Hoeveel betaal ik voor waterschap? Burgers houden stil protest op de elfde van de elfde om elf over elf EB®#! ZEELAND 11 Samenwerking moet op korte termijn leiden tot resultaat Veertig procent van het autoverkeer in de Gentse binnenstad is doorgaand verkeer en hoort daar dus helemaal niet thuis. Precies om elf over elf op de elfde van de elf de stonden ze doodstil voor het stadhuis van Gent. Met protestbor den, voorzien van tek sten als Dag van de Wagenstil stand en Is er nog geen Miserie Genoeg??? Op die manier protes teerden 120 Gentenaren in zwarte kledij tegen het nieuwste mobili teitsplan van de stad Gent. België stond woensdag stil bij de Wapen stilstandsdag van de Eerste We reldoorlog, de actievoerders maak ten er Wagenstilstandsdag van. In Nederland is de elfde van de elfde gewoon Zottendag, de dag waarop het carnaval officieel begint... Het waren vooral oudere protes terende Gentenaren, die zich nog een vorige maatregel herinnerden: jaren geleden gold in de stad na 22.00 uur een zogenoemd door gangsverbod, een poging om het drukke verkeer in het centrum te beteugelen. Eén van de actievoer- Burgemeester Termont wi verkeersveiliger, leefbaarder, bereikbaarder en gezonder Gent ders: „Schepen van Mobiliteit Fi- lip Watteeuw wil dat verbod nu kennelijk de hele dag invoeren." In Gent wordt al jaren gekibbeld over de mobiliteit in en om de stad. Reden voor een nieuwe po ging van burgemeester en schepe nen het verkeer de komende maanden in betere banen te lei den. Het doorgaand verkeer moet zoveel mogelijk uit de stad wor den geweerd, alleen bestemmings verkeer mag er nog in en om de leefbaarheid te verhogen moeten bussen en trams vrij baan krijgen, vrijer in elk geval dan tot nu toe. Want files zijn geen uitzondering, iedere dag opnieuw. Het stadsbestuur streeft ernaar het aantal fietsers tegen 2020 te la ten stijgen van 22 naar 30 procent en het aantal bus- en tramreizi gers van 9 naar 13 procent. Zes drukke autoassen worden ge knipt, het verkeer wordt via ande re routes geleid, via nieuwe rijrich tingen, er komen meer park-en-ri- des en het voetgangersgebied wordt vergroot. Gent wil dat ver voersmaatschappij De Lijn de ko mende jaren flink investeert in het openbaar vervoer. Ondanks tal van informatie avonden en alle mogelijk publica ties klaagden veel Gentenaren over slechte communicatie. Burge meester Daniël Termont reageer de in een open brief enigszins ge prikkeld. Hij constateerde dat 've len alles op één hoop gooien en met weinig kennis van zaken com mentaar geven'. Termont verder: „Over het einddoel, ons gezamen lijke ideaalbeeld voor onze stad, lijkt iedereen het eens te zijn: Gent moet absoluut verkeersveili ger, leefbaarder, bereikbaarder en gezonder. Over de te volgen weg in de richting van dat einddoel is er veel ongerustheid." Dat be grijpt Termont. Volgens de Gent se burgemeester is de coalitie van SP.a, Groen en Open VLD er trou wens niet op uit een 'anti-autobe- leid' te voeren. Maar het mag best heel wat minder, want 40 procent van de auto's die door de stad rij den, hebben Gent niet als bestem ming. Schrijver Herman Brusselmans mengde zich ook in het debat. „Er is hier een pipo aan de macht, een zeker Filip Watteeuw, die voor het ene na het andere infarct zorgt." Desondanks sleepte de coa litie het plan door de gemeente raad. Het wordt rond Pasen 2017 ingevoerd. Binnen waterschap Schel- destromen woedt een ste vige discussie over hoe de kosten moeten wor den verdeeld over de groepen be lastingbetalers. Vooral huurders krijgen in 2016 te maken met een, relatief, forse lastenverzwaring. Hoe zit dat precies? Negen vragen over een complexe kwestie. Waterschappen zijn verplicht die één keer per vijfjaar tegen het licht te houden en te bezien of de ze nog steeds 'eerlijk' zijn ver deeld over de diverse categorieën. Het waterschap kent twee soorten heffingen: de zuiveringsheffing (voor schoonmaken afvalwater) en de watersysteemheffing (voor alle andere taken). Alle huishou dens betalen de watersysteemhef fing ingezetenen. Eigenaren van onroerend goed ('gebouwd') of agrarische gronden ('ongebouwd') betalen daarnaast een watersys teemheffing voor hun categorie. Dat gaat alleen over het aandeel van de ingezetenen in de totale watersysteemhefïïng. Dat is nu 26,3 procent. Het percentage moet tussen de 20 en 40 procent liggen. De rest wordt verdeeld over de ver schillende categorieën eigenaren, naar rato van de totale waarde van de gebouwen en gronden. Ja. Het dagelijks bestuur van Schel- destromen wil van 26,3 naar 30 procent, met het argument dat het waterschap steeds meer het alge meen belang dient en minder het specifieke belang van - bijvoor beeld - de agrarische sector. De huizenprijzen zijn de afgelo pen jaren gedaald, terwijl de agra rische gronden fors meer waard zijn geworden. 'Gebouwd' draait daardoor voor een kleiner deel op voor de resterende 70 procent van de watersysteemheffing en 'onge bouwd' voor een groter deel. Huis eigenaren profiteren daarvan. LASTENDRUK IN 2016 Bij eigenaren gaat het gemiddeld om 6 euro (een stijging van 2 pro cent), bij huurders om 12 euro, een stijging van 5 (bij gezinnen) tot 8 procent (alleenwonenden). Het waterschap vindt dat verdedig baar omdat de lastenstijging bij huurders de laatste jaren lager lag dan bij woningeigenaren. Doordat het waterschap uitgaat van een aanzienlijke waardestij ging van de agrarische gronden, zien de boeren hun waterschaps lasten ook behoorlijk stijgen: onge veer 12 procent. Dat loopt al gauw in de honderden euro's. Heeft dat niet tot veel verzet geleid? Er is een inspraakprocedure ge weest. Daarbij zijn geen reacties ingediend. Overigens lijkt aan me nigeen te zijn voorbijgegaan dat er een inspraakronde is geweest. De algemene vergadering beslist komende donderdag. Er zijn volop kansen voor nauwe re samenwerking tussen water schap, gemeenten en provincie in Zeeland. Dat geldt vooral voor het wegonderhoud, maar ook bijvoor beeld voor de inspectie van be plantingen en tal van andere ter reinen. Dat was de conclusie gisteravond aan het slot van het congres Wa terstromen. Waterschap Schelde- stromen had daarvoor bestuur ders van alle Zeeuwse gemeenten en de provincie uitgenodigd. Zo'n 130 mensen gaven daar gehoor aan. Waterschap ziet verdergaan de samenwerking als noodzake lijk om uiteindelijk zelfstandig te kunnen blijven. Dijkgraaf Toine Poppelaars prees in zijn slotwoord de sfeer van het congres en zegde toe dat het wa terschap direct aan de slag gaat met de uitkomsten. „Binnen drie, vier maanden mag u de eerste concrete resultaten verwachten." DINSDAG 17 NOVEMBER 2015 Ruzie over verkeer in Gent Antwerpen I Gent door Wout Bareman Een doodgewone zondagmiddag in Gent: files bij Sint Jacobs in het stadscentrum, foto's Ronald den Dekker door Rolf Bosboom Wat is de aanleiding om naar de ver deling van de kosten te kijken? Hoe zit het belastingsysteem in el kaar? Welke vrijheid heeft het waterschap in de verdeling van de kosten? Gaan ingezetenen meer betalen? Burgers gaan dus meer betalen, maar waarom is de stijging bij huur ders hoger dan bij huiseigenaren? Hoeveel meer gaan huishoudens in Het waterschap heeft een raming ge maakt voor de gemiddelde water schapslasten in 2016 (tussen haakjes de lasten dit jaar en de stijging): Huurders Alleenwonend: 150,64 euro (139,31 euro, +8,1%) Gezin: 262,36 euro (250,41 euro, +4,8%) Eigenaren Alleenwonend: 262,26 euro (256,56 euro, +2,2%) Gezin: 373,98 euro (367,66 euro, +1,7%) 2016 meer betalen? En hoe zit het met de boeren? Wanneer valt het besluit? Straks: meer ruimte voor fietsers en voetgangers én bestemmingsverkeer.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 39