Hoofdredacteur Esquire ziet aantal kandidaten 'Best Geklede Man' groeien NIEUWS 23 De juiste garderobe, de perfecte stijl, baardolie en pommade: ook als de jonge man anno 2015 naar de supermarkt gaat, wil hij er goed uitzien. 'Ik geniet van mooie kleding en voel me lekker als ik er verzorgd bij loop' MARTIJN SCHOT (20) 'IK HEB GEEN JOGGINGBROEK' THIJS KLAASSE (20) 'BINNENKORT TWEEDE SLEEVE' Mannenblad Esquire moest vijftien jaar te rug ploeteren om kan didaten te vinden voor de verkiezing Best Ge klede Man. Nu niet meer. Vooral jonge mannen shoppen er op los voor de juiste garderobe en per fecte stijl: „Altijd, op elk moment van de dag let ik op mijn kleding. Zelfs als ik naar de supermarkt ga, wil ik er goed uit zien, zegt Thijs Klaasse (20)." Over de outfit - YSL-hoed, groene sneak ers, Louis Vuitton-sjaal - van voetballer Memphis Depay (21) is van alles gezegd en geschreven. Hij is geen trendsetter, maar een volger die net als veel leeftijdgenoten ronddoolt in de merkenjungle op zoek naar een eigen stijl. En dat - evenals de drang om te etaleren dat hij geld heeft - zorgt voor opmerkelijke, bijna Russisch aandoen de kledingcombinaties, vindt Arno Kantel berg, hoofdredacteur van Esquire. Glitter, gouden bitjes, schoenen als ge bouwen. Niet bepaald de smaakvolle mix die meedingt naar de winst van Best Gekle de Man - rapper Ronnie Flex voert de tus senstand aan - komende donderdag. Kantel berg: „Maar Depays generatie durft in elk geval. Experimenteert. Draagt heuptasjes en lange shirts met lage halzen. Is mede dankzij de invloed van allochtonen - eerst Surinamers, daarna Marokkanen - heel mo debewust. En dat is ook makkelijker dan vijftien jaar terug. Nu zie je via internet constant wat andere jongens dragen. Je kunt dat jasje of die schoenen snel en in allerlei goedkope varianten bestellen. Zag je vroeger U2's Bono in een leren broek dan was het zoeken geblazen. Spot je nu een voetballer in een goede outfit dan ga je online en vind je direct bij H&M het betaal bare alternatief." Maar veel jongens gaan voor het echte werk en willen die goedkope re lijnen helemaal niet. Zoals Thijs Klaasse (20) en Martijn Schot (20) uit Den Haag - beiden werkzaam in een winkel en wo nend bij hun ouders. Klaasse: „Sinds mijn 15de ben ik gek op mode. Ik kijk via Instagram en andere socia le media naar nieuwe stijlen en trends. Of ik laat me inspireren door zenders als MTV en TMF. Zelfs als ik naar de super markt ga, wil ik er goed uitzien. Ik geniet van mooie kleding en voel me lekker als ik er verzorgd bij loop. „Het gezeur over Depay, belachelijk. Als anderen mij oppervlakkig noemen, maakt mij dat niet uit. En ik denk zelf nooit: waar gaat het over? Ik vind dit belangrijk. Het is mijn passie, zoals anderen gek zijn op voet bal. Ik woon nog thuis, heb weinig vaste lasten en ga niet vaak uit. Dus kan ik elke maand 500 euro aan kleding uitgeven." Schot spendeert wat minder: zo'n 400 euro per maand. Schot noemt Kanye West zijn stijlicoon op het gebied van streetwear. Sociale media als Instagram en Facebook inspireren hem, net als G(^Magazine. Op zijn nachtkastje ligt Vogue Man. „Ik ben al heel lang bezig met mode, kle ding, er goed uitzien. Het is een lifestyle. Ik draag het niet voor anderen, maar omdat ik mij er goed door voel. Altijd, op elk mo ment van de dag let ik op mijn kleding. In de sportschool vind je mij in een Marcelo Burlonshirtje. Mijn vriendin is net als ik, van haar krijg ik geen commentaar. Vinden anderen er iets van dan denk ik: lekker be langrijk. Het is mijn leven en mijn geld." Lifestyleblogger en barbier Jan Willem Huffmeijer (34) ondervindt dagelijks dat de jongeren uit de generatie van Schot dieper in de buidel tast dan hun leeftijdsgenoten vijftien jaar terug. „Ik zit al lang in het vak. Kwamen de jongens eerst bij mij voor een knipbeurt van 25 euro, nu is het aanschaf fen van een baardolie van 40 tot 60 euro of een pommade van een paar tientjes nor maal." En op het gebied van kleding en schoenen geldt eveneens dat er meer geld wordt uitgegeven. „Toverwoord daarbij: personali ze. Maak je eigen sneakers, bepaal je ei gen prints en materialen. Iedereen wil uniek zijn, zijn eigen stijl hebben." De grap is vervolgens volgens hem dat velen uitko men bij die Pellè-scheiding (genoemd naar de naar Southampton vertrokken Italiaanse aanvaller, red.) en een getrimde baard. „Uit eindelijk willen we in het unieke niet te ver van elkaar verwijderd zij, toch een beetje op elkaar lijken." ZATERDAG 14 NOVEMBER 2015 De 'generatie-Depay' is heel modebewust door Annemart van Rhee Fashionista's Martijn Schot (links) en Thijs Klaasse. foto Guus Schoonewille Haar: 1x of 2 x per maand naar de kapper. Jasje: Off-White 470 euro. „Zo waanzinnig. Van de artdirector van Chris Brown, net als het shirt dat ik draag." Broek: Neil Barrett 339 euro. „Gemaakt van stretchstof waardoor het helemaal naar mijn benen valt. Ik wil niet anders meer dragen dan stretch. Jeansmateriaal voelt veel te stug." Schoenen: Adidas by Yohji Yamamoto 340 euro. „Ook wel Y3 genaamd. Een geweldig mooie sneaker die fantas tisch loopt." Stijl: „Ik zal nooit zomaar een oude joggingbroek aanschieten. Volgens mij heb ik er zelfs geen. Zelfs in de sportschool vind je mij in een shirt van Marcelo Burlon." Haar: 1x per week of per twee weken naar de kapper. Top: H&M x Balmain 60 euro, via via op de kop getikt. Want: „Ik heb geen zin voor zo'n collectorsitem in de rij te liggen." Shirtje: ook H&M x Balmain, 16 euro. Broek: Franzel van 160 euro. „Lekker street: fijne joggingstof met ritsen." Schoenen: Gucci 689 euro. „Ja dat was even slikken. Maar ze zijn zo mooi met die studs op de neuzen. Bovendien fantastische kwali teit waar je lang mee kunt doen." Tattoo: „Ik heb een sleeve waar ik alles op laat zetten wat ik meemaak. Het is cool, dus komt er binnenkort een tweede."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 25