Op zaterdag bruist het, op zondag is het stil y >ON/JE/?T Doel is plaats bij beste twintig SPORT 11 Hoondert heeft met Gillis nieuwe navigator altijd iets te doen hebben. Nou, de Dakar Rally is dan wel heel mooi. Ze zeggen wel dat die race over ïo.ooo onverharde kilometers de zwaarste uitdaging is voor een mens. Tot twee jaar geleden vond ik dat een beetje overdreven. Ik dacht: er is toch wel iets zwaarders te bedenken? Maar inmiddels ben ik wel overtuigd." Hoondert reist op 29 december voor de vierde maal af naar Argen tinië, waar op 2 januari de Dakar Rally begint. Hij heeft geleerd van zijn voorgaande deelnames. „Bij de eerste keer ging ik er min of meer blind in. Nu weet ik wat ik ongeveer kan verwachten." De ambitie straalt van hem af. Hij wil met zijn compleet ver nieuwde en gereviseerde DAF in de top twintig eindigen. Begin 2015 werd hij 27e. „Een plaats bij de beste twintig, van de zeventig trucks, is ongeveer het maximaal haalbare", denkt Hoondert. Hij kan immers niet opboksen tegen de teams als Kamaz, dat met vijf trucks vertegenwoordigd is, en De Rooij, dat met vier wagen mee doet. „Kamaz heeft een budget van 52 miljoen. Bij ons is dat niet eens één duizendste daarvan. Hun trucks hebben meer kracht en de chauffeurs hoeven er ook nauwe lijks zuinig mee om te springen." Hoondert verwacht dat het par koers hem dit jaar wel ligt. „Het is, zoals de organisatie zegt Jast, verry fast. Ik houd daar van." Er wordt al leen door Argentinië en Bolivia ge reden. Peru, aanvankelijk ook opge nomen in de route, trok zich te rug. „Daarmee krijgen we dit keer niet die hoge zandduinen voor on ze kiezen. Maar er blijven genoeg moeilijke etappes over. In Bolivia zullen we een aantal dagen op gro te hoogte rijden. De ijle lucht maakt het dan toch lastig, hoewel ik er goed mee kan omgaan. Ver der verwacht ik veel droge rivier beddingen, waar ik niet erg naar uitkijk. Tientallen kilometers rijd je over keien, het is een slijtageslag voor mens en machine." 20.000 keer schakelen Om dat gehobbel straks vol te kun nen houden, soms tien uur per dag, sport Hoondert nu wekelijks meerdere malen. „Niet dat ik daar tijd voor heb, maar het is wel no dig. Ze hebben wel eens berekend dat je tijdens een Dakar Rally zo'n 20.000 keer schakelt en dus je pe daal moet indrukken. En je moet constant sturen en gefocust blij ven. Dan helpt het als je fit bent. Wanneer ik dan sport? Nou, soms om vijf uur 's ochtends, voor ik naar m'n werk ga. M'n vrouw ver klaart me soms voor gek, maar ik weet waarvoor ik het doe." De DAF van Hoondert staat nu nog bij zijn bedrijf. Volgende week wordt-ie, met nog een container materiaal, verscheept vanuit Le Havre naar Buenos Aires. Zelf vliegt Hoondert met zijn groten deels Zeeuwse equipe kort voor de jaarwisseling naar Argentinië. „De eerste drie dagen zijn nog wel re laxed, maar daarna. KAPELLE. Adwin Hoondert gaat zijn vierde Dakar Rally in met een nieuwe navigator. Jac Gillis uit Amersfoort neemt de plek in van Ton van Bussel. Die Brabander had bij de Zeeuwse chauffeur aangegeven dat er bij de editie van 2016 beter een meer ervaren persoon kon mee gaan. „Ik kende Jac al zo'n acht jaar. Ik heb hem erbij ge vraagd." Gillis zat in juli bij de Spaanse rally Baja Aragon voor de eerste keer in de cabine van Hoon dert. „Het klikte meteen", ver telt de trucker. „Het ging voor treffelijk. Hij zag goed hoe ik reed en gaf me daardoor steeds op tijd de juiste aanwijzingen, zodat ik het gas erop kon hou den. Binnen een half uur wist ik: dit wordt een mooie samen werking. Na de finish keek hij me aan en vroeg: gaan we door? Ik zei meteen 'ja'." Het resultaat in Spanje was ook goed. De ploeg werd derde in laatste proef en vijfde in de eindstand. Wilko Hoefnagels is, net als in de afgelopen jaren, de monteur van Hoondert. In totaal bestaat de crew van Team Hoondert uit acht man. Natuurlijk doet het pijn. Hockeyvereniging Goes heeft zo'n 350 le den, maar kan geen en kel seniorenteam op de been brengen. „We werken er hard aan. Volgend jaar willen we er weer eentje hebben", zegt voorzitter René Visser. „Maar het zal waar schijnlijk altijd wel een moeilijk verhaal blijven. Dat is het lot van de clubs in Zeeland." Het is inderdaad het geluid dat overal in Zeeland te horen is. In de hele provincie zijn er, ver spreid over vijf clubs, slechts vijf tien seniorenploegen, veteranen- elftallen incluis. Daartegenover staan maar liefst 132 jeugdteams. Hockey is hier dus - anders dan in bijvoorbeeld Noord-Brabant - voornamelijk een sport voor kin deren. En dan ook nog hoofdzake lijk voor meisjes, want er zijn exact twee keer zo veel meisjes teams als jongensploegen. Eenmaal zestien of zeventien jaar verlaten de leden de vereni gingen massaal. „Als ze buiten Zeeland gaan studeren, zijn we ze kwijt", zegt Visser. „Ze komen dan misschien nog wel op vrijdag avond thuis, maar stappen op zon dag vaak al weer op de trein. Tja, dan hebben ze er vaak geen trek meer in om tussendoor nog te hockeyen." Veelbelovende ploeg In de afgelopen seizoenen deed Goes nog wel eens pogingen om met een seniorenteam competitie te spelen. Visser: „Vorig jaar was er een veelbelovende ploeg bij de mannen. Maar dan stopt er één en dan nog één... Hockey is een teamsport, je hebt veertien spe lers nodig om op pad te kunnen gaan. Helaas hebben we nu op zondag geen wedstrijden bij ons. Maar op zaterdag is er volop be drijvigheid." Bij Olympia in Terneuzen heb ben ze in elk geval nog vijf equipes voor senioren. Het eerste mannenteam speelt in de derde HOCKEY IN ZEELAND klasse, het hoogste niveau waarop in Zeeland gespeeld wordt. Het eerste vrouwenteam komt uit in de vierde klasse. Maar ook op sportpark De Vliegende Vaart worstelen ze ermee dat ze de le den niet wat langer kunnen vast houden. „Hockey is nog altijd een populaire sport", stelt Edwin Bregonje, de voorzitter van Olym pia. „Maar we hebben stevige con currentie van de voetbal. Eerst ko zen de jongens voor voetbal en kwamen de meisjes naar ons. Nu is meisjesvoetbal in opkomst. Maar we mogen niet klagen: het gaat bij de jeugd nog wel goed. Lastiger wordt het als leden gaan studeren of- later - kinderen krij gen. Dan hebben ze andere priori teiten. Sommigen keren na ver loop van tijd wel weer terug, maar de meesten niet." Aan de accommodaties ligt het in Zeeland niet. HC Walcheren 'Vorig jaar was er een veelbelovende ploeg bij de mannen. Maar dan stopt er één en dan nog één...' verhuisde een paar jaar geleden naar een nieuw terrein tussen Vlissingen en Middelburg in, HSD nam in 2014 het nieuwe on derkomen in gebruik en bij Goes is alles ook spiksplinternieuw. „We hebben één professioneel wa terveld en twee zandvelden", ver telt Visser trots. „Waar dat water veld voor nodig is? Voor als een keer een topclub hier een oefen wedstrijd wil spelen of een clinic wil geven. Of voor als we zelf se nioren hebben. We krijgen hier re gelmatig Brabantse hockeyers over de vloer die zeggen: zozo, jullie hebben het goed voor el kaar." Maar voorlopig zijn bij de Beve- landse club alle velden alleen voor de jeugd. Op de zaterdagen is het ook druk in Middelburg, Zierikzee, Terneuzen en Hulst. In de laatste stad is de jeugdafdeling de laatste jaren zelfs explosief ge groeid, waardoor de club haast verdubbelde. Rapide kreeg er vooral veel leden uit België bij. ZATERDAG 14 NOVEMBER 2015 dan veertig uur - heb je wel even zin in iets anders." foto Marcelle Davidse door Roeland van Vliet De accommodaties van de hockey- verenigingen in Zeeland zijn stuk voor stuk prachtig. Op de zater dagen bruist het er; dik honderd jeugdteams spelen dan hun wed strijden. Maar op zondag, als de se nioren aan de beurt zijn, is stille tjes. René Visser, voorzitter Goes SENIOREN TEAMS JEUGD TEAMS AANTAL LEDEN Olympia Terneuzen 5 23 383 Rapide Hulst 4 30 501 HSD Zierikzee 3 19 336 HC Walcheren Vlissingen 3 35 600 GMHCGoes Goes 0 25 TOTAAL 15 132 i infographic Renske Van de Velde Vorig weekeinde was in Valkenswaard de Pre- Proloog. De Nederlandse deelnemers aan de Dakar Rally stelden zich voor. Team Hoondert verwelkomde vele Zeeuwse fans. Een verslag wordt vanavond tussen 19.00 en 20.00 uur uitgezonden op RTL7.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 65