Het is tijd voor die heerlijke eompressen 2 HART&ZII Lekker in balans Overprikkelde kinderen Ze zijn lastig en veroorzaken onrust, kinderen die maar niet stilzitten. Dat wiebelgedrag komt ergens vandaan en heeft een functie, zeggen pedagogen Carmen Lamp en Monique Thoonsen in hun hoek 'Wiebelen en friemelen in de klas'. De slome, ongeïnteresseerde kinderen hebben meer prikkels nodig. Beweging. Laat ze een rondje om de school rennen kapot. Laat de wortel- rasp in een kruidenbol of dichtgebonden was hand erin trekken. Houd de temperatuur in de gaten. Pak een handdoek aan twee uiteinden vast en doop het middengedeelte in het water. Wring uit (kijk uit voor de hitte). Leg de doek bij jezelf of bij een ander, dat is gemakkelijker, op de blote huid en dek af met een droge hand doek. Hoe heter, hoe beter! mthérinevanderunden Zin om je lichaam te verwennen? Denk eens aan een weldadig gember- compres. Afgekeken van de oude Chinezen, Indiërs en Romeinen. De eerste keer dat een maatje hete gember- compressen op mijn huid legde, zal ik nooit vergeten. Wat was dat heerlijk. Sindsdien verheug ik me op koude dagen, want: gembercomprestijd! Rasp 100 tot 150 gram gember. Breng drie a vier liter water in een pan tegen de kook aan. Het mag niet boven de 80 graden Celsius uitkomen, dan kookt het werkzame enzym in de gember TEKST MARJOLIJN DE COCQ I ILLUSTRATIE TED STRUWER Je hebt van die kinderen in de klas die nooit kunnen stilzit ten. Die wiebelen, wippen, friemelen en draaien. Van die drukke kinderen, tegen wie je als leerkracht duizend keer moet zeggen: hou toch eens op, zit stil, let op! En er zijn kinderen die niet betrokken lijken. Ze dromen weg, verschuilen zich in hun capu chon; Hallo, contact! Doe je mee of niet? Wat moet je met kinderen die door hun anders-zijn de les verstoren? Pe dagoog Carmen Lamp en pedagoog en fysiotherapeut Monique Thoon sen willen het van de daken schreeu wen: die kinderen zetten juist allerlei trucjes in om bij de les te blij ven. Die brengen onbewust het te kort of teveel aan prikkels (denk aan lesstof, geroezemoes, geschreeuw op het schoolplein, geschuif met stoe len) in balans. Maar dat moetje wel kunnen zien. Thoonsen heeft zich sinds de jaren '90 gespecialiseerd in de verschil lende manieren waarop kinderen omgaan met zintuiglijke prikkels. Ze Hol kan luoo kanton op leidt het bedrijf 7 Zintuigen. Ook Lamp, die jaren voor de klas heeft gestaan, raakte gefascineerd. Hun Wiebelen en friemelen in de klas, het eerste handboek over zintuiglijke prikkelverwerking (zip) voor leer krachten in het basisonderwijs, is zeker ook inzichtelijk voor ouders. Er zijn zo veel manieren om naar kinderen met afwijkend, storend ge drag te kijken en ze beter te kunnen begeleiden. Capuchonjoeh Zet een 'zip-bril' op, zeggen ze, wees je bewust van de vele prikkels die bij kinderen binnenkomen en hoe die worden verwerkt. Dan zie je of een kind overprikkeld is, of misschien wel onderprikkeld. Of dat het zelf al oplossingen heeft gevonden. Zo wordt zo'n lastig wiebelkind ineens een kind dat eraan werkt om bij de les te blijven. En blijkt dat capu chonjochie zichzelf te bescher men tegen wat er te veel aan prikkels binnenkomt. Lamp en Thoonsen geven strategieën en wijzen op hulpmiddelen. Van wiebelkussens (houdt spieren van onderprikkelde leerling actief, zorgt voor extra alert heid en betere concentratie) en gehoorbeschermers (kal merend voor overprikkelde leerlingen) tot kauwkettin- gen (kauwen, sabbelen of zuigen werkt activerend voor onderprikkelde leerlingen en dempend voor prikkelgevoe- lige). Ze gebruiken de 'discotheek' als metafoor van de hersen schors waar prikkels zich aan- dinsdag 24 november 2015 Over de rode com- pres gaat een dikke handdoek om de warmte vast te houden. KUERENENWIEBQfNIS reuze nuttig 44 Een onderprikkelde leerling doet niets; de situatie over komt hem. Hij blijft slaperig en passief en reageert niet op de omgeving. Een on derprikkelde leerling kan ook in actie komen en de prikkels opzoeken. Hij be weegt bijvoorbeeld veel en intens, is hyper, praat veel en zoekt naar opwinding. Een overprikkelde leerling doet niets; heeft vooral last van veel prikkels, is snel geïrriteerd of boos, re ageert heftig negatief op harde en onverwachte ge luiden en heeft een korte spanningsboog. Een over prikkelde leerling gebruikt strategieën om ervoor te zorgen dat er minder prik kels binnen kunnen komen, trekt zich graag terug, speelt liever niet op een vol speelplein, wil niet klimmen, vermijdt nieuwe situaties en doet liever niet mee aan allerlei groeps activiteiten.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 46