met eigen versie protestsongs UIT THUIS 3 REDENEN OM THUIS TE BLIJVEN Daniël Wayenberg (Parijs, 1929) Martin Oei (Nijmegen, 1996) Martin Oei in Porgy Bess Tussen schijn en realiteit Concurrente voor Batman Koken met Alain Caron Over mussen die dood vallen Underworld en de betekenis daarvan. Soms ontgaat die betekenis je en is het een ontdekking om die te horen. Een mooi gegeven voor een programma om op zoek te gaan naar de betekenis van die songs en het effect dat ze heb ben veroorzaakt. Samen zijn we een lijst gaan maken van songs die er wat ons betreft toe doen. De lijst is erg afwisselend en de songs krijgen bovendien nog een bewerking die bij ons past. Vervolgens vragen we voor iedere show naar de favo riete protestsong van een be kende Nederlander. We horen dan zijn of haar verhaal en ma ken een bewerking van dat lied. Zo zijn we dus sinds de start van de toer in september wekelijks met nieuwe liedjes bezig. En vaak zijn dat verras sende keuzes", vertelt Leoni. In Zeeland is aan Henk Schoute van Zeeland Nazomerfestival gevraagd met zijn favoriet te ko men. Onder anderen Job Co- hen, Felix Meurders, Dieuwer- tje Blok, Maartje van Weegen en Erwin Wennemars gingen hem voor. Leoni en Izaline gaan met hun programma en selectie door de tijd en de wereldgeschiedenis heen. Vanaf de preview bij De Parade oogsten ze in hun tocht langs de theaters lovende kritie ken. „We merken aan de reac ties dat de songs een weerslag hebben. Al gaat het vaak over el lende, het is niet alleen drama, maar kan zelfs heel vrolijk zijn. Maar het protest in een muzika le vorm kan ook ontroeren. In die ontroering huist wellicht de kracht en de wil om samen de wereld wat beter te maken." Leoni Jansen en Izaline Calis- ter: vrijdag, Luctor et Emergo Rilland, aanvang 20.00 uur. hij jonge muzikanten ondersteunt. De tournee die we daarna maakten (Con certgebouw, Kasteel Wittenburg, Tivo- li) was bijna overal uitverkocht. Het optreden in Terneuzen is onderdeel van onze nieuwe tournee. We spreken heel duidelijk van tevoren af wie en wanneer bij de quatre mainsstukken (Hongaarse dansen van Brahms) de bladzijden omslaat. Als we solo spe len, hebben we daar geen last van, die stukken kennen we uit ons hoofd. We spreken van tevoren de tempi af, want je kunt niet tijdens een stuk ineens gaan vertragen of versnellen. Het is bij samenspel vooral belangrijk goed naar elkaar te luisteren en elkaar op te van gen als het tijdens het spel net iets an ders gaat dan we van tevoren gepland hadden. Heel bijzonder zijn de vertol kingen van de tweede pianoconcerten van Chopin en Liszt. We hebben eer der het 'Vijfde pianoconcert' van Beet hoven gespeeld en nu dus het lieflijke en lyrische pianoconcert van Chopin en het concerto van Liszt. Dat was een echte pianoleeuw die alles uit de kast haalde om het publiek te imponeren. Kijk, normaal kun je zonder orkest geen pianoconcerten spelen. Maar in de 19de eeuw was het gebruikelijk om het orkest te vervangen door een vleu gel. Daniël Wayenberg is bereid de or kestpartij voor zijn rekening te ne men. In de tijd van Chopin en Liszt kwam het vaker voor dat pianoconcer ten in een bezetting voor twee vleu gels werden uitgevoerd. Zo hoorde het publiek deze werken eens op een ande re manier. Persoonlijk vind ik het Lisztconcert heerlijk om te spelen, het is spectaculair om naar te luisteren. Het is rapsodisch geschreven en de de len sluiten volledig aan. Het is emotio nele muziek met verschillende karak terkenmerken." Martin Oei hoopt met zijn spel de toehoorders te raken. Hij speelt zowel op moderne als historische instrumen ten. Hij probeert zo dicht mogelijk bij de bedoeling van de componist te ko men en daar horen de oudere instru menten bij. Als lievelingscomponisten noemt Martin Oei eerst Chopin en Liszt en daarna Scriabin, Liadov en Rachma- Daniël Wayenberg en Martin Oei met pianoconcerten van Liszt en Chopin op twee vleugels: vrijdag 27 november in Porgy en Bess Terneuzen, aanvang 20.00 uur. Door Mark Roos C0 BOEK TELEVISIE O KOKEN CO BOEK O MUZIEK Donderdag 26 november 2015 Daniël Wayenberg en Martin Oei. foto CONNIE TIEBOUT Zijn moeder, violiste Marguerite Ber- son, ontdekt bij Daniël Wayenberg al op jonge leeftijd dat hij een absoluut gehoor heeft. Op zevenjarige leeftijd treedt Daniël Wayenberg voor het eerst in het openbaar op als pianist. Wayenberg is een van de weinige Ne derlandse pianisten die internatio naal doorbrak en met vrijwel alle gro te orkesten ter wereld speelde. Zijn repertoire als pianist omvat niet al leen de klassieke en romantische componisten, maar ook twintig- ste-eeuwse componisten als Maurice Ravel, Henri Dutilleux, André Jolivet en George Gershwin. Van tijd tot tijd begeeft hij zich ook op het terrein van de lichte muziek. Wayenberg heeft een hekel aan muzi kale hokjesgeest: „Wij musici heb ben allemaal ons eigen publiek, maar onderling klikt het uitstekend. Het zijn de media die van klassieke muziek iets elitairs maken." Wayenberg geeft nog jaarlijks tiental len concerten. Martin Oei probeerde een aantal in strumenten uit en koos voor de pia no. Op zijn tiende werd hij aangeno men aan de Young Musicians Aca demy van Fontys Conservatorium. Hij studeerde bij Jelena Bazova en Pie- ter Vis en nu bij Marlijn van der Hoek van het Utrechts Conservatorium. Oei won diverse prijzen (o.a. Prinses Christina Concours, Jong Muziekta lent Nederland, Young Pianist Foun dation, Steinway Sons). Hij speel de met verschillende orkesten en ook solo. Hij presenteerde zijn eerste cd in 2011 en drie jaar geleden ver zorgde hij de wereldpremière van de reconstructie van Beethovens Fanta siesonate in D door Cees Nieuwen- huizen. Dit werk staat ook op zijn tweede cd. Eind 2013 begon hij aan zijn eerste tournee met Daniël Wayen berg en realiseerde hij zijn derde cd (opname Zefir) met werk van Mozart en Beethoven op pianoforte. jonge pianist In de vorig jaar verschenen thriller Stalker draaide alles om een engnek die stiekem vrouwen filmt om ze daarna te ver werken tot hamburgers. In het onlangs verschenen Play ground van het onder de naam Lars Kepler opererende Zweedse schrijversechtpaar Alexander Ahndoril en Alexandra Coelho Ahndoril gaat het er iets minder bruut aan toe. Play ground, deel 1 van een trilogie, belicht het thema schijn dood aan de hand van hoofdpersoon Jasmine Pascal-Ander son, die tijdens een NAVO-missie de dood in de ogen kijkt en vervolgens lijkt te laveren tussen schijn en de realiteit. Playground is verschenen bij Cargo Uitgevers (19,90) Je kunt de Noordzee dempen met mannelijke superhelden, maar tv-series met een vrouwelijke superheld zijn zeldzaam, zeker als die held ook nog eens vloekt als een bootwer ker, zuipt als een tempelier en seksueel gedrag vertoont waar een gemiddelde bonobo ontzag voor zal hebben. Jessi ca Jones, een coproductie van Netflix en Marvel (Spi- der-Man, The Hulk, X-Men, The Avengers), vult het gat met een serie vol vaart, knok partijen en suspense. Jessica Jones is te zien op Netflix Kok Alain Caron spreekt Neder lands zoals Inspector Clouseau uit de Pink Pantherfilms Engels spreekt. Maar belangrijker: hij maakt leuke tv-programma's over koken en schrijft fijne kookboeken. Zijn nieuwste heet Le Triangle, dat slaat op de driehoek sauzen, flb groente/fruit, vlees/vis: de kurk waarop de Franse keuken drijft. In 80 recepten geeft Caron koks handvatten om met minimale ingrediënten maximale smaken te creëren. Le Triangle is verschenen bij Overamstel Uitgevers (29,00) FriederikedeRaat Over de herkomst van onze spreekwoorden gezegden NÏADAM Je wordt deze maand bedolven onder de taalboekjes. Zo legt Friederike de Raat in haar boekje Waarom mussen nooit dood van het dak vallen uit waar uitdrukkingen als Het ei van Columbus, zoete broodjes bakken en Leiden in last vandaan komen. In Waar komt ha gelslag vandaan, van de redactie van tijdschrift Onze Taal, worden 120 taal vragen beantwoord. Zoals: liepen er ooit ezels over het ezelsbruggetje? Verschenen bij respectievelijk Nieuw Amsterdam (12,99) en Thomas Rap (10,-). Het album Dubnobasswithmyheadman uit 1994 en de sin gle Born Slippy (Nuxx) uit 1996 van Underworld is de reme die tegen een roerloze meute op de dansvloer. Het album Se cond Toughest in the Infants is iets minder dansbaar en toe gankelijk, maar daarom niet minder de moeite waard. On langs verschenen er opgepoetste versies van dat album met allemaal aantrekkelijke bonussen. Second Toughest in the Infants is uitgegeven door Universal.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 55