Voor blauw licht hebben we (nog) wel ontzag 12 NIEUWS Bas van Seters werkt bij Rijkswa terstaat. Hij rijdt al 10 jaar op de snelwegen in de regio Eindhoven. Eerst als weginspecteur en tegen woordig als officier van dienst bij grote ongelukken. „Wij komen het geregeld tegen dat mensen niet aan de kant gaan. Ze zien nut en noodzaak niet. We kunnen een middelvinger krijgen. Waarom moet hij er langs en wij niet, den ken ze." Rijkswaterstaat zegt steeds las tiger bij verkeersongelukken te kunnen komen omdat de snelwe gen overvol zijn. Vluchtstroken zijn veranderd in spitsstroken en in die spits is er geen doorkomen aan. Een oranje zwaailicht maakt nauwelijks nog indruk in het ver keer. Maar voor een blauw licht met sirene hebben automobilis ten nog wel ontzag. Dan wijkt de file als de Rode Zee voor Mozes. Dat wil Rijkswaterstaat ook in het geval van grote ongelukken. In vier regio's - Amsterdam, Eindho- ven, Arnhem/Nijmegen en Zwolle/Groningen - begint een twee jaar durende proef. De auto's en motoren van Rijkswaterstaat zijn uitgerust met twee kleuren licht: standaard oranje en blauw. De weginspecteurs van Rijkswa- 'Blauw licht moet exclusief bestemd blijven voor politie, brandweer en ambulance' terstaat hebben een vijfdaagse cur sus gevolgd om 'beheerst over de snelweg te scheuren' met blauw zwaailicht op. Verkeerspsycholoog Gerard Ter- tooien staat niet op voorhand te juichen. Hij wijst op een mogelij ke devaluatie van het blauwe zwaailicht. „Je moet er heel erg mee uitkijken. Het werk van Rijks waterstaat is heel erg belangrijk, maar moet dat met een blauw zwaailicht?" Hij vervolgt: „Bijna overal in Nederland hebben we van die matrixborden die waar schuwen als er iets is. Nu zie je dat heel veel mensen gewoon doorrijden bij een rood kruis. Ze denken: de weg is van ons alle maal." Je moet volgens Tertoolen bij de zwaailichten oppassen dat het speciale er af gaat. „Er is al veel argwaan bij de weggebruiker wanneer er wel of niet een blauw zwaailicht gebruikt moet worden. Als je een hulpverlener met blauw zwaailicht over de vlucht strook ziet rijden dan denken mensen: lekker makkelijk. Als ik zo'n licht had zou ik het ook doen." Tertoolen ziet in dat het werk van de weginspecteurs be langrijk is, maar hij denkt dat het blauwe zwaailicht ook negatieve effecten kan hebben op politie, ambulance en brandweer: „Er zijn nu al aso's die niet opzij gaan voor een blauw zwaailicht." Praktijkman Van Seters kent de verhalen. „Dan zien automobilis ten ons over de vluchtstrook langs de files rijden en verderop weer in voegen. Maar dat doen we om te zien wat er aan de hand is." Voormalig verkeersofficier van justitie Koos Spee is er mordicus op tegen dat Nederland na politie, brandweer en ambulancedienst een vierde hulpverleningsdienst krijgt. „De weginspecteurs gaan het werk doen van de politie, om dat de politie het laat liggen. Een blauw licht moet exclusief be stemd blijven voor politie, brand weer en ambulance. Laat de poli tie naar een ongeluk gaan. Als de politie meer op de snelweg surveil leert gaat daar ook een preventie ve werking van uit." Rijkswaterstaat zegt dat het blauwe licht alleen gebruikt zal worden bij zeer enstige ongeluk ken en op aanwijzing van de ver- keerscentrale. Maar Spee is bang voor een glijdende schaal. „Die be lofte dat er spaarzaam gebruik van zal worden gemaakt, ken ik. Straks krijgt ook de takelwagen een blauw zwaailicht omdat het ook belangrijk is dat hij er langs kan. En dan wil de vuilniswagen er ook een, want voor hem gaan ze ook niet opzij." door Ton Voermans OOSTZAAN. Rijkswaterstaat gaat 24 auto's van weginspecteurs uit rusten met blauw zwaailicht en po litiesirene. Dat is nodig omdat auto mobilisten het steeds vaker vertik ken aan de kant te gaan voor het oranje zwaailicht. Kritiek is er ook: 'Ze gaan het werk van de politie doen, helemaal verkeerd.' Een oranje zwaailicht maakt volgens Rijkswaterstaat nauwlijks indruk in het verkeer, daarom worden auto's uitgerust met blauw licht, foto Lex van Lieshout Koos Spee voormalig verkeersofficier WERKMN Linksboven: de Euromast foto archief, linksmidden: de Markthal foto Bart Hoogveld, linksonder: mensen genieten van de zon aan de Coolsingel foto archief. Bo ven: werklui in de haven van Rotterdam, foto Jan Sterk Kick Images

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 12