Achter hermetisch gesloten deuren mogen Nederlandse militairen in Californische 12 NIEUWS Plassch Minister Hennis- naar Californië met 160 frika Nederlandse enclave in Verenigde Staten is enthousiast, maar er hapert nog wel wat aan opvolger van F-16. Bagdad'- geïnspireerde afbeel ding. 'Er zijn geen problemen met ALIS', staat erboven. ALIS is het softwaresysteem dat onder meer het onderhoud en de staat van de vliegtuigen in de gaten houdt. Vliegtuigtechnici werken hier zowel met een vuist dikke laptop als een schroeven- draaier.Het systeem hapert nu te vaak, vertelt Eisma, en de ontwik kelaars van Lockheed lopen achter op schema. „Het kost te veel in spanning om steeds foutmeldin gen op te lossen." Het wil wel eens helpen om al les als een Windowscomputer even uit en weer aan te zetten, waarna alsnog zonder problemen gevlogen wordt, maar soms moet een testvlucht geannuleerd wor den. Eisma zit Lockheed achter de broek om alles op tijd op te los sen. „Ze zullen een tandje bij moe ten zetten om het recht te trek ken." Nederland houdt echter reke ning met enkele maanden vertra ging in de levering, iets wat de luchtmacht juist niet kan gebrui ken. Alleen dankzij veel extra bloed, zweet en tranen van het personeel blijven de oude F-16's inzetbaar om boven Irak IS te bela gen. „Het kost monteurs steeds meer moeite om een toestel na Minister Hennis bezocht deze week het lucht machtsquadron in Californië - met in haar baga ge 160 Hollandse frikandellen voor de man schappen. Haar vliegtuig werd bij aan komst op vliegba sis Edwards bege leid door de eer ste twee F-35's die Nederland kocht. „Zo fantas tisch om te zien dat iets dat lang geleden op pa pier is begonnen, wat zóveel debat ten heeft veroor zaakt, niet langer slechts papier is. Als ik ze de lucht in zie gaan, ben ik gewoon héél erg trots, vooral op onze men sen." De minister voor ziet ondanks ver traging en proble men in de leve ring en ontwik keling van de software geen uitstel van de in troductie in Ne derland, gepland in 2019. „We heb ben nog heel veel tijd om het te fiksen." Ze is niet ongerust: „Ie der systeem heeft z'n kinder ziektes." De luchtmacht wil een van de twee toestel len komende zo mer de oceaan over vliegen voor een bezoek aan Nederland, zodat omwonenden van de vliegba- ses Volkel en Leeuwarden zelf kunnen ervaren of ze te maken krijgen met de extra geluidsover last waar ze voor vrezen. De Nederlanders vormen met hun gezinnen een kleine Holland se enclave in Lancaster en Palmda- le, slaperige stadjes in de omge ving van de basis. Sommigen woonden ook al in Florida voor een eerdere testfase. Allemaal blijven ze jaren in de VS om de komst van de JSF goed voor te bereiden. Bitterballen en frikan dellen draaien ze inmiddels zo goed en zo kwaad als het gaat zelf. Vooral een van de techneuten blijkt er talent voor te hebben. De ploeg heeft twee F-35's tot zijn beschikking, de F-001 en de F-002. Daarmee probeert het team onder meer uit te vinden hoe onderhoud en opleidingen er uit moeten zien als de luchtmacht straks in 2019 de eersten van 37 nieuwe straaljagers in gebruik neemt. Ook testen ze alle mogelijke si tuaties waarin een piloot verzeild kan raken. Een luchtgevecht bij voorbeeld, gesimuleerd met oude A4 Skyhawk-gevechtsvliegtuigen in de rol van aanvaller. Over een paar weken gaan de pioniers tot grote vreugde van de wapentech neuten in het team de eerste bom men en raketten afwerpen op een verlaten stukje Amerika. De JSF mag in Nederland dan bekend staan als 'vliegende Fyra' die alsmaar duurder wordt, Lau- rens-Jan Vijge en zijn collegavlie gers zijn na de eerste testmaanden enthousiast. „De radar en de an tenne zijn zo belachelijk goed, daar kun je in de F-16 al leen van dromen", ver zekert Vijge. Zeker als straks alle technologie af is - het toestel wordt getest terwijl het nog in ontwikkeling is - ver wacht hij dat het 'zoveel spannen de dingen kan, dat we nooit in de problemen komen'. Kopzorgen Kolonel Bert de Smit, piloot en de baas van het detachement voor ziet nog onbekende nieuwe moge lijkheden: „Nog maar 40 procent van de capaciteit van de proces sors in het toestel wordt nu ge bruikt." Maar de softwarespecialisten van de luchtmacht hebben wel kopzorgen. Niet voor niets hangt op de wand van de Amerikaanse kantoor-cubicle van IT'er Kees Eis ma een op Saddam Hoesseins mi nister van Informatie - 'er zijn geen Amerikaanse ongelovigen in 'Nog maar 40 procent van de capaciteit van de processors in het toestel wordt gebruikt' odelijk ge weld geautori seerd', staat in alarmeren de rode let ters op de bor den aan het hek op vliegbasis Edwards, een immens terrein in de Mojavewoestijn in Zuid-Califor- nië. Wie het waagt over het prik keldraad naar de hangars daarach ter te klimmen zet zijn leven op het spel. Hier staan F-35's uit de fa brieken van Lockheed Martin - in Nederland beter bekend als JSF - die koste wat kost worden onttrok ken aan het oog van Russen en Chinezen. Alleen onder escorte van een bevoegde militair is dit deel van de basis toegankelijk. Bellen is er verboden, foto's maken van de cockpit of een geopend vliegtuig luik al helemaal. Alle bezoekers zien bij binnenkomst een waar schuwingsposter met een F-35 en daaronder een haast identiek vlieg tuig tegen de skyline van Sjang hai. 'Toeval of spionage?', staat er boven. 'Wees voorzichtig met wat je online deelt!' „De Chinezen hebben een vliegtuig dat hier heel erg op lijkt. Hoe krijgen ze het voor elkaar! Maar ik geloof niet dat het kan wat de onze kan", zo stelt vlieger Laurens-Jan Vijge gerust als hij een blik in de geopende buik van de Fooi toestaat, een van de Ne derlandse testtoestellen die onder een reus- zonne scherm worden klaargestoomd voor vertrek. Hij wijst op een gesloten pa neel. Daarachter zit een computer met ingenieuze software die on der meer informatie van razend krachtige sensoren verwerkt. Zo ziet de vlieger vijandige toestellen op grote afstand naderen en ont gaat geen enkel radarsysteem op de grond hem meer. Iets wat in de F-16 nog wel eens voorkomt. Pi loot Vijge - 'Sjoak' voor zijn colle ga's - klopt op de vliegtuigromp. „De samenstelling van dit kunst stof is ook heel erg geheim. Het zorgt dat je bijna onzichtbaar bent voor een radar." Heilige grond Vijge, drie collegavliegers en zo'n dertig technische en ondersteu nende mensen bemannen sinds begin dit jaar een Nederlandse post op vliegbasis Edwards - heili ge grond omdat daar ooit de eer ste spaceshuttle landde en piloot Chuck Yeager er voor het eerst door de geluidsbarrière vloog. Tussen de stekelige joshua trees, die zo kenmerkend zijn voor dit kurkdroge deel van Cali fornië, vormt Edwards een uitge strekte stad op zich, met een kerk, een zwembad, Burger King en Ta co Bell, een golfbaan en scholen voor kinderen van inwonende militairen. Pionieren in de lucht met Kolonel Bert de Smit piloot door Karlijn van Houwelingen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 12