Racoon blijft ook in ïggo Dome iwfs Inwoners Sluis zijn verwonderd over 'oude' ideeën voor doortrekken tram Adviesgroep inwoners zou liever zien dat Sluis kiest voor moderne, nieuwe vervoersmogelijkheden. OOSTBURG. Het doortrekken van de Vlaamse kusttram naar West- Zeeuws-Vlaanderen is een ouder wets idee, dat eerder al onhaalbaar en niet rendabel is gebleken. De ge meente Sluis zou daarom beter geld en energie steken in een duurzame toekomstvisie op het openbaar ver voer in de regio. Dat schrijft advies groep RMDO aan de Sluise gemeen teraad. De RMDO is een groep inwo ners van de gemeente Sluis die ge vraagd en ongevraagd advies geeft aan het gemeentebestuur. Het plan van B en W om mee te betalen aan een 'verkennend onderzoek' naar het doortrekken van de tram was re den voor de groep om in de pen te klimmen. Provinciale Staten gaven onlangs goedkeuring aan zo'n onderzoek. Dat kost 60.000 euro. De gemeente Sluis wordt gevraagd 15.000 euro in te brengen. Wethouder Peter Ploe- gaert reageerde enthousiast. De RMDO is daar verwonderd over, licht voorzitter Rien Puyenbroek mondeling toe. „Een oud dossier wordt opnieuw afgestoft. Dat is niet de manier om over het openbaar vervoer na te denken. Kijk dan voor uit en maak een duurzame toe komstvisie, met aandacht voor mo derne, nieuwe vervoersmogelijkhe den. Een tram met vaste rails, waar je verder niets mee kunt: dat is wel erg conservatief gedacht." Puyenbroek wijst erop dat eerde re onderzoeken steeds dezelfde uit slag hadden: financieel onhaalbaar en niet rendabel te maken. De situa tie is nu niet anders, benadrukt de RMDO in de brief. Het helpt boven dien ook niet dat vervoersmaat schappij De Lijn, die de tram in Bel gië exploiteert, weinig voelt voor een verlenging naar Nederland. En dan is er de financiële kwes tie. Het verkennend onderzoek moet immers gevolgd worden door een haalbaarheidsonderzoek, dat bijna drie ton kost. Het lijkt logisch, schrijft de RMDO, dat Sluis daaraan ook meebetaalt. „Want wie A zegt, moet B zeggen." Het blijft dus mo gelijk niet bij 15.000 euro. Terwijl 'Een tram met vaste rails, waar je verder niets mee kunt: dat is wel erg conservatief gedacht' het argument dat er Europese fond sen beschikbaar zijn, niet onder bouwd of getoetst is. „Een dergelijk project kan tot grote financiële risi co's leiden." Meewerken is ook in bredere zin onlogisch, schrijft de RMDO verder. In toekomstvisies die Sluis de afgelopen jaren presen teerde, blijkt uit niets dat er behoef te is aan grensoverschrijdend open baar vervoer. Sterker nog: „U geeft mensen onomwonden de doelstel ling mee: do it yourself!" Overigens is de RMDO niet de enige die een kritische brief schreef aan de raad. Een cynische inwoner van Breskens oppert, uit het oog punt van realisme, om 'vanuit Knokke naar Breskens een rails op de weg te schilderen, zoals mid- denstrepen getrokken worden'. „Be schilder dan een bus zodat die op een tram lijkt." Het is nog niet bekend wanneer het gemeentebestuur een besluit neemt over de financiering. »»1ɧ SasSE fp'WI Zeeland walcheren@pzc.nl 'Plan Kusttram ouderwets' door Martijn de Koning Rien Puyenbroek, RMDO PAGINA 16 17 Een zaal vol Jacomina's en Joziassen 'S-HEERENHOEK. Dat is nog eens makkelijk: een feestje waar je je aan niemand hoeft voor te stellen, want iedereen heet hetzelf de. In restaurant Spek Mie Stroop in 's-Heerenhoek werd zaterdag op initiatief van mediabureau Shinemark een naamgenotendag gehouden voor ieder- een met de naam Jozias of Jacomina. En dat waren er toch heel wat, van zowel binnen als buiten Zeeland. Het was een geslaagde middag met onder meer een quiz, pannenkoeken eten en uiteraard een groepsfoto. foto Johan van der Heijden

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 11