Voor blauw licht hebben we (nog) wel ontzag
12 NIEUWS
Bas van Seters werkt bij Rijkswa
terstaat. Hij rijdt al 10 jaar op de
snelwegen in de regio Eindhoven.
Eerst als weginspecteur en tegen
woordig als officier van dienst bij
grote ongelukken. „Wij komen
het geregeld tegen dat mensen
niet aan de kant gaan. Ze zien nut
en noodzaak niet. We kunnen een
middelvinger krijgen. Waarom
moet hij er langs en wij niet, den
ken ze."
Rijkswaterstaat zegt steeds las
tiger bij verkeersongelukken te
kunnen komen omdat de snelwe
gen overvol zijn. Vluchtstroken
zijn veranderd in spitsstroken en
in die spits is er geen doorkomen
aan.
Een oranje zwaailicht maakt
nauwelijks nog indruk in het ver
keer. Maar voor een blauw licht
met sirene hebben automobilis
ten nog wel ontzag. Dan wijkt de
file als de Rode Zee voor Mozes.
Dat wil Rijkswaterstaat ook in het
geval van grote ongelukken. In
vier regio's - Amsterdam, Eindho-
ven, Arnhem/Nijmegen en
Zwolle/Groningen - begint een
twee jaar durende proef. De auto's
en motoren van Rijkswaterstaat
zijn uitgerust met twee kleuren
licht: standaard oranje en blauw.
De weginspecteurs van Rijkswa-
'Blauw licht moet exclusief
bestemd blijven voor politie,
brandweer en ambulance'
terstaat hebben een vijfdaagse cur
sus gevolgd om 'beheerst over de
snelweg te scheuren' met blauw
zwaailicht op.
Verkeerspsycholoog Gerard Ter-
tooien staat niet op voorhand te
juichen. Hij wijst op een mogelij
ke devaluatie van het blauwe
zwaailicht. „Je moet er heel erg
mee uitkijken. Het werk van Rijks
waterstaat is heel erg belangrijk,
maar moet dat met een blauw
zwaailicht?" Hij vervolgt: „Bijna
overal in Nederland hebben we
van die matrixborden die waar
schuwen als er iets is. Nu zie je
dat heel veel mensen gewoon
doorrijden bij een rood kruis. Ze
denken: de weg is van ons alle
maal." Je moet volgens Tertoolen
bij de zwaailichten oppassen dat
het speciale er af gaat. „Er is al
veel argwaan bij de weggebruiker
wanneer er wel of niet een blauw
zwaailicht gebruikt moet worden.
Als je een hulpverlener met
blauw zwaailicht over de vlucht
strook ziet rijden dan denken
mensen: lekker makkelijk. Als ik
zo'n licht had zou ik het ook
doen." Tertoolen ziet in dat het
werk van de weginspecteurs be
langrijk is, maar hij denkt dat het
blauwe zwaailicht ook negatieve
effecten kan hebben op politie,
ambulance en brandweer: „Er zijn
nu al aso's die niet opzij gaan voor
een blauw zwaailicht."
Praktijkman Van Seters kent de
verhalen. „Dan zien automobilis
ten ons over de vluchtstrook langs
de files rijden en verderop weer in
voegen. Maar dat doen we om te
zien wat er aan de hand is."
Voormalig verkeersofficier van
justitie Koos Spee is er mordicus
op tegen dat Nederland na politie,
brandweer en ambulancedienst
een vierde hulpverleningsdienst
krijgt. „De weginspecteurs gaan
het werk doen van de politie, om
dat de politie het laat liggen. Een
blauw licht moet exclusief be
stemd blijven voor politie, brand
weer en ambulance. Laat de poli
tie naar een ongeluk gaan. Als de
politie meer op de snelweg surveil
leert gaat daar ook een preventie
ve werking van uit."
Rijkswaterstaat zegt dat het
blauwe licht alleen gebruikt zal
worden bij zeer enstige ongeluk
ken en op aanwijzing van de ver-
keerscentrale. Maar Spee is bang
voor een glijdende schaal. „Die be
lofte dat er spaarzaam gebruik van
zal worden gemaakt, ken ik.
Straks krijgt ook de takelwagen
een blauw zwaailicht omdat het
ook belangrijk is dat hij er langs
kan. En dan wil de vuilniswagen
er ook een, want voor hem gaan
ze ook niet opzij."
door Ton Voermans
OOSTZAAN. Rijkswaterstaat gaat
24 auto's van weginspecteurs uit
rusten met blauw zwaailicht en po
litiesirene. Dat is nodig omdat auto
mobilisten het steeds vaker vertik
ken aan de kant te gaan voor het
oranje zwaailicht. Kritiek is er ook:
'Ze gaan het werk van de politie
doen, helemaal verkeerd.'
Een oranje zwaailicht maakt volgens Rijkswaterstaat nauwlijks indruk in het verkeer, daarom worden auto's uitgerust met blauw licht, foto Lex van Lieshout
Koos Spee voormalig verkeersofficier
WERKMN
Linksboven: de Euromast foto archief, linksmidden: de Markthal foto Bart Hoogveld, linksonder: mensen genieten van de zon aan de Coolsingel foto archief. Bo
ven: werklui in de haven van Rotterdam, foto Jan Sterk Kick Images