelisch handelingsver loop kent, moet je als regisseur een strakke hand hanteren. Je werkt dan bijna zoals met mu ziek." Tijdens de repetitie loopt hij voortdurend heen en weer tussen de verschillende scènes en pro- 'Ulf werd het symbool voor angst voor aids. En voor yuppen met hun decadente levensstijl' beert ondertussen het grote ge heel tot een ritmisch verloop te componeren. Zoekend en vastbera den tegelijk geeft hij vorm aan de tekst. Van der Valk: „Het is voor mij de afgelopen weken steeds be grijpelijker geworden waarom het stuk Een soort Hades heet. We zit ten weliswaar in een inrichting, maar het is niet zo dat we een rea listische weergave daarvan neer zetten. Er lopen werkelijkheden en tijden door elkaar heen. En dat is een spannende zoektocht, waar Thibaud zich heel erg in aan het verdiepen is." Van der Heijden: „Hij kan ook heel directief en normatief zijn. Acteurs gaan altijd moeilijkheden uit de weg. Een regisseur moet dan zeggen: 'Je moet daar naar toe'. Dat is eng maar dat moet je wel doen. Dat geldt zeker in dit stuk. Je moet de confrontatie met jezelf aandurven. We hebben een goede club mensen bij elkaar, dus ik raak nog niet in paniek." 'Deze rijke, grenzeloze business guy moet aanvaarden dat ook hij maar een mens is' mate de voorstelling vordert blijkt hij aids te hebben. Die ziekte is steeds meer aan zijn lijf gaan vre ten en omdat hij manisch-depres- sief is, zit hij in deze inrichting." Van der Heijden: „Toen we het stuk in de jaren negentig bij TA speelden, was die aidsproblema- tiek heel actueel. Er gingen veel mensen aan dood, er was echt angst voor. Ulf werd het symbool voor die angst. Bovendien stond hij symbool voor de yuppen, de young urban professionals, met hun decadente levensstijl." Van der Valk: „Het feit dat zo'n rijke, grenzeloze business guy door die ziekte werd getroffen, zou je als een morele straf kunnen zien. Maar in deze interpretatie ligt veel meer nadruk op het feit dat hij een innovator is. Iemand die uit idealisme een nieuwe, grenzeloze wereld heeft geschapen en vervol gens moet aanvaarden dat ook hij, deze god, maar een mens is." Een soort Hades speelt zich af in de kamers en gangen van een psychiatrische instel ling, waar patiënten, bezoekers en verple gers in een vacuüm van tijd en ruimte door elkaar heen dolen. Een beklemmende verzameling verstotenen van de maatschappij. In het rustieke theater De Paar denkathedraal, de oude manege in Utrecht die Theater Utrecht, het gezelschap van Thibaud Delpeut, huisvest, zit het publiek aan drie zijden van de speelvloer. Sommi gen zitten daardoor in de coulis sen. Zichtbaar en weggestopt tege lijk, net zoals de personages in dit stuk. Langzaam druppelen twaalf ac teurs binnen. Dat zijn er welis waar minder dan de dertig acteurs die Toneelgroep Amsterdam (TA) in 1997 voorhanden had, maar het is niettemin een imposant geheel. Ze spelen een potje tafeltennis, spreken een eerdere scène door of lezen hun tekst nog na. Op de vloer onder anderen Hein van der Heijden en Vincent van der Valk. Voor hen geldt een bijzondere band. Van der Heijden speelde bij TA het personage dat Van der Valk nu speelt. Ulf, heet hij. Van der Valk: „Ulf is een echte beursjongen, een makelaar in koer sen en onwaarschijnlijk rijk als hij ten tonele verschijnt. Maar naar- Cultuur Hein van der Heijden acteur Theater Utrecht: Een soort Hades. Speellijst: www.theaterutrecht.nl Vincent van der Valk acteur Acteur Peter Blok speelt mee in de voorstelling Een soort Hades. foto Jeroen Hofman door Sander Janssens

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 26