Dorpsraad Hoek
wil geluidswal
Oproep: is jouw leraar
de beste van Zeeland?
PZC
Nuchtere politiek
Gelukt
Gebruik Sluiskiltunnel blijft
2 ZEELAND
Elke dag rijden
14.000 voertuigen
door de
Sluiskiltunnel bij
Terneuzen. Dat
zijn er minder dan
verwacht.
verkiezing
beste leraar
van Zeeland
COMMENTAAR
De Tweede Kamer heeft gisteren tamelijk kalm gespro
ken over de gevolgen van de aanslagen in Parijs. De
VVD en de PW vroegen wel wat aandacht voor de
veronderstelde risico's van het huidige vreemdelin
genverkeer, maar dat werd geen groot onderwerp. Het kabinet
beantwoordde de vele vragen van de Kamerleden opvallend
nuchter en zakelijk.
Minister Bert Koenders van Buitenlandse Zaken schilderde rus
tig de beperkte mogelijkheden om Islamitische Staat nog krachti
ger te bestrijden. Koenders wees op grote complicaties. De afwij
kende belangen in Syrië van lan
den als Turkije en Rusland vra
gen om voorzichtig opereren. En
het opvoeren van de militaire ac
ties moet hand in hand gaan met
het doorbreken van de olie- en
Nederland kan
niet ineens
heel veel meer
doen in de strijd
tegen IS
wapenhandel met IS. Verder
moet er een alternatief komen
voor het gruwelijke bewind van
de Syrische dictator Assad.
Het kabinet en de Tweede Kamer
zijn voldoende doordrongen van de noodzaak om IS met alle mid
delen te bestrijden. Maar veel meer dan voortzetting van de Ne
derlandse bombardementen in Irak en dan extra diplomatieke in
zet, zit er vooralsnog niet in. Dat is de werkelijkheid. Die is nu, in
alle commotie over de aanslagen, moeilijk te accepteren.
Giel van Boom, bestuurslid van
de dorpsraad Hoek, roept in herin
nering hoe het voor de opening
van de Westerscheldetunnel in
2003 is gegaan. De tunnelweg was
eerst - vanuit Hoek gezien - ach
ter de spoorlijn van Dow gepland,
dus vrij ver weg van het dorp. Het
plan werd echter aangepast. De
weg kwam ten westen van de
spoorlijn te liggen, veel dichterbij
het dorp. „Terwijl er aan de Borsel-
se kant wel geluidswallen werden
aangelegd langs de tunnelweg",
zegt Van Boom, „moesten wij ge
noegen nemen met een brede riet
kraag."
De tijd is nu aangebroken, oor
deelt de dorpsraad, dat er alsnog
een geluidswal komt. „De weg
wordt steeds drukker bereden",
benadrukt voorzitter Iwan de
Groote van de dorpsraad Hoek,
„en dat zal straks met de verdub
beling van de Sloeweg (op
Zuid-Beveland) en de Tractaat-
weg (Terneuzen-Zelzate) alleen
nog maar toenemen. En in het
dorp hoor je het verkeer nu al vrij
goed."
De dorpsraad Hoek wil van de
nood een deugd maken. Vanaf
2017 wordt bij Terneuzen gewerkt
aan een nieuwe, grote sluis. Veel
grond moet daarvoor worden afge
graven. Van Boom weet dat er in
totaal acht miljoen kubieke meter
grond vrij zal komen. „Ze zullen
dat toch ergens kwijt moeten ra
ken. Nou, een deel is prima te ge
bruiken voor een wal langs de tun
nelweg."
Van Boom kijkt daarbij nog iets
verder vooruit. Al jaren liggen er
plannen klaar om op de westelijke
oever van het Kanaal Gent-Ter-
neuzen, tussen pakweg het bussta
tion Terneuzen en Sluiskil, een be
drijventerrein te maken met in-
steekhavens. Dat terrein komt een
eindje richting Hoek. „Tegen de
tijd dat die plannen worden uitge
voerd", stelt Van Boom, „kan die
geluidswal langs de weg mooi be
groeid zijn en ook als buffer die
nen voor het nieuwe bedrijventer
rein."
Almanak
Veel dienstreizen heeft die verslagge
ver uit Zierikzee niet gemaakt. Maar
eentje ging naar Wolfsburg, waar
Volkswagen - toen nog sjoemelvrij -
liet zien dat je van versleten autoban
den nieuwe bumpers kan maken. De
reis werd per zakenvliegtuig ge
maakt, met aan de knuppel een
Vlaamse piloot. De luchthaven van
Braunschweig bleek lange en korte
landingsbanen te hebben. Dit was
een korte... Toen de lijkbleke journalis
ten weer op adem kwamen na het hef
tige remmen, schoof de piloot het gor
dijntje van de cockpit open en sprak
glimlachend: „Het is weeral gelukt."
Dorp ongerust
over verkeer
Bewoners in Sint Kruis ma
ken zich zorgen over de vei
ligheid op de Roeselare-
straat en de Appelstraat bij
hun woonplaats. Dat bleek
woensdag tijdens de jaar
vergadering van de dorps
raad. In beide straten
wordt te hard gereden, vin
den inwoners. De Roesela-
restraat loopt dwars door
het dorp, de Appelstraat
ligt op de fietsroute voor
de jeugd naar de school in
Oostburg. Die weg wordt
door automobilisten vaak
als sluiproute gebruikt.
Het dorpsraadbestuur
neemt contact op met de
politie.
Scheuren in
plafond bistro
Hotel De Wielingen in
Cadzand-Bad heeft het pla
fond van de bistro moeten
vernieuwen, nadat er afge
lopen week opeens grote
scheuren in kwamen. Het
lijkt logisch die problemen
te koppelen aan de hei
werkzaamheden die even
verderop plaatsvinden
voor de bouw van een club
gebouw bij de toekomstige
jachthaven, maar de hotel
leiding wil zo ver nog niet
gaan. „We laten experts
het oordeel vellen."
Havens slaan
handen ineen
De havens van Antwerpen
en Zeebrugge die elkaar ja
renlang zwaar hebben be
concurreerd, gaan commer
cieel samenwerken. Ze heb
ben daarover op een han
delsmissie in het Chileen
se Santiago een akkoord ge
sloten. Zeebrugge en Ant
werpen gaan containerre
derijen samen aanbiedin
gen doen. Zeebrugge ver
liest marktaandeel. Antwer
pen groeit juist en wil een
nieuwe haven over het
dorp Doel aanleggen. De sa
menwerking is nodig om
Vlaanderen zover te krij
gen daarin te investeren.
Chemokar niet
meer door Hulst
De chemokar rijdt volgend
jaar niet meer door de ge
meente Hulst. De kosten
van de wagen, die klein
chemisch afval (KCA) bij
de mensen aan de deur op
haalde, wegen niet meer
op tegen de opbrengsten.
Het gebruik is de laatste ja
ren sterk gedaald. Hulste
naren kunnen klein che
misch afval straks nog
kwijt bij de milieustraat
aan de Afrikaweg in Hulst.
SLUISKIL. Minder bestuurders ma
ken gebruik van de Sluiskiltun
nel dan aanvankelijk gedacht
werd. Elke dag rijden gemiddeld
14.000 voertuigen door de tun
nel, die een halfjaar geleden geo
pend werd door koning Wil-
lem-Alexander.
Tin Buis, directeur van de BV
die de tunnel aanlegde, voorzag
bij aanvang van de bouw dat de
tunnel in 2020 goed zou zijn
voor ongeveer 20.000 passages.
„Dat aantal wordt waarschijnlijk
niet gehaald", zegt hij nu. „Ik
denk dat het aantal passages mis
schien nog groeit naar 15.000."
Hij kan geen duidelijke reden ge
ven voor de tegenvaller. „Die ver
wachting is een fors aantal jaren
geleden uitgesproken. Ik denk
dat het met de economische cri
sis en demografische ontwikke
lingen te maken heeft."
De Sluiskiltunnel trekt dage
lijks iets meer voertuigen dan de
Sluiskilbrug deed: volgens de
provincie reden voor de opening
van de tunnel dagelijks 13.000 a
14.000 voertuigen over de brug.
Nu zijn dat er nog altijd vier- a
vijfduizend per dag. De Wester
scheldetunnel heeft gemiddeld
17.000 passages per dag.
Sommige automobilisten zijn
na een half jaar nog steeds niet
gewend aan het nieuwe wegen
net rondom de Sluiskiltunnel,
zegt woordvoerder Ingo de Moor
van de NV Westerscheldetunnel
(ook de beheerder van de Sluis
kiltunnel). „Dat is begrijpelijk.
Het is een compleet nieuwe si
tuatie met dubbele rotondes, ter
wijl mensen dertig jaar lang van
de brug gebruik gemaakt heb
ben. Mensen uit de buurt kun
nen op die rotondes niet afgaan
op hun richtingsgevoel: ze moe
ten echt op de borden letten. En
navigatiesystemen zijn nog niet
geüpdatet. Daardoor raken ook
veel mensen in verwarring." Om
die reden zijn deze week borden
neergezet, die weggebruikers ma
nen om hun navigatiesysteem in
de buurt van de tunnel uit te zet
ten.
De Moor verwacht dat het
aantal passages toeneemt als de
Sloeweg helemaal af is. Dan is de
route van het noorden naar het
zuiden van Zeeland compleet
vierbaans. „Nu is er nog steeds
een stuk waar je maar één rij
baan hebt."
De komst van de Sluiskiltun
nel zou naar verwachting ook
Legt je leraar de wiskunde-
sommen heel goed uit?
Is de lerares Engels ont
zettend aardig? Kan je al
tijd bij je scheikundedocent te
recht? Nomineer hem of haar
dan voor de tiende PZC-verkie-
zing 'Beste leraar of lerares van
Zeeland'. Stuur een e-mail naar
pzcleraar@gmail.com en vertel
waarom jouw docent moet win
nen.
Je hebt tot en met dinsdag 24
november de tijd. De redactie
kiest de vijf beste leraren en/of
leraressen. Daarbij telt niet al
leen het aantal inzendingen,
maar ook de reden waarom hij
of zij zo geweldig is. Dus: doe er
alles aan om ons te overtuigen!
Vergeet in je e-mail niet de
naam van je docent en de naam
van je school te vermelden. Let
op: alleen leraren en leraressen
van Zeeuwse middelbare scho
len maken kans om te winnen.
door Harmen van der Werf
HOEK. Hoek is er bij de aanleg van
de nieuwe weg naar de Wester-
scheldetunnel nogal bekaaid vanaf
gekomen. De dorpsraad Hoek
vindt dat dit moet worden gerepa
reerd.
Tip? redactie@pzc.nl
SINT KRUIS
CADZAND-BAD
ANTWERPEN/ZEEBRUCCE
HULST
Hinnel nog
door Cornelleke Blok