Jong talent in voor avontuur UIT THUIS 5 'M H Verzetsheldin was een koele, maar ook passioneel gedreven Het leven van het meisje met het rode haar is een rijke bron van dramatische stof. &D00R WILLEM NIJSSEN Don KosakenChor Rusland in Zierikzee en Yerseke Mark Olson en Ingunn Ringvold: tijdloos, poëtisch en eigenzinnig Sivan Traub speelt Beethoven in beeldenzaal Museum Veere Een musical maken van een oorlogs verhaal, hier in het westen doe je dat alleen maar als daar ook heel veel persoonlijks in zit. Misschien zou verzetsheldin Hannie Schaft - bijgenaamd 'het meisje met het rode haar' - dat zelf wel ontkennen. Want zij was 'een koele' (misschien wel 'een kille'), gezien de vele slacht offers die ze maakte. Dat niet alleen. Toen ze bij haar executie in maart t945 eerst geraakt werd door een schampschot, was haar cynische reac tie: 'Ik schiet beter.' Nog maar 25 was ze toen. Maar toch is het waar, dat in het verhaal van Hannie Schaft ook veel persoonlijks en emotio neels zit. Niet alleen in de roman van Theun de Vries ('Het meisje met het rode haar' uit 1956), maar ook in de werkelijkheid werd zij verliefd op de man met wie ze verschillende aanslagen beraamde. Toen die bij een actie omkwam, kre gen haar verzetsdaden naast een politieke kleur (communistisch) ook een persoonlijk motief. Dat dubbele, vastberaden en onverschrokken tegenover passioneel en gedreven, vind je geluk kig ook wel weer terug in de musical, die ko mende week eenmalig in de Mythe (Goes) staat. Het is uiteraard als alle musicals een ver haal met zang en dans, maar zowel de choreo grafie als de muziek blijven zeer ingetogen. Geen groots decor, wel veel effecten met licht. Geen grote sterren, maar heel degelijke acteurs. Met een hoofdrolspeelster (Roos van Erkel) die met haar stem en haar spel grootse dingen doet. Het leven van Hannie Schaft en de keuzes die zij maakt, zijn een rijke bron van dramatische stof. Maar zou zij - die weliswaar uit een dege lijk socialistisch nest kwam waar rechtvaardig heid de ultieme norm was - dan nooit eens ge twijfeld hebben? Dat zou misschien nog iets meer diepgang en nuance brengen. En ook al droomt zij na het verlies van haar vriend heel vaak van hem, dat hij nadien zo aanwezig blijft op het podium is lichtjes bevreemdend. Kleine bedenkingen bij een voorstelling die verder vooral opvalt door de passie waarmee een aangrijpend verhaal recht wordt gedaan. En waar zang en muziek tot heel mooie nummers leiden, zowel in groep ('Als we vrij zijn') als so lo ('Niet zoals zij' of'Ik zie jou'). Dat laatste nummer (in één dag een top-10 notering bij ÏÏ\i- nes) wordt vast een klassieker. Het meisje met het rode haar (musical): woens dag 2 december, de Mythe Goes, aanvang 20.00 uur. Het Matangi Kwartet, op gericht in 1999, heeft de afgelopen jaren flink aan de weg getim merd en verdient het om vaak op te treden. Drie jaar na de oprich ting hadden de vier musici: Dan iel Torrico Manacho, Maria Paula Majoor (violen), Karsten Kleijer (altviool) en Anno van der Vuurst (cello) zo veel aandacht getrokken dat ze de gewilde Kersjesprijs kre gen, een onderscheiding die jaar lijks wordt toegekend aan een jon ge musicus of jong ensemble met uitzonderlijk talent. De leden schromen niet om sa men te werken met topmusici om klassieke muziek te vertolken, maar nemen ook regelmatig deel aan avontuurlijke cross-overprojec- ten. Zo werkten ze samen met ca baretier Youp van 't Hek en de jazzmusici Eric Vloeimans en Michiel Braam. Door deze keuze slaagden de musici er in ook een ander publiek warm te maken voor het strijkkwartet. In Goes brengt het kwartet op verzoek van de Stichting Kamer muziek Zeeland een puur klassiek programma. Van Mozart wordt het dissonantenkwartet KV 465 gespeeld. Mozart had een speciale band met Joseph Haydn en in 1782 liet Mozart zich inspireren door de strijkkwartetten van Haydn die hij 'de meest opwindende vorm van kamermuziek' noemde. Interessant is dat Matangi twee kwartetten van Beethoven speelt uit twee verschillende perioden. Het jonge kwartet op. 18 nr. 13 met een klassieke vorm en strijkkwar tet nr. 8 in e op. 59, uit zijn mid denperiode. Hij schreef het voor de Russische ambassadeur die een fanatiek violist was. Daarom kreeg het werk de ondertitel Rasumovs- ky kwartet. In de 3 kwartetten die Beethoven opdroeg aan Rasumovs- ky verwerkte hij Russische melo dieën. Voor het langzame deel heeft Beethoven zich laten inspire ren door de sterren. Volgens Ma tangi is dit het mooiste Adagio uit het hele strijkkwartetrepertoire. Matangi Kwartet: zondag 29 no vember, de Mythe Goes, aanvang 15.00 uur. MARCEL VERHOEFF UIT WOLPHAARTSDIJK DIRIGEERT CONCERT IN DE SPOT MIDDELBURG VIOOLCONCERT Donderdag 26 november 2015 -> Scène uit de musi cal 'Het meisje met het rode haar' met Roos van Erkel in de hoofdrol. FOTO JORIS VAN BENNEKOM PASSIE Hannie Schaft DOEI AANGRIJPEND VERHAAL RECHT door Jeanette Vergouwen Het Don KosakenChor Rus land komt naar Zeeland. Za terdag treedt het koor op in de Nieuwe Kerk in Zierikzee (aanvang 20.15 uur); dins dag in de hervormde kerk in Yerseke (aanvang 20.00 uur). Het koor wordt geleid door de internationaal gelauwerde dirigent Marcel Verhoeff uit Wolphaartsdijk. Verhoeff werd in 1994 benoemd tot chef-dirigent van het koor. Het koor treedt over de hele wereld op in de grote concert zalen. Het Don KosakenChor Rus land bestaat uit 28 zangers. Het repertoire is breed. Met hun Russisch-orthodoxe en Slavische volksliederen sym boliseren ze voor miljoenen mensen het oude Rusland. Russische romantische liede ren bieden een onuitputtelij ke bron van poëtische figuren en prachtige melodieën. Naast het rijke repertoire aan Russische (volks)liederen kunt u ook genieten van stemmige zo kenmerkende muziek uit de naderende kerst-winterperiode. Mark Olson (1961, USA) kan als legendarisch en baanbre kend muzikant nu al de ge schiedenisboeken in. Vooral die van de alternatieve coun- tryrock. Een verdienste die hij dankt aan zijn werk in en voor The Jayhawks. Vooral de eer ste twee albums van die Ame rikaanse countryrockband in de tweede helft van de jaren '80 dragen zijn handtekening en gelden als klassiekers in het genre. Hij toert nu met de Noorse zangeres en multi-in- strumentalist Ingunn Ringvold door Europa. Morgen zijn ze in de Spot in Middelburg (sup port Jan W. Minnaard, aan vang 20.30 uur). De reden voor de tournee is Olsons laat ste album Good-bye Lizelle. Het etiket baanbrekend kan er waarschijnlijk wel vanaf, maar tijdloos, poëtisch en eigenzin nig blijven. Net zoals Olson de legende blijft die zijn handte kening in de country, folk en rock in hoofdletters heeft ge zet. Liedjes die ertoe doen, mooi gezongen, raadselachtig melodieus en net als bij The Jayhawks nog altijd gekleurd in harmonische vocalen. Violiste Sivan Traub geeft za terdag een concert in de beel denzaal van Museum Veere, dat een podium biedt aan jonge musici. Traub speelt Vioolsonate 7 van Beethoven. Ze wordt be geleid door Reineke Broek hans op piano. Het concert begint om 15.00 uur en duurt ongeveer een half uur. Het wordt aangeboden bij een bezoek aan het mu seum. Sivan Traub studeert in Mid delburg aan het University College Roosevelt (UCR) en daarnaast aan het conserva torium van Rotterdam. Ze is afkomstig uit een muzikale fa milie. Op haar vierde koos ze voor de viool als haar muziek instrument. Ze weet daarmee haar publiek te raken. Ze trad al verschillende keren op tij dens festivals in Europa en de Verenigde Staten en speel de daar met vooraanstaande musici. Per 1 oktober van dit jaar is ze ook toegelaten tot de Masteropleiding viool aan het conservatorium van Rot terdam, met Andras Czifra als docent.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 57