Dorpsraad Hoek wil geluidswal Oproep: is jouw leraar de beste van Zeeland? PZC Nuchtere politiek Gelukt Gebruik Sluiskiltunnel blijft 2 ZEELAND Elke dag rijden 14.000 voertuigen door de Sluiskiltunnel bij Terneuzen. Dat zijn er minder dan verwacht. verkiezing beste leraar van Zeeland COMMENTAAR De Tweede Kamer heeft gisteren tamelijk kalm gespro ken over de gevolgen van de aanslagen in Parijs. De VVD en de PW vroegen wel wat aandacht voor de veronderstelde risico's van het huidige vreemdelin genverkeer, maar dat werd geen groot onderwerp. Het kabinet beantwoordde de vele vragen van de Kamerleden opvallend nuchter en zakelijk. Minister Bert Koenders van Buitenlandse Zaken schilderde rus tig de beperkte mogelijkheden om Islamitische Staat nog krachti ger te bestrijden. Koenders wees op grote complicaties. De afwij kende belangen in Syrië van lan den als Turkije en Rusland vra gen om voorzichtig opereren. En het opvoeren van de militaire ac ties moet hand in hand gaan met het doorbreken van de olie- en Nederland kan niet ineens heel veel meer doen in de strijd tegen IS wapenhandel met IS. Verder moet er een alternatief komen voor het gruwelijke bewind van de Syrische dictator Assad. Het kabinet en de Tweede Kamer zijn voldoende doordrongen van de noodzaak om IS met alle mid delen te bestrijden. Maar veel meer dan voortzetting van de Ne derlandse bombardementen in Irak en dan extra diplomatieke in zet, zit er vooralsnog niet in. Dat is de werkelijkheid. Die is nu, in alle commotie over de aanslagen, moeilijk te accepteren. Giel van Boom, bestuurslid van de dorpsraad Hoek, roept in herin nering hoe het voor de opening van de Westerscheldetunnel in 2003 is gegaan. De tunnelweg was eerst - vanuit Hoek gezien - ach ter de spoorlijn van Dow gepland, dus vrij ver weg van het dorp. Het plan werd echter aangepast. De weg kwam ten westen van de spoorlijn te liggen, veel dichterbij het dorp. „Terwijl er aan de Borsel- se kant wel geluidswallen werden aangelegd langs de tunnelweg", zegt Van Boom, „moesten wij ge noegen nemen met een brede riet kraag." De tijd is nu aangebroken, oor deelt de dorpsraad, dat er alsnog een geluidswal komt. „De weg wordt steeds drukker bereden", benadrukt voorzitter Iwan de Groote van de dorpsraad Hoek, „en dat zal straks met de verdub beling van de Sloeweg (op Zuid-Beveland) en de Tractaat- weg (Terneuzen-Zelzate) alleen nog maar toenemen. En in het dorp hoor je het verkeer nu al vrij goed." De dorpsraad Hoek wil van de nood een deugd maken. Vanaf 2017 wordt bij Terneuzen gewerkt aan een nieuwe, grote sluis. Veel grond moet daarvoor worden afge graven. Van Boom weet dat er in totaal acht miljoen kubieke meter grond vrij zal komen. „Ze zullen dat toch ergens kwijt moeten ra ken. Nou, een deel is prima te ge bruiken voor een wal langs de tun nelweg." Van Boom kijkt daarbij nog iets verder vooruit. Al jaren liggen er plannen klaar om op de westelijke oever van het Kanaal Gent-Ter- neuzen, tussen pakweg het bussta tion Terneuzen en Sluiskil, een be drijventerrein te maken met in- steekhavens. Dat terrein komt een eindje richting Hoek. „Tegen de tijd dat die plannen worden uitge voerd", stelt Van Boom, „kan die geluidswal langs de weg mooi be groeid zijn en ook als buffer die nen voor het nieuwe bedrijventer rein." Almanak Veel dienstreizen heeft die verslagge ver uit Zierikzee niet gemaakt. Maar eentje ging naar Wolfsburg, waar Volkswagen - toen nog sjoemelvrij - liet zien dat je van versleten autoban den nieuwe bumpers kan maken. De reis werd per zakenvliegtuig ge maakt, met aan de knuppel een Vlaamse piloot. De luchthaven van Braunschweig bleek lange en korte landingsbanen te hebben. Dit was een korte... Toen de lijkbleke journalis ten weer op adem kwamen na het hef tige remmen, schoof de piloot het gor dijntje van de cockpit open en sprak glimlachend: „Het is weeral gelukt." Dorp ongerust over verkeer Bewoners in Sint Kruis ma ken zich zorgen over de vei ligheid op de Roeselare- straat en de Appelstraat bij hun woonplaats. Dat bleek woensdag tijdens de jaar vergadering van de dorps raad. In beide straten wordt te hard gereden, vin den inwoners. De Roesela- restraat loopt dwars door het dorp, de Appelstraat ligt op de fietsroute voor de jeugd naar de school in Oostburg. Die weg wordt door automobilisten vaak als sluiproute gebruikt. Het dorpsraadbestuur neemt contact op met de politie. Scheuren in plafond bistro Hotel De Wielingen in Cadzand-Bad heeft het pla fond van de bistro moeten vernieuwen, nadat er afge lopen week opeens grote scheuren in kwamen. Het lijkt logisch die problemen te koppelen aan de hei werkzaamheden die even verderop plaatsvinden voor de bouw van een club gebouw bij de toekomstige jachthaven, maar de hotel leiding wil zo ver nog niet gaan. „We laten experts het oordeel vellen." Havens slaan handen ineen De havens van Antwerpen en Zeebrugge die elkaar ja renlang zwaar hebben be concurreerd, gaan commer cieel samenwerken. Ze heb ben daarover op een han delsmissie in het Chileen se Santiago een akkoord ge sloten. Zeebrugge en Ant werpen gaan containerre derijen samen aanbiedin gen doen. Zeebrugge ver liest marktaandeel. Antwer pen groeit juist en wil een nieuwe haven over het dorp Doel aanleggen. De sa menwerking is nodig om Vlaanderen zover te krij gen daarin te investeren. Chemokar niet meer door Hulst De chemokar rijdt volgend jaar niet meer door de ge meente Hulst. De kosten van de wagen, die klein chemisch afval (KCA) bij de mensen aan de deur op haalde, wegen niet meer op tegen de opbrengsten. Het gebruik is de laatste ja ren sterk gedaald. Hulste naren kunnen klein che misch afval straks nog kwijt bij de milieustraat aan de Afrikaweg in Hulst. SLUISKIL. Minder bestuurders ma ken gebruik van de Sluiskiltun nel dan aanvankelijk gedacht werd. Elke dag rijden gemiddeld 14.000 voertuigen door de tun nel, die een halfjaar geleden geo pend werd door koning Wil- lem-Alexander. Tin Buis, directeur van de BV die de tunnel aanlegde, voorzag bij aanvang van de bouw dat de tunnel in 2020 goed zou zijn voor ongeveer 20.000 passages. „Dat aantal wordt waarschijnlijk niet gehaald", zegt hij nu. „Ik denk dat het aantal passages mis schien nog groeit naar 15.000." Hij kan geen duidelijke reden ge ven voor de tegenvaller. „Die ver wachting is een fors aantal jaren geleden uitgesproken. Ik denk dat het met de economische cri sis en demografische ontwikke lingen te maken heeft." De Sluiskiltunnel trekt dage lijks iets meer voertuigen dan de Sluiskilbrug deed: volgens de provincie reden voor de opening van de tunnel dagelijks 13.000 a 14.000 voertuigen over de brug. Nu zijn dat er nog altijd vier- a vijfduizend per dag. De Wester scheldetunnel heeft gemiddeld 17.000 passages per dag. Sommige automobilisten zijn na een half jaar nog steeds niet gewend aan het nieuwe wegen net rondom de Sluiskiltunnel, zegt woordvoerder Ingo de Moor van de NV Westerscheldetunnel (ook de beheerder van de Sluis kiltunnel). „Dat is begrijpelijk. Het is een compleet nieuwe si tuatie met dubbele rotondes, ter wijl mensen dertig jaar lang van de brug gebruik gemaakt heb ben. Mensen uit de buurt kun nen op die rotondes niet afgaan op hun richtingsgevoel: ze moe ten echt op de borden letten. En navigatiesystemen zijn nog niet geüpdatet. Daardoor raken ook veel mensen in verwarring." Om die reden zijn deze week borden neergezet, die weggebruikers ma nen om hun navigatiesysteem in de buurt van de tunnel uit te zet ten. De Moor verwacht dat het aantal passages toeneemt als de Sloeweg helemaal af is. Dan is de route van het noorden naar het zuiden van Zeeland compleet vierbaans. „Nu is er nog steeds een stuk waar je maar één rij baan hebt." De komst van de Sluiskiltun nel zou naar verwachting ook Legt je leraar de wiskunde- sommen heel goed uit? Is de lerares Engels ont zettend aardig? Kan je al tijd bij je scheikundedocent te recht? Nomineer hem of haar dan voor de tiende PZC-verkie- zing 'Beste leraar of lerares van Zeeland'. Stuur een e-mail naar pzcleraar@gmail.com en vertel waarom jouw docent moet win nen. Je hebt tot en met dinsdag 24 november de tijd. De redactie kiest de vijf beste leraren en/of leraressen. Daarbij telt niet al leen het aantal inzendingen, maar ook de reden waarom hij of zij zo geweldig is. Dus: doe er alles aan om ons te overtuigen! Vergeet in je e-mail niet de naam van je docent en de naam van je school te vermelden. Let op: alleen leraren en leraressen van Zeeuwse middelbare scho len maken kans om te winnen. door Harmen van der Werf HOEK. Hoek is er bij de aanleg van de nieuwe weg naar de Wester- scheldetunnel nogal bekaaid vanaf gekomen. De dorpsraad Hoek vindt dat dit moet worden gerepa reerd. Tip? redactie@pzc.nl SINT KRUIS CADZAND-BAD ANTWERPEN/ZEEBRUCCE HULST Hinnel nog door Cornelleke Blok

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 81