Racoon blijft
ook in
ïggo Dome
iwfs
Inwoners Sluis zijn verwonderd over 'oude'
ideeën voor doortrekken tram
Adviesgroep inwoners zou liever
zien dat Sluis kiest voor moderne,
nieuwe vervoersmogelijkheden.
OOSTBURG. Het doortrekken van
de Vlaamse kusttram naar West-
Zeeuws-Vlaanderen is een ouder
wets idee, dat eerder al onhaalbaar
en niet rendabel is gebleken. De ge
meente Sluis zou daarom beter geld
en energie steken in een duurzame
toekomstvisie op het openbaar ver
voer in de regio. Dat schrijft advies
groep RMDO aan de Sluise gemeen
teraad.
De RMDO is een groep inwo
ners van de gemeente Sluis die ge
vraagd en ongevraagd advies geeft
aan het gemeentebestuur. Het plan
van B en W om mee te betalen aan
een 'verkennend onderzoek' naar
het doortrekken van de tram was re
den voor de groep om in de pen te
klimmen.
Provinciale Staten gaven onlangs
goedkeuring aan zo'n onderzoek.
Dat kost 60.000 euro. De gemeente
Sluis wordt gevraagd 15.000 euro in
te brengen. Wethouder Peter Ploe-
gaert reageerde enthousiast. De
RMDO is daar verwonderd over,
licht voorzitter Rien Puyenbroek
mondeling toe. „Een oud dossier
wordt opnieuw afgestoft. Dat is niet
de manier om over het openbaar
vervoer na te denken. Kijk dan voor
uit en maak een duurzame toe
komstvisie, met aandacht voor mo
derne, nieuwe vervoersmogelijkhe
den. Een tram met vaste rails, waar
je verder niets mee kunt: dat is wel
erg conservatief gedacht."
Puyenbroek wijst erop dat eerde
re onderzoeken steeds dezelfde uit
slag hadden: financieel onhaalbaar
en niet rendabel te maken. De situa
tie is nu niet anders, benadrukt de
RMDO in de brief. Het helpt boven
dien ook niet dat vervoersmaat
schappij De Lijn, die de tram in Bel
gië exploiteert, weinig voelt voor
een verlenging naar Nederland.
En dan is er de financiële kwes
tie. Het verkennend onderzoek
moet immers gevolgd worden door
een haalbaarheidsonderzoek, dat
bijna drie ton kost. Het lijkt logisch,
schrijft de RMDO, dat Sluis daaraan
ook meebetaalt. „Want wie A zegt,
moet B zeggen." Het blijft dus mo
gelijk niet bij 15.000 euro. Terwijl
'Een tram met vaste rails, waar
je verder niets mee kunt: dat is
wel erg conservatief gedacht'
het argument dat er Europese fond
sen beschikbaar zijn, niet onder
bouwd of getoetst is. „Een dergelijk
project kan tot grote financiële risi
co's leiden." Meewerken is ook in
bredere zin onlogisch, schrijft de
RMDO verder. In toekomstvisies
die Sluis de afgelopen jaren presen
teerde, blijkt uit niets dat er behoef
te is aan grensoverschrijdend open
baar vervoer. Sterker nog: „U geeft
mensen onomwonden de doelstel
ling mee: do it yourself!"
Overigens is de RMDO niet de
enige die een kritische brief schreef
aan de raad. Een cynische inwoner
van Breskens oppert, uit het oog
punt van realisme, om 'vanuit
Knokke naar Breskens een rails op
de weg te schilderen, zoals mid-
denstrepen getrokken worden'. „Be
schilder dan een bus zodat die op
een tram lijkt."
Het is nog niet bekend wanneer
het gemeentebestuur een besluit
neemt over de financiering.
»»1ɧ
Zeeland
bevelanden@pzc.nl
'Plan Kusttram ouderwets'
door Martijn de Koning
Rien Puyenbroek, RMDO
PAGINA 16 17
Een zaal vol Jacomina's en Joziassen
'S-HEERENHOEK. Dat is nog eens makkelijk:
een feestje waar je je aan niemand hoeft voor
te stellen, want iedereen heet hetzelf
de. In restaurant Spek Mie Stroop
in 's-Heerenhoek werd
zaterdag op initiatief van mediabureau
Shinemark een naamgenotendag
gehouden voor ieder-
een met de naam Jozias of Jacomina. En dat
waren er toch heel wat, van zowel binnen
als buiten Zeeland. Het was een
geslaagde middag met onder meer een quiz,
pannenkoeken eten en uiteraard een
groepsfoto.
foto Johan van der Heijden
tJ*\