Van Bach tot Negro Bartley geeft folk een nieuwe lading Haydn Trio wil met prikkelend spel het publiek in vervoering brengen 12 ZEELAND Fluitist Wout van den Berg is de bezieler van het Haydn Trio. Sa men met Ephraim van IJzerloo (cello) en Arie Boers (piano) vormt hij het trio. In de tweede helft van de 18de eeuw ontstonden allerlei kamer- muziekensemble-combinaties. De combinatie van fluit, cello en piano is bijzonder vanwege de speciale klankkleuren. „Het is voor ons elke keer een uitdaging om speciale programma's samen te stellen", zegt Van den Berg. „We combineren bekende werken met minder bekende werken. Zon dag brengen we werken van Haydn, Roussel, Schumann, Chopin, Schmitt en Gershwin, in 'Een fantastisch programma'. We nemen het publiek mee in de fan tastische wereld van poëzie en my thologie en we treden zowel sa men als afzonderlijk op." Het trio wil met prikkelend spel het publiek in vervoering brengen. Dat lukt zeker met het Trio in G van Joseph Haydn en de mystieke en niet-westerse sfeer in Les Joueurs de Flute van Albert Roussel voor fluit en piano. De drie Fantasiestücke van Robert Schumann worden deze keer in 'We nemen het publiek mee in de fantastische wereld van poëzie en mythologie' de bezetting voor cello en piano (oorspronkelijk klarinet) gebracht. Daarna volgt het overbekende Sy rinx van Claude Debussy. Een ech te liefdesbetuiging die wordt door getrokken in de muziek van Chopin, de componist die zoveel te danken heeft aan George Sand (beschermvrouw en feministe avant la lettre). In de Chant élégiaque van Flor- ent Schmitt hoort men klagende celloklanken en stevige pianoak koorden en in de cello-solo Eshkhe- met oude Armeense volksmuziek. Het Haydn Trio besluit het con cert met een arrangement uit de opera Porgy en Bess van Gershwin, een knappe synthese van jazz en klassiek. VLISSINGEN. Broer en zus Mark en Priscilla van der Feen verzor gen morgen in Ter Reede in Vlissingen een apart, maar toe gankelijk programma met veel variatie, van Bach tot en met Negro Spirituals. In het gezin Van der Feen kregen de kinderen klassieke muziek en jazz met de paplepel ingegoten. Priscilla ruilde haar vioollessen in voor zangles aan de Zeeuwse Muziekschool en studeerde daarna aan de conser vatoria in Amsterdam en Utrecht. Als 18-jarige maakte ze haar operadebuut. Zij beperkt zich niet tot oratoria-aria's, maar zingt ook liederen en maakt graag een overstap naar jazz en singer-song. Broer Mark studeerde klassiek piano in Am sterdam en is vaste pianist in verschillende groepen. Hij mengt graag klassiek met jazz. In Vlissingen staan twee pia nosolo's op het programma en aria's van Bach (uit Magnificat), Handel (uit Theodora), Men delssohn (uit Elias) en Fauré (uit Requiem), liederen van Wolf en R. Strauss en tot slot Spirituals. #Twitter Petra de Boevere @PetradeBoevere Ik: "Het is vandaag vrijdag de 13e." Hij: "Ja kijk maar uit! Niks doen van daag!" Best een strak plan. Online Top 5 Sinterklaas „Ik had een oude gitaar op zolder. Die kwam toen in beeld. Voordat ik het wist, zat ik in een lokale folkclub te spelen. Vanaf dat mo ment was het alleen maar mu ziek." Gren Bartley (1982) begint dan aan een ontdekkingsreis en in snel elkaar opvolgende albums maakt hij iedereen die dat wil daar deelgenoot van. Van pure Britse folk neemt Bartley de luiste raar mee naar gelaagde muziek met altijd een romantisch poëti sche inslag. Daarmee voorziet hij folkmuziek van een nieuwe la ding en een nieuwe toekomst. Het talent van Bartley blijkt veelzijdig. Gitaarspelen gaat hem gemakkelijk af, fïngerpicking in een stijl die doet denken aan John Renbourn. Zijn stem is warm en ademt de sfeer van traditionele Britse volksmuziek. Maar het grootste talent schuilt wellicht in het schrijven van muziek waarin tune en tekst harmonisch samen vallen. Dan heeft hij nog een neus om die songs uit te voeren met de muzikanten die daar op dat mo ment voor geknipt lijken. Zo be gon zijn avontuur met violist Tom Kitching. Twee albums maakten ze samen. „Door Tom kwam ik echt terecht in traditionele folk en de Britse folkscene. En dat is het begin van de reis, want van die tra ditionele muziek wist ik weinig. Inmiddels waren wel Bob Dylan, Tom Waits, Richard Thompson maar ook Jimi Hendrix en Led Zeppelin in mijn wereld terecht gekomen. Al snel hoor je dat terug in wat je zelf maakt." In 2012 komt er een eerste so lo-album uit: Songs To Scyth Back The Overgrown. Daarop is al een rasmuzikant te horen die met me lodieën kan spelen, kan ontroeren en een verhaal kan vertellen. „Van af dat album voel ik me vooral een songschrijver. Daar ligt steeds de nadruk, maar inmiddels ook voor al mijn passie. Teksten hebben een betekenis en die moet samen vallen met de muziek." Dit jaar verscheen album 5: 'Als muzikant ben je bezig steeds te zoeken naar de muziek die je in je hoofd hoort' Magnificent Creatures. Na het goed ontvangen Winter Fires uit 2013 op nieuw een stap verder. Weer rij ker gearrangeerd, en zelfs nog poë tischer, filosofischer en verhalen- der dan de voorganger. Bartley ver rast er vriend en vijand mee. Hij toont lef en durf om zijn opge bouwde reputatie opnieuw een draai te geven. „Dat gaat eigenlijk vanzelf. Als muzikant ben je bezig steeds te zoeken naar de muziek die je in je hoofd hoort. Magnifi cent Creatures komt daar weer dich terbij. Het voelt als de sound zoals ik die moet maken." Video TERNEUZEN. De serie Open Haard Concerten in Porgy en Bess in Ter- neuzen viert het derde lustrum. Het Haydn Trio viert zijn tienjarige bestaan. Voeg deze twee samen en er komt een zilveren randje tevoor schijn bij het concert morgenmid dag van het Haydn Trio in Porgy en Bess. Het Haydn Trio met fluitist Wout vt Ephraim van IJzerloo (vlnr). Wout van den Berg, Haydn Trio den Berg, pianist Arie Boers en cellist Haydn Trio: morgen in Porgy en Bess Terneuzen, aanvang 15.00 uur. door Jeanette Vergouwen Priscilla en Mark van der Feen: mor gen in het Speelhuus in Ter Reede in Vlissingen, aanvang 11.30 uur. Het was gisteren alweer de 3e vrijdag de 13de dit jaar. De eerste ongeluksdag van dit jaar viel in februari, maart bracht de tweede en vandaag is het de derde en laatste vrijdag de dertiende van 2015. De eerstvolgende vrijdag de dertiende is vol gend jaar in mei. Het Patatje Tegenwind van Frituur De Helling op de Oos- terscheldekering zit in een aërodynamische frietzak, die bestand is tegen storm kracht. Manon Koopman en Odile Provoost wilden er het fijne van weten. Bekijk het interview op: www.pzc.nl/video Sinterklaas kwam gisteren aan in 't (Zeeuwse) land. De Sint en zijn pieten gaan weer druk aan de slag alle schoen tjes 's nachts op tijd te vul len. Wil je op de hoogte blij ven van wat Sint en Piet alle maal doen in Zeeland? Of heb je een leuke feestfoto van je Sinterklaasfeest? Upload die dan in ons al bum. Kijk voor meer info op: www.pzc.nl sinterklaas Kijk op www.pzc.nl of D @pzcredactie G facebook.com/depzc @pzcredactie door René de Dreu NIEUW- EN SINT JOOSLAND Als er al sprake was van een droom, dan ging die bij de jonge Gren Bartley over voetballen. Muziek zat niet zo in zijn opvoeding in het Engelse Stratford-upon-Avon. Dat kwam la ter, op de universiteit. Door studie vrienden ontdekte hij de voor hem nieuwe wereld van de muziek. Gren Bartley (gitaar, banjo en zang), Julia Disney (viool, zang) en Sarah Smout (cello, zang): vanavond in thea ter De Wegwijzer in Nieuw- en Sint Joosland, aanvang 20.30 uur, 16 euro. Gren Bartley: een rasmuzikant die met melodieën speelt, kan ontroeren en een verhaal vertellen. 1. Maximaal 800 vluchtelin gen naar de Braakman 2. Crisisopvang verdeelt om wonenden Den Dullaert 3. Vrees voor toename ver warde mensen op straat 4. Samenvoegen kantoren waterschap blijft taboe 5. Krimp slaat minder hard toe op scholen door Jeanette Vergouwen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 46