met eigen versie protestsongs
UIT THUIS 3
REDENEN
OM THUIS TE
BLIJVEN
Daniël Wayenberg (Parijs, 1929)
Martin Oei (Nijmegen, 1996)
Martin Oei in Porgy Bess
Tussen schijn en realiteit
Concurrente voor Batman
Koken met Alain Caron
Over mussen die dood vallen
Underworld
en de betekenis daarvan. Soms
ontgaat die betekenis je en is
het een ontdekking om die te
horen. Een mooi gegeven voor
een programma om op zoek te
gaan naar de betekenis van die
songs en het effect dat ze heb
ben veroorzaakt. Samen zijn
we een lijst gaan maken van
songs die er wat ons betreft toe
doen. De lijst is erg afwisselend
en de songs krijgen bovendien
nog een bewerking die bij ons
past. Vervolgens vragen we
voor iedere show naar de favo
riete protestsong van een be
kende Nederlander. We horen
dan zijn of haar verhaal en ma
ken een bewerking van dat
lied. Zo zijn we dus sinds de
start van de toer in september
wekelijks met nieuwe liedjes
bezig. En vaak zijn dat verras
sende keuzes", vertelt Leoni. In
Zeeland is aan Henk Schoute
van Zeeland Nazomerfestival
gevraagd met zijn favoriet te ko
men. Onder anderen Job Co-
hen, Felix Meurders, Dieuwer-
tje Blok, Maartje van Weegen
en Erwin Wennemars gingen
hem voor.
Leoni en Izaline gaan met hun
programma en selectie door de
tijd en de wereldgeschiedenis
heen. Vanaf de preview bij De
Parade oogsten ze in hun tocht
langs de theaters lovende kritie
ken. „We merken aan de reac
ties dat de songs een weerslag
hebben. Al gaat het vaak over el
lende, het is niet alleen drama,
maar kan zelfs heel vrolijk zijn.
Maar het protest in een muzika
le vorm kan ook ontroeren. In
die ontroering huist wellicht
de kracht en de wil om samen
de wereld wat beter te maken."
Leoni Jansen en Izaline Calis-
ter: vrijdag, Luctor et Emergo
Rilland, aanvang 20.00 uur.
hij jonge muzikanten ondersteunt. De
tournee die we daarna maakten (Con
certgebouw, Kasteel Wittenburg, Tivo-
li) was bijna overal uitverkocht. Het
optreden in Terneuzen is onderdeel
van onze nieuwe tournee. We spreken
heel duidelijk van tevoren af wie en
wanneer bij de quatre mainsstukken
(Hongaarse dansen van Brahms) de
bladzijden omslaat. Als we solo spe
len, hebben we daar geen last van, die
stukken kennen we uit ons hoofd. We
spreken van tevoren de tempi af, want
je kunt niet tijdens een stuk ineens
gaan vertragen of versnellen. Het is bij
samenspel vooral belangrijk goed naar
elkaar te luisteren en elkaar op te van
gen als het tijdens het spel net iets an
ders gaat dan we van tevoren gepland
hadden. Heel bijzonder zijn de vertol
kingen van de tweede pianoconcerten
van Chopin en Liszt. We hebben eer
der het 'Vijfde pianoconcert' van Beet
hoven gespeeld en nu dus het lieflijke
en lyrische pianoconcert van Chopin
en het concerto van Liszt. Dat was een
echte pianoleeuw die alles uit de kast
haalde om het publiek te imponeren.
Kijk, normaal kun je zonder orkest
geen pianoconcerten spelen. Maar in
de 19de eeuw was het gebruikelijk om
het orkest te vervangen door een vleu
gel. Daniël Wayenberg is bereid de or
kestpartij voor zijn rekening te ne
men. In de tijd van Chopin en Liszt
kwam het vaker voor dat pianoconcer
ten in een bezetting voor twee vleu
gels werden uitgevoerd. Zo hoorde het
publiek deze werken eens op een ande
re manier. Persoonlijk vind ik het
Lisztconcert heerlijk om te spelen, het
is spectaculair om naar te luisteren.
Het is rapsodisch geschreven en de de
len sluiten volledig aan. Het is emotio
nele muziek met verschillende karak
terkenmerken."
Martin Oei hoopt met zijn spel de
toehoorders te raken. Hij speelt zowel
op moderne als historische instrumen
ten. Hij probeert zo dicht mogelijk bij
de bedoeling van de componist te ko
men en daar horen de oudere instru
menten bij.
Als lievelingscomponisten noemt
Martin Oei eerst Chopin en Liszt en
daarna Scriabin, Liadov en Rachma-
Daniël Wayenberg en Martin Oei met
pianoconcerten van Liszt en Chopin
op twee vleugels: vrijdag 27 november
in Porgy en Bess Terneuzen, aanvang
20.00 uur.
Door Mark Roos
C0 BOEK
TELEVISIE
O KOKEN
CO BOEK
O MUZIEK
Donderdag 26 november 2015
Daniël Wayenberg en Martin Oei. foto
CONNIE TIEBOUT
Zijn moeder, violiste Marguerite Ber-
son, ontdekt bij Daniël Wayenberg al
op jonge leeftijd dat hij een absoluut
gehoor heeft. Op zevenjarige leeftijd
treedt Daniël Wayenberg voor het
eerst in het openbaar op als pianist.
Wayenberg is een van de weinige Ne
derlandse pianisten die internatio
naal doorbrak en met vrijwel alle gro
te orkesten ter wereld speelde. Zijn
repertoire als pianist omvat niet al
leen de klassieke en romantische
componisten, maar ook twintig-
ste-eeuwse componisten als Maurice
Ravel, Henri Dutilleux, André Jolivet
en George Gershwin. Van tijd tot tijd
begeeft hij zich ook op het terrein
van de lichte muziek.
Wayenberg heeft een hekel aan muzi
kale hokjesgeest: „Wij musici heb
ben allemaal ons eigen publiek,
maar onderling klikt het uitstekend.
Het zijn de media die van klassieke
muziek iets elitairs maken."
Wayenberg geeft nog jaarlijks tiental
len concerten.
Martin Oei probeerde een aantal in
strumenten uit en koos voor de pia
no. Op zijn tiende werd hij aangeno
men aan de Young Musicians Aca
demy van Fontys Conservatorium. Hij
studeerde bij Jelena Bazova en Pie-
ter Vis en nu bij Marlijn van der Hoek
van het Utrechts Conservatorium.
Oei won diverse prijzen (o.a. Prinses
Christina Concours, Jong Muziekta
lent Nederland, Young Pianist Foun
dation, Steinway Sons). Hij speel
de met verschillende orkesten en
ook solo. Hij presenteerde zijn eerste
cd in 2011 en drie jaar geleden ver
zorgde hij de wereldpremière van de
reconstructie van Beethovens Fanta
siesonate in D door Cees Nieuwen-
huizen. Dit werk staat ook op zijn
tweede cd. Eind 2013 begon hij aan
zijn eerste tournee met Daniël Wayen
berg en realiseerde hij zijn derde cd
(opname Zefir) met werk van Mozart
en Beethoven op pianoforte.
jonge pianist
In de vorig jaar verschenen thriller Stalker draaide alles om
een engnek die stiekem vrouwen filmt om ze daarna te ver
werken tot hamburgers. In het onlangs verschenen Play
ground van het onder de naam Lars Kepler opererende
Zweedse schrijversechtpaar Alexander Ahndoril en Alexandra
Coelho Ahndoril gaat het er iets minder bruut aan toe. Play
ground, deel 1 van een trilogie, belicht het thema schijn
dood aan de hand van hoofdpersoon Jasmine Pascal-Ander
son, die tijdens een NAVO-missie de dood in de ogen kijkt
en vervolgens lijkt te laveren tussen schijn en de realiteit.
Playground is verschenen bij Cargo Uitgevers (19,90)
Je kunt de Noordzee dempen met mannelijke superhelden,
maar tv-series met een vrouwelijke superheld zijn zeldzaam,
zeker als die held ook nog
eens vloekt als een bootwer
ker, zuipt als een tempelier
en seksueel gedrag vertoont
waar een gemiddelde bonobo
ontzag voor zal hebben. Jessi
ca Jones, een coproductie
van Netflix en Marvel (Spi-
der-Man, The Hulk, X-Men,
The Avengers), vult het gat
met een serie vol vaart, knok
partijen en suspense.
Jessica Jones is te zien op
Netflix
Kok Alain Caron spreekt Neder
lands zoals Inspector Clouseau uit
de Pink Pantherfilms Engels
spreekt. Maar belangrijker: hij
maakt leuke tv-programma's over
koken en schrijft fijne kookboeken.
Zijn nieuwste heet Le Triangle, dat
slaat op de driehoek sauzen, flb
groente/fruit, vlees/vis: de kurk
waarop de Franse keuken drijft. In
80 recepten geeft Caron koks handvatten om met minimale
ingrediënten maximale smaken te creëren.
Le Triangle is verschenen bij Overamstel Uitgevers (29,00)
FriederikedeRaat
Over de herkomst van onze
spreekwoorden gezegden
NÏADAM
Je wordt deze maand bedolven onder
de taalboekjes. Zo legt Friederike de
Raat in haar boekje Waarom mussen
nooit dood van het dak vallen uit waar
uitdrukkingen als Het ei van Columbus,
zoete broodjes bakken en Leiden in
last vandaan komen. In Waar komt ha
gelslag vandaan, van de redactie van
tijdschrift Onze Taal, worden 120 taal
vragen beantwoord. Zoals: liepen er
ooit ezels over het ezelsbruggetje?
Verschenen bij respectievelijk Nieuw
Amsterdam (12,99) en Thomas Rap (10,-).
Het album Dubnobasswithmyheadman uit 1994 en de sin
gle Born Slippy (Nuxx) uit 1996 van Underworld is de reme
die tegen een roerloze meute op de dansvloer. Het album Se
cond Toughest in the Infants is iets minder dansbaar en toe
gankelijk, maar daarom niet minder de moeite waard. On
langs verschenen er opgepoetste versies van dat album met
allemaal aantrekkelijke bonussen.
Second Toughest in the Infants is uitgegeven door Universal.