28 CULTUUR SHOW Jacob Derwig, winnaar van twee Gouden Kalveren en twee keer de prestigieuze toneelprijs Louis d'Or, is binnenkort te zien in de verfilming van 'Publieke Werken'. onder twijfel speelt Jacob Derwig (bekend uit Alles is Familie, Het Diner en de suc cesserie Penoza) in Publieke Werken een van de meest bi zarre filmscènes uit zijn car rière. Wie het boek van Thomas Rosenboom heeft gelezen, kan zich het moment goed voor de geest halen: apotheker Christiaan Anijs wil zich, uit solidariteit met de jood se turfstekers uit Hoogeveen die hij naar Amerika heeft laten emigreren, zelf be snijden. In de film is expliciet te zien hoe de verwarde man aanstalten maakt om de daad bij het woord te voegen. „Eerst waren we van plan het bewuste lichaamsdeel niet te laten zien, maar de regisseur (Joram Lürsen, red.) wilde het toch in beeld brengen", zegt Derwig (46). „Hij hoopt dat er bij het publiek sprake zal zijn van verbijstering. Hun mond moet openvallen van verbazing. Het is niet echt als een lachwekkend moment bedoeld, integendeel." Op de set van Publieke Werken, die op 10 december in Nederland in première gaat, werd er wel lacherig over gedaan. Derwig liep tijdens de draaidag vrijwel constant met de prothese van het ge slachtsdeel duidelijk zichtbaar uit zijn broek, wat veel hilariteit veroorzaakte. Om misverstanden te voorkomen: Pu blieke Werken is een bloedserieuze film over twee neven die zich verzetten tegen overmacht. Gijs Scholten van Aschat speelt Vedder, een vioolbouwer die wei gert zijn Amsterdamse woning te verko pen aan een exploitant, die tegenover het Centraal Station het Victoria Hotel wil bouwen. Zijn neef Anijs zet zich in voor de arme turfstekers rond Hoogeveen, die hij in Amerika een betere toekomst wil bieden. „Het verhaal draait om twee mannen die het goed bedoelen, maar toch heel snel de realiteit uit het oog verliezen. Ik moet altijd wel een beetje om die man nen grinniken", zegt Derwig. „Het zijn beiden een soort Don Quixote." Stemredames? Ik moet een gezin onderhouden. Met alleen toneelspelen lukt me dat niet' Het plan om het boek van Rosenboom te verfilmen bestond al lang. In eerste in stantie wilde regisseur Willem van de Sande Bakhuysen ermee aan de slag, maar na diens dood in 2005 belandde het plan in de ijskast. Zijn scenarist Frank Ketelaar Overspelschreef een aantal versies voordat jaren later de film kon worden gemaakt. De lange aanloop is voor Der wig wel begrijpelijk. „Het is een lijvig boek en dan valt het niet mee om daar een film van am per twee uur van te maken. Er zijn dus enkele ingrepen ge pleegd. Zo is mijn karakter jonger dan in het boek en is diens vrouw (gespeeld door Rifka Lodeizen, red.), veel aan trekkelijker. Elk kunstwerk schept een eigen universum en dat geldt ook voor een boekver- filming." Voor Derwig is Publieke Wer ken de tweede verfilming van een Nederlandse literaire bestseller. Hij speelde ook een rol in de filmversie van Het Diner. Daar kijkt hij toch met gemengde gevoelens op terug. „Hoe trots ik er ook op ben, bij Het Di ner heb ik toch het gevoel dat film minder toeganke lijk is dan het boek. De opwinding die ik had bij het lezen van het boek miste ik in de film. Dat gevoel heb ik wel bij Publieke Werken ervaren. Op deze film ben ik su- pertrots." Een van zijn tegen spelers in Het Diner is zijn vrouw, scenariste en actrice Kim van Kooten, die inmiddels ook als romanschrijf ster furore maakt. Van afgunst op el- kaars succes is geen sprake. „Welnee. Er is sprake van gezonde jaloezie. Als zij mooie dingen maakt, zoals de serie Hol lands Hoop en recent met Missie Aarde, dan begrijp ik het volkomen dat zij daar heel blij mee is. Ik heb dat zelf de afgelo pen twee jaar met enkele toneelproduc ties, zoals met Who's Afraid of Virginia Woolf meegemaakt. Wij boffen enorm met ons werk." Derwig is ook bekend door zijn stem, die gebruikt wordt door onder meer ener gieleverancier Essent in reclamefilmpjes. Met zijn warm aangezette teksten roept hij een behaaglijk gevoel op. „Ik moet ook een gezin onderhouden, met alleen toneelspelen lukt me dat niet. Als Kim een boek of een scenario schrijft, inves teert zij daar drie jaar in. Dan moet er wel in de tussentijd geld worden ver diend." Dit jaar kreeg Derwig te maken met voor zijn doen massale aandacht van het publiek, toen hij in de misdaadserie Peno za meespeelde als de niemand en niets ontziende Sjaak Westermaat, bijgenaamd Coach. „Toen ik de rol kreeg aangeboden, werd me meteen verteld: je haalt het ein de van de serie niet. Nu ik in een nieuwe serie Klem, de opvolger van Overspel, weer een crimineel moet spelen, vind ik dat bij nader inzien niet zo erg. „Ik heb de exposure van Penoza enorm onderschat. Er keken meer dan een mil joen mensen naar. Opeens werd ik overal herkend. Zelfs door mijn slager, bij wie ik al twaalf jaar mijn vlees koop. Hij zei: 'Ik ken jou, jij bent de Coach.' Zoiets had ik in al die jaren dat ik acteer nog nooit meegemaakt." 'Na Penoza werd ik opeens overal herkend' door Ab Zagt Jacob Derwig acteur Jacob Derwig als Coach in Penoza (links) en als apothe ker Anijs in Publieke Werken, foto's Pief Weyman en ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 28