Innovatie is het toverwoord bij ombouw postbedrijf
22
VW investeert
minder in 2016
Topvrouw Herna Verhagen (49) heeft
jaren puingeruimd bij PostNL. Toch
ligt de onrust nog altijd op de loer.
Volkswagen gaat zijn investe
ringsbudget voor 2016 verlagen
tot maximaal 12 miljard euro.
Dat is een gevolg van de fraude
met de sjoemelsoftware. Eerst
wilde VW tot en met 201917,1
miljard per jaar investeren.
Dankzij Herna Ver
hagen (49) is Post
NL weer finan
cieel gezond en is
de rust groten
deels terugge
keerd. Toch blijft het aantal ver
stuurde brieven kelderen. Ook be
zorgden boze pakketbezorgers en
conflicten met de waakhond Auto
riteit Consument Markt (ACM)
het post- en pakketjesbedrijf dit
jaar slechte pers.
Het lijkt alweer een eeuwig
heid dat Herna Verhagen het roer
overnam bij PostNL. Onder haar
voorganger Harry Koorstra was
het postbedrijf bezig alle 10.000
voltijdspostbodes te ontslaan en
honderden kantoren te verruilen
voor zeven megasorteercentra.
Vakbonden FNV, CNV en BVPP
schopten stennis over het lozen
van personeel, verhalen over inti
midaties op de werkvloer waren
aan de orde van de dag.
Toen de sfeer in april 2012 tot
ver beneden het nulpunt was ge
daald en grote klanten als Bol.com
in opstand kwamen vanwege de
slechte bezorging, moest Verha
gen puinruimen. De Brabantse
zette de reorganisatie resoluut stil
en blies de veel bekritiseerde plan
nen deels af. Mede dankzij haar
warmte en charme, eigenschap
pen waar Koorstra niet bekend
om stond, wist ze het vertrouwen
van werknemers terug te winnen.
Tegelijk zijn de resultaten aanzien
lijk verbeterd, vorig jaar werd een
nettowinst van 226 miljoen euro
geboekt.
Verhagen glimlacht. „Er is veel ge
beurd. Toen de reorganisatie mis
lukte, hebben we meteen een
nieuw plan gemaakt. En cruciaal:
we hebben de medewerkers daar
intensief bij betrokken, want zij
moeten alles uitvoeren."
„We zijn financieel gezond. We
maken winst, hebben een prima
cashflow, de schuld is deels afge
lost. De basis klopt.
„Minstens zo belangrijk vind ik
dat de klanttevredenheid 20 pro
cent hoger ligt. Dat de medewer
kerstevredenheid ruimschoots om
hoog is, net als de bezorgkwali-
teit. Onze reputatie is beter, de
C02-uitstoot omlaag. Solide finan
ciën kunnen niet zonder een ge
zonde organisatie."
„Omdat we continu innoveren:
drie jaar terug leverden we je pak
je binnen 24 uur, vandaag bezor
gen we 's avonds, same day, of op
zondag. We hebben niet één,
maar meerdere bezorgnetwerken:
een beveiligd netwerk, een net
werk dat grote artikelen of medi
cijnen bezorgt. Verder hebben we
drieduizend punten waar je je pak
je kunt halen of brengen."
„Vandaar dat we ook daar probe
ren te innoveren. We willen laten
zien dat post nog steeds waarde
heeft. We willen onderscheidend
zijn op de Nederlandse markt en
deels ook in Europa. We brengen
'track check' naar de post. Brie
ven zijn daarmee net als pakjes
van begin tot eind exact te trace
ren. Je weet dat een brief is aange
komen. In Italië doen we dat al
met veel succes.
„Of neem onze geavanceerde
sorteermachines. Tot voor kort
hadden we aparte machines voor
grote, kleine en geplastificeerde
brieven. Nu hebben we één machi
ne die deze drie zaken allemaal te
gelijk kan."
Strategie
Ondanks alle positieve verbeterin
gen, blijft de toekomst lastig.
Ruim een maand geleden maakte
Verhagen in een strategie-update
bekend nog eens 200 miljoen
extra op de posttak te gaan bezui
nigen. De koers daalde meteen 20
procent. Een reorganisatie van het
hogere management en de marke
tingafdeling loopt nog.
Hoewel Verhagen aandeelhou
ders weer spoedig dividend zegt
te willen betalen, lijken beleggers
daar voorlopig naar te kunnen flui
ten.
„Pas na 2017 zal de daling afvlak
ken, verwacht ik. Maar het aantal
verstuurde brieven blijft afnemen.
Vandaar dat we moeten blijven in
noveren en besparen."
„Van 69 naar 73 cent."
NEDERLAND
Economie
0,7
De Griekse regering verwacht dit
jaar een gelijkblijvende
economie. De vrees was min 2,3
procent. Voor 2016 voorziet
Athene 0,7 procent krimp.
Tante Pos op koers dankzij
door David Bremmer
Het is een rollercoaster geweest.
Waar staat PostNL nu?
Met name de pakketjesbezorging
groeit als kool.
Tegelijk blijft het aantal verstuurde
brieven en kaarten met 11 procent
per jaar kelderen.
Wanneer gaat het nu echt eens be
ter met de post?
Om de bezorging kostendekkend te
houden worden postzegels opnieuw
fors duurder.
In 2006 kostte een zegel 39 cent nu
69 cent. De prijs is bijna verdubbeld!
Topvrouw Herna
Verhagen van PostNL.
foto Marco de Swart