29 45.000 dia's van Nederlandse topfotograaf moeten in 'bad' Shows Guus en Youp in Parijs uitverkocht Kovacs levert titelsong film procedure bedacht om oude beschimmelde foto's te redden van een vroege dood. Maar: kunst conserveren kost ook geld, en sponsors staan nog niet in de rij. Het Nederlands Fotomuseum heeft een unieke Media Entertainment VOOR VOOR Alle kaarten voor de shows die Guus Meeuwis en Youp van 't Hek op 26 en 27 maart in Parijs geven zijn weg. Dat liet Van 't Hek gisteren weten. De twee ar tiesten maakten woensdagavond bekend dat ze samen optreden in L'Olympia, de oudste concerthal van Parijs. Het nummer Digginvan Ko vacs is gekozen als titelsong van de nieuwe Nederlandse film De helleveeg. „Een bijzonde re eer", reageert de zangeres. De film draait vanaf 24 maart in de bioscopen Hoe restaureer je 45.000 kleurendia's van de Neder landse fotograaf Ed van der Elsken die langzaam maar zeker worden opge vreten door schimmels? Die stop je in bad. Voorzichtig dompel je ze onder in een teiltje gevuld met oplos middel. Gewoon laten rusten. Daarna leg je ze in een volgend teiltje met weer een an der oplosmiddel. „Al die baden hebben ver schillende mengsels van bijvoorbeeld wa ter en ethanol. Want in elk bad gebeurt iets anders. Je moet de schimmel eerst week ma ken en daarna moet je de schimmel letter lijk loshalen", vertelt Katrin Pietsch. Dat loshalen, dat doet ze met een borsteltje. „Met gei tenharen. Want die zijn enorm zacht." Ze strijkt er mee over de ondergedompelde dia's. Zachtjes, alsof ze de kwetsbare minuscule kunstwerkjes streelt. Als de schimmel in het tweede badje heeft losgelaten en is weg geborsteld, is de foto van Van der Elsken nog niet veilig. „De foto zelf, het gekleurde beeld, dat is een soort gelatine- laagje. Door de schimmels is die laag gaan scheuren en ver kleuren. Als we de schimmel heb ben weggehaald, blijven er in die ge latine gaten over. Die moeten we weer dichtmaken." Het is monnikenwerk, beaamt Pietsch, die restaurator is in het Ne derlands Fotomuseum in Rotterdam. Zo'n 45.000 dia's van Van der Elsken moeten in bad. Het is een klus die twee jaar kan gaan duren. Maar ze is er razend trots op. Want de restauratieprocedure die Pietsch de afgelopen jaren ontwikkel de, is uniek. Nergens anders in de we reld worden foto's op deze wijze en zo gron dig opgeschoond, zodat ze ook voor toe komstige generaties bewaard blijven. „Toen ik acht jaar geleden begon, be stond er niet echt een goede methode", ver telt Pietsch. „Bij de foto's van Van der Els ken zagen we hoe hard restauratie no dig was: sommige waren al niet meer te redden. Als we niks zouden doen, zou de hele collectie binnen een paar jaar onherstelbaar beschadigd zijn." Ed van der Elsken (1925-1990) bewaarde zijn dia's en negatieven thuis in Edam. Een huis in de polder, vlakbij een dijk. Het was binnen vochtig en de temperatuur was rela tief hoog: de ideale voedingsbodem voor schimmels. Het fotobeeld, de gelatine van de dia's, is voor schimmels als voeding. Ze nestelen zich erop en vreten de laag beetje bij beetje weg. „Van der Elsken zag het al gebeuren toen hij nog leefde. Hij vond het een prach tig proces. 'Schitterend, mijn foto's zien er uit als een oud schilderij', zei hij dan." Inmiddels, 25 jaar na zijn dood, is zo'n 70 procent van de complete collectie van Van der Elsken, bestaande uit 105.000 dia's en negatieven aangetast. „We moe ten het nu doen, anders is het te laat." Pietsch is morgen met een veertien man sterke delegatie in Parijs, waar de zer dagen de Paris Photo-beurs wordt ge houden. Iedereen die er toe doet in de internationale wereld van de fotografie, van museumdirecteuren tot conservato ren en van galeriehouders tot sponsors, loopt daar rond. „Dat restaureren kost veel tijd en geld, dus we zoeken hier in Parijs voor al fondsen en bedrijven die het willen financieren", legt Frits Gierstberg, cu rator van het Rotterdamse museum, uit. Makkelijk is die zoektocht niet. Waar musea hun hand nauwelijks omdraaien voor de restauratie van een olieverf schilderij, en bedrijven graag hun naamkaartje zien hangen bij het opgeknapte werk, blijft de fotografie een ondergescho ven kind in de kunstwereld. „Het bewustzijn over de kwetsbaarheid van foto's is ook pas de laatste tien tot twin tig jaar ontstaan", aldus Gierst berg. „De kennis is nog niet zo groot over hoe je het best kan conserveren en restaureren. Wij lopen daar nu in voorop. Vroeger bewaarden fotografen hun werk gewoon onder hun bed of in een kast. Van der Els ken deed dat ook." VRIJDAG 13 NOVEMBER 2015 Cultuur TWeede leven voor fotowerk van Ed Van der Elsken door Frank Renout Restauratie van de portretten van Fidel Castro (circa 1971) en Vali Myers (1951). In de cirkel de door schimmel aangevreten delen, foto Ed van der Elsken/ Nederlands Fotomuseum, courtesy Annet Gelink Gallery

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 28