Jong talent
in voor
avontuur
UIT THUIS 5
'M H
Verzetsheldin was een koele, maar ook passioneel gedreven
Het leven van het meisje met het rode haar is een
rijke bron van dramatische stof. &D00R WILLEM NIJSSEN
Don KosakenChor Rusland
in Zierikzee en Yerseke
Mark Olson en Ingunn Ringvold:
tijdloos, poëtisch en eigenzinnig
Sivan Traub speelt Beethoven
in beeldenzaal Museum Veere
Een musical maken van een oorlogs
verhaal, hier in het westen doe je
dat alleen maar als daar ook heel
veel persoonlijks in zit. Misschien
zou verzetsheldin Hannie Schaft -
bijgenaamd 'het meisje met het rode haar' - dat
zelf wel ontkennen. Want zij was 'een koele'
(misschien wel 'een kille'), gezien de vele slacht
offers die ze maakte. Dat niet alleen. Toen ze bij
haar executie in maart t945 eerst geraakt werd
door een schampschot, was haar cynische reac
tie: 'Ik schiet beter.' Nog maar 25 was ze toen.
Maar toch is het waar, dat in het verhaal van
Hannie Schaft ook veel persoonlijks en emotio
neels zit. Niet alleen in de roman van Theun de
Vries ('Het meisje met het rode haar' uit 1956),
maar ook in de werkelijkheid werd zij verliefd
op de man met wie ze verschillende aanslagen
beraamde. Toen die bij een actie omkwam, kre
gen haar verzetsdaden naast een politieke kleur
(communistisch) ook een persoonlijk motief.
Dat dubbele, vastberaden en onverschrokken
tegenover passioneel en gedreven, vind je geluk
kig ook wel weer terug in de musical, die ko
mende week eenmalig in de Mythe (Goes)
staat. Het is uiteraard als alle musicals een ver
haal met zang en dans, maar zowel de choreo
grafie als de muziek blijven zeer ingetogen.
Geen groots decor, wel veel effecten met licht.
Geen grote sterren, maar heel degelijke acteurs.
Met een hoofdrolspeelster (Roos van Erkel) die
met haar stem en haar spel grootse dingen doet.
Het leven van Hannie Schaft en de keuzes die
zij maakt, zijn een rijke bron van dramatische
stof. Maar zou zij - die weliswaar uit een dege
lijk socialistisch nest kwam waar rechtvaardig
heid de ultieme norm was - dan nooit eens ge
twijfeld hebben? Dat zou misschien nog iets
meer diepgang en nuance brengen. En ook al
droomt zij na het verlies van haar vriend heel
vaak van hem, dat hij nadien zo aanwezig blijft
op het podium is lichtjes bevreemdend.
Kleine bedenkingen bij een voorstelling die
verder vooral opvalt door de passie waarmee
een aangrijpend verhaal recht wordt gedaan. En
waar zang en muziek tot heel mooie nummers
leiden, zowel in groep ('Als we vrij zijn') als so
lo ('Niet zoals zij' of'Ik zie jou'). Dat laatste
nummer (in één dag een top-10 notering bij ÏÏ\i-
nes) wordt vast een klassieker.
Het meisje met het rode haar (musical): woens
dag 2 december, de Mythe Goes, aanvang 20.00
uur.
Het Matangi Kwartet, op
gericht in 1999, heeft
de afgelopen jaren
flink aan de weg getim
merd en verdient het om vaak op
te treden. Drie jaar na de oprich
ting hadden de vier musici: Dan
iel Torrico Manacho, Maria Paula
Majoor (violen), Karsten Kleijer
(altviool) en Anno van der Vuurst
(cello) zo veel aandacht getrokken
dat ze de gewilde Kersjesprijs kre
gen, een onderscheiding die jaar
lijks wordt toegekend aan een jon
ge musicus of jong ensemble met
uitzonderlijk talent.
De leden schromen niet om sa
men te werken met topmusici om
klassieke muziek te vertolken,
maar nemen ook regelmatig deel
aan avontuurlijke cross-overprojec-
ten. Zo werkten ze samen met ca
baretier Youp van 't Hek en de
jazzmusici Eric Vloeimans en
Michiel Braam. Door deze keuze
slaagden de musici er in ook een
ander publiek warm te maken
voor het strijkkwartet.
In Goes brengt het kwartet op
verzoek van de Stichting Kamer
muziek Zeeland een puur klassiek
programma. Van Mozart wordt
het dissonantenkwartet KV 465
gespeeld. Mozart had een speciale
band met Joseph Haydn en in 1782
liet Mozart zich inspireren door
de strijkkwartetten van Haydn die
hij 'de meest opwindende vorm
van kamermuziek' noemde.
Interessant is dat Matangi twee
kwartetten van Beethoven speelt
uit twee verschillende perioden.
Het jonge kwartet op. 18 nr. 13 met
een klassieke vorm en strijkkwar
tet nr. 8 in e op. 59, uit zijn mid
denperiode. Hij schreef het voor
de Russische ambassadeur die een
fanatiek violist was. Daarom kreeg
het werk de ondertitel Rasumovs-
ky kwartet. In de 3 kwartetten die
Beethoven opdroeg aan Rasumovs-
ky verwerkte hij Russische melo
dieën. Voor het langzame deel
heeft Beethoven zich laten inspire
ren door de sterren. Volgens Ma
tangi is dit het mooiste Adagio uit
het hele strijkkwartetrepertoire.
Matangi Kwartet: zondag 29 no
vember, de Mythe Goes, aanvang
15.00 uur.
MARCEL VERHOEFF UIT WOLPHAARTSDIJK DIRIGEERT
CONCERT IN DE SPOT MIDDELBURG
VIOOLCONCERT
Donderdag 26 november 2015
-> Scène uit de musi
cal 'Het meisje met
het rode haar' met
Roos van Erkel in de
hoofdrol.
FOTO JORIS VAN BENNEKOM
PASSIE Hannie Schaft DOEI
AANGRIJPEND VERHAAL RECHT
door Jeanette Vergouwen
Het Don KosakenChor Rus
land komt naar Zeeland. Za
terdag treedt het koor op in
de Nieuwe Kerk in Zierikzee
(aanvang 20.15 uur); dins
dag in de hervormde kerk in
Yerseke (aanvang 20.00
uur).
Het koor wordt geleid door
de internationaal gelauwerde
dirigent Marcel Verhoeff uit
Wolphaartsdijk. Verhoeff
werd in 1994 benoemd tot
chef-dirigent van het koor.
Het koor treedt over de hele
wereld op in de grote concert
zalen.
Het Don KosakenChor Rus
land bestaat uit 28 zangers.
Het repertoire is breed. Met
hun Russisch-orthodoxe en
Slavische volksliederen sym
boliseren ze voor miljoenen
mensen het oude Rusland.
Russische romantische liede
ren bieden een onuitputtelij
ke bron van poëtische figuren
en prachtige melodieën.
Naast het rijke repertoire aan
Russische (volks)liederen
kunt u ook genieten van
stemmige zo kenmerkende
muziek uit de naderende
kerst-winterperiode.
Mark Olson (1961, USA) kan
als legendarisch en baanbre
kend muzikant nu al de ge
schiedenisboeken in. Vooral
die van de alternatieve coun-
tryrock. Een verdienste die hij
dankt aan zijn werk in en voor
The Jayhawks. Vooral de eer
ste twee albums van die Ame
rikaanse countryrockband in
de tweede helft van de jaren
'80 dragen zijn handtekening
en gelden als klassiekers in
het genre. Hij toert nu met de
Noorse zangeres en multi-in-
strumentalist Ingunn Ringvold
door Europa. Morgen zijn ze in
de Spot in Middelburg (sup
port Jan W. Minnaard, aan
vang 20.30 uur). De reden
voor de tournee is Olsons laat
ste album Good-bye Lizelle.
Het etiket baanbrekend kan er
waarschijnlijk wel vanaf, maar
tijdloos, poëtisch en eigenzin
nig blijven. Net zoals Olson de
legende blijft die zijn handte
kening in de country, folk en
rock in hoofdletters heeft ge
zet. Liedjes die ertoe doen,
mooi gezongen, raadselachtig
melodieus en net als bij The
Jayhawks nog altijd gekleurd
in harmonische vocalen.
Violiste Sivan Traub geeft za
terdag een concert in de beel
denzaal van Museum Veere,
dat een podium biedt aan
jonge musici.
Traub speelt Vioolsonate 7
van Beethoven. Ze wordt be
geleid door Reineke Broek
hans op piano. Het concert
begint om 15.00 uur en
duurt ongeveer een half uur.
Het wordt aangeboden bij
een bezoek aan het mu
seum.
Sivan Traub studeert in Mid
delburg aan het University
College Roosevelt (UCR) en
daarnaast aan het conserva
torium van Rotterdam. Ze is
afkomstig uit een muzikale fa
milie. Op haar vierde koos ze
voor de viool als haar muziek
instrument. Ze weet daarmee
haar publiek te raken. Ze trad
al verschillende keren op tij
dens festivals in Europa en
de Verenigde Staten en speel
de daar met vooraanstaande
musici. Per 1 oktober van dit
jaar is ze ook toegelaten tot
de Masteropleiding viool aan
het conservatorium van Rot
terdam, met Andras Czifra als
docent.