Extra vers bier van Heineken is koud maar duur Fietsende agent zweet zich ongeluk in uniform jat je o ij verra 800 NIEUWS 13 O De Maasstad is wereldwijd in trek. Hoogste tijd dus voor een allesomvattend, vuistdik boek over deze succesmetropool. Samsung Galaxy S5 Neo hollandsnieuwe.nl/pzc otterdam is hot. Een bezoek aan de Maasstad wordt van harte aanbevo len door reisgids Lonely Planet. De Rough Guide stak al eerder de lof trompet en kranten als de Finan cial Times en New York Times ra ken niet uitgesproken over de Markthal. Hoog tijd dus, dat er een boek verschijnt. Wie alleen al de index van het 568 pagina's tellende, kersverse standaardwerk over Rotterdam aanschouwt, ziet dat de auteurs ]an Oudenaarden en Rien Vroegin- deweij niet over één nacht ijs zijn gegaan. Alles van de havens tot de Zwaan passeert de revue in deze rijk geïllustreerde en met deskun dige pen geschreven pil over 'die mooie stad aan de Rotte'. Een waar huzarenstukje, daar aan de boorden van de Nieuwe Maas. „We hadden al veel kennis in huis", relativeert schrijver Vroegin- deweij. „In totaal zijn we er onge veer twee jaar mee bezig geweest. Maar eigenlijk raak je nóóit uitge schreven over Rotterdam." Rotterdam, de stad van het bombardement. De gemeente die in het verleden nogal eens de ver keerde lijstjes aanvoerde, van drugsoverlast, sociale onrust en ar moede. De stad van opgestroopte mouwen, daar waar het dreunen van de heistellingen de sound track van het leven is. Boem- boem-boem, weer een nieuw ge bouw. Gezien de overdaad aan infor matie is het niet eenvoudig een ro de draad te ontdekken in het als betonblok vormgegeven boek werk, met slechts de naam 'Rotter dam' (in het groen uiteraard) op de cover. Natuurlijk, de liefde voor de stad druipt van de pagina's, maar wat ook opvalt is de strijd die Rotterdam moest leveren om te komen waar het nu is. 'Sterker door strijd' is niet voor niets het motto van de stad. Knokken tegen het water, dat voorop. Het water vaagde het pre-Rotterdamse dorpje Rotta weg, en ook later moest een stel sel van dijken, sluizen en gemalen de stad droog houden. Véél van de schitterende foto's tonen nattig heid, met de Nieuwe Maas en de vele havens voorop. Vroegindeweij stelt dat datzelfde water Rotterdam ook voorspoed bracht: „Het graven van de Nieu we Waterweg was cruciaal. Daar voor deden we er net zo lang over om op zee te geraken als de uitein delijke vaart naar Indië duurde. Door deze verbinding bloeide de stad op." En wilde Rotterdam in het verleden nog wel eens worste len met een Calimerosyndroom, nu mag 010 zich met recht koplo per noemen. Van eierdopje naar bouwhelm, zeg maar. Na de onver mijdelijke episode over het ver woesting in mei 1940 richtte de stad zich op, en pronkt nu met de meest kleurrijke veren, zo vertelt 'Rotterdam'. De Rotterdam, World Port Cen ter, Montevideo. De stad krabt de wolken als geen ander. Maar ook wijken als Spangen, Vreewijk, Ka- tendrecht. Mannen als Jules Deel- der en Erasmus. Rigardus Rijn hout, de Reus van Rotterdam. Winkelstraten Lijnbaan, Koop- goot, Beijerlandselaan. Bruggen als De Hef, Van Brienenoordbrug, Erasmusbrug. En diergaarde Blij- dorp, de Euromast, de Kuip. Maar deze stadsencyclopedie heeft ook zeker oog voor het klei ne, voor buurten en pleinen, voor de gewone man. Oudenaarden en Vroegindeweij beschrijven, vere nigd in het Rotterdammologisch Instituut, de stad - bijna - com pleet. „Als leidraad hebben we 75 jaar nieuwe stad genomen, vanaf het bombardement tot nu. Daar wilden we een klein deel aan voor- aflaten gaan. Nou, dat werd een beetje méér..." ooh." De ogen van meesterbrouwer Willem van Waes- berghe schieten in de pretstand. „Goed gelukt", complimenteert hij de brouwer die hem zojuist een biertje heeft ingeschonken rechtstreeks uit de biertank. Verser bestaat niet. Hij steekt zijn neus in het schuim: ruiken hoort bij het proeven. „Ik ruik fruit, een lichte bananen- geur." Anders zou Van Waesberghe zijn bier niet willen drinken. En hij vindt dat de consu ment die smaaksensa- tie ook moet hebben bij het openen van een fles je pils. Zo is hij op het idee gekomen van Hei neken Extra Vers, dat vanaf maandag in der tig supermarkten ver spreid over het landen te krijgen is. Bier is altijd vers, ver zekert de brouwer, daar om heet deze nieuwe uitvinding ook 'extra vers'. Wat dat inhoudt: bier zoals Heineken het al jaren maakt, gewoon in een groen flesje, maar dan gehuld in een wikkel en gekoeld ver voerd naar de supermarkt, waar het in het koelvak ligt. De prijs: 1,09 euro - bijna twee keer zo veel als een 'gewoon' flesje. Toch denkt de grootste bierbrouwer van ons land dat er markt voor is. Eigen onderzoek wijst uit dat vooral mannen het kunnen waar deren om thuis een 'vers gebrou wen' biertje te drinken. „Maar we willen hiermee ook vrouwen bereiken", haast Evelien Sanders, directeur retail bij Heineken, zich te zeggen. Toch is het een waagstuk, dit nieuwe product. Daarom begint de bierbrouwer ook voorzichtig, met een beperkt aantal winkels van Hoogvliet, Plus, Dirk en De- kamarkt. Online is het bier bij Hoogvliet en Jumbo te koop. Als het aanslaat, als het gekoelde transport goed verloopt, kortom als het smaakt naar meer, wil Heineken meer supermarkten bevoorraden. Veelbelovend zijn de ervaringen in Spanje en Hon garije, waar dagvers bier van het lokale merk nu al een jaar in het koelvak staat. De wikkel om dit 'nieuwe' biertje zorgt ervoor dat de drank niet blootgesteld wordt aan licht, de grote vijand van een goede smaak. En dat licht is bij de groene Heinekenflesjes een probleem, zegt bierken ner Fiona de Lange. Groen glas laat name lijk veel meer licht door dan bruin glas. „Daardoor krijg je heel snel een nare, verouder de smaak. Sinds Hei neken in Nederland ook in een groen flesje bottelt, is de smaak ver anderd. Dat komt door het flesje." De Lange denkt dat deze uitvinding best een succes kan worden. „Wat vers is, slaat aan. Daar speelt Heineken met dit bier handig op in. Ik vraag me af of consumenten de rede nen achter dit verse, verpakte biertje snap pen. Of dat ze alleen maar denken: handig, het bier is al gekoeld." Handig misschien, maar ook behoorlijk prijzig. Voor wie niet net als meesterbrouwer Van Waesberghe een thuistap heeft én een speciale bierkoel kast in de schuur, is bier uit een blikje het beste alternatief. „Dat laat ook gegarandeerd geen licht door. En een aluminiumsmaak, waar consumenten vaak bang voor zijn, zit er al lang niet meer aan." DEN HAAG. Fietsende agenten kla gen steen en been over het nieu we politieuniform. Het nieuwe uniform zou totaal ongeschikt zijn om langere afstanden mee te fietsen. Dat zegt een woord voerder van de Centrale Onder nemingsraad (COR) van de poli tie. „Het aantal klachten is onge kend hoog", zegt de woordvoer der. De lijst met klachten is lang: agenten vinden de jas en de mou wen van het nieuwe uniform te kort. De schoenen van agenten zijn lomp, waardoor ze op de fiets vooral in de weg zitten. Groot pijnpunt is de warmte: de onderkleding en de polo zijn ge maakt van materiaal dat nauwe lijks luchtdoorlatend is. Agenten zweten zich daardoor een onge luk en lopen rond in shirts die niet snel opdrogen. 3.000 bikers van de politie zitten geregeld op de fiets. De agenten beschikken over een speciale politiefiets, maar dragen het 'gewone' uni form. De korpsleiding van de Na tionale Politie kent de klachten. Volgens een woordvoerder blijkt uit een evaluatie dat het uniform 'geschikt' is voor de bikers. Toch geeft de klachtenregen aanlei ding om te onderzoeken 'of het uniform op bepaalde onderdelen moet worden aangepast'. totaal per maand 200 MB/MIN/SMS extra voor slechts V VRIJDAG 13 NOVEMBER 2015 De wereld is fan van Rotterdam door Marcel Potters 'Rotterdam' wordt morgen gepresen teerd in boekhandel Donner in Rotter dam. De prijs is 49,95 euro. door Heieen Boex Heineken introduceert extra vers bier in het koelvak van de super markt. Hetzelfde bier als in een kratje, maar dan gekoeld en ge wikkeld in lichtdicht papier. En daarvoor betaalt de consument 1,09 euro - bijna twee keer zoveel als een 'gewoon' flesje Heineken. 'O foto Erik van 't Woud door Peter Winterman /SMS MB/MIN/SMS 25,- Laat je ook blij verrassen en internet, bel en SMS zoals jij het wilt. Kijk voor dit en meer op: Toestel t.w.v. 499,-i.e.m. 2-jarig contract. Prijs excl. eenmalige kosten ter hoogte van 30,-. Aan deze uiting kunnen geen rechten worden ontleend. m g Actie geldig tot ten minste 30 november a.s. I I I w 4 VVCi

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 13