2 IIS
Leoni en Izaline oogsten lof
Koren brengen
eerbetoon aan
Léon Bours
•Codir voor dirigent
Samen muziek maken is voor de wereldberoemde oude
meester Daniël Wayenberg en de veelbelovende jonge
musicus Martin Oei het hoogste goed. &D00R JEANETTE VERGOUWEN
Daniël Wayenberg en
Donderdag 26 november 2015
Leoni Jansen (I) en Izaline Calister. foto hessel stuut
Leoni Jansen toert samen met col
lega-zangeres Izaline Calister
langs de Nederlandse theaters.
Morgen treden ze op in Rilland.
„Protest in muzikale vorm kan
ook ontroeren."
Ze bestaan, die concerten waar
je vol vuur en strijdlust van
daan komt. Het gonst na in
je hoofd, er moet iets gebeu
ren. Zangers die met ogenschijnlijk
simpele liedjes inspireren om de strijd
tegen onrecht, uitbuiting, onderdruk
king en geweld te lijf te gaan. Ze ver
binden en dus bieden ze hoop dat het
zal lukken de zieke wereld samen be
ter te maken. Maar je moet dan wel
met sterke songs komen die behalve
het hoofd ook het hart raken. „Beken
de en onbekende songs uit heel de we
reld waarin geloof en hoop op verande
ring klinken. Die zijn er volop", weet
Leoni Jansen. Samen met collega-zan
geres Izaline Calister toert ze al een
tijdje met het programma Barricade
langs de Nederlandse theaters. Mor
gen bij Podium Reimerswaal in Ril
land.
„Het idee voor dit programma kwam
voort uit een discussie tussen Izaline
en oud-politicus Kathleen Ferrier. Het
ging over een Braziliaanse protestsong
Drie koren brengen morgen in de Sint Ja-
cobskerk in Vlissingen een eerbetoon aan de
veelzijdige dirigent en componist Léon Bours,
die hen zozeer boven henzelf liet uitstijgen,
maar die er plots niet meer was.
Léon Bours over
leed in maart dit
jaar op 49-jarige
leeftijd door een
hersenbloeding. Hij liet
'zijn' koren in ontredde
ring achter. Drie van de
koren salueren hem mor
gen met een 'Coda': een
slotdeel van de muziek.
Het Scheldeloodsenkoor
leidde hij 23 jaar. Het
koor haalde hem als eer
ste binnen toen Bours
verhuisde van Nijmegen
naar Zeeland. Voorzitter
André Bakker: „We zoch
ten een invaller om mee
te gaan met onze drie
weekse tournee in Ame
rika. Binnen een maand
heeft hij zich ons reper
toire eigen gemaakt. Er
waren drie optredens ge
pland, het werden er der
tig. Dat was een vuur
doop." Met de loodsen
stortte Bours zich op
musicals, hij bewerkte
shanty's voor symfo
nieorkest en schreef de
Bestevaer-variaties op
de Blauw Geruite Kiel.
Vocaal Ensemble Cant-
are werkte 12,5 jaar met
Bours. Met hen presen
teerde hij zijn requiem
Missa Pro Defunctis uit
2011. „Dat requiem kon
hij pas schrijven na de
dood van zijn vader",
zegt Emma Borcheld
van Cantare. „Léon had
een heel moeilijke
jeugd, hij was ook een
complexe persoonlijk
heid. Maar muziek was
zijn taal. Dat requiem
was een bijzondere erva
ring." Cantare voert
twee gedichten uit die
Bours op muziek zette:
'Hoort Gij de Zee' van A.
Roland Holst en 'Mens'
van Leo Vroman. Ook
zingt het koor het 'Ky
rie' en het slotkoraal uit
de Mass for Peace-The Ar
med Man van Karl Jen
kins, in de bewerking
die Bours met Jenkins'
toestemming maakte.
Popkoor Flash zingt La
dy Gaga's nummer 'Po
kerface'. „Omdat Léon
zo om de mannen moest
lachen", aldus Marloes
Waverijn, en 'Love you
more' van Racoon. „Een
favoriet nummer van
Léon. Hij heeft bij de
laatste repetitie van dat
nummer staan filmen.
Dat deed hij nooit." Net
zo emotioneel beladen
wordt de eerste uitvoe
ring door Flash van 'Bo
hemian Rapshody' in
een bewerking van
Bours. Waverijn: „Dat
heeft hij ons jarenlang la
ten repeteren, nooit was
het goed genoeg. Nu
zijn we zo ver, en kan
hij het niet meemaken."
Coda: vrijdag 27 novem
ber, Sint Jacobskerk Vlis
singen, aanvang 20.00
uur. Entree 10 euro
(voor Leen de Broekert
Fonds).
olgens pianist Daniël
Wayenberg doet leeftijd
er niet toe. „Het gaat er
eigenlijk helemaal niet
om hoe oud je bent,
maar hoe competent je bent. Ik geloof
dat ik niet hoef te zeggen hoe compe
tent Martin is, dat heeft hij duidelijk
laten horen."
Martin Oei vindt het een eer om sa
men te mogen spelen met Wayenberg.
„Hij is heel bijzonder. Toen hij zeven
was, stond hij voor het eerst op het po
dium met zijn moeder, die kernge
zond honderd jaar geworden is. Hij is
inmiddels 86 jaar en weet van geen op
houden. Met plezier speelt hij alle
twaalf bijzonder virtuoze 'Études
d'exécution transcendente' van Liszt
achter elkaar. Hij treedt nog veel op in
binnen- en buitenland. En onder
steunt jonge musici. Fenomenaal ge
woon."
Een uitzonderlijk duo is morgen te
zien en te horen in Zeeuws-Vlaande-
ren. Daniël Wayenberg en Martin Oei
verzorgen een bijzonder concert, een
must voor muziekliefhebbers.
Martin Oei vertelt over de eerste ont
moeting met Wayenberg. „De basbari-
ton Pieter Vis vroeg me in Antwerpen
op te treden. Hij kende Daniël Wayen
berg. Daar heb ik voor het eerst met
hem gespeeld. De samenwerking is
daarna gegroeid. We merkten dat het
publiek het heel erg waardeerde hoe
door René de Dreu
door Claudia Sondervan
-4 Léon Bours voor 'zijn' Scheldeloodsenkoor.
Oude meester stimuleert