Oogsten blijft een wonder ZEELAND 15 een ander beeld van het Zeeuwse nieuws onnikenwerk Alle aandacht De lippen rood. Dat is geen dagelijks werk. Spannend. Er wacht een volle zaal. Wie had het over plankenkoorts? foto Lex de Meester Menig erf is nauwelijks meer toegankelijk doordat er een enor me berg bieten ligt te wachten op vervoer. Het land wordt bewerkt en de klei op de ge ploegde akkers glimt in een wate rig najaarszonnetje. Zeeland oogst en tijdens speciale kerkdiensten wordt er gedankt voor de op brengst. Weber, een grondlegger van de sociologie dacht dat de 'dankdag zou verdwijnen waar kunstmest zou verschijnen'. Ratio neel doelgericht handelen zou reli gieuze rituelen verdringen. Niks is minder waar. Zeeland kent in orthodox-pro- testante kring maar liefst vier dankdagen! Op Schouwen-Duive- land dankte men in de eerste week van november, gelijk met or thodox protestanten elders in Ne derland. Op Walcheren en de Be- velanden valt dankdag op de vier de woensdag van november, in Zeeuws-Vlaanderen de dag erna. En protestanten op Tholen dan ken op de derde woensdag. Het kan natuurlijk zijn dat Zeeuwen, behorend tot de gelukkigste Ne derlanders, uitzonderlijk dank baar zijn en één dankdag te karig vinden. Maar dat is in tegenspraak met de vermeende Zeeuwse zui nigheid. En scholieren vier dagen vrij geven? Kan een reformatori sche school voor voortgezet onder wijs zich dat veroorloven? Er zijn verschillende verklarin gen in omloop. Dat Schouen- Duiveland op de eerste woensdag in november dankdag heeft, zou toe te schrijven zijn aan de evacua tie na de ramp, meent een jonge gergemmer uit Middelburg. Bij te rugkeer van de bevolking bleef men vasthouden aan de elders ge bruikelijke dankdag, begin novem ber. Een tweede verklaring voor de verschillen zit 'm in de klimato logische omstandigheden. Zee land oogst laat. Nou ligt het er na tuurlijk aan wat er wordt geoogst, de appels en peren zijn allang van de bomen, maar voor bieten kan het opgaan. Alhoewel ik betwijfel of de bieten in Groningen eerder de grond uit kunnen. Op 29 okto ber 1990 heeft er in de PZC een ar tikel over gestaan met een iets an dere verklaring. Middenin de drukke bietencampagne zagen boeren hun knechten een dag niet op het werk verschijnen. Dat was - het gaat om begin 20e eeuw - on gewenst. De oogst liet zich niet verschuiven, de dankdag wel. Het artikel sluit af met 'Zo respecteert de agrarische wereld niet alleen de kerk, maar ook andersom'. Een laatste verklaring ligt in het va cant zijn van gemeenten. Door dankdag op verschillende woens dagen te houden kunnen predi kanten ook elders nog een ge meente dienen. Predikanten uit Tholen en Sint Philipsland kun nen op de eerste en vierde woens dag elders voorgaan. Wikipedia gaat uit van predikanten van el ders die naar Zeeland komen en legt een relatie met de slechte be reikbaarheid van de Zeeuwse ei landen vóór aanleg van de Delta werken. En zijn de reformatorische scholieren spekkopers? Ze zouden het willen. Ieder krijgt alleen de dankdag vrij die thuis wordt ge vierd. En de docenten moeten het op woensdag wekenlang zien te rooien met halflege klassen. Wat een gedoe. ZATERDAG 14 NOVEMBER 2015 door José Baars Bronnen voor deze column en een ac tueel overzicht van de kerkdiensten voor komende zondag staan op www.pzc.nl/monnikenwerk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 49