Van Bach
tot Negro
Bartley geeft folk een nieuwe lading
Haydn Trio wil met prikkelend spel
het publiek in vervoering brengen
12 ZEELAND
Fluitist Wout van den Berg is de
bezieler van het Haydn Trio. Sa
men met Ephraim van IJzerloo
(cello) en Arie Boers (piano)
vormt hij het trio.
In de tweede helft van de 18de
eeuw ontstonden allerlei kamer-
muziekensemble-combinaties.
De combinatie van fluit, cello
en piano is bijzonder vanwege de
speciale klankkleuren. „Het is
voor ons elke keer een uitdaging
om speciale programma's samen
te stellen", zegt Van den Berg.
„We combineren bekende werken
met minder bekende werken. Zon
dag brengen we werken van
Haydn, Roussel, Schumann,
Chopin, Schmitt en Gershwin, in
'Een fantastisch programma'. We
nemen het publiek mee in de fan
tastische wereld van poëzie en my
thologie en we treden zowel sa
men als afzonderlijk op."
Het trio wil met prikkelend
spel het publiek in vervoering
brengen. Dat lukt zeker met het
Trio in G van Joseph Haydn en de
mystieke en niet-westerse sfeer in
Les Joueurs de Flute van Albert
Roussel voor fluit en piano. De
drie Fantasiestücke van Robert
Schumann worden deze keer in
'We nemen het publiek mee
in de fantastische wereld
van poëzie en mythologie'
de bezetting voor cello en piano
(oorspronkelijk klarinet) gebracht.
Daarna volgt het overbekende Sy
rinx van Claude Debussy. Een ech
te liefdesbetuiging die wordt door
getrokken in de muziek van
Chopin, de componist die zoveel
te danken heeft aan George Sand
(beschermvrouw en feministe
avant la lettre).
In de Chant élégiaque van Flor-
ent Schmitt hoort men klagende
celloklanken en stevige pianoak
koorden en in de cello-solo Eshkhe-
met oude Armeense volksmuziek.
Het Haydn Trio besluit het con
cert met een arrangement uit de
opera Porgy en Bess van Gershwin,
een knappe synthese van jazz en
klassiek.
VLISSINGEN. Broer en zus Mark
en Priscilla van der Feen verzor
gen morgen in Ter Reede in
Vlissingen een apart, maar toe
gankelijk programma met veel
variatie, van Bach tot en met
Negro Spirituals.
In het gezin Van der Feen
kregen de kinderen klassieke
muziek en jazz met de paplepel
ingegoten. Priscilla ruilde haar
vioollessen in voor zangles aan
de Zeeuwse Muziekschool en
studeerde daarna aan de conser
vatoria in Amsterdam en
Utrecht. Als 18-jarige maakte ze
haar operadebuut. Zij beperkt
zich niet tot oratoria-aria's,
maar zingt ook liederen en
maakt graag een overstap naar
jazz en singer-song. Broer Mark
studeerde klassiek piano in Am
sterdam en is vaste pianist in
verschillende groepen. Hij
mengt graag klassiek met jazz.
In Vlissingen staan twee pia
nosolo's op het programma en
aria's van Bach (uit Magnificat),
Handel (uit Theodora), Men
delssohn (uit Elias) en Fauré
(uit Requiem), liederen van
Wolf en R. Strauss en tot slot
Spirituals.
#Twitter
Petra de Boevere
@PetradeBoevere
Ik: "Het is vandaag
vrijdag de 13e."
Hij: "Ja kijk maar
uit! Niks doen van
daag!" Best een
strak plan.
Online Top 5
Sinterklaas
„Ik had een oude gitaar op zolder.
Die kwam toen in beeld. Voordat
ik het wist, zat ik in een lokale
folkclub te spelen. Vanaf dat mo
ment was het alleen maar mu
ziek." Gren Bartley (1982) begint
dan aan een ontdekkingsreis en in
snel elkaar opvolgende albums
maakt hij iedereen die dat wil
daar deelgenoot van. Van pure
Britse folk neemt Bartley de luiste
raar mee naar gelaagde muziek
met altijd een romantisch poëti
sche inslag. Daarmee voorziet hij
folkmuziek van een nieuwe la
ding en een nieuwe toekomst.
Het talent van Bartley blijkt
veelzijdig. Gitaarspelen gaat hem
gemakkelijk af, fïngerpicking in
een stijl die doet denken aan John
Renbourn. Zijn stem is warm en
ademt de sfeer van traditionele
Britse volksmuziek. Maar het
grootste talent schuilt wellicht in
het schrijven van muziek waarin
tune en tekst harmonisch samen
vallen. Dan heeft hij nog een neus
om die songs uit te voeren met de
muzikanten die daar op dat mo
ment voor geknipt lijken. Zo be
gon zijn avontuur met violist Tom
Kitching. Twee albums maakten
ze samen. „Door Tom kwam ik
echt terecht in traditionele folk en
de Britse folkscene. En dat is het
begin van de reis, want van die tra
ditionele muziek wist ik weinig.
Inmiddels waren wel Bob Dylan,
Tom Waits, Richard Thompson
maar ook Jimi Hendrix en Led
Zeppelin in mijn wereld terecht
gekomen. Al snel hoor je dat terug
in wat je zelf maakt."
In 2012 komt er een eerste so
lo-album uit: Songs To Scyth Back
The Overgrown. Daarop is al een
rasmuzikant te horen die met me
lodieën kan spelen, kan ontroeren
en een verhaal kan vertellen. „Van
af dat album voel ik me vooral een
songschrijver. Daar ligt steeds de
nadruk, maar inmiddels ook voor
al mijn passie. Teksten hebben
een betekenis en die moet samen
vallen met de muziek."
Dit jaar verscheen album 5:
'Als muzikant ben je bezig
steeds te zoeken
naar de muziek die je
in je hoofd hoort'
Magnificent Creatures. Na het goed
ontvangen Winter Fires uit 2013 op
nieuw een stap verder. Weer rij
ker gearrangeerd, en zelfs nog poë
tischer, filosofischer en verhalen-
der dan de voorganger. Bartley ver
rast er vriend en vijand mee. Hij
toont lef en durf om zijn opge
bouwde reputatie opnieuw een
draai te geven. „Dat gaat eigenlijk
vanzelf. Als muzikant ben je bezig
steeds te zoeken naar de muziek
die je in je hoofd hoort. Magnifi
cent Creatures komt daar weer dich
terbij. Het voelt als de sound zoals
ik die moet maken."
Video
TERNEUZEN. De serie Open Haard
Concerten in Porgy en Bess in Ter-
neuzen viert het derde lustrum.
Het Haydn Trio viert zijn tienjarige
bestaan. Voeg deze twee samen en
er komt een zilveren randje tevoor
schijn bij het concert morgenmid
dag van het Haydn Trio in Porgy en
Bess.
Het Haydn Trio met fluitist Wout vt
Ephraim van IJzerloo (vlnr).
Wout van den Berg, Haydn Trio
den Berg, pianist Arie Boers en cellist
Haydn Trio: morgen in Porgy en Bess
Terneuzen, aanvang 15.00 uur.
door Jeanette Vergouwen
Priscilla en Mark van der Feen: mor
gen in het Speelhuus in Ter Reede
in Vlissingen, aanvang 11.30 uur.
Het was gisteren alweer de
3e vrijdag de 13de dit jaar.
De eerste ongeluksdag van
dit jaar viel in februari,
maart bracht de tweede en
vandaag is het de derde en
laatste vrijdag de dertiende
van 2015. De eerstvolgende
vrijdag de dertiende is vol
gend jaar in mei.
Het Patatje Tegenwind van
Frituur De Helling op de Oos-
terscheldekering zit in een
aërodynamische frietzak, die
bestand is tegen storm
kracht. Manon Koopman en
Odile Provoost wilden er het
fijne van weten.
Bekijk het interview op:
www.pzc.nl/video
Sinterklaas kwam gisteren
aan in 't (Zeeuwse) land. De
Sint en zijn pieten gaan weer
druk aan de slag alle schoen
tjes 's nachts op tijd te vul
len. Wil je op de hoogte blij
ven van wat Sint en Piet alle
maal doen in Zeeland? Of
heb je een leuke feestfoto
van je Sinterklaasfeest?
Upload die dan in ons al
bum. Kijk voor meer info op:
www.pzc.nl sinterklaas
Kijk op www.pzc.nl of
D @pzcredactie
G facebook.com/depzc
@pzcredactie
door René de Dreu
NIEUW- EN SINT JOOSLAND Als er
al sprake was van een droom, dan
ging die bij de jonge Gren Bartley
over voetballen. Muziek zat niet zo
in zijn opvoeding in het Engelse
Stratford-upon-Avon. Dat kwam la
ter, op de universiteit. Door studie
vrienden ontdekte hij de voor hem
nieuwe wereld van de muziek.
Gren Bartley (gitaar, banjo en zang),
Julia Disney (viool, zang) en Sarah
Smout (cello, zang): vanavond in thea
ter De Wegwijzer in Nieuw- en Sint
Joosland, aanvang 20.30 uur, 16 euro.
Gren Bartley: een rasmuzikant die met melodieën speelt, kan ontroeren en
een verhaal vertellen.
1. Maximaal 800 vluchtelin
gen naar de Braakman
2. Crisisopvang verdeelt om
wonenden Den Dullaert
3. Vrees voor toename ver
warde mensen op straat
4. Samenvoegen kantoren
waterschap blijft taboe
5. Krimp slaat minder hard
toe op scholen
door Jeanette Vergouwen