'Koebel
Nancy' niet
Zwitsers
Kerstreizen
Reizigers zijn overvolle treinen meer dan beu
NIEUWS 3
De drukte in treinen loopt de spuigaten
uit. Een recordaantal reizigers klaagde
deze maand dat er geen zitplaats was.
100% vertrekgarantie
514
564
824
974
Haar dorpsgenoten in het plaatsje
Gipf-Oberfrick, nabij Basel, sta
ken daar een stokje voor tijdens
een referendum: 144 tegen, 48
voor.
Nolten woont sinds haar acht
ste in Zwitserland en wilde graag
een Zwitserse pas, net als haar
drie dochters. Maar de vrouw had
zich niet populair gemaakt bij de
Zwitsers door op Facebook actie
te voeren tegen koebellen. De ge
vaartes zijn volgens haar veel te
zwaar en zorgen voor gehoorscha-
de bij de dieren.
'Ik vind het jammer dat
Zwitsers zich zo persoonlijk
aangevallen voelen'
Nolten is 'heel erg teleurgesteld'
over de uitkomst van het referen
dum, waardoor haar aanvraag afge
wezen werd.
„Ik dacht dat ik in een democra
tie woonde, maar ik mag kenne
lijk geen mening hebben. Ik vind
het jammer dat de Zwitsers zich
zo persoonlijk aangevallen voelen.
In hun ogen wil ik de Zwitserse
traditie van de koebel om zeep hel
pen, maar het gaat mij om het die
renleed."
Het afwijzen van de aanvraag
voor haar paspoort verandert
niets, aldus Nolten. „Ik mag hier
gewoon blijven wonen. Dit is
mijn Heimat. Maar ik wil ook wei
eens meestemmen."
Spijt van haar actie heeft ze
niet. „De koebellen zijn er nog
steeds, maar de bewustwording is
groter. Er is één bioboer in mijn
woonplaats die gps-tracking als al
ternatief gebruikt. En afgelopen
zomer kwamen er mensen naar
me toe in een restaurant, die zei
den: 'Frau Holten, ik zag laatst
koeien met van die grote bellen in
de weide lopen en misschien
heeft u toch wel gelijk'. Tja, veran
dering heeft nu eenmaal tijd no
dig."
UTRECHT. De treinen zitten deze
herfst mudjevol. En het probleem
van de volle treinen wordt naar
verwachting nog erger omdat NS
eind dit jaar oude treinen uit de
roulatie haalt, terwijl er pas over
een jaar nieuwe zijn. Reizigers
klagen steen en been.
Volgens spoorvakbond WMC
leiden de nu al overvolle treinen
tot meer agressie richting de con
ducteur terwijl die er ook niets
aan kan doen. „Mensen worden
boos en ergeren zich als ze weer
als haringen in een ton op een
balkon staan. Wat als er iets ge
beurt?" De conducteur kan ner
gens bij komen zegt bestuurder
Wim Eilert. Hij wil dat er snel
een oplossing komt.
De NS erkent dat het heel
druk is. „Volgens ons voor de
helft het gevolg van storingen.
Dan valt er een trein uit en wil ie
dereen in de volgende trein",
zegt een NS-woordvoerder.
De vervoerder studeert op een
pakket noodmaatregelen om de
ellende in de spits te verlichten.
Ook het openstellen van de eer
ste klas in de spits wordt beke
ken. Een op de vijf treinstellen is
gereserveerd voor eersteklasreizi
gers. De conducteur mag beslui
ten om deze open te stellen als de
tweede klas en de balkons uitpui
len, maar hoeft dat niet. Dat leidt
tot ergernis bij reizigers die hutje
mutje tegen elkaar staan terwijl
in de eerste klas nog voor tiental
len mensen plaats is.
CD A-kamerlid Martij n van
Helvert vindt het plan 'zeker iets
om mee te nemen'. De Limbur
ger ondervindt de drukte per
soonlijk. „Als ik niet om 6.ro uur
de trein richting Randstad neem,
moet ik na mijn overstap staan
vanaf Eindhoven."
Het najaar is traditioneel de
drukste periode vanwege tiendui
zenden nieuwe studenten. Staats
secretaris Sharon Dijksma
(Spoor, PvdA) heeft de vervoer
der opgedragen alles uit de kast
te halen om te voorkomen dat
mensen als sardientjes worden
vervoerd.
Reizigers zoeken onderwijl
zelf oplossingen. Remke Rood
(27) uit Tilburg: „Ik ga altijd bad
ass eerste klas zitten als het zo
druk is. Dikke doei NS. Ik let wel
op of er een conducteur aankomt
zodat ik snel kan opstaan, maar
dat heb ik nog nooit meege
maakt. Het is meestal toch te
druk om door het gangpad te lo
pen."
Astrid Verhaar (47) uit Dor
drecht: „Soms reis ik expres via
een andere route naar mijn werk,
zodat ik de drukte vermijd. Kost
me een half uur langer, maar dan
zit je niet zo opgepropt."
Anderen zien de trein letter
lijk aan hun neus voorbijgaan.
Dat gebeurt Gerrita Beneder (54)
uit Rossum met enige regelmaat.
„Soms is het zelfs zo druk dat de
machinist Oss voorbij rijdt om
dat het te vol is. Andere keren sta
je zo dicht tegen elkaar in het
gangpad dat je bijna op iemands
schoot zit. Dat vind ik waarde
loos. Heb ik daar voor betaald?"
Reizigersorganisatie Rover ziet
twee oplossingen. De eerste is
het toch langer in bedrijf houden
van afgeschreven treinen, maar
de NS ziet daar niets in: veel te
duur. Een andere optie is het idee
van NS-topman Roger van Boxtel
om universiteiten later te laten
beginnen, toch uit te voeren.
Tienduizenden studenten hoe
ven dan niet in de spits te reizen.
Eerder werd het idee wegge
hoond door zowel de politiek als
de onderwijswereld.
'Dikke doei NS, ik zit
eerste kies' Remke Rood
'Soms reis ik een andere
route' Astrid Verhaar
'Soms rijdt volle trein
Qejyefe.fd is-Kras
Complete
busvakanties
MAANDAG 30 NOVEMBER 2015
door Hanneke van Houwelingen
GIPF-OBERFRICK. De Nederlandse
veganist Nancy Holten (41), die
door Zwitsers wordt verguisd van
wege haar strijd tegen de traditio
nele koebellen, krijgt geen Zwit
sers paspoort.
Nancy Holten, activist
Als sardientjes in 'n blik
door Hanneke van Houwelingen
en Ton Voermans
OSS VOOrbij' Gerrita Beneder
Q De Lüneburger Heide
Ontdek dit verrassende stukje Duitsland meto.a.
Hamburg (incl. stadsgids), Hannover en Celle.
Feestelijke diners inbegrepen
Zie: Kras.nl/12852
H All Inclusive Sauerland
Een verwenreis ind. alle maaltijden, drankjes
in de avonduren, entertainment en excursies.
Klantbeoordeling 7,8
Zie: Kras.nl/12804
Q Feestdagen in Toscane
Maak kennis met het hart van Italië. Bezoek
aan o.a. Pisa, Lucca, Florence en Bologna.
Inclusief vele feestelijke extra's
Zie: Kras.nl/12860
H Barcelona Valencia
Unieke combinatie van twee wereldsteden.
Culturele highlights en ontspannen aan de kust.
Hotels in het centrum van beide steden
Zie: Kras.nl/12855
7 dagen
v.a.
5 dagen
12 dagen
v.a.
12 dagen
v.a.
Nu tot 35 korting p.p