6 I UIT ir
44
Zorgen de dinosauriërs na
het succes van Jurassic World
opnieuw voor een
commerciële klapper in de
bioscoop? Animatiestudio
Pixar gokt op The Goocl
Dinosaureen film met een
opmerkelijke
voorgeschiedenis.
NU IN DE BIOS
El Club
DRAMA
Youth
DRAMA
Glassland
DRAMA
Spectre
ACTIE
The Good Dinosaur
Weinig verrassend familieamusement
ANIMATIE
Bijna vijftien jaar moest
Peter Sohn wachten op
zijn debuut als animatie
regisseur. Al die tijd werd
hij bij Pixar geschoold in
de diverse aspecten van het filmvak.
Maar om zijn grote kans te krijgen
moest Sohn (35) eerst meemaken hoe
zijn voorganger van de film in wor
ding, The Good Dinosaur, werd ge
haald.
Aanvankelijk had het animatie-avon
tuur een andere opzet die maar niet
wilde kloppen. Het verhaal over de
vriendschap tussen een jonge dino en
een jongen die zich als een hond ge
droeg voldeed niet aan de strenge ei
sen van de filmstudio, geleid door
John Lasseter, de man van onder meer
de Toy Story-reeks.
„Het verhaal was na jaren van voor
bereiding veel te ingewikkeld gewor
den", vertelt Sohn in het National His
tory Museum in Londen, dat door een
permanente expo gewijd aan dino's de
Ei* 1st Wieder Da
Hitler is goed voor de kijkcijfers
ZWARTE KOMEDIE
Zo confronterend en
scherp is de nazileider
zelden opgevoerd
DOOR AB ZAGT
Benicio del Toro en Tim Rob-
bins schitteren in deze zwarte
komedie die zich afspeelt tij
dens de Balkanoorlog. Hun er
varingen als hulpverleners
doen sterk denken aan de
film- en tv-klassieker MASH.
In de opvolger van La Grande
Bellezza speelt Michael Caine
een 82-jarige dirigent die wei
gert voor de Engelse koningin
op te treden. Hij heeft daar
voor een gegronde reden.
Een jonge taxichauffeur ont
fermt zich in dit Ierse drama
over zijn alcoholistische moe
der die aan haar verslaving ten
onder dreigt te gaan. Met be
wonderenswaardig geduld be
reikt hij zijn doel.
Daniel Craig schittert opnieuw
als James Bond in dit actie
spektakel. Zijn verleden speelt
hem parten. 007 dreigt zelfs
zijn baan te verliezen. Een uit
stekend avontuur van Bond.
Regie: Peter Sohn.
Originele stemmen: Anna
Paquin en Sam Elliott.
Vergeleken met de vorige
film van Pixar/Disney - het
voortreffelijke en ambitieuze
Inside Out - is The Good Di
nosaur een tamelijk simpele
familiefilm. Daar is natuur
lijk niets mis mee, maar
echt verrassend wordt dit
animatieavontuur daardoor
niet.
Het verhaal heeft zelfs raak
vlakken met de klassieker
Bambi. In dit geval betreft
het een jonge dinosaurus,
een beetje de schlemiel van
de familie, die zijn vader ver
liest. Diens dramatische
dood drukt Arlo, zoals de
jongste van deze dinofami-
lie heet, met de neus op de
feiten. Hij is een bangelijke
nakomeling die nu zonder
zijn vader moet zien te over
leven. Gelukkig krijgt het
beestje de steun van een
jong neanderthalertje dat
hem met zijn vindingrijke en
moedige gedrag terzijde
staat. Mede daardoor kan
Arlo zich steeds meer als de
held ontpoppen, die zijn va
der zo had gewild.
The Good Dinosaur biedt
een behoorlijke dosis senti
menteel familieamusement,
met een paar enge momen
ten, veroorzaakt door de
overlevingswetten van de
prehistorische natuur. Wat
beeldkwaliteit betreft doet
de film soms denken aan
de betere natuurdocumen-
taires, zo levensecht ziet al
les eruit. Maar waarom zijn
de dino's dan allemaal
groen?
(Ab Zagt)
Hitier ven de Joden aan Auschwitz?
(Oliver Ma- Eén ster!"
succi) be- De komedie houdt Duitsland
landt in mo- een spiegel voor, maar aan de
dern Berlijn. selectie van de slotbeelden -
waaronder een fragment uit
een toespraak van Geert Wil-
ders over de vluchtelingentoe-
loop - valt op te maken dat
Hitier ook elders nog niet is uit
geroeid.
(Ab Zagt)
-> Regie: David Wnendt.
Hoofdrol: Oliver Masucci.
Mag er om Hitier gelachen wor
den? In diverse filmkomedies
is al geprobeerd om Der
Führer belachelijk te maken.
Charlie Chaplin The Great Dic
tator) was de eerste. Ook in
Duitsland bestaan satirische
producties zoals Mein Führer
uit 2005. Maar zo scherp en
confronterend als in Er 1st Wie
der Da is de nazileider zelden
opgevoerd. De opzet is doel
treffend: Hitier landt letterlijk
in hedendaags Berlijn waar hij
gezien wordt als een verklede
(willekeurige?) voorbijgangers.
Hij heeft gelijk, lees je in de
ogen van zijn toehoorders, van
wie sommigen dat ook echt
beamen. Hoe oprecht die reac
ties zijn is in deze film moeilijk
te peilen. Dat spel met fictie
en realiteit bezorgt de kijker
een ongemakkelijk gevoel.
Er ist Wieder Da, een vrije be
werking van het gelijknamige
boek, houdt Duitsland een
spiegel voor. Hitier veraf
schuwt de nietszeggende tele
visieshows, waar hij een graag
geziene gast is. De kijkcijfers
schieten omhoog. Er wordt
zelfs een schrijversteam op
hem gezet om grappen te be
denken: „Hoeveel sterren ga-
acteur die de lachers op zijn
hand krijgt, maar gaandeweg
- als hij eenmaal furore maakt
op de televisie - steeds meer
bijval krijgt voor zijn oude idea
len. De gereïncarneerde Hitier
poneert zijn oude denkbeel
den die op straat soms opval
lend veel bijval krijgen van
Donderdag 26 november 2015