Hoboïst Paul Dombrecht neemt waardig afscheid Schilderij uitgeleend PZC COLOFON Zeeuwse band maakt van concert in Ziggo Dome 16 ZEELAND Band deed zaterdag haar grootste show tot nu toe. „Die kunnen we afvinken. Wij hebben de Ziggo gedaan." En hoe! Sjaal Voedingsadvies Paul Dombrecht neemt als hoboïst afscheid van het concertpodium. Dat vraagt om een waardig af scheidsconcert. Dombrecht lever de als leraar hobo vele leerlingen af en sommige bereikten, net als hij, grote bekendheid. Het was ge weldig om oud-leerlingen Marcel Ponseele en Alfredo Bernardini te horen musiceren met Dombrecht. Het programma was op het laat ste moment gewijzigd, geen Bran- denburgs Concert van Bach maar Ouvertures en een concert van Fasch en Telemann. In deze wer ken gingen de hobo's samen met de fagot in dialoog met de strij kers. Het ensemble werd strak ge leid door Dombrecht in Ouvertu re in g van Fasch (1688-1758). Met een vielen de spitse dialogen, de extra effecten en dynamische in vulling van de verschillende dans vormen in langzame en soms springerige vlotte ritmes, op. De verhalende Suite Don Qui- chotte, door Telemann (1681-1867) geschreven in 1761, kreeg een ver fijnde interpretatie. Na de Franse ouverture volgden een aantal de len waarin de avonturen van Don Quichotte werden uitgebeeld: het ontwaken in een pastorale rustige stijl, een meer agressieve zetting van de aanval op de windmolens, ontroerende zachte muziek (strij kers met sourdine) als de liefde wordt uitgebeeld, komische effec ten als knecht Sancho Panza en zijn ezel muzikaal worden uitge beeld en het rustige menuet aan het einde van de suite. Muziek die zowel dromen als desillusie uit drukken. Het was jammer dat het programma de delen niet vermeld de. Een tekortkoming. Symbolisch was dat in de toegift Paul Dombrecht weer dirigeerde. Hij blijft als artistiek leider van II Fondamento. Na de pauze excelleerde Dom brecht als hoboïst in het Concerto in Bes voor 3 hobo's van Tele mann. Opvallend waren de dialo gen tussen violen en hobo's en de mooie ondersteuning van de Bas so continuo. De Ouverture a due cori in Bes van Fasch was een mooie afslui ting met fraai spel tussen de twee 'orkesten' en afwisseling van virtu oze, energieke en vloeiende lang zame dansante delen. Symbolisch was dat in de toegift Dombrecht weer dirigeerde. Hij blijft als de ar tistiek leider van II Fondamento. ANTWERPEN. Het kleine 'Stilleven met bloemen' uit 1589 van de Vlaamse kunstenaar Joris Hoefna gel is door het Zeeuws Museum uitgeleend aan de expositie Power Flower in het Antwerpse Rockox- huis. Die tentoonstelling gaat over bloemstillevens in de Nederlan den. Het schilderij is gemaakt voor de koopman en wijnhandelaar Jo- han Radermacher. De schilder heeft zijn vriendschapsgeschenk een devies in het Latijn meegege ven: vriendschap is meer dan de bloem die slechts in volle bloei be koorlijk is. De expositie Power Flower is af gelopen weekeinde begonnen en duurt tot en 28 maart. 088-0139910. In prijsnummer 'Love you more' vormen de bezoekers met de lampjes van hun mobiele telefoon een weldadige zee van lichtjes. Zie ze daar staan. De vier Zeeuwen op het immense po dium van de Am sterdamse popkathe draal die Ziggo Do- me heet, toegejuicht door 17.000 toegewijde fans. Uitverkocht. Moeiteloos zelfs. Het is een strak geregisseerde avond met een band in topvorm en in het voor programma nota bene de grote Novastar, die oprecht zegt 'zeer vereerd' te zijn. Onwillekeurig denk je terug aan halverwege de jaren negen tig, toen Racoon vanuit 't Beest in Goes de eerste schreden rich ting roem probeerde te maken. Of aan de periode na 2002, waar in de band na het eerste succes onverwacht aan de dijk werd ge zet en zichzelf opnieuw bij el kaar moest zien te rapen. Veel veranderd, schiet er door je heen, te midden van de men senmassa in deze megahal. Tege lijkertijd is daar het besef dat het meest wezenlijke onveranderd is. Racoon is en blijft Racoon. Nuch ter, onversneden Zeeuws, trouw aan zichzelf, alles in dienst van de muziek, volhardend in haar eindeloze zoektocht naar Het Per fecte Liedje. Zanger Bart van der Weide houdt die kwajongensglin stering in zijn ogen, Dennis Hui- ge grijnst en grimast nog immer even bezield bij zijn zo bepalen de gitaarpartijen. Het heeft hen ver gebracht. In 2012 was het concert in de Hei- neken Music Hall - inmiddels vas te prik - een kroon op het werk. Nu staan er drie keer zoveel men sen, even verderop, in de Ziggo Dome. „Zo veel mensen, kos ters!", zegt Van der Weide, bijna verbaasd. Een keurig publiek ove- Van der Weide heeft het verhaal al vele malen verteld, maar de emotie weerkaatst ditmaal 17.000-voudig. rigens, dat meezingt als het hoort en aandachtig luistert als de mu ziek erom vraagt. Meer toewij ding en bewondering dan extase. Het podiumbeeld is groots zonder overdadig te zijn. Uitge kiende belichting geeft elk num mer zijn eigen kleur, beelden op grote schermen tonen in zwart wit details die anders verloren gaan. Op het geluid valt, zeker in de zaal zelf, niets af te dingen. Elk instrument is hoorbaar, wei nig nuances gaan verloren. Her volume is opvallend beschaafd. Uiteindelijk staan er maar liefst achttien mensen op het po dium, met behalve de band (aan gevuld met toetsenist Manu van Os, al jaren een vaste waarde) de vier blazers van Special Request Horns en een negenkoppige strij kerssectie. Ze zorgen ervoor dat het repertoire van Racoon nog meer reliëf krijgt. Eens te meer blijkt de bijna klassieke waarde van de nummers, waarop de tijd haar randen stuk bijt. De band heeft - hoewel dat in middels moeiteloos zou kunnen - allerminst voor een greatest hits-show gekozen. De nadruk ligt op het jongste album All in good time (2014), dat integraal wordt gespeeld. Vooral de blazers geven veel nummers een heerlij ke dynamiek, zo blijkt meteen in Heaven holds a place, waarmee Ra coon de avond inluidt. Bart van der Weide, onbetwist middelpunt en hoge gunfactor, is meer ontspannen en beweeglij ker dan ooit. Hij gaat in Freedom met zijn mondharmonica een duet aan met trombonist Louk Boudesteijn, dirigeert de strij kers, maakt ondertussen grapjes, laat iedereen meezingen in Don't hold me down, maar weet ook het publiek stil te krijgen met het ver haal achter Don't give up the fight, over Jayden en kinderkanker. Hij heeft het al vele malen verteld, maar de emotie weerkaatst dit maal 17.000-voudig. In het 'akoestische blokje' gaat de band helemaal terug naar de eerste versnelling, zonder dat de aandacht echt verslapt. In prijs nummer Love you more vormen de bezoekers met de lampjes van Brieven Wat een leuk artikel (krant van 18 november) over de sjaal van Groede die de hele wereld over gaat. Wellicht zijn er meer clubs die zoiets doen, dat weet ik niet precies. Wat ik wel weet dat de Blauw Zwarte groeten uit alle windstre ken op de site van SKNWK ko men. Niet alleen in de vakantielan den kom je de blauwe zwarte das/sjaal van SKNWK tegen, maar ook op IJsland, in Dubai, China en Nieuw-Zeeland. Ook loopt er in Kenia iemand met een blauw shirt met het logo van SKNWK. Dat weet ik zeker, want dat heb ik gegeven. Ay Lin Kho (krant van 17 novem ber) is een Aziatische, neem ik aan. Aziaten hebben een heel an der leefpatroon dan westerlingen en kunnen niet goed tegen alco hol. Het is vreemd dat zij ons een leef patroon adviseert, wat niet het on ze is. Wat de moderne voedingsmidde len betreft heeft Ay Lin Kho ge lijk. In de prefabricaten wordt vaak ge rommeld met te veel zout, suiker, vet en E-producten, die allergieën RECENSIE door Jeanette Vergouwen Muziekpodium Zeeland Werken van Telemann en Fasch. Door II Fondamento o.l.v. Paul Dombrecht. Gehoord zaterdag 28 november in Sint Jacobskerk in Vlissingen. Krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel onze bezorgservice: 088 0561510, of meld het op: www.pzc.nl/geenkrant U ontvangt restitutie en u kunt de krant van vandaag lezen via E-paper. Abonneren, wijziging vakantie service? Informatie kunt u vinden op onze site www.pzc.nl/service of bel: Abonnementstarieven Deze vindt u op www.pzc.nl/tarieven Vragen? Bel: 088-0139910 Uitgever Erik van Gruijthuijsen Commercieel directeur Tessa van Waarde Advertenties Afdeling Direct Sales regio Zuid T: 088-0139995 E-mail: adverteren.zeeland@wegenermedia.nl Personeelsadvertenties:055-5388000 Familieberichten: 088- 0139 999 Kleintjes: 0900- 6743 836 Auteursrechten Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeve rij Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van Koninklijke Wegener NV. Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht. Voor meer in formatie: copyright@wegener.nl Hoofdredactie Arie Leen Kroon alkroon@pzc.nl Centrale redactie Edisonweg 37E, Vlissingen Postbus 5046, 4380 KA Vlissingen 0118- 43 4000 T: 0118- 43 4010 E: redactie@pzc.nl www.pzc.nl Redactie Walcheren. Bevelanden. Schouwen-Duiveland en Tholen Postbus 5046, 4380 KA Vlissingen T: 0118- 434021 E-mail: walcheren@pzc.nl; bevelanden@pzc.nl; schouwen-duiveland@pzc.nl; tholen@pzc.nl Redactie Zeeuws-Vlaanderen Postbus 145, 4530 AC Terneuzen T: 0115- 64 5740 E-mail: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl Gegevensbescherming PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt van abonnees gegevens vast voor de uit voering van de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te houden van interessante producten en diensten van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op informa tie van de PZC of indien u uw toestemming voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt in trekken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC Lezersservice. Zie ook het privacy sta tement op www.pzc.nl Bassist Stefan de Kroon. Racoon blijft ook in door Rolf Bosboom Brieven (max. 150 woorden) richten aan: Lezersredacteur PZC Postbus 5046 4380 KA Vlissingen 0118-434005 lezersredacteur@pzc.nl J. de Jonge Dolfijnstraat 12, Nieuwerkerk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 16