Innovatie is het toverwoord bij ombouw postbedrijf 22 VW investeert minder in 2016 Topvrouw Herna Verhagen (49) heeft jaren puingeruimd bij PostNL. Toch ligt de onrust nog altijd op de loer. Volkswagen gaat zijn investe ringsbudget voor 2016 verlagen tot maximaal 12 miljard euro. Dat is een gevolg van de fraude met de sjoemelsoftware. Eerst wilde VW tot en met 201917,1 miljard per jaar investeren. Dankzij Herna Ver hagen (49) is Post NL weer finan cieel gezond en is de rust groten deels terugge keerd. Toch blijft het aantal ver stuurde brieven kelderen. Ook be zorgden boze pakketbezorgers en conflicten met de waakhond Auto riteit Consument Markt (ACM) het post- en pakketjesbedrijf dit jaar slechte pers. Het lijkt alweer een eeuwig heid dat Herna Verhagen het roer overnam bij PostNL. Onder haar voorganger Harry Koorstra was het postbedrijf bezig alle 10.000 voltijdspostbodes te ontslaan en honderden kantoren te verruilen voor zeven megasorteercentra. Vakbonden FNV, CNV en BVPP schopten stennis over het lozen van personeel, verhalen over inti midaties op de werkvloer waren aan de orde van de dag. Toen de sfeer in april 2012 tot ver beneden het nulpunt was ge daald en grote klanten als Bol.com in opstand kwamen vanwege de slechte bezorging, moest Verha gen puinruimen. De Brabantse zette de reorganisatie resoluut stil en blies de veel bekritiseerde plan nen deels af. Mede dankzij haar warmte en charme, eigenschap pen waar Koorstra niet bekend om stond, wist ze het vertrouwen van werknemers terug te winnen. Tegelijk zijn de resultaten aanzien lijk verbeterd, vorig jaar werd een nettowinst van 226 miljoen euro geboekt. Verhagen glimlacht. „Er is veel ge beurd. Toen de reorganisatie mis lukte, hebben we meteen een nieuw plan gemaakt. En cruciaal: we hebben de medewerkers daar intensief bij betrokken, want zij moeten alles uitvoeren." „We zijn financieel gezond. We maken winst, hebben een prima cashflow, de schuld is deels afge lost. De basis klopt. „Minstens zo belangrijk vind ik dat de klanttevredenheid 20 pro cent hoger ligt. Dat de medewer kerstevredenheid ruimschoots om hoog is, net als de bezorgkwali- teit. Onze reputatie is beter, de C02-uitstoot omlaag. Solide finan ciën kunnen niet zonder een ge zonde organisatie." „Omdat we continu innoveren: drie jaar terug leverden we je pak je binnen 24 uur, vandaag bezor gen we 's avonds, same day, of op zondag. We hebben niet één, maar meerdere bezorgnetwerken: een beveiligd netwerk, een net werk dat grote artikelen of medi cijnen bezorgt. Verder hebben we drieduizend punten waar je je pak je kunt halen of brengen." „Vandaar dat we ook daar probe ren te innoveren. We willen laten zien dat post nog steeds waarde heeft. We willen onderscheidend zijn op de Nederlandse markt en deels ook in Europa. We brengen 'track check' naar de post. Brie ven zijn daarmee net als pakjes van begin tot eind exact te trace ren. Je weet dat een brief is aange komen. In Italië doen we dat al met veel succes. „Of neem onze geavanceerde sorteermachines. Tot voor kort hadden we aparte machines voor grote, kleine en geplastificeerde brieven. Nu hebben we één machi ne die deze drie zaken allemaal te gelijk kan." Strategie Ondanks alle positieve verbeterin gen, blijft de toekomst lastig. Ruim een maand geleden maakte Verhagen in een strategie-update bekend nog eens 200 miljoen extra op de posttak te gaan bezui nigen. De koers daalde meteen 20 procent. Een reorganisatie van het hogere management en de marke tingafdeling loopt nog. Hoewel Verhagen aandeelhou ders weer spoedig dividend zegt te willen betalen, lijken beleggers daar voorlopig naar te kunnen flui ten. „Pas na 2017 zal de daling afvlak ken, verwacht ik. Maar het aantal verstuurde brieven blijft afnemen. Vandaar dat we moeten blijven in noveren en besparen." „Van 69 naar 73 cent." NEDERLAND Economie 0,7 De Griekse regering verwacht dit jaar een gelijkblijvende economie. De vrees was min 2,3 procent. Voor 2016 voorziet Athene 0,7 procent krimp. Tante Pos op koers dankzij door David Bremmer Het is een rollercoaster geweest. Waar staat PostNL nu? Met name de pakketjesbezorging groeit als kool. Tegelijk blijft het aantal verstuurde brieven en kaarten met 11 procent per jaar kelderen. Wanneer gaat het nu echt eens be ter met de post? Om de bezorging kostendekkend te houden worden postzegels opnieuw fors duurder. In 2006 kostte een zegel 39 cent nu 69 cent. De prijs is bijna verdubbeld! Topvrouw Herna Verhagen van PostNL. foto Marco de Swart

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 22