Hoboïst Paul Dombrecht
neemt waardig afscheid
Schilderij uitgeleend
PZC COLOFON
Zeeuwse band maakt van concert in Ziggo Dome
16 ZEELAND
Band deed zaterdag haar grootste show
tot nu toe. „Die kunnen we afvinken. Wij
hebben de Ziggo gedaan." En hoe!
Sjaal
Voedingsadvies
Paul Dombrecht neemt als
hoboïst afscheid van het
concertpodium. Dat
vraagt om een waardig af
scheidsconcert. Dombrecht lever
de als leraar hobo vele leerlingen
af en sommige bereikten, net als
hij, grote bekendheid. Het was ge
weldig om oud-leerlingen Marcel
Ponseele en Alfredo Bernardini te
horen musiceren met Dombrecht.
Het programma was op het laat
ste moment gewijzigd, geen Bran-
denburgs Concert van Bach maar
Ouvertures en een concert van
Fasch en Telemann. In deze wer
ken gingen de hobo's samen met
de fagot in dialoog met de strij
kers. Het ensemble werd strak ge
leid door Dombrecht in Ouvertu
re in g van Fasch (1688-1758). Met
een vielen de spitse dialogen, de
extra effecten en dynamische in
vulling van de verschillende dans
vormen in langzame en soms
springerige vlotte ritmes, op.
De verhalende Suite Don Qui-
chotte, door Telemann (1681-1867)
geschreven in 1761, kreeg een ver
fijnde interpretatie. Na de Franse
ouverture volgden een aantal de
len waarin de avonturen van Don
Quichotte werden uitgebeeld: het
ontwaken in een pastorale rustige
stijl, een meer agressieve zetting
van de aanval op de windmolens,
ontroerende zachte muziek (strij
kers met sourdine) als de liefde
wordt uitgebeeld, komische effec
ten als knecht Sancho Panza en
zijn ezel muzikaal worden uitge
beeld en het rustige menuet aan
het einde van de suite. Muziek die
zowel dromen als desillusie uit
drukken. Het was jammer dat het
programma de delen niet vermeld
de. Een tekortkoming.
Symbolisch was dat in de
toegift Paul Dombrecht weer
dirigeerde. Hij blijft als artistiek
leider van II Fondamento.
Na de pauze excelleerde Dom
brecht als hoboïst in het Concerto
in Bes voor 3 hobo's van Tele
mann. Opvallend waren de dialo
gen tussen violen en hobo's en de
mooie ondersteuning van de Bas
so continuo.
De Ouverture a due cori in Bes
van Fasch was een mooie afslui
ting met fraai spel tussen de twee
'orkesten' en afwisseling van virtu
oze, energieke en vloeiende lang
zame dansante delen. Symbolisch
was dat in de toegift Dombrecht
weer dirigeerde. Hij blijft als de ar
tistiek leider van II Fondamento.
ANTWERPEN. Het kleine 'Stilleven
met bloemen' uit 1589 van de
Vlaamse kunstenaar Joris Hoefna
gel is door het Zeeuws Museum
uitgeleend aan de expositie Power
Flower in het Antwerpse Rockox-
huis. Die tentoonstelling gaat over
bloemstillevens in de Nederlan
den.
Het schilderij is gemaakt voor
de koopman en wijnhandelaar Jo-
han Radermacher. De schilder
heeft zijn vriendschapsgeschenk
een devies in het Latijn meegege
ven: vriendschap is meer dan de
bloem die slechts in volle bloei be
koorlijk is.
De expositie Power Flower is af
gelopen weekeinde begonnen en
duurt tot en 28 maart.
088-0139910.
In prijsnummer
'Love you more'
vormen de
bezoekers met de
lampjes van hun
mobiele telefoon
een weldadige
zee van lichtjes.
Zie ze daar staan. De
vier Zeeuwen op
het immense po
dium van de Am
sterdamse popkathe
draal die Ziggo Do-
me heet, toegejuicht door 17.000
toegewijde fans. Uitverkocht.
Moeiteloos zelfs. Het is een strak
geregisseerde avond met een
band in topvorm en in het voor
programma nota bene de grote
Novastar, die oprecht zegt 'zeer
vereerd' te zijn.
Onwillekeurig denk je terug
aan halverwege de jaren negen
tig, toen Racoon vanuit 't Beest
in Goes de eerste schreden rich
ting roem probeerde te maken.
Of aan de periode na 2002, waar
in de band na het eerste succes
onverwacht aan de dijk werd ge
zet en zichzelf opnieuw bij el
kaar moest zien te rapen.
Veel veranderd, schiet er door
je heen, te midden van de men
senmassa in deze megahal. Tege
lijkertijd is daar het besef dat het
meest wezenlijke onveranderd is.
Racoon is en blijft Racoon. Nuch
ter, onversneden Zeeuws, trouw
aan zichzelf, alles in dienst van
de muziek, volhardend in haar
eindeloze zoektocht naar Het Per
fecte Liedje. Zanger Bart van der
Weide houdt die kwajongensglin
stering in zijn ogen, Dennis Hui-
ge grijnst en grimast nog immer
even bezield bij zijn zo bepalen
de gitaarpartijen.
Het heeft hen ver gebracht. In
2012 was het concert in de Hei-
neken Music Hall - inmiddels vas
te prik - een kroon op het werk.
Nu staan er drie keer zoveel men
sen, even verderop, in de Ziggo
Dome. „Zo veel mensen, kos
ters!", zegt Van der Weide, bijna
verbaasd. Een keurig publiek ove-
Van der Weide heeft
het verhaal al vele
malen verteld, maar de
emotie weerkaatst
ditmaal 17.000-voudig.
rigens, dat meezingt als het hoort
en aandachtig luistert als de mu
ziek erom vraagt. Meer toewij
ding en bewondering dan extase.
Het podiumbeeld is groots
zonder overdadig te zijn. Uitge
kiende belichting geeft elk num
mer zijn eigen kleur, beelden op
grote schermen tonen in zwart
wit details die anders verloren
gaan. Op het geluid valt, zeker in
de zaal zelf, niets af te dingen.
Elk instrument is hoorbaar, wei
nig nuances gaan verloren. Her
volume is opvallend beschaafd.
Uiteindelijk staan er maar
liefst achttien mensen op het po
dium, met behalve de band (aan
gevuld met toetsenist Manu van
Os, al jaren een vaste waarde) de
vier blazers van Special Request
Horns en een negenkoppige strij
kerssectie. Ze zorgen ervoor dat
het repertoire van Racoon nog
meer reliëf krijgt. Eens te meer
blijkt de bijna klassieke waarde
van de nummers, waarop de tijd
haar randen stuk bijt.
De band heeft - hoewel dat in
middels moeiteloos zou kunnen
- allerminst voor een greatest
hits-show gekozen. De nadruk
ligt op het jongste album All in
good time (2014), dat integraal
wordt gespeeld. Vooral de blazers
geven veel nummers een heerlij
ke dynamiek, zo blijkt meteen in
Heaven holds a place, waarmee Ra
coon de avond inluidt.
Bart van der Weide, onbetwist
middelpunt en hoge gunfactor, is
meer ontspannen en beweeglij
ker dan ooit. Hij gaat in Freedom
met zijn mondharmonica een
duet aan met trombonist Louk
Boudesteijn, dirigeert de strij
kers, maakt ondertussen grapjes,
laat iedereen meezingen in Don't
hold me down, maar weet ook het
publiek stil te krijgen met het ver
haal achter Don't give up the fight,
over Jayden en kinderkanker. Hij
heeft het al vele malen verteld,
maar de emotie weerkaatst dit
maal 17.000-voudig.
In het 'akoestische blokje' gaat
de band helemaal terug naar de
eerste versnelling, zonder dat de
aandacht echt verslapt. In prijs
nummer Love you more vormen
de bezoekers met de lampjes van
Brieven
Wat een leuk artikel (krant van
18 november) over de sjaal van
Groede die de hele wereld over
gaat. Wellicht zijn er meer
clubs die zoiets doen, dat weet ik
niet precies.
Wat ik wel weet dat de Blauw
Zwarte groeten uit alle windstre
ken op de site van SKNWK ko
men. Niet alleen in de vakantielan
den kom je de blauwe zwarte
das/sjaal van SKNWK tegen, maar
ook op IJsland, in Dubai, China en
Nieuw-Zeeland.
Ook loopt er in Kenia iemand met
een blauw shirt met het logo van
SKNWK.
Dat weet ik zeker, want dat heb ik
gegeven.
Ay Lin Kho (krant van 17 novem
ber) is een Aziatische, neem ik
aan. Aziaten hebben een heel an
der leefpatroon dan westerlingen
en kunnen niet goed tegen alco
hol.
Het is vreemd dat zij ons een leef
patroon adviseert, wat niet het on
ze is.
Wat de moderne voedingsmidde
len betreft heeft Ay Lin Kho ge
lijk.
In de prefabricaten wordt vaak ge
rommeld met te veel zout, suiker,
vet en E-producten, die allergieën
RECENSIE
door Jeanette Vergouwen
Muziekpodium Zeeland
Werken van Telemann en Fasch. Door
II Fondamento o.l.v. Paul Dombrecht.
Gehoord zaterdag 28 november in
Sint Jacobskerk in Vlissingen.
Krant niet ontvangen?
Onze excuses. Bel onze
bezorgservice: 088 0561510, of meld
het op: www.pzc.nl/geenkrant
U ontvangt restitutie en u kunt de
krant van vandaag lezen via E-paper.
Abonneren, wijziging vakantie
service?
Informatie kunt u vinden op onze site
www.pzc.nl/service of bel:
Abonnementstarieven
Deze vindt u op www.pzc.nl/tarieven
Vragen? Bel: 088-0139910
Uitgever
Erik van Gruijthuijsen
Commercieel directeur
Tessa van Waarde
Advertenties
Afdeling Direct Sales regio Zuid
T: 088-0139995
E-mail:
adverteren.zeeland@wegenermedia.nl
Personeelsadvertenties:055-5388000
Familieberichten: 088- 0139 999
Kleintjes: 0900- 6743 836
Auteursrechten
Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeve
rij Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel
van Koninklijke Wegener NV. Publicatierecht
beeldende kunst via Beeldrecht. Voor meer in
formatie: copyright@wegener.nl
Hoofdredactie
Arie Leen Kroon
alkroon@pzc.nl
Centrale redactie
Edisonweg 37E, Vlissingen
Postbus 5046, 4380 KA Vlissingen
0118- 43 4000
T: 0118- 43 4010
E: redactie@pzc.nl
www.pzc.nl
Redactie Walcheren. Bevelanden.
Schouwen-Duiveland en Tholen
Postbus 5046, 4380 KA Vlissingen
T: 0118- 434021
E-mail: walcheren@pzc.nl;
bevelanden@pzc.nl;
schouwen-duiveland@pzc.nl;
tholen@pzc.nl
Redactie Zeeuws-Vlaanderen
Postbus 145, 4530 AC Terneuzen
T: 0115- 64 5740
E-mail: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl
Gegevensbescherming
PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener
legt van abonnees gegevens vast voor de uit
voering van de abonnementsovereenkomst.
Deze gegevens kunnen gebruikt worden om u
op de hoogte te houden van interessante
producten en diensten van andere onderdelen
van Wegener en zorgvuldig geselecteerde
partners. Indien u geen prijs stelt op informa
tie van de PZC of indien u uw toestemming
voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt in
trekken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken
bij PZC Lezersservice. Zie ook het privacy sta
tement op www.pzc.nl
Bassist Stefan de Kroon.
Racoon blijft ook in
door Rolf Bosboom
Brieven (max. 150 woorden)
richten aan:
Lezersredacteur PZC
Postbus 5046
4380 KA Vlissingen
0118-434005
lezersredacteur@pzc.nl
J. de Jonge
Dolfijnstraat 12, Nieuwerkerk