HEMA bedreigd om nieuwe 'schoorsteenpiet' (s^stipreizen.nl Het twintigje in een nieuw jasje 4 NIEUWS Kerstshopping cruise Düsseldorf Keulen Laatste plaatsen StipvandeDaq.nl HEMA neemt de bedreigingen 'zeer hoog op'. „We begrijpen dat er een intensief maatschappelijk debat wordt gevoerd, maar we pik ken het niet als onze medewer kers de vreselijkste dingen naar hun hoofd krijgen. Daarom heb ben we besloten om naar de poli tie te stappen", aldus woordvoer der Arnold Drijver. Ook op het Facebook-account van het bedrijf woedt een felle dis cussie. Drijver: „We zijn druk be zig er alles af te halen dat bedrei gend, racistisch of onnodig kwet send is, maar dat is een heel kar wei omdat er heel veel reacties zijn." De teller stond gisteren op zo'n zevenduizend. Het account af sluiten wil het concern niet. „Maar we vinden het heel verve lend dat we opeens het platform voor de pietendiscussie zijn ge worden." HEMA belandde vorig jaar ook al in een social media-rel toen een interne notitie over een ban op zwarte piet uitlekte. Onder meer Geen Stijl riep op tot een boycot. De nieuwe rel over zwarte piet be gon afgelopen zondag toen de Twentse Sandra (die niet met haar naam in de krant wil) via Face- book bij HEMA meldde dat ze on danks de keuze voor nieuwe In enkele winkels werd oud decoratiemateriaal met Zwarte Pieten verwijderd. Dit leidde tot duizenden verwensingen via social media 'schoorsteenpieten', met alleen roetvegen, toch zwarte pieten in het fdiaal in het Twentse Nijver- dal had gespot. Toen HEMA op Facebook liet weten de figuurtjes te laten verwijderen, kreeg zowel Sandra als het bedrijf duizenden verwensingen over zich heen. Dat er in Nijverdal nog 'oude' pieten als decoratiemateriaal hin gen, was volgens HEMA-woord- voerder Drijver 'niet de bedoe ling'. Volgens hem houdt het leeu wendeel van de filialen zich aan een nieuwe winkelinstructie, waarin staat dat het bedrijf in ver siering en reclame alleen nog werkt met de gedeeltelijk ge schminkte 'schoorsteenpieten'. Dat nieuwe beleid, waar HEMA eerder dit najaar mee in het nieuws kwam, was volgens hem echter bij 'minder dan vijf van de 546 filialen nog niet doorgeko men. „De nieuwe winkelinstruc tie is vorige week verspreid maar een enkeling heeft er niet direct naar gehandeld." Volgens Drijver is er binnen het concern geen onenigheid over het nieuwe beleid. „De winkels die toch nog zwarte pieten hadden, hebben ze verwijderd nadat we ze er deze week nog een keer aan hadden herinnerd." Hoewel zwarte piet uit het de coratiemateriaal en in de folders is verdwenen, komt hij nog wel voor in het assortiment. De winkelke ten kijkt of schoorsteenpiet vol gend jaar wel in het assortiment ingevoerd kan worden. nu v.a zie stipreizen.nl/crranb nu v.a. >152% Ton Roos, directeur bank biljetten bij de Europese Cen trale Bank (ECB), heeft met zijn team jarenlang ge werkt aan het nieuwe briefje van 20, dat van daag in omloop komt. „Dat zal ik nooit zeg gen, ik onderschat ver valsers nooit. Dit biljet heeft wel unieke echt- heidskenmerken die in geen enkel ander bank biljet ter wereld ge bruikt worden." „Als je het biljet tegen het licht houdt, zie je een venstertje met de afbeelding van de Griekse prinses Euro pa. Als je het biljet schuin houdt, zie je aan de voor kant het getal 20 in het venster. Aan de achterkant zijn dat meer dere getallen 20. Die drie afbeel dingen over elkaar is een techno logie die niet eerder is toegepast. 'Het nieuwe biljet heeft felle kleuren. Daar houd ik van' En het ontwerp is aangepast. Er staat onder meer een nieuwe kaart van Europa op, omdat sinds 2002 veel nieuwe landen de euro hebben. Onder de motor kap is ook veel veranderd, ken merken die machines kunnen le zen om echtheid te controleren." „Er gaat heel veel tijd zitten in testen. We hebben een wasma chinetest, kijken of de kleuren goed blijven onder fel licht en on derzoeken of het be stand is tegen verfrom melen. De echtheids- kenmerken moeten daartegen kunnen." „We kunnen niet alle biljetten tegelijk ver vangen. Er zijn zeven tien tot achttien mil jard eurobiljetten in omloop. Het drukken en verspreiden is een enorme operatie. Het biljet van 50 euro is het meest verspreide. Daar moeten er acht tot ne gen miljard van ge drukt worden." „Ik betaal alles onder 25 euro con tant. Ik vind het nieuwe biljet mooier. Net als veel Nederlan ders houd ik van felle kleuren." In winkelcentrum Alexandrium in Rotterdam maakt HEMA, zonder zwarte pieten, reclame voor de naderende sinterklaasviering, foto Frank de Roo door Angelique Kunst en Eefje Oomen AMSTERDAM. HEMA is opnieuw het middelpunt van een hevige rel over zwarte piet. De winkelketen heeft deze week in Amsterdam aan gifte gedaan van ernstige bedrei ging van medewerkers van klanten service. Die zijn door voorstanders van zwarte pieten belaagd toen ze uitlegden dat HEMA voor nieuwe 'schoorsteenpieten' kiest. Prijsverlaging diners Boppard V vertrek 29 dec. per MS Allegro**** o.b.v. volpension o.a. Koblenz, Boppard, Keulen Düsseldorf gegarandeerd vertrek fantastische prijs-kwaliteitverhouding 3 dagen per Stip schip! vertrek op 2,4,9, 11,16 20 dec. per MS Allegro**** met ontbijt diner zeer scherp geprijsd, laatste plaatsen vertrek of aankomst in centraal gelegen Tiel, OP OP! zie stipreizen.nl/crrakb boek online of bel met 088 - 70 70 600 fi.fiiiirm.TTT iïït rSSv Prijzen p.p. o.b.v. 2 pers. kamer/hut excl. Calamiteitenfonds/reserveringskosten. '«jR* De kortingen zijn reeds verwerkt in de prijs. Drukfouten en prijswijzigingen voorbehouden. ^Lkorting Kijk dus snel op stipvandedag.nl door Peet Vogels Valsemunters krijgen het vanaf vandaag een stuk moeilijker. Het nieuwe biljet van 20 euro is veel lastiger na te maken dan het oude briefje. Dat moet ook wel, want het oude twintigje was het meest vervalste biljet. Is het niet na te maken? Wat zijn die kenmerken? Waarom duurde het zo lang? Waarom moeten we nu weer wachten op een nieuw 50 euro biljet Gaat u het nieuwe biljet gebruiken?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 4