'Flexibele schil' oproepkrachten groeit flink 'Beleggen doe je voor de lange termijn en hij heeft de tijd' ECONOMIE 25 Met de deelname in PostNL ontpopt mediatycoon John de Mol zich ook als superinvesteerder. Een miljardair kampt met dezelfde proble men als iedereen", lacht beursgoeroe en fondsbeheerder Cor- né van Zeijl. „Op een spaarrekening renderen zijn cen ten niet, dus zoekt John de Mol naar andere mogelijkheden." Het kan de reden zijn dat de mediaty coon - op de nieuwe Quote 500 lijst prijkt hij met zijn 2,5 miljard 'Hij heeft een neus voor zaken: hij start een bedrijf, verkoopt het en begint opnieuw' euro op plek drie - de boer op gaat. Begin augustus kocht De Mol 11,6 miljoen aandelen in auto- navigatiebedrijf TomTom, een be lang van ruim 5 procent dat hem ruim 110 miljoen euro kostte. Eer der dit jaar stapte hij voor zes pro cent in World Wrestling Enter tainment (WWE), het Amerikaan se worstelcircus dat Hulk Hogan een wereldwijde celebrity maakte. Nu stopt hij ruim 40 miljoen in PostNL. Het instappen wekt ver bazing: mensen versturen steeds minder brieven. Onlangs kwam topvrouw Herna Verhagen nog met een winstwaarschuwing. „Be leggen doe je echter voor de lange termijn en De Mol heeft de tijd", verklaart Van Zeijl. De miljardair ziet dat PostNL met een fijnmazig bezorgnetwerk handig inspeelt op online kopen. John weet wat hij doet, zegt Fons van Westerloo, destijds top man van RTL toen het de pro gramma's overnam van De Mols geflopte zender Talpa/Tien. „Hij heeft een neus voor zaken: hij start een bedrijf, verkoopt het voor veel geld en begint op nieuw." In 2000 maakte De Mol zijn eerste klapper toen hij zijn En- demol aan het Spaanse Telefonica verkocht, samen met Joop van den Ende. Hij hield er 1,8 miljard euro aan over. Met het geld inves teerde hij in hobbyprojecten als de Formule i-stal van Williams en Victor Muller's Spyker. Ook nam hij met zijn investerings fonds Cyrte een 20 procents-be- lang in TMG, moederconcern van De Telegraaf. Ondertussen startte hij opnieuw als televisieprodu cent. Dit jaar verkocht hij Talpa Media voor liefst 500 miljoen euro aan het Engelse ITV. Als hij door gaat met het scoren van internatio nale kijkcijferhits als The Voice en Big Brother - De Mol blijft aan als artistiek directeur - wacht een bo nus van nog eens ruim een half miljard euro. Programma's kan hij ook slijten aan SBS, dat hij in 2011 voor ruim een miljard euro kocht, samen met Sanoma. Toch veranderen niet al zijn za kelijke beslissingen in goud: De in vestering in De Telegraaf blijkt geen succes, stelt Van Westerloo. „Dat belang is alleen maar minder waard geworden." Volgens beleg gingsexpert Van Zeijl is dat niet gek. „Investeren is 'hit and miss', je moet risico's durven nemen. Jo hn weet dat. SteJ dat PostNL fail liet gaat dan zal hij er geen boter ham minder om eten." Zo'n hou ding kenmerkt de verstandige in vesteerder. „Kleine beleggers laten zich meer door emoties leiden. Zij dumpen aandelen als het slecht gaat. Dat is meestal onverstandig." Onduidelijk is hoe intensief De Mol zich bemoeit met zijn nieuwe investeringen. Vorige week kreeg hij op een bijeenkomst van media bureau Mindshare, de vraag uit het publiek of hij nog beleggings- tips heeft. „Die heb ik niet, daar heb ik mijn mensen voor, zei hij", vertelt Mindshare-baas Ruud de Langen. Met die mensen doelt De Mol vooral op Frank Botman, grootaandeelhouder van TMG en eerder zijn fondsbeheerder in Cyr te. „Botman is nog steeds zijn be langrijkste rechterhand", weet Van Westerloo. Toch is het De Mol zélf die uiteindelijk de eindbe slissing neemt. „Het is zijn geld. John wil op alle terreinen altijd controle houden." Ook het aantal banen voor uit zendkrachten nam in deze perio de toe, berekende het Centraal Bu reau voor de Statistiek. Maar de stijging was met 6 procent veel ge ringer dan het aantal extra banen dat beschikbaar kwam voor op roepkrachten. Het aantal vaste ba nen daalde tussen 2010 en 2014 juist met 2 procent. FNV-bestuurster Mariëtte Patijn zegt onaangenaam verrast te zijn door de cijfers. „Dit is precies de reden dat onze leden actie voe ren", aldus Patijn. „Als je werkt, moeten daar zekerheden tegen over staan. Oproepkrachten ken nen die zekerheden niet. Dat vin den wij geen goede ontwikke ling." Horeca Ruim een derde van de 537.000 oproepbanen betreft een baan in de handel, zoals vakkenvuller of winkelmedewerker. Eén op de zes banen als oproepkracht was een baan in de zorg en een vrijwel even groot aantal in de horeca. In de horeca was bijna een kwart van de werknemersbanen op op- roepbasis, aldus het statistiekbu reau, en in de landbouw bijna één op de vijf. Het percentage werkne mersbanen op oproepbasis in de totale economie steeg van 2010 tot en met 20i4van 5,1 naar 7,0 pro cent. Ook vakbond CNV vindt de groei van oproepkrachtbanen een slechte ontwikkeling. „Het lijkt er op dat ondernemers steeds meer risico's en kosten afwentelen op werknemers door zoveel gebruik te maken van deze flexvorm", zegt CNV-voorzitter Maurice Lim men. Werkgevers zouden oproep krachten alleen moeten inzetten bij bijvoorbeeld pieken in werk of ter vervanging bij ziekte, vindt CNV. „In alle andere gevallen is er sprake van structureel werk en is een flexcontract zoals het oproep- contract helemaal niet nodig", al dus Limmen. Als de huidige trend doorzet, telt Nederland volgend jaar al twee miljoen mensen met een tijdelijk contract of een uitzendbaan. Liever vast Ondernemend Nederland is in zijn nopjes met de zogenoemde 'flexibele schil' van werknemers. De oproepkrachten en flexwer- kers zijn een stuk minder enthou siast. Bijna 90 procent van deze flexibele werknemers zou liever een vast dienstverband hebben. Noodgedwongen gaan ze akkoord met een tijdelijke baan of con tract. Een vaste baan geeft meer zekerheid. Zo is een huis kopen zonder vaste aanstelling nog steeds geen sinecure, al zegt een groeiend aantal hypotheekver strekkers de oproepkrachten tege moet te willen komen. Een veelgehoorde klacht is dat werkgevers liever voor oproep krachten kiezen in plaats van vas te krachten vanwege de kosten. „Een groeiend aantal werkgevers gaat voor de laagste prijs, en dat baart ons zorgen", zegt Patijn. „De onzekerheid onder werknemers neemt toe en daardoor ook het aantal stapelbanen." Mensen die niet kunnen rondkomen van een baan nemen er vaak nog een bij, zodoende banen 'stapelend'. Wat de FNV-bestuurster ook dwars zit is dat oproepkrachten 'voor 60 uur beschikbaar moeten zijn om voor 10 uur per week te werken'. VRIJDAG 13 NOVEMBER 2015 De Mol moet iets met zij n milj arden door David Bremmer Fons van Westerloo mediazakenman door Leo Roggeveen Het aantal oproepbanen is tussen 2010 en 2014 gestegen met meer dan 30 procent tot 537.000, aldus het CBS. Vakbonden FNV en CNV kijken met argwaan naar de ontwik kelingen. „Ondernemers wentelen risico's af op deze oproepkrach ten", zegt CNV-voorzitter Limmen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 24