16 NIEUWS Dinsdag Woensdag ...vervolg van vorige pagina Vergaderdag. De driehoek - het be raad van justitie, politie en burgemees ter - zit bij elkaar. Pottenkijkers zijn niet toegestaan, er wordt gevoelige vei ligheidsinformatie gewisseld. Abouta- leb is toch al de eerste om te zeggen dat 'veel wat ik doe, achter de scher men gebeurt'. In de kranten van deze ochtend, zijn z'n harde woorden over IS nog on derwerp van gesprek. Zelf is hij laco niek. „Het is slechts mijn analyse. Die moet ik delen." Hij speelt geen rol, be zweren zijn naasten. Aboutalebs opvat tingen over radicale islam vormden zich al toen hij op 15-jarige leeftijd met zijn moeder, twee broers en twee zussen naar Nederland kwam. „Zijn publiek is alleen groter geworden en vanwege zijn bekendheid luisteren er meer mensen. Het is geen praatje voor de bühne", zegt jeugdvriend Abdelka- der Salhi. „Hij laat zich niet leiden door reacties." Dat eigenwijze heeft hij wellicht overgehouden aan z'n geboortestreek, speculeren naasten. Aboutaleb groeit op in de dorre regio Ben Sidel, een dorpje in het Noord-Marokkaanse Rif gebergte. Vader is imam en veel op pad, zijn opa voedt hem op. De streek staat bekend om z'n rebelse bewoners, wars van de orders uit Rabat. Ahmed moet als 8-jarige elke dag 500 meter de berg op- en aflopen om bij het schooltje te komen. Op blote voeten trouwens; hij springt op hete dagen van graspol naar graspol om de hete stenen te omzeilen. Op andere da gen wandelt hij 7 kilometer naar de dichtstbijzijnde waterput. Tot het ge zin naar Nederland trekt om de kinde ren een betere toekomst te bieden. Aboutaleb is de eerste die de kans grijpt. Hij leert Nederlands door met een woordenboek in de hand de Haag- sche Courant te lezen. Thuis eet hij steevast met mes en vork om dat goed onder de knie te krijgen. Klasgenoten zien hoe hun Ahmed met de dag 'ver nederlandst', hoe zijn Nederlandse uit spraak en schrift vooruitgaan. Overi gens gaat hij er nog altijd prat op dat z'n Nederlands vlekkeloos is. Wat heet. Aboutaleb is te betrappen op on gewoon formele taal. Gebruikt woor den als 'aanstonds' of'modaliteiten'. Hij rijgt de opleidingen aaneen. Lts, mts, hts-telecommunicatie, om daar na als verslaggever (NOS, RTL) en la ter als persvoorlichter (SER, ministe rie VWS) te gaan werken. Meest kleur rijke vermelding is z'n werk voor de Ontbijtshow van Catharine Keyl. Aboutaleb heeft een doel. Voor hem geen wilde stappartijen en geen vriendinnetjes. „Als we naar een café gingen, was Ahmed er niet bij. Hij heeft een ongelofelijke bewijsdrang, maar is terughoudend qua privé", zegt Salhi. Zo voltrekt het belijden van zijn geloof zich uit het zicht. Aboutaleb bidt, ja. Hij maakt er geen geheim van. Hoe vaak en wanneer, daar heeft nie mand iets mee van doen. Als hij in 1998 directeur van het multiculturele instituut Forum wordt, begint het politiek te kriebelen. Hij zit weliswaar op z'n plek, maar dan belt PvdA'er Schelto Patijn die hem als wet houder in Amsterdam wil: „Ahmed, de stad heeft je nodig." Zijn mening is dan al gevormd. Een succesvol leven als migrant of allochtoon kent drie in grediënten. Integratie, integratie, inte gratie. Hij hamert er zo veel op dat men in het college gekscherend van 'Mister Integratie' spreekt. De toon is tegelijk ferm. Dat voor ganger Rob Oudkerk sprak van 'kut- marokkanen' in die tijd? Prima. Zijn échte, eigen stem vindt hij zelf daags na de moord op Theo van Gogh. De nog verse Amsterdamse wethouder Aboutaleb sluit zich na die slachting door Mohammed B. uren op in zijn werkkamer. Verwoed werkt hij aan een speech. Z'n toenmalig politiek as sistent Jeroen van Berkel herinnert zich de worsteling. „Het kwam echt uit zijn tenen." De boodschap is een Aboutaleb bidt, ja. Hij maakt er geen geheim van. Hoe vaak en wanneer, daar heeft niemand iets mee van doen Donderdag Aboutaleb tijdens een vergadering op het stadhuis. pittige, leest Van Berkel meteen. Maar Ahmed wil geen woord nuanceren. Als de twee even later zijn afge reisd naar de bomvolle moskee waar hij moet spreken, zegt Aboutaleb dat 'moslims die zich niet thuis voelen maar beter hun koffers kunnen pak ken'. „Dat sloeg natuurlijk in, zeker te midden van zijn medemoslims", weet Van Berkel. „Hij vindt dat echt. Leven en laten leven, de ander jouw wil niet opdringen. Die woorden kwamen uit zijn hart." Dat Aboutaleb daarna wordt beschimpt als 'afvallige', verrast hem niet. „Hij vond dat zijn bood schap moest worden uitgesproken. Hij zag de moord als een aanval op de vrije samenleving die hij koestert." Het levert hem - naast applaus - persoonsbeveiliging op. Maanden leeft hij gescheiden van zijn gezin. „Dat hakte er enorm in, maar hij vond ook toen al dat hij z'n mond niet kon hou den", weet een vertrouweling. Ook als medemoslims en mensen van Marok kaanse afkomst hem openlijk verrader beginnen te noemen. „Ik benoem wat benoemd moet worden", klinkt de koele reactie. Binnen de PvdA is hij dan ook al op gemerkt, tot in de hoogste kringen. Partijleider Wouter Bos overweegt hem als minister van Integratie. Die vindt: Aboutaleb is no-nonsense, zon der groepen buiten te sluiten. Bos kiest uiteindelijk voor Ella Vo gelaar. Aboutaleb wordt staatssecreta ris van Sociale Zaken. „Dat vond hij ei genlijk te min", zegt Salhi. Maar de zet is strategisch. Bos wil Aboutaleb per se op dat ministerie, omdat verwacht wordt dat de minister van Sociale Za ken Piet Hein Donner als rechtse CDA'er tegengas nodig heeft. Straks gaat het beleid compleet over rechts, vreest de PvdA. Bos krijgt gelijk: het knettert binnenskamer drie jaar op het ministerie tussen de twee. Hij blijft zich uitspreken over inte gratie, maar schudt één gevoel in die jaren niet af. Als geboren Marokkaan in het kabinet is Aboutaleb doods bang te mislukken. Steeds bekruipt hem dezelfde angst: als ik faal, straalt dat af op alle Marokkaanse Nederlan ders. Als een verre neef wordt aange houden voor een verkeersovertreding, ontsteekt hij op het ministerie in woe de. Hij scheldt het familielid de huid vol. „Hoe denk je dat dit overkomt?!" Ter illustratie: nog steeds weigert de burgemeester een kopje koffie te decla reren om gedonder te voorkomen. Op het doorgaans kille winkelcen trum Zuidplein verzorgt Aboutaleb de aftrap van een wijkproject dat toeval lig een reactie is op de aanslagen bij Charlie Hebdo. Mensen moeten de dia loog aangaan, om vervreemding van el kaar te voorkomen, is de boodschap. Aboutaleb schuift er geruisloos tus sen de toeschouwers door. Wanneer er een dans wordt ingezet met omstan ders, een Flash Mob, doet hij opval lend ontspannen en enthousiast mee. „Aboutaleb is de eerste Flash Mob-bur- gemeester van de wereld", roept de presentator enthousiast. De burgerva der gooit er zelfs een Marokkaanse heupzwaai uit. De beelden halen bin- foto Jan de Groen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 16