28 CULTUUR SHOW
Jacob Derwig, winnaar van twee
Gouden Kalveren en twee keer de
prestigieuze toneelprijs Louis d'Or,
is binnenkort te zien in de verfilming
van 'Publieke Werken'.
onder twijfel speelt Jacob
Derwig (bekend uit Alles is
Familie, Het Diner en de suc
cesserie Penoza) in Publieke
Werken een van de meest bi
zarre filmscènes uit zijn car
rière.
Wie het boek van Thomas Rosenboom
heeft gelezen, kan zich het moment goed
voor de geest halen: apotheker Christiaan
Anijs wil zich, uit solidariteit met de jood
se turfstekers uit Hoogeveen die hij naar
Amerika heeft laten emigreren, zelf be
snijden. In de film is expliciet te zien hoe
de verwarde man aanstalten maakt om
de daad bij het woord te voegen.
„Eerst waren we van plan het bewuste
lichaamsdeel niet te laten zien, maar de
regisseur (Joram Lürsen, red.) wilde het
toch in beeld brengen", zegt Derwig (46).
„Hij hoopt dat er bij het publiek sprake
zal zijn van verbijstering. Hun mond
moet openvallen van verbazing. Het is
niet echt als een lachwekkend moment
bedoeld, integendeel."
Op de set van Publieke Werken, die op
10 december in Nederland in première
gaat, werd er wel lacherig over gedaan.
Derwig liep tijdens de draaidag vrijwel
constant met de prothese van het ge
slachtsdeel duidelijk zichtbaar uit zijn
broek, wat veel hilariteit veroorzaakte.
Om misverstanden te voorkomen: Pu
blieke Werken is een bloedserieuze film
over twee neven die zich verzetten tegen
overmacht. Gijs Scholten van Aschat
speelt Vedder, een vioolbouwer die wei
gert zijn Amsterdamse woning te verko
pen aan een exploitant, die tegenover het
Centraal Station het Victoria Hotel wil
bouwen. Zijn neef Anijs zet zich in voor
de arme turfstekers rond Hoogeveen, die
hij in Amerika een betere toekomst wil
bieden.
„Het verhaal draait om twee mannen
die het goed bedoelen, maar toch heel
snel de realiteit uit het oog verliezen. Ik
moet altijd wel een beetje om die man
nen grinniken", zegt Derwig. „Het zijn
beiden een soort Don Quixote."
Stemredames?
Ik moet een gezin
onderhouden. Met
alleen toneelspelen
lukt me dat niet'
Het plan om het boek van Rosenboom te
verfilmen bestond al lang. In eerste in
stantie wilde regisseur Willem van de
Sande Bakhuysen ermee aan de slag,
maar na diens dood in 2005 belandde
het plan in de ijskast. Zijn scenarist
Frank Ketelaar Overspelschreef een
aantal versies voordat jaren later de
film kon worden gemaakt.
De lange aanloop is voor Der
wig wel begrijpelijk. „Het is een
lijvig boek en dan valt het niet
mee om daar een film van am
per twee uur van te maken. Er
zijn dus enkele ingrepen ge
pleegd. Zo is mijn karakter
jonger dan in het boek en is
diens vrouw (gespeeld door
Rifka Lodeizen, red.), veel aan
trekkelijker. Elk kunstwerk
schept een eigen universum en
dat geldt ook voor een boekver-
filming."
Voor Derwig is Publieke Wer
ken de tweede verfilming van een
Nederlandse literaire bestseller. Hij
speelde ook een rol in de filmversie
van Het Diner. Daar kijkt hij toch met
gemengde gevoelens op terug. „Hoe
trots ik er ook op ben, bij Het Di
ner heb ik toch het gevoel
dat film minder toeganke
lijk is dan het boek. De
opwinding die ik had
bij het lezen van het
boek miste ik in de
film. Dat gevoel heb
ik wel bij Publieke
Werken ervaren. Op
deze film ben ik su-
pertrots."
Een van zijn tegen
spelers in Het Diner is
zijn vrouw, scenariste en
actrice Kim van Kooten, die
inmiddels ook als romanschrijf
ster furore maakt. Van afgunst op el-
kaars succes is geen sprake. „Welnee. Er
is sprake van gezonde jaloezie. Als zij
mooie dingen maakt, zoals de serie Hol
lands Hoop en recent met Missie Aarde,
dan begrijp ik het volkomen dat zij daar
heel blij mee is. Ik heb dat zelf de afgelo
pen twee jaar met enkele toneelproduc
ties, zoals met Who's Afraid of Virginia
Woolf meegemaakt. Wij boffen enorm
met ons werk."
Derwig is ook bekend door zijn stem,
die gebruikt wordt door onder meer ener
gieleverancier Essent in reclamefilmpjes.
Met zijn warm aangezette teksten roept
hij een behaaglijk gevoel op. „Ik moet
ook een gezin onderhouden, met alleen
toneelspelen lukt me dat niet. Als Kim
een boek of een scenario schrijft, inves
teert zij daar drie jaar in. Dan moet er
wel in de tussentijd geld worden ver
diend."
Dit jaar kreeg Derwig te maken met
voor zijn doen massale aandacht van het
publiek, toen hij in de misdaadserie Peno
za meespeelde als de niemand en niets
ontziende Sjaak Westermaat, bijgenaamd
Coach. „Toen ik de rol kreeg aangeboden,
werd me meteen verteld: je haalt het ein
de van de serie niet. Nu ik in een nieuwe
serie Klem, de opvolger van Overspel,
weer een crimineel moet spelen, vind ik
dat bij nader inzien niet zo erg.
„Ik heb de exposure van Penoza enorm
onderschat. Er keken meer dan een mil
joen mensen naar. Opeens werd ik overal
herkend. Zelfs door mijn slager, bij wie
ik al twaalf jaar mijn vlees koop. Hij zei:
'Ik ken jou, jij bent de Coach.' Zoiets had
ik in al die jaren dat ik acteer nog nooit
meegemaakt."
'Na Penoza
werd ik
opeens
overal
herkend'
door Ab Zagt
Jacob Derwig
acteur
Jacob Derwig als
Coach in Penoza
(links) en als apothe
ker Anijs in Publieke
Werken, foto's Pief
Weyman en ANP