'Charles Aznavour geeft mijn leven extra glans' 28 CULTUUR SHOW Charles Aznavour (91), de laatste grote chansonnier, is bezig aan zijn finale concertreeks. Of wordt het 'Adieu' toch weer een 'Au revoir? Is het nu echt tijd voor de Grande Finale van Charles Aznavour, al zeventig jaar Frankrijks vocale trots, componist van 1.300 liedjes en goed voor de verkoop van 100 miljoen platen wereld wijd? Officieel heet het dat zijn Farewell-reeks zijn laatste con certreis is. Maar wie de grote klei ne meester van Armeense origine hoort zingen, zoals onlangs in het Palais des Sports in het Parijs vóór de gruwelijke aanslagen van vori ge week vrijdag, moet zich wel af vragen of dit het definitieve adieu is van Frankrijks iconische zanger. Aznavour weet immers van geen ophouden. Hij schrijft nog steeds nieuwe nummers (deze zo mer verscheen zijn 51e album En core) en is, zijn leeftijd ten spijt, nog immer hongerig naar het po dium. En hij roert zich zoals hij al tijd heeft gedaan. In een tijd dat overal ter wereld ontheemden op de vlucht zijn, zingt hij, kind van Armeense verschoppelin gen, met nog meer be zieling Les Émi grants. 'Vergeet niet wat zij, de Pab lo Picasso's en Marie Curies, hebben bijge dragen aan hun nieuwe va derland Frank rijk', geeft hij zijn toehoorders mee. Dat hij het in 1970 gecomponeerde lied tot openingsnummer van zijn concert bombardeert, is veelzeggend. Het is Aznavour ten voeten uit. Nooit zwijgen, maar aan de kaak stellen. Precies zoals hij in de ja ren '70 deed met Comme ils disent, waarbij hij zich als een van de eer sten waagde aan een lied over ho moseksualiteit. Opgegroeid in een gezin dat in Frankrijk moeite had te overleven, weet hij als geen an der hoe het is te moeten vechten. Chahnour Varinag Aznavou- rian, zoals zijn echte naam luidt, werd in 1924 in Parijs geboren als jongste kind van een zanger en een actrice, die op de vlucht wa ren geslagen voor de Turkse massa slachting onder Armeniërs. Op doorreis richting VS, bleven ze hangen in een armetierig apparte mentje in Quartier Latin. Ze open den er een restaurant dat een pleis terplaats voor culturele fijnproe vers werd, maar amper een beleg de baguette opleverde. Hij schrijft nog steeds nieuwe nummers en is nog immer hongerig naar het Voor de jonge Charles lag een zangcarrière niet voor de hand. Aanvankelijk werkte hij als tekst schrijver voor arrivés als Gilbert Bécaud en Juliette Gréco. Maar zelf zingen? Tot Edith Piaf, een der grote Franse vedetten, kort na de Tweede Wereldoorlog de jon gen ontdekte met zijn ietwat schorre en gebroken stem en die mooie vocale uithalen. Maar toch: de reacties op zijn eerste optredens waren overwe gend negatief, waarbij het verwen de Parijse publiek en de kritische pers hoofdzakelijk repten van zijn geringe postuur (1.60 meter), het bonkige hoofd, de zware wenk brauwen en de forse neus. Dat laat ste lichaamsdeel werd op kosten van Piaf operatief teruggebracht tot aanvaardbare proporties. Edith leerde hem het vak; Aznavour werd op zijn beurt haar secretaris, chauffeur en vertrouweling. Het succes kwam in i960 toen hij het weerbarstige Franse pu bliek eindelijk op de knieën kreeg met Je m'voyais déja, het verhaal van een artiest die droomt van succes. Aznavour trad in alle concert zalen ter wereld op, schudde we reldleiders de hand en werd dé ambassa deur van het Franse lied. Nu, zeventig jaar later, zingt hij in de herfst van zijn leven met hetzelfde elan als toen succesnummers als Emmenez-moi, la Bohè me, Hier Encore, She en For Me For midable. En voor het eerst ook een lied over de Zweedse Ulla, sinds 1967 zijn derde echtgenote. 'Zingen over je vrouw, dat doe je eigenlijk niet', aldus Aznavour. Op het podium bedient hij zich op gezette tijden van de autocue, bekent hij. Voor die momenten dat hij even op zoek is naar woor den. 'De leeftijd, hè. Oui, une ca tastrophe...', verzucht hij. Af en toe pakt hij er even de regisseursstoel bij om daarna met dochter Katia weer staand een duet te zingen. Schrijven, componeren, zingen en optreden: hij kan het eenvou digweg niet laten, want er is al weer voldoende muzikaal materi aal voor een volgend album. Adieu? Het wordt wellicht weer een Au revoir. Er is in Nederland waarschijnlijk geen groter fan van Char les Aznavour te vin den dan Matthijs van Nieuwkerk. „Ik draai Aznavour minimaal één keer per dag. On der de ochtend douche. Elk jaar kies ik een nummer dat ik elke dag draai. Aznavour stemt me lancholisch, zijn stem is zwanger van heimwee en verlan gen. Nog belangrij ker: het is de mooiste stem ooit. Hij maak te mijn moeder zo ge lukkig en dus mij. „Ik ben vijfjaar gele den op bedevaart naar zijn geboorte huis in Parijs gegaan. Daar stond ik dan in de regen, omhoog tu rend naar een paar ra men, driehoog in de Rue Monsieur-le- Prince. Charles Azna vour geeft mijn le ven een extra glans." door Evelien Baks Charles Aznavour: 22/11 en 9/12, Heineken Music Hall, Amsterdam. De kleine grote meester van het chanson Charles Aznavour dinsdag in Brussel foto Virginie Lefour/Belga

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 28