Hoeveel betaal ik voor waterschap?
Burgers houden stil protest op de elfde van de elfde om elf over elf
EB®#!
ZEELAND 11
Samenwerking
moet op korte
termijn leiden
tot resultaat
Veertig procent van het autoverkeer in de
Gentse binnenstad is doorgaand verkeer
en hoort daar dus helemaal niet thuis.
Precies om elf over elf
op de elfde van de elf
de stonden ze doodstil
voor het stadhuis van
Gent. Met protestbor
den, voorzien van tek
sten als Dag van de Wagenstil
stand en Is er nog geen Miserie
Genoeg??? Op die manier protes
teerden 120 Gentenaren in zwarte
kledij tegen het nieuwste mobili
teitsplan van de stad Gent. België
stond woensdag stil bij de Wapen
stilstandsdag van de Eerste We
reldoorlog, de actievoerders maak
ten er Wagenstilstandsdag van. In
Nederland is de elfde van de elfde
gewoon Zottendag, de dag waarop
het carnaval officieel begint...
Het waren vooral oudere protes
terende Gentenaren, die zich nog
een vorige maatregel herinnerden:
jaren geleden gold in de stad na
22.00 uur een zogenoemd door
gangsverbod, een poging om het
drukke verkeer in het centrum te
beteugelen. Eén van de actievoer-
Burgemeester Termont
wi verkeersveiliger,
leefbaarder,
bereikbaarder en
gezonder Gent
ders: „Schepen van Mobiliteit Fi-
lip Watteeuw wil dat verbod nu
kennelijk de hele dag invoeren."
In Gent wordt al jaren gekibbeld
over de mobiliteit in en om de
stad. Reden voor een nieuwe po
ging van burgemeester en schepe
nen het verkeer de komende
maanden in betere banen te lei
den. Het doorgaand verkeer moet
zoveel mogelijk uit de stad wor
den geweerd, alleen bestemmings
verkeer mag er nog in en om de
leefbaarheid te verhogen moeten
bussen en trams vrij baan krijgen,
vrijer in elk geval dan tot nu toe.
Want files zijn geen uitzondering,
iedere dag opnieuw.
Het stadsbestuur streeft ernaar
het aantal fietsers tegen 2020 te la
ten stijgen van 22 naar 30 procent
en het aantal bus- en tramreizi
gers van 9 naar 13 procent. Zes
drukke autoassen worden ge
knipt, het verkeer wordt via ande
re routes geleid, via nieuwe rijrich
tingen, er komen meer park-en-ri-
des en het voetgangersgebied
wordt vergroot. Gent wil dat ver
voersmaatschappij De Lijn de ko
mende jaren flink investeert in
het openbaar vervoer.
Ondanks tal van informatie
avonden en alle mogelijk publica
ties klaagden veel Gentenaren
over slechte communicatie. Burge
meester Daniël Termont reageer
de in een open brief enigszins ge
prikkeld. Hij constateerde dat 've
len alles op één hoop gooien en
met weinig kennis van zaken com
mentaar geven'. Termont verder:
„Over het einddoel, ons gezamen
lijke ideaalbeeld voor onze stad,
lijkt iedereen het eens te zijn:
Gent moet absoluut verkeersveili
ger, leefbaarder, bereikbaarder en
gezonder. Over de te volgen weg
in de richting van dat einddoel is
er veel ongerustheid." Dat be
grijpt Termont. Volgens de Gent
se burgemeester is de coalitie van
SP.a, Groen en Open VLD er trou
wens niet op uit een 'anti-autobe-
leid' te voeren. Maar het mag best
heel wat minder, want 40 procent
van de auto's die door de stad rij
den, hebben Gent niet als bestem
ming.
Schrijver Herman Brusselmans
mengde zich ook in het debat. „Er
is hier een pipo aan de macht, een
zeker Filip Watteeuw, die voor
het ene na het andere infarct
zorgt." Desondanks sleepte de coa
litie het plan door de gemeente
raad. Het wordt rond Pasen 2017
ingevoerd.
Binnen waterschap Schel-
destromen woedt een ste
vige discussie over hoe
de kosten moeten wor
den verdeeld over de groepen be
lastingbetalers. Vooral huurders
krijgen in 2016 te maken met een,
relatief, forse lastenverzwaring.
Hoe zit dat precies? Negen vragen
over een complexe kwestie.
Waterschappen zijn verplicht die
één keer per vijfjaar tegen het
licht te houden en te bezien of de
ze nog steeds 'eerlijk' zijn ver
deeld over de diverse categorieën.
Het waterschap kent twee soorten
heffingen: de zuiveringsheffing
(voor schoonmaken afvalwater)
en de watersysteemheffing (voor
alle andere taken). Alle huishou
dens betalen de watersysteemhef
fing ingezetenen. Eigenaren van
onroerend goed ('gebouwd') of
agrarische gronden ('ongebouwd')
betalen daarnaast een watersys
teemheffing voor hun categorie.
Dat gaat alleen over het aandeel
van de ingezetenen in de totale
watersysteemhefïïng. Dat is nu
26,3 procent. Het percentage moet
tussen de 20 en 40 procent liggen.
De rest wordt verdeeld over de ver
schillende categorieën eigenaren,
naar rato van de totale waarde van
de gebouwen en gronden.
Ja. Het dagelijks bestuur van Schel-
destromen wil van 26,3 naar 30
procent, met het argument dat het
waterschap steeds meer het alge
meen belang dient en minder het
specifieke belang van - bijvoor
beeld - de agrarische sector.
De huizenprijzen zijn de afgelo
pen jaren gedaald, terwijl de agra
rische gronden fors meer waard
zijn geworden. 'Gebouwd' draait
daardoor voor een kleiner deel op
voor de resterende 70 procent van
de watersysteemheffing en 'onge
bouwd' voor een groter deel. Huis
eigenaren profiteren daarvan.
LASTENDRUK IN 2016
Bij eigenaren gaat het gemiddeld
om 6 euro (een stijging van 2 pro
cent), bij huurders om 12 euro,
een stijging van 5 (bij gezinnen)
tot 8 procent (alleenwonenden).
Het waterschap vindt dat verdedig
baar omdat de lastenstijging bij
huurders de laatste jaren lager lag
dan bij woningeigenaren.
Doordat het waterschap uitgaat
van een aanzienlijke waardestij
ging van de agrarische gronden,
zien de boeren hun waterschaps
lasten ook behoorlijk stijgen: onge
veer 12 procent. Dat loopt al gauw
in de honderden euro's.
Heeft dat niet tot veel verzet geleid?
Er is een inspraakprocedure ge
weest. Daarbij zijn geen reacties
ingediend. Overigens lijkt aan me
nigeen te zijn voorbijgegaan dat er
een inspraakronde is geweest.
De algemene vergadering beslist
komende donderdag.
Er zijn volop kansen voor nauwe
re samenwerking tussen water
schap, gemeenten en provincie in
Zeeland. Dat geldt vooral voor het
wegonderhoud, maar ook bijvoor
beeld voor de inspectie van be
plantingen en tal van andere ter
reinen.
Dat was de conclusie gisteravond
aan het slot van het congres Wa
terstromen. Waterschap Schelde-
stromen had daarvoor bestuur
ders van alle Zeeuwse gemeenten
en de provincie uitgenodigd. Zo'n
130 mensen gaven daar gehoor
aan. Waterschap ziet verdergaan
de samenwerking als noodzake
lijk om uiteindelijk zelfstandig te
kunnen blijven.
Dijkgraaf Toine Poppelaars prees
in zijn slotwoord de sfeer van het
congres en zegde toe dat het wa
terschap direct aan de slag gaat
met de uitkomsten. „Binnen drie,
vier maanden mag u de eerste
concrete resultaten verwachten."
DINSDAG 17 NOVEMBER 2015
Ruzie over verkeer in Gent
Antwerpen
I Gent
door Wout Bareman
Een doodgewone zondagmiddag in Gent: files bij Sint Jacobs in het stadscentrum, foto's Ronald den Dekker
door Rolf Bosboom
Wat is de aanleiding om naar de ver
deling van de kosten te kijken?
Hoe zit het belastingsysteem in el
kaar?
Welke vrijheid heeft het waterschap
in de verdeling van de kosten?
Gaan ingezetenen meer betalen?
Burgers gaan dus meer betalen,
maar waarom is de stijging bij huur
ders hoger dan bij huiseigenaren?
Hoeveel meer gaan huishoudens in
Het waterschap heeft een raming ge
maakt voor de gemiddelde water
schapslasten in 2016 (tussen haakjes
de lasten dit jaar en de stijging):
Huurders
Alleenwonend: 150,64 euro
(139,31 euro, +8,1%)
Gezin: 262,36 euro (250,41 euro,
+4,8%)
Eigenaren
Alleenwonend: 262,26 euro
(256,56 euro, +2,2%)
Gezin: 373,98 euro (367,66 euro,
+1,7%)
2016 meer betalen?
En hoe zit het met de boeren?
Wanneer valt het besluit?
Straks: meer ruimte voor fietsers en voetgangers én bestemmingsverkeer.