l HARTOfZII I 3 DIEKSTRA tniMiirriTunuMjiitiHiT Ik kan tegen mijn zoontje zeggen: 'Nu zijn mama's oren moe'. Soms vraagt hij:'zijn je oren weer uitgerust?' Ik maakte een rondgang en wat blijkt? Het is een zootje ongeregeld in ggz-land HL PRAKTISCH MOTIVEREND ONTSPANNEND PRIJS KWALITEIT EIND OORDEEL kunt maken om het deurbeleid van de portier in balans te houden. Je kiest een sport die bij je past, een opleiding. Juist op de basisschool zit je in die mal van 'het gemiddelde'. Maar er zijn geen gemiddelde kinde ren. Er moet meer worden gekeken naar datgene wat afwijkend gedrag veroorzaakt. Dan kun je het ombui gen van 'Hou daarmee op!' naar 'Dit is watje nodig hebt, hoe zorgen we ervoor dat de klas er geen last van heeft?'." Thoonsen: „Het duurt even voor het normaal is om op deze manier naar kinderen te kijken en oplossingen te vinden voor storend gedrag, maar uiteindelijk zal dit het leerrende ment verhogen. En je kunt er van uitgaan dat kinderen te veel zitten. Je kunt meer zintuigen inzetten dan alleen ogen en oren." Thoonsen: „Elke leerkracht is an ders en dat is van invloed op de in teractie in de klas. Als je als prikkelgevoelige docent een klas hebt met veel prikkelzoekende kin deren, dan moetje echt doorbijten. In de fysio- en ergotherapie zijn we er al langer mee bezig, we willen het nu de school in brengen, zonder la bels als 'die heeft adhd', 'die is autis tisch' of 'die heeft ODD'. Iedereen heeft zijn prikkelverwerking. Voor mijn partner zijn de piep die ik hoor en de tocht die ik voel er niet. Ik ben snel overprikkeld, dus zeg ik tegen mijn zoontje: 'Nu zijn mama's oren moe'. En soms vraagt hij: 'Zijn je oren weer uitgerust?'. Een andere prikkelervaring is een andere reali teit." René Diekstra buigt zich over de menselijke geest Mensen met een depressie moeten soms langer dan een halfjaar wachten op behande ling. We zijn gek dat we dat pikken. Er zijn van die dingen die je niet gelooft omdat je ze niet wilt geloven. Toen een lezer, die naar eigen zeggen al weken een depressie heeft, mij om advies vroeg, raadde ik hem aan contact te zoe ken met de geestelijke gezondheidszorg (ggz). Een paar dagen later meldde de man dat de wachttijd voor mensen met een depressieve stoornis in Tilburg 38 weken, ruim driekwart jaar, is. Mijn re actie was dat hij zich moest vergissen. Ik kan me niet voorstellen dat er ook maar enige instantie op het gebied van psy chische gezondheidszorg is die mensen met een depressie zolang laat wachten. Al helemaal niet omdat depressie een ziekte is die niet zelden de dood tot ge volg heeft. Hij stuurde mij een link naar een website waarop de wachttijden voor verschillende psychische problemen voor jongeren en volwassenen staan ver meld. En verdomd, daar staat inderdaad dat voor volwassenen met angst- en stemmingsstoornissen (depressie is een stemmingsstoornis) de wachttijd tussen aanmelding en beoordelingsgesprek 28, en tussen beoordelingsgesprek en eerste behandelingsafspraak 10 weken is. Volslagen onverantwoord, beschadigend en wanhoopverergend. De instantie vermeldt daar nota bene bij dat 'door efficiënter te werken en de tijdelijke inzet van extra behandelaren het haar gelukt is de wachttijdden flink te verkorten'. Hoe lang waren die dan eerder? Ik maakte een rondgang en wat blijkt? Het is in ggz-land een deprime rend zootje ongeregeld. De wachttij den verschil len van maximaal 6 tot 38 weken. Het hangt ervan af waar je woont, hoe snel je gehol pen wordt. Zo bleek dat 'mijn' lezer een paar kilometer verderop, in Breda, 'maar' 22 in plaats van 38 weken had hoeven wachten. Wij pikken zo'n wachttijdenpuinhoop te recht nooit bij kanker, hart- of hersenaan- doeningen. Dat we het wel pikken bij psychische aandoeningen die minstens zozeer kwaliteit van leven en functione ren ontwrichten, laat zien dat wij ze zelf psychisch niet op een rijtje hebben. Ggz- besturen en professionals roep ik op om in Den Haag de boel net zolang te ontre gelen tot hun patiënten die wachttijden hebben waar zij en de mensen om hen heen recht op hebben. Wiebelen en friemelen in de klas, Carmen Lamp Monique Thoon sen, uitgeverij Pica 24,95. dienen: iedereen verdringt zich om er binnen te komen, maar de portier bepaalt wie erin mag: eerst de vips (gevaar!), dan de zeer interessante prikkels (ik ruik vers brood, lekker) en de nuttige (regendruppel, shit). De saaie prikkels (bril op je neus, vaste prik) komen er niet in. Gehoorbescherming Het succes van de discotheek staat of valt met het deurbeleid van de portier. Laat hij niemand binnen, dan gaat de discotheek failliet. Mag iedereen naar binnen, dan wordt het te vol. Met het handboek kunnen docenten een portier ondervangen die het laat afweten. Thoonsen: „Hoe ouder je wordt, hoe meer keuzes je Thoonsen: „Dat onbegrip gaat me aan het hart. Ik weet dat een goed geïnformeerde leerkracht kan zien dat het kind zijn best doet om zich staande te houden. Het komt voor dat kinderen waar zo veel in zit, de hele tijd te horen krijgen dat ze te druk zijn, of juist te sloom. Ze wor den vaak negatief benaderd, omdat de leerkracht informatie te kort komt. Terwijl elk kind het graag goed wil doen. Het moet bekender worden dat over- of onderprikkeld de oorzaak van dit gedrag kan zijn." „Overprikkeld, dat kent ieder een inmiddels. In steeds meer klassen worden rustige plekjes ingericht en wordt er gebruikge maakt van gehoorbeschermers. Maar je hebt ook de slome, on geïnteresseerde kinderen; dat is een miskende groep. Ze zijn niet ongeïnteresseerd of lui, maar hebben meer prikkels nodig. Beweging. Laat ze een rondje om de school lopen. Of de trap op- en afrennen, daar heb je twee uur profijt van. Ze moeten zo lang stil zitten, en de kinderen die zelf onbewust de balans zoe ken, dat zijn dan die wiebel- kinderen." Lamp schuift een artikel over tafel, met als kop 'Springend in de klas leert kind beter'. „Het is gewel dig dat het ook door on derzoek van de Rijksuniversiteit Gronin gen is bewezen. Bewegen in de klas kan zo'n goede oplossing zijn." dinsdag 24 november 2015 GO Koelt de compres af, dan weer onderdompelen in het hete water en uitwringen. Herhaal tot de huid in circa twintig mi nuten vuurrood is geworden. Het is handiger met zijn tweeën. Ben je alleen, houd dan het water in een thermos- kan warm. Kijk uit met mor sen als je het op bed doet. Deze uitwendige behandeling stimuleert de bloedcirculatie en kan pijn verlichten. Welda dig op de rug, en met name in het niergebied. Een andere bijzonder goede reden om de temperatuur in de gaten te houden, is het ri sico dat je je huid of handen zou kunnen verbranden. Bij het eerste huidcontact lijkt de compres veel te heet, maar je huid went er snel aan. Doezelen maar! Ja, en dan is het jouw beurt om de ander van de compressen te voorzien. Wakker worden! Voor een paar euro ben je rond, geen geld natuurlijk. En het werkt snel. Een thermometer om het water te peilen, is nodig. Zorg voor een goede kwaliteit gember. Hoe beter die is, hoe minder gember je nodig hebt. Pittig heet en toch erg lekker. 44 Als het aan jullie ligt, moeten docenten met hun volle klassen, leerdoelen en bu reaucratie ook nog een 'zip-bril' op en voor elk kind een aanpak op maat ver zinnen. Zitten zij daar op te wachten? Lamp: „De reacties zijn positief. Do centen zeggen: te gek, nu snappen we het beter." De leraar moet ook naar zichzelf kijken, stellen jullie, want die kan ook onder- of overprikkeld zijn. Wachten 44 'Wtf/f!/, -4> Reageren? Mail naar harfenziel@persgroep.nl Jullie richten je op basis schoolleerlingen en hun do centen. Waarom? Wat opvalt, is dat jullie een lans breken voor het onderprikkelde kind. Jullie leg gen uit dat die wiebelende kinderen niet irritant druk zijn, het is hun manier om bij de les te blijven. Toch is de stan daardreactie van docenten al snel: 'Hou eens op met dat gewiebel!'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 47