Terrorisme-expert: minder focus op daders en meer inzicht in voedingsbodem haat 8 NIEUWS De aanpak van jihadisme deugt niet, stelt Peter Knoope. We proberen iedereen ons wereldbeeld op te dringen zonder oog voor culturele diversiteit. Zijn citaten in Vrij Ne derland, eind oktober, waren bijna profetisch. Een groot deel van de wereld haat het Wes ten, zei Knoope, voor malig directeur van het Internatio naal Centrum voor Contraterroris- me (ICCT). „Wij dringen ons den ken over de geschiedenis op aan de rest van de wereld. Dat gaat hele maal fout. We hebben geen idee wat zich aan het ontwikkelen is. De woe de, ontevredenheid, antiwesterse sentimenten." Zijn boodschap is na de aansla gen in Parijs actueler dan ooit. Giste ren nog hield de Franse minister Emmanuel Macron een pleidooi te gen uitsluiting van moslims uit de samenleving. Knoope, die in Zuid-Afrika woont en de wereld rondreist voor onderzoek naar terrorisme, is dezer dagen in Nederland. Hij bepleit be ter inzicht in de reden voor de haat tegen het Westen, die een vruchtba re voedingsbodem is voor radicale groepen als IS, Boko Haram, al-Sha- baab en al-Qaeda. Op de TU Delft en in De Balie nam Knoope zijn toehoorders mee in de hoofden van jihadisten. „Ik probeer uit te leggen waarom veel mensen sympathie hebben voor de acties. Laten we even afscheid ne men van het idee dat jihadisten dui vels of demonen zijn, en eens doen alsof ze mensen zijn." „De wil is er wel. De Amerikaanse president Barack Obama heeft het roer omgegooid en gezegd dat het belangrijk is om uit te zoeken wat er in die landen speelt. Het enige pro bleem is dat ze het conflict te veel individualiseren. We zitten achter de daders aan, hun achtergrond. We kunnen het probleem maar niet op lossen, omdat we er verkeerd naar kijken. We hebben een beperkt per spectief van wat er in de wereld aan de hand is." „Daar heb ik geen moeite mee. Maar het is belangrijk om te weten wat het conflict inhoudt en hoe het er uitziet. Het Westen moet begrijpen wat er gaande is. Parijs staat niet op zichzelf. „De indruk wordt gewekt dat het probleem hier ligt, in Gouda of Brus sel. Dat is absolute onzin. We heb ben de neiging om te denken dat al les om ons draait. Dit is geen Neder lands probleem, maar een wereld probleem." „Dat moet je óók doen. Het gaat vaak om lokale boosheid en frustra tie. Als je bespuugd wordt in de tram omdat je een hoofddoek draagt, of als je geweigerd wordt bij een discotheek vanwege een Marok kaans uiterlijk. „Die lokale woede wordt in het proces groter en internationaal ge maakt. Dat individuele gevoel wordt een groepsgevoel. Ze denken: als je moslim bent, word je buitengeslo ten. De perceptie van uitsluiting en vernedering is de drijvende kracht achter de stap om aansluiting te zoe ken bij een groep als IS. „Een kleine minderheid van ïoo.ooo mensen heeft die stap ge zet. Maar het draagvlak is nog veel groter. „Er zijn honderden miljoenen, misschien wel miljarden mensen in de wereld die begrip hebben voor de acties en snappen waarom ie mand zich aansluit." „De vrijheidsbeweging in de voor malige koloniën is een teleurstelling geworden. Het bracht niet het ge hoopte elan. De nieuwe leiders heb ben alle macht en rijkdom naar zich toe getrokken. Het moderne wettelij ke, juridische systeem met rechterlij ke instituten dat wij geïn troduceerd hebben, functioneert niet, omdat het gecor rumpeerd is. „Wie besluit wat modern is? Moderniteit is gesublimeerde onzekerheid, een gebrek aan sociale struc tuur, toegespitst op verandering en beweging. „Militairen die uit Afghanistan terugko men, zeggen: de mensen daar lopen duizend jaar achter. Ach ter wat? Klaarblijkelijk lopen wij voor. Wie heeft besloten wat voor en achter is? We zijn voortdurend bezig de wereld de maat te nemen, en die maat zijn wij. „Een Afghaan vindt het niet leuk om te horen dat hij duizend jaar ach terloopt of om voortdurend te ho ren dat hij onderdeel is van een tsunami die de maatschappij over spoelt. Als reactie daarop gaan men sen juist terug naar hun eigen tradi tie, religie en cultuur. „Het merendeel van de mensen in de wereld leeft niet in de toe komst, maar in de zekerheid van hun verleden, tradities en voorou ders. Ze gaan terug naar hun eigen kleine wereld. „De moderniseringsagenda wordt in een groot deel van de we reld gezien als neokolonialisme, als ontkenning van die eigen traditie, geschiedenis en cultuur. Daar worden mensen opstandig van. „Een groep als IS heet die mensen wel kom, biedt zeker heid en laat zien dat ze weerbaar en militant zijn. Ze zeggen: je kunt wél invloed heb ben. Obama en de Franse president Hollande zijn bang voor ons. Wij bieden structuur, helderheid over wie je bent, waar je vandaan komt en wat de redenen zijn voor deze ac ties." „Op de korte termijn is het nuttig om met bommen IS te bestrijden. Maar ik denk dat bij een militaire overwinning de woede nog agressie ver naar boven komt. Dat zagen we ook bij de aanpak van al-Qaeda. „Bescheidenheid van het Westen is nu het belangrijkste. Erkennen van de eigenheid en culturele diver siteit, en de jongeren alternatieven bieden. Er is een urgente noodzaak om burgers en overheid weer met el kaar in contact te brengen. „We weten wat er moet ge beuren, maar ik denk dat de kans dat het gaat gebeuren be perkt is. Wat dat betreft ben ik niet zo optimistisch. Uit christe lijke hoek komt nu ook een mili tante anti-islamitische tegenbe weging die op soortgelijke wijze mensen naar zich toe probeert te trekken." 'Misschien wel milj arden hebben begrip voor IS' door Tonny van der Mee Na 9/11 was het niet gepast om je te verdiepen in de drijfveren van terroristen. Willen we die wel begrijpen? Direct na de aanslagen in Parijs riepen politici dat we in oorlog zijn met IS. Wat vindt u van die retoriek? Deskundigen zeggen: je moet veel meer de problemen in de wijken hier aanpakken. Helpt dat niet? foto Marco de Swart Tegelijk zien we dat in landen waar het Westen probeert democratie en modernisering te brengen, eerder meer chaos en armoede is gekomen. Hoe moet het Westen dit dan wél oplossen?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 8